menu

Pearl Jam - Gigaton (2020)

mijn stem
3,40 (216)
216 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Universal

  1. Who Ever Said (5:11)
  2. Superblood Wolfmoon (3:49)
  3. Dance of the Clairvoyants (4:25)
  4. Quick Escape (4:47)
  5. Alright (3:44)
  6. Seven O'Clock (6:14)
  7. Never Destination (4:19)
  8. Take the Long Way (3:41)
  9. Buckle Up (3:38)
  10. Comes Then Goes (6:02)
  11. Retrograde (5:22)
  12. River Cross (5:53)
totale tijdsduur: 57:05
zoeken in:
avatar van west
4,5
aERodynamIC schreef:
(quote)

Is bijna standaard aan het worden helaas (in en paar jaar tijd zijn de prijzen verdubbeld).

Meestal betaal je toch 25 tot 30 euro voor een dubbel lp? 40 euro gaat mijns inziens nergens meer over.

avatar van mkrake
3,5
Begint me ook tegen te staan, de prijzen die Pearl Jam ons voorschotelt. Concerten al aardig aan de prijs (vooral Eddie solo) en nu deze plaat. 40 euries..
Vonden ze in 1995 niet dat alles betaalbaar moest zijn?

Denk er zwaar aan deze maar over te slaan..

avatar van bas2204
Vind ik ook belachelijk voor een reguliere release van zo´n grote band. De nieuwe dubbel LP van bijvoorbeeld een Tame Impala kost volgens mij een tientje minder...

avatar van repelstefan
3,0
mkrake schreef:
Begint me ook tegen te staan, de prijzen die Pearl Jam ons voorschotelt. Concerten al aardig aan de prijs (vooral Eddie solo) en nu deze plaat. 40 euries..
Vonden ze in 1995 niet dat alles betaalbaar moest zijn?

Gevalletje links lullen rechts vullen lijkt dit dan, beetje wat Neil Young ook wel wat kan worden verweten.

Beide singles overigens na een paar keer luisteren wel prima. Ik verwacht ook niks meer van Pearl Jam. Vooropgesteld, ben geen groot fan van zijn stemgeluid. Maar het lijkt me sowieso lastig voor een band van dit formaat om de wereld nog echt te verbazen. Maak je iets dat te veel op Ten lijkt krijg je commentaar, experimenteer je te veel, dan is het vaak ook niet goed. Ik kan me vergissen, maar ik kan me ook maar weinig artiesten van dit formaat noemen (en uit dat tijdperk) die nog steeds scoren met eindlijstmateriaal. Nick Cave dan, al geldt dat voor zijn laatste 3 albums voor mij dan weer niet.

avatar van Doc
3,0
Doc
repelstefan schreef:
(quote)

Gevalletje links lullen rechts vullen lijkt dit dan, beetje wat Neil Young ook wel wat kan worden verweten.

Beide singles overigens na een paar keer luisteren wel prima. Ik verwacht ook niks meer van Pearl Jam. Vooropgesteld, ben geen groot fan van zijn stemgeluid. Maar het lijkt me sowieso lastig voor een band van dit formaat om de wereld nog echt te verbazen. Maak je iets dat te veel op Ten lijkt krijg je commentaar, experimenteer je te veel, dan is het vaak ook niet goed. Ik kan me vergissen, maar ik kan me ook maar weinig artiesten van dit formaat noemen (en uit dat tijdperk) die nog steeds scoren met eindlijstmateriaal. Nick Cave dan, al geldt dat voor zijn laatste 3 albums voor mij dan weer niet.


Tool misschien.... die laatste plaat vind ik eerlijk gezegd niet om door te komen maar voor velen is het eindlijstmateriaal. In 29 jaar tijd verandert je muzieksmaak natuurlijk ook een gigaton.


avatar van Darkzone
4,5
geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Is bijna standaard aan het worden helaas (in en paar jaar tijd zijn de prijzen verdubbeld).

Ik heb daarom ook alleen de cd besteld. Ook omdat ik alle albums van PJ op cd heb.
Maar ik vind de prijzen voor vinyl ook nergens over gaan. De prijzen op RSD zijn soms ook prijzig, maar mijn bestelling van dit jaar valt dan weer mee (Meat Loaf 2-lp picture disc Bat Out Of Hell 2 voor 37 euro, en Paradise Lost live at Rockpalast 2-lp wit vinyl 30 euro).

4,0
geplaatst:

Ik ga naar de Vue in Eindje! Mits het doorgaat natuurlijk. De Vue heeft besloten niet meer dan honderd kaartjes per voorstelling te verkopen dus hopelijk komt dat wel goed. Nu hopen dat de tour deze zomer doorgaat...

Lijkt me in ieder geval een mooie manier om het nieuwe album mee te maken. Ik was een tijd terug in een Stradivarius-museum. Daar stond een donker zaaltje, met speakertjes aan alle kanten incl het plafond, en de kwartetmuziek die daar speelde klonk echt prachtig.

avatar van gigage
geplaatst:
Altijd leuk zo'n Noorse Black Metal hoes.

avatar van Michiel Cohen
geplaatst:
is al beschikbaar.

avatar van Simon Smith
geplaatst:
4 sterren van Rolling Stone!

4,0
geplaatst:
Simon Smith schreef:
4 sterren van Rolling Stone!


Is ook de mening van een recensent. Zelf eerst horen!

4,0
geplaatst:
Eerste nummer knalt heerlijk de speakers uit. De singel is gelukkig niet maatstafgevend.... Als ik hem helemaal gedraaid heb geef ik mijn oordeel!! Maar een veel belovend begin!!!

4,0
geplaatst:
Zeker niet. Een album met echt BEREN nummers erop en die alleen maar nog beter wordt door meer te draaien. "Alright" is een mooi rustig nummer. Net zoals "Buckle Up". Dat zijn de rustpauzes zeg maar. Ik hoor lichte strijkers bij "Seven o'Clock"ook een top nummer van 6 minuten. ( de singel vergeten zou ik zeggen, is bonus (lol). ook "Comes the Goes"is een relaxt nummer.....Waardering volgt later.....

4,0
geplaatst:
[quote]Neal Peart schreef:
Zeker niet. Een album met echt BEREN nummers erop en die alleen maar nog beter wordt door meer te draaien. "Alright" is een mooi rustig nummer. Net zoals "Buckle Up". Dat zijn de rustpauzes zeg maar. Ik hoor lichte strijkers bij "Seven o'Clock"ook een top nummer van 6 minuten. ( de singel vergeten zou ik zeggen, is bonus (lol). ook "Comes the Goes"is een relaxt nummer.....Ook een mooie afsluiter. Voorlopig 4.5. Kan later nog bijgesteld worden, maar de eerste indrukken zijn top.

avatar van aERodynamIC
4,0
geplaatst:
Het is de langste tussenperiode tussen twee albums geweest die we kennen van Pearl Jam. Zeven jaar hebben we moeten wachten op het verschijnen van Gigaton.
Zat ik er met smacht op te wachten? Niet echt. Ben ik blij dat ze weer van zich laten horen? Jazeker!

Who Ever Said opent alvast fijn en stevig. Niet heel bijzonder, dat moet ik gelijk toegeven. Zo'n typische rocker zoals we ze op de laatste albums zo vaak horen. In de verste verte niet te vergelijken met Ten en laten we dat ook maar niet meer doen verder, want dat is iets waar de band nooit meer vanaf zal komen vrees ik terwijl we toch al weer flink wat albums verder zijn.

Superblood Wolfmoon valt eigenlijk in dezelfde categorie: beetje rommelige rock zoals de band wel vaker aflevert. Best lekker, maar niet memorabel.

Dan is Dance of the Clairvoyants gelijk wel een stukje anders. Dit is andere koek. Een snufje Talking Heads, een vleugje Peppers wellicht. Niet iedereen vindt deze richting geslaagd denk ik, maar ik vind het wel een interessant nummer. Of ik Pearl Jam echt graag zo wil horen is wat anders; ik ben daar na al die draaibeurten nog steeds niet achter (maar ja, ik zou Ten als mega-favoriet album niet meer noemen natuurlijk).

Bij Quick Escape denk ik gelijk aan de Red Hot Chili Peppers of Jane's Addiction. Weer die funky drive. Een lekker nummer vind ik zelf, maar tegelijkertijd toch ook de twijfel: wil ik dit juist van deze band horen?! Het zal nog even duren voor ik daar uit ben denk ik.

Zo lieflijk als op Alright hoor ik de band maar zelden. Het doet denken aan de solo-uitstapjes van Eddie, maar dan zonder ukelele. Ze weten hier een mooie sfeer te creëren en proberen duidelijk iets nieuws uit en weten toch hun herkenbare geluid te behouden.

Seven O'clock is een fijn midtempo nummer, dat me doet denken aan het album No Code, toch wel een favoriet album van mij waar goede herinneringen aan kleven. Ik krijg bij het beluisteren dan ook gelijk nostalgische gevoelens naar die tijd. Een mooie tijd. Dat dit nummer voor mij dan gelijk een hoogtepunt is is dan fijn meegenomen.

Met Never Destination gaan we weer terug naar de snelle rock. Categorie: luchtig en vluchtig. Leuk, maar niet memorabel. In deze verwarrende tijden wel lekker om het volume wat hoger te gooien eneven te springen in je huiskamer (het kan momenteel immers nergens anders).

Op Take the Long Way gaat het zelfs nog een klein tandje hoger. Gedreven en fel, maar ik mis ergens ook wel een beetje urgentie.

Buckle Up klinkt dan gelijk weer heel anders. Gelukkig, het avontuur laten ze niet voor wat het was. Het lijkt wel of ze naar Paul Simon's Graceland hebben geluisterd. Niet dat het daar nu op lijkt, maar ik voel een bepaalde vibe die ik bij dat album ook krijg. Een apart nummer mogen we wel stellen.

Come Then Goes zou zo op Eddie's solo-albums kunnen: akoestische gitaar en meerstemmige zang. Een vrij lang nummer waar niet eens heel veel in gebeurt, maar dat toch weet te pakken.

Het vorige nummer gaat naadloos over in Retrogade. Dit ligt een beetje in lijn van nummers als Better Man. Het zijn de Pearl Jam nummers waar ik altijd een zwak voor heb gehad en dat is nu niet anders.

River Cross is een perfecte afsluiter met het pompende orgel.

Het album duurt bijna een uur, maar is voorbij voor je het goed en wel in de gaten hebt. Dit komt ongetwijfeld door de afwisseling in nummers. Geen geforceerde zoektocht naar nieuwe wegen, terwijl ze hier en daar toch wel degelijk voorzichtig bewandeld worden. Een album dat ongetwijfeld voor wisselende meningen gaat zorgen.

Ik ben er niet lyrisch over, maar ben er wel degelijk heel tevreden over. Gigaton is een prima terugkeer na zeven jaar afwezigheid.

4,0
geplaatst:
Mooie recensie waar ik een eind in mee kan gaan. Alleen houd ik niet zo van vergelijkingen met andere bands. Pearl Jam is en blijft Pearl Jam, toch?

avatar van aERodynamIC
4,0
geplaatst:
Neal Peart schreef:
Alleen houd ik niet zo van vergelijkingen met andere bands. Pearl Jam is en blijft Pearl Jam, toch?

Ben ik met je eens hoor, alleen vind ik het zelf wel fijn als ik dit lees bij meningen: ik krijg dan een beetje idee. Het wakkert mijn nieuwsgierigheid aan of juist af (kan dus twee kanten opwerken).

Als ik bijvoorbeeld schrijf over een gevoel dat ik bij een nummer krijg (waar ik ook bij zet dat het er niet exact op lijkt) dan kan ik als lezer er net even wat meer bij bedenken.

Daarbij: niemand heeft gelijk als het om een mening / recensie gaat.

En Pearl Jam blijft Pearl Jam? Dat vind ik vaag. Dan zou ik een soort Ten willen of moeten horen. Toch?!

avatar van Sandokan-veld
3,5
geplaatst:
Interessant dat de eerste berichten positief zijn. Ik wacht nog even tot de release, al moet ik zeggen dat ik 'Superblood Wolfmoon' na een paar keer luisteren echt een heerlijk nummer begin te vinden.

avatar van west
4,5
geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

En Pearl Jam blijft Pearl Jam? Dat vind ik vaag. Dan zou ik een soort Ten willen of moeten horen. Toch?!

Toch hoor ik op dit album gelukkig veel meer Pearl Jam terug dan op het vorige album.

avatar van west
4,5
geplaatst:
Het laatste album Lightning Bolt van 7 (!) jaar geleden, viel mij zowaar een beetje tegen. Het was nog steeds best aardig, maar Pearl Jam kon beter dan dat. Ik vond sommige songs ook wat te poppy en hoopte dat hun volgende album weer meer een echt rock album zou worden. En precies dat is gelukkig wat dit Gigaton is. Er staan een aantal goede tot uitstekende gitaarnummers op, waar Mike McCready op kan uitblinken. En er staan ook een paar van die mooie wat rustiger Pearl Jam songs op, wat een evenwichtig afwisselend album oplevert.

De ijzersterke openingstrack Who Ever Said verenigt beide werelden. Superblood Wolfmoon is zo'n song waar McCready een geweldige gitaar op neerzet, net als op het fijne Quick Escape en het rockende Never Destination. Alleen op Dance of the Clairvoyants horen we zowaar een synthesizer, een ander nummer tussendoor, maar toch best aardig. Alright is een mooi liedje, Seven O'Clock een erg fraaie song met een klimaatboodschap en Comes Then Goes een fijn akoestisch nummer. Nog zo'n prima song uit die rustiger categorie is Retrograde. Een buitenbeentje is slotsong River Cross met kerkorgel en een uitstekend drummende Matt Cameron. De bariton van Eddie leidt ons door dit geslaagde mooie rockende album heen. Wat een fijne verrassing is dit Gigaton!

avatar van platenzaak Wil'm
3,5
geplaatst:
namsaap schreef:
(quote)


Zeker niet standaard hoor, en prijzen zijn ook zeker niet verdubbeld de afgelopen paar jaar. Neemt niet weg dat ik € 40,- voor 2 plakken vinyl erg veel vindt.


Zeker niet mee eens, er is nog ontzettend veel vinyl in de winkels onder de 20 euro. Sommige labels (universal bv) maken het wel bont met de inkoopprijzen en dan te bedenken dat je maar een kleine 5 euro per plaatje overhoud als winkelier, dat zijn er heel heleboel iedere maand voor de huur. Maar de platenbranche is net zoals iedere branche soms wat duurder aan het worden, dat is inherent aan de markt en de hedendaagse economie

avatar van west
4,5
geplaatst:
platenzaak Wil'm schreef:
(quote)
Maar de platenbranche is net zoals iedere branche soms wat duurder aan het worden, dat is inherent aan de markt en de hedendaagse economie

Ik snap niet dat je als platenwinkel over deze prijs niet achter de consumenten gaat staan. 40 euro voor een dubbel lp is echt flink meer dan gebruikelijk. Heel wat meer dan 'inherent aan de markt'. Ik zou deze Pearl Jam vrijwel altijd kopen bij mijn platenwinkel in Utrecht, maar nu doe ik dat niet. Vind dit echt te gek worden.

avatar van platenzaak Wil'm
3,5
geplaatst:
west schreef:
(quote)

Ik snap niet dat je als platenwinkel over deze prijs niet achter de consumenten gaat staan. 40 euro voor een dubbel lp is echt flink meer dan gebruikelijk. Heel wat meer dan 'inherent aan de markt'. Ik zou deze Pearl Jam vrijwel altijd kopen bij mijn platenwinkel in Utrecht, maar nu doe ik dat niet. Vind dit echt te gek worden.

Ow, maar achter de schermen worden daar hele slagvelden over uitgevochten hoor, daar zijn wij altijd mee bezig, dat is onze core business regelmatig. Meteen ook de reden waarom er een paar jaar geleden ineens iedere maand 20 of 30 releases zijn van 15 tot 17 euro, dat is 1 van de doelen die daar mee bereikt zijn

avatar van namsaap
geplaatst:
platenzaak Wil'm schreef:
(quote)


Zeker niet mee eens, er is nog ontzettend veel vinyl in de winkels onder de 20 euro. Sommige labels (universal bv) maken het wel bont met de inkoopprijzen en dan te bedenken dat je maar een kleine 5 euro per plaatje overhoud als winkelier, dat zijn er heel heleboel iedere maand voor de huur. Maar de platenbranche is net zoals iedere branche soms wat duurder aan het worden, dat is inherent aan de markt en de hedendaagse economie


Ik denk dat we het wel eens zijn, maar dat je mijn antwoord anders leest .

2,5
geplaatst:
repelstefan schreef:
(quote)

Gevalletje links lullen rechts vullen lijkt dit dan, beetje wat Neil Young ook wel wat kan worden verweten.

Beide singles overigens na een paar keer luisteren wel prima. Ik verwacht ook niks meer van Pearl Jam. Vooropgesteld, ben geen groot fan van zijn stemgeluid. Maar het lijkt me sowieso lastig voor een band van dit formaat om de wereld nog echt te verbazen. Maak je iets dat te veel op Ten lijkt krijg je commentaar, experimenteer je te veel, dan is het vaak ook niet goed. Ik kan me vergissen, maar ik kan me ook maar weinig artiesten van dit formaat noemen (en uit dat tijdperk) die nog steeds scoren met eindlijstmateriaal. Nick Cave dan, al geldt dat voor zijn laatste 3 albums voor mij dan weer niet.


Wellicht niet van hetzelfde formaat, maar de laatste 3 worpen van Killing Joke zijn zeer sterk. Knap na zoveel jaar.

avatar van philtuper
geplaatst:
En niks mis met de laatste 3 albums van Nick. Het kan niet je ding zijn maar het zijn stuk voor stuk kwaliteitsalbums. Geenszins slappe, ongeïnspireerde hap in ieder geval. Mensen die het hier niet mee eens zijn, soit.

Dat gezegd hebbende verwacht ik niks van een band als Pearl Jam. Voor mij is Ten een icoon, een wezenlijk onderdeel in mijn volwassenwording. Kan ik daar ook nooit meer los van zien, een en al jeugdsentiment. Gaandeweg ben ik Eddy en kornuiten uit het oog verloren - na Yield om precies te zijn. De muzikale interesse verschoof en Pearl Jam verdween van de radar. Zo nu en dan pikte ik een nieuwe song op maar een heel album luisteren kwam er op de een of andere manier niet meer van. Maar uiteraard ben ik wel weer nieuwsgierig naar dit album. De singles die ik nu gehoord hebben doen wel vermoeden dat ook dit album weer aan me voorbij zal gaan. En dat heb ik dus niet bij die laatste drie Caves bijvoorbeeld. Daar hoor ik een urgentie die ik hier tot nu toe nog niet heb gehoord. Maar goed, wie weet...

avatar van kevin2
4,0
geplaatst:
Ik vind het een prachtig album, maar waarom in godsnaam €42,95 voor een langspeelplaat !!! Totale waanzin !!!

avatar van Rogyros
4,0
geplaatst:
Waar is dit album nu al te luisteren?

avatar van foufou2001
geplaatst:
Rogyros schreef:
Waar is dit album nu al te luisteren?


Op Bol.com schuift de verschijningsdatum op...problemen met de levering door Jeweetwel...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:20 uur

geplaatst: vandaag om 16:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.