King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Alternatieve titel: An Observation by King Crimson

Label: Island

1. 21st Century Schizoid Man (7:24)
  2. I Talk to the Wind (6:00)
  3. Epitaph (8:52)
  4. Moonchild (12:15)
  5. The Court of the Crimson King (9:20)
  6. Moonchild [Full Version] * (12:13)
  7. I Talk to the Wind [Duo Version] * (4:54)
  8. I Talk to the Wind [Alternate Mix] * (6:34)
  9. Epitaph (Backing Track) * (9:02)
  10. Wind Session * (4:28)
Heb deze ondertussen een jaar in mijn bezit. Ik weet nog goed dat mijn platenboer zij " Hij man dat is een echte topplaat ".
Dit is mijn eerste kennismaking met KC . Voor mij een groeiplaat.
Ik ben opgegroeid met bands als Pink Floyd, Yes, Genesis, Rush en dan is King Crimson toch weer iets anders. Ga toch nog op zoek naar meer werk van KC ……….
voorlopig 3.5*

Oh die gaat, qua waardering, echt wel omhoog hoor als je deze plaat meer draait

avatar van Tully
CD al een tijd in huis. Maar weer eens beluisteren met de bestelling van In The Wake Of Poseidon onderweg. Prima album, alleen dat gefrutsel aan het eind van Moonchild had om mij dan weer niet gehoeven. Greg Lake kon wel mooi zingen.

avatar van Obscure Thing
Dit is een album die ik steeds meer ben gaan waarderen in de loop der jaren. Het is eigenlijk één van de weinige prog-albums die ik op waarde schat. Dit album heeft een onheilspellend geluid, en het wordt eerder chaotisch dan bombastisch. Dat bombastische is iets wat ik bij andere prog dan heel erg storend kan vinden. Eigenlijk staat er geen zwak nummer op, van breekbare nummers tot chaotische knallers, en dat alles meesterlijk met elkaar versmolten.

Fun-fact: ik ben dit album weer opnieuw gaan luisteren door Kanye West.

avatar van Lura
In the Court of the Crimson King was een van de allereerste albums, dat ik ooit kocht. Het moet 1973 of 1974 geweest zijn. De wijze waarop ik het ontdekte was niet een gebruikelijke. In 1972 kocht ik het gelijknamige debuutalbum van Roxy Music, uitgebracht op het vermaarde Island label. In die tijd waren hun binnenhoezen bedrukt met reclame voor andere albums van het label. Ruim een jaar bleef de hoes van In the Court of the Crimson King me mateloos intrigeren, totdat ik het uiteindelijk in een platenbak tegenkwam.

De klaphoes was nog mooier dan ik me had voorgesteld. Na het horen van opener 21st Century Schizoid Man wist ik zelfs op zestienjarige leeftijd al, dat ik te maken had met een band met een uniek geluid. De rest hoefde ik niet meer te horen en kocht de lp.

Pas veel later kwam het besef dat het een klassieker is, dat voor een belangrijk deel de koers van de progressieve rock bepaalde en vele muzikanten beïnvloedde én beïnvloed.

De groep bezat in Greg Lake een fantastische zanger en in Peter Sinfield een uitstekend tekstdichter. Na het vertrek van hen beiden werd Robert Fripp het bepalende gezicht van de groep. Lake zou met succes toetreden tot Emerson, Lake & Palmer. Peter Sinfield bracht welgeteld een soloalbum uit, het prachtige Still.

Daarna volgden de bezettingen zich tot vandaag aan toe op. De sterkste periode vind ik 1973-1974, waarin het fantastische drieluik Larks’ Tongues in Aspic, Starless and Black en Red verscheen. Laatstgenoemde is mijn favoriete album van de groep.

Robert Fripp bracht solo het geweldige Exposure uit. Tot de andere hoogtepunten uit diens carrière mogen No Pussyfooting (met Brian Eno), I Advance Mask (met Andy Sumners) en The First Day (met David Sylvian) gerekend worden. Anno 2019 is Robert Fripp still going strong en is het vandaag precies een halve eeuw geleden dat de klassieker In the Court of the Crimson King verscheen.

avatar van Wibren
Gelukkige verjaardag! 50 kaarsjes voor het eerste echt progalbum ooit.

Wibren schreef:
Gelukkige verjaardag! 50 kaarsjes voor het eerste echt progalbum ooit.

Of het het eerste "prog" album is zijn de meningen over verdeeld, wel één van de invloedrijkste "prog" albums ooit.

avatar van Lura
jurado schreef:

Welk album zou dan volgens jou in aanmerking kunnen komen dan?!

Lura schreef:
Welk album zou dan volgens jou in aanmerking kunnen komen dan?!

..deze..
...of deze..
...of deze...

Zo genoeg? Ik kan nog wel even doorgaan.

avatar van Mssr Renard
jurado schreef:

..deze..
...of deze..
...of deze...

Zo genoeg? Ik kan nog wel even doorgaan.

Ik mis Jethro Tull, The Nice, Barclay James Harvest, Procol Harum in het lijstje.

Zullen we het er maar op houden dat ze allemaal een beetje tegelijk kwamen. Als een soort stroming. Net als dat er geen eerste punkplaat of eerste thrashplaat aan te wijzen is.

avatar van jurado
Dat geeft maar aan dat prog net zo'n kul omschrijving is als bijvoorbeeld grunge er bestaat geen eerste prog album. Elke vernieuwende muziekstroming, artiest of album is prog. ‍♂️

(Iets anders; waarom komt er een dame die haar schouders optrekt in mijn bericht te staan terwijl ik een meneer heb uitgekozen? Is dat omdat het 2019 is of is het een bug? Raaaaarrrr)

avatar van Tony
In de jazz werd al in de jaren '40 en '50 (Duke Ellington met name, maar ook een George Russell mag in dit verband niet onvermeld blijven) klassieke muziek en het klassieke instrumentarium geïntegreerd in de muziek; Dat werd toen ook wel progressieve jazz genoemd. Zou maar zo kunnen dat daar de mosterd gemaakt is die later door vaak klassiek geschoolde progrock muzikanten is opgepikt. Wat ik maar wil zeggen; Geen enkele muziekstroming komt zomaar uit de lucht vallen, grijpt altijd terug op iets dat er al was en ter inspiratie is gebruikt.

Dit album is wel erg richtinggevend geweest in hoe prog eigenlijk zou moeten klinken. In de jaren hierna is op deze sound flink voortgeborduurd. Maar dat is wat anders.