King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

4,14

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
654 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van spinout

Deze staat op nummer 17 op de album top 100 van de jaren 60 editie 2014 van Chevy93.

buizen
Bij vlagen een geniaal album. Maar genialiteit komt niet altijd even uit. Een heerlijk album voor gezette momenten.

Halfje omhoog. Topper die nog steeds zijn sporen verdient!!

avatar van IntoMusic
SNap de bonustrack Moonchild [Full Version] niet... Zelfde tijd als de normale track of zelfs twee seconde korter

avatar van willemmusic
"In The Court Of" koop je natuurlijk op vinyl, dan heb je de hele klaphoes op 1:1 en ben je die vermaledijde bonussen kwijt. Tevens kans op plaats in de nieuwe vinyl top 50.
Sowieso allemaal even punten geven, KC-luisteraars, ITCOTCK dreigt uit de top 250 te vallen!

kippenhok
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IntoMusic schreef:

Het staat niet helemaal duidelijk op de site.

Tracks 1-5 zijn het originele album, zoals uitgebracht in 1969.

Een jaar of 3 terug is er een 40th anniversary re-issue geweest waarbij een kortere versie was gebruikt van Moonchild. De volledige versie was een van de bonus tracks, en als zodanig hier benoemd.

Om het allemaal correct te krijgen zou eigenlijk de 'full version' vervangen moeten worden door de 40th anniversary edit als bonus track.

En dan laat ik de overig 4 cds aan bonus material van de box set nog even achterwege.

avatar van IntoMusic
Aha, thanks voor de info. De 'normale' versie heb ik in bezit en zag op BOL.com ook de 40e anniversary versie. Dus meteen maar even MuMe raadplegen .

avatar van adri1982
Dit album verdient sowieso vier sterren. Het is een van de eerste en een van de betere symfonische rocklp's. Het album begint goed met '21st Century schizoid man' en bevat ook nog twee juweeltes 'Epitath' en 'In the court of the Crimson King'. Deze laatste twee genoemde nummers is naar mijn gevoel zeker Top2000-werk. Alleen track nummer 2 (I walk to the wind) en 4 (Moonchild) vind ik wat minder en eigenlijk ook jammer. Dit kost het album de 4,5.

Hij staat al jaren in de kast (hoeveel? Misschien 20, maar pin me er niet op vast).

Nooit veel mee gehad, vooral gekocht om de befaamde status. En omdat ik het genre zeker kan smaken. Kwartje is zoals eerder opgemerkt echter nooit gevallen. Maar vandaag had ik een doorbraak! Niet dat ik nu opeens smoorverliefd ben maar het album is gevoelig in mijn achting gestegen (subjectief gezien dan, over de invloed van dit album heb ik nooit flauw gedaan). Ik kijk al uit naar de volgende draaibeurten Misschien gaat het anno 2015 toch nog goedkomen tussen mij en King Crimson.

avatar van Tony
Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd (geen 20 jaar overigens, dat is wel errug lang....) voordat het allemaal ging beklijven. Hij kabbelde altijd een beetje voorbij, zonder dat t me wist te raken. Daardoor ook nooit geïnteresseerd in ander werk van KC. Door de positieve reacties bij met name Red ben ik die eens gaan luisteren. En daarna vielen alle kwartjes wat KC betreft. Ben nu een groot liefhebber van King Crimson en dit plaatje.

Tony schreef:

Dan ga ik die maar eens grondig (her)beluisteren. Want ja, ook dat album staat al een eeuwigheid stof te vergaren

Franck Maudit schreef:

zo zijn er meer top albums van deze super groep

Neal Peart schreef:

zo zijn er meer top albums van deze super groep

Wat zijn volgens jou dan de grote aanraders?

Ben trouwens wel grote fan van Fripp zijn samenwerkingen met Brian Eno en David Sylvian.

Ozric Spacefolk
Er is een nieuwe hip-hop track (hoorde ik in een reclame) met een sample van 21st century Schizoid Man. Vind ik wel gaaf, om te zien hoe verschillende stijlen elkaar beinvloeden.

Weet iemand welke track dat is?

Edit: het is Kanye West met Power: INVICTUS - The new fragrance by Paco Rabanne - TV Spot 45s - EN # - YouTube

avatar van Lukas
Berichten verplaatst naar King Crimson

avatar van PinkEclipse
Greg Lake (bassist in King Crimson) op 69 jarige leeftijd overleden

avatar van Lura
PinkEclipse schreef:
Greg Lake (bassist in King Crimson) op 69 jarige leeftijd overleden

En nog belangrijker, zanger!
RIP.

avatar van Alicia
Aah... Greg Lake, ook zanger van Emerson, Lake & Palmer!

avatar van waltzinblack
I talk to the wind
My words are all carried away.....

avatar van Droombolus
Confusion will be my epitaph ............ RIP Greg

avatar van adri1982
Ik heb het tragische nieuws over de zanger Greg Lake (op dit album) ook gelezen. Moge hij rusten hij in vrede. Hij heeft heel wat mooie nummers ingezongen.

avatar van SirPsychoSexy
Naar aanleiding van het overlijden van Mr. Lake heb ik deze nog maar eens opgezet. Blijft een meesterlijk album dat ver voor was op zijn tijd (enkel het te lang uitgesponnen Moonchild is een jammerlijk smetje op een anders perfecte verzameling nummers). Greg's zang is ook fenomenaal, met name op Epitaph, mijn favoriet hier, waar hij een akelige doch prachtige tekst op hartverscheurende wijze voordraagt. Kippenvel van begin tot einde.

avatar van Zwaagje
willemmusic schreef:

Ik heb het origineel , moet ik hem nog een keer kopen?

avatar van IllumSphere
Zwaagje schreef:

Ik heb het origineel , moet ik hem nog een keer kopen?

Deze plaat is zo goed dat je hem gelijk tien keer opnieuw mag kopen.