King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
avatar van spinout
Deze staat op nummer 17 op de album top 100 van de jaren 60 editie 2014 van Chevy93.

buizen
Bij vlagen een geniaal album. Maar genialiteit komt niet altijd even uit. Een heerlijk album voor gezette momenten.

Halfje omhoog. Topper die nog steeds zijn sporen verdient!!

avatar van IntoMusic
SNap de bonustrack Moonchild [Full Version] niet... Zelfde tijd als de normale track of zelfs twee seconde korter

avatar van willemmusic
"In The Court Of" koop je natuurlijk op vinyl, dan heb je de hele klaphoes op 1:1 en ben je die vermaledijde bonussen kwijt. Tevens kans op plaats in de nieuwe vinyl top 50.
Sowieso allemaal even punten geven, KC-luisteraars, ITCOTCK dreigt uit de top 250 te vallen!

kippenhok
IntoMusic schreef:

Het staat niet helemaal duidelijk op de site.

Tracks 1-5 zijn het originele album, zoals uitgebracht in 1969.

Een jaar of 3 terug is er een 40th anniversary re-issue geweest waarbij een kortere versie was gebruikt van Moonchild. De volledige versie was een van de bonus tracks, en als zodanig hier benoemd.

Om het allemaal correct te krijgen zou eigenlijk de 'full version' vervangen moeten worden door de 40th anniversary edit als bonus track.

En dan laat ik de overig 4 cds aan bonus material van de box set nog even achterwege.

avatar van IntoMusic
Aha, thanks voor de info. De 'normale' versie heb ik in bezit en zag op BOL.com ook de 40e anniversary versie. Dus meteen maar even MuMe raadplegen .

avatar van adri1982
Dit album verdient sowieso vier sterren. Het is een van de eerste en een van de betere symfonische rocklp's. Het album begint goed met '21st Century schizoid man' en bevat ook nog twee juweeltes 'Epitath' en 'In the court of the Crimson King'. Deze laatste twee genoemde nummers is naar mijn gevoel zeker Top2000-werk. Alleen track nummer 2 (I walk to the wind) en 4 (Moonchild) vind ik wat minder en eigenlijk ook jammer. Dit kost het album de 4,5.

Hij staat al jaren in de kast (hoeveel? Misschien 20, maar pin me er niet op vast).

Nooit veel mee gehad, vooral gekocht om de befaamde status. En omdat ik het genre zeker kan smaken. Kwartje is zoals eerder opgemerkt echter nooit gevallen. Maar vandaag had ik een doorbraak! Niet dat ik nu opeens smoorverliefd ben maar het album is gevoelig in mijn achting gestegen (subjectief gezien dan, over de invloed van dit album heb ik nooit flauw gedaan). Ik kijk al uit naar de volgende draaibeurten Misschien gaat het anno 2015 toch nog goedkomen tussen mij en King Crimson.

avatar van Tony
Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd (geen 20 jaar overigens, dat is wel errug lang....) voordat het allemaal ging beklijven. Hij kabbelde altijd een beetje voorbij, zonder dat t me wist te raken. Daardoor ook nooit geïnteresseerd in ander werk van KC. Door de positieve reacties bij met name Red ben ik die eens gaan luisteren. En daarna vielen alle kwartjes wat KC betreft. Ben nu een groot liefhebber van King Crimson en dit plaatje.

Tony schreef:

Dan ga ik die maar eens grondig (her)beluisteren. Want ja, ook dat album staat al een eeuwigheid stof te vergaren

Franck Maudit schreef:

zo zijn er meer top albums van deze super groep

Neal Peart schreef:

zo zijn er meer top albums van deze super groep

Wat zijn volgens jou dan de grote aanraders?

Ben trouwens wel grote fan van Fripp zijn samenwerkingen met Brian Eno en David Sylvian.

Ozric Spacefolk
Er is een nieuwe hip-hop track (hoorde ik in een reclame) met een sample van 21st century Schizoid Man. Vind ik wel gaaf, om te zien hoe verschillende stijlen elkaar beinvloeden.

Weet iemand welke track dat is?

Edit: het is Kanye West met Power: INVICTUS - The new fragrance by Paco Rabanne - TV Spot 45s - EN # - YouTube

avatar van Lukas
Berichten verplaatst naar King Crimson

avatar van PinkEclipse
Greg Lake (bassist in King Crimson) op 69 jarige leeftijd overleden

avatar van Lura
PinkEclipse schreef:
Greg Lake (bassist in King Crimson) op 69 jarige leeftijd overleden

En nog belangrijker, zanger!
RIP.

avatar van Alicia
Aah... Greg Lake, ook zanger van Emerson, Lake & Palmer!

avatar van waltzinblack
I talk to the wind
My words are all carried away.....

avatar van Droombolus
Confusion will be my epitaph ............ RIP Greg

avatar van adri1982
Ik heb het tragische nieuws over de zanger Greg Lake (op dit album) ook gelezen. Moge hij rusten hij in vrede. Hij heeft heel wat mooie nummers ingezongen.

avatar van SirPsychoSexy
Naar aanleiding van het overlijden van Mr. Lake heb ik deze nog maar eens opgezet. Blijft een meesterlijk album dat ver voor was op zijn tijd (enkel het te lang uitgesponnen Moonchild is een jammerlijk smetje op een anders perfecte verzameling nummers). Greg's zang is ook fenomenaal, met name op Epitaph, mijn favoriet hier, waar hij een akelige doch prachtige tekst op hartverscheurende wijze voordraagt. Kippenvel van begin tot einde.

avatar van Zwaagje
willemmusic schreef:

Ik heb het origineel , moet ik hem nog een keer kopen?

avatar van IllumSphere
Zwaagje schreef:

Ik heb het origineel , moet ik hem nog een keer kopen?

Deze plaat is zo goed dat je hem gelijk tien keer opnieuw mag kopen.

avatar van Barney Rubble
Grappig dat ik na al die jaren het extro van Moonchild beter ben gaan waarderen. Ja, het is meanderend stuk muziek, maar het heeft ook een intieme, speelse kwaliteit die toch erg mooi contrasteert met het angstige nummer dat daarvoor komt en met het statige nummer waarmee deze plaat wordt afgesloten.

avatar van schizodeclown
Barney Rubble schreef:

Ja precies hetzelfde hier, ik heb het nooit echt als een serieus stuk muziek bezien, tot vandaag.
Het is eigenlijk niet saai, het gaat alle kanten op, zij het op een sobere manier, maar de afwezigheid dat het 'iets' mist is juist een aparte toevoeging.
Ik bezie dit nou als een meerwaarde, zonder dit zou ITCOTCK te ''perfect'' zijn.
Het geeft een vreemd randje, dat je even in een zijpad brengt, als een droom in een droom.
ITCOTCK is over het algemeen kleurrijk, maar dit gedeelte speelt met licht en schaduwen als het ware.
Een toevoeging dus aan dit unieke album.

avatar van John Self
Niet alleen het tweede deel, maar ook het eerste. Vroeger vond ik het te mellow, net als Sinfields solowerk. Te hippy achtig. Toen ik het toevallig tegenkwam op youtube als muziek onder een aantal fragmenten uit een film gingen mijn oren open. Wat een parel. Ongelooflijk dat ik dat niet eerder hoorde. Toch ver weg , verstopt in mijn herinnering van 50 jaar geleden meende ik nog sprankjes emoties en beelden uit die tijd te bespeuren. Bijna ongrijpbaar want zodra ik het probeerde te pinpointen was het weg.
King Crimson - Moonchild - YouTube - m.youtube.com

avatar van gaucho
Ja, dat herken ik ook wel, dat tweede deel van Moonchild. Het is het enige stuk van deze prachtplaat waar ik altijd wat moeite mee heb gehad. De song Moonchild is nog een mooie akoestische ballad die vrij gemakkelijk te verteren is. Maar dat tweede stuk, uiteenvallend in stukken die The Dream en The illusion worden genoemd, waaiert alle kanten uit zonder een coherent geheel te vormen. Niet op zichzelf en niet binnen de context van het album. Eigenlijk kun je The illusion het beste beschouwen als een apart muziekstuk en niet als 'het tweede deel van Moonchild'.

Ik heb deze plaat veel gedraaid en kan nog steeds niet zeggen dat alle stukjes van The illusion op hun plaats vallen. Maar ik ben het zeker meer gaan waarderen, als een vorm van vrije expressie/improvisatie van alle betrokken muzikanten. Het laat zich vooral goed beluisteren op de koptelefoon, in het halfduister, dan komen alle elementen het beste tot hun recht. Ik vind met name het gebruik van de vibrafoon en de bekkens in dit nummer een aangename luisterervaring.

Eigenlijk heeft King Crimson dat op veel albums - een wat vervreemdend stuk improvisatie dat niet bij de rest van het album lijkt t passen. Op verscheidene albums geldt het zelfs voor meerdere nummers.

avatar van Droombolus
gaucho schreef:
Op verscheidene albums geldt het zelfs voor meerdere nummers.

Dat spreek je je tejorie tegen toch ? Op bijvoorbeeld Shooting At The Moon van Kevin Ayers staan ook van die stukken piep-en-knor die geen verband houden met de songs. Maar omdat het meerdere stukken zijn passen ze wel binnen de kontekst van het album in mijn boek.

avatar van gaucho
Droombolus schreef:
Dat spreek je tejorie tegen toch ? Op bijvoorbeeld Shooting At The Moon van Kevin Ayers staan ook van die stukken piep-en-knor die geen verband houden met de songs. Maar omdat het meerdere stukken zijn passen ze wel binnen de kontekst van het album in mijn boek.

Ja, als die verschillende afwijkende stukken onderling enige gelijkenis vertonen of verband met elkaar houden, dan wel. Ik ken die plaat van Kevin Ayers niet, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Maar er zijn KC-platen waarbij twee of meer stukken staan die naar mijn gevoel elk voor zich nogal afwijken van de rest. Ik had bij het schrijven van die regel met name Larks' tongues in aspic in gedachten - al vormt die plaat juist door zijn muzikale verscheidenheid, experimenteerdrang en de enorme verschillen tussen hard en teder in zekere zin juist weer een eenheid. Tja, misschien spreek ik mezelf dan inderdaad tegen...

Heb deze ondertussen een jaar in mijn bezit. Ik weet nog goed dat mijn platenboer zij " Hij man dat is een echte topplaat ".
Dit is mijn eerste kennismaking met KC . Voor mij een groeiplaat.
Ik ben opgegroeid met bands als Pink Floyd, Yes, Genesis, Rush en dan is King Crimson toch weer iets anders. Ga toch nog op zoek naar meer werk van KC ……….
voorlopig 3.5*

Oh die gaat, qua waardering, echt wel omhoog hoor als je deze plaat meer draait

avatar van Tully
CD al een tijd in huis. Maar weer eens beluisteren met de bestelling van In The Wake Of Poseidon onderweg. Prima album, alleen dat gefrutsel aan het eind van Moonchild had om mij dan weer niet gehoeven. Greg Lake kon wel mooi zingen.