Pearl Jam - Gigaton (2020)

Label: Universal

1. Who Ever Said (5:11)
  2. Superblood Wolfmoon (3:49)
  3. Dance of the Clairvoyants (4:25)
  4. Quick Escape (4:47)
  5. Alright (3:44)
  6. Seven O'Clock (6:14)
  7. Never Destination (4:19)
  8. Take the Long Way (3:41)
  9. Buckle Up (3:38)
  10. Comes Then Goes (6:02)
  11. Retrograde (5:22)
  12. River Cross (5:53)
avatar van Rogyros
foufou2001 schreef:

Op Bol.com schuift de verschijningsdatum op...problemen met de levering door Jeweetwel...

Ja, maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was waar dit album nu al te beluisteren valt. Een aantal mensen heeft hem al gehoord en van een sterrenwaardering voorzien.

Waar is dit album dan te beluisteren? west? Neal Peart? aERodynamIC? Anderen?

avatar van Choconas
Er zweeft altijd wel ergens een kopie op het internet rond, Rogyros.

Choconas schreef:
Er zweeft altijd wel ergens een kopie op het internet rond, Rogyros.

Zelfs al een aardige tijd

avatar van Funky Bookie
Wachten tot je het fysiek in je handen hebt, is echter zoveel leuker.

avatar van mattman
Toch benieuwd geworden. Ik vind iets als Superblood Wolfmoon echt verschrikkelijk belegen, op het genante af. Zelfs m'n pa zou dit papa rock noemen.

Maar misschien staan hier wel wat verrassingen op. De eerste single was dat bijvoorbeeld wel, al vind ik de song niet echt wow.

Funky Bookie schreef:
Wachten tot je het fysiek in je handen hebt, is echter zoveel leuker.

Ik heb het vandaag al in handen en op mijn speler liggen, plus nog redelijk onder die 40 euro

mattman schreef:

Niet maatstafgevend voor het album. Houd je daar maar aan vast

aERodynamIC schreef:

Dus jij bent die Eric die hem op Vinyl Vrienden heeft gepost en waar ik op heb gereageerd?

Darkzone schreef:

Ongetwijfeld

avatar van repelstefan
foufou2001 schreef:

Op Spotify ook, misschien ook daardoor. Wel is Quick Escape uitgebracht nu.
Edit: best een fijn nummer!

avatar van Darkzone
Helaas wordt mijn cd pas vandaag verzonden. Als ik pech heb, hem ik hem morgen nog niet in huis... Niet dat er gelegenheid is om hem te beluisteren.

avatar van Sandokan-veld
repelstefan schreef:

Op Spotify ook, misschien ook daardoor. Wel is Quick Escape uitgebracht nu.
Edit: best een fijn nummer!

Plaat staat gewoon op Spotify nu.

avatar van Voorprogramma!

avatar van coldwarkids
1,5
Voorprogramma! schreef:
Rock muziek voor Kinderen!

Vooral Superblood Wolfmoon. Lachwekkend, dat ze het zelf niet doorhebben.

avatar van Linius
Luistert lekker weg. Dat Pearl Jam anno 2020 niet het wiel opnieuw uit zal vinden of een nieuwe classic zal droppen zie je wel aankomen. Maar er staan gewoon weer lekkere gitaar nummertjes op. Typisch een album dat ik rond de release veel zal draaien en over een paar maanden weer naar achteren wordt gedrukt voor de klassiekers uit het oeuvre van deze mannen.

Trouwens wel jammer dat als er flinke kritiek wordt geuit zoals hierboven mij dat er totaal geen onderbouwing in zit. Ik vind het altijd wel leuk om negatieve commentaren te lezen over albums die ik zelf wel prima vind om te ontdekken hoe andere mensen er naar kijken. Maar als er alleen staat dat het voor kinderen is en lachwekkend is haal ik daar niet veel info uit helaas. Probeer het eens zou ik zeggen

avatar van Barend G
Voorprogramma! schreef:
Rock muziek voor Kinderen!

Ik vind 't juist bij uitstek dad-rock!

avatar van Thekillers87327
wauw wauw en wauw, en dat is niet het positieve wauw dat ik wilde zeggen..
De eerste 3 singles klonken redelijk veel belovend en heb net het hele album beluisterd en moet ( tot nu toe) tot de conclusie komen dat ik dit het minste album van Pearl Jam ooit vind.
En dat doet pijn, als fan hoopte ik op veel meer.
Dance of the clairvoyants klinkt anders en leuk en superblood wolfmoon is oke en best te doen.
Alright, seven o'clock en eigenlijk alle andere nummers zijn niemandsdalletjes. Ze gaan nergens heen en lijkt gewoon 1 nummer in 7 nummers.
Als fan diep teleurgesteld maar misschien word het nog beter bij het vele beluisteren, ik betwijfel het.
3 sterren en dat omdat ik fan ben.
Wilde dit op vinyl halen maar beter dat ik het niet gedaan heb..
Veel liefde voor Pearl Jam! ( minder voor dit album)

avatar van milesdavisjr
De eerste vrijgegeven singles vond ik weinig veelbelovend en deed niet veel goeds voorspellen.
Who Ever Said is een redelijke opener maar niet hemelbestormend. Superblood en Dance waren reeds bekend en konden mij maar weinig bekoren. Alright is het eerste nummer dat mij pakt, sfeervol, stemmig en mooie gearrangeerd. De song doet mij denken aan een ander nummer uit de catalogus van Pearl Jam maar ik kan er even niet opkomen. Seven O' Clock; een prachtige song, volwassen, meerdere lagen en kent een mooie opbouw, het beste nummer op de schijf. Never Destination is een up tempo rocker waar de band al zo vaak patent op leek te hebben, veel energie maar ook niet echt bijzonder. Take the Long Way, in al zijn relatieve eenvoud een degelijk nummer met een lekkere drive. Buckle Up vormt een niemendalletje en vormt meer een idee dan een goed uitgewerkte song. Comes Then Goes, een akoestisch werkstukje dat op zich niet stoort maar zich zeker ook niet aan je opdringt. Retrograde, wederom een song die niet misstaat op het schijfje maar ook niet als urgent gemarkeerd hoeft te worden. River Cross tenslotte; gedragen door Vedder en het drumwerk van Cameron die een subtiele basis creëert en de song van een extra mooie laag voorziet. River Cross had zo van het soloalbum/OST van Vedder; Into the Wild kunnen komen. Een mooie afsluiter. Conclusie, het schijfje ligt in het verlengde van Lightning Bolt en liefhebbers van dat plaatje kunnen deze worp blindelings aanschaffen. Ben je op zoek naar een band die wat meer avontuur zoekt, die de grenzen verlegt zonder afbreuk te doen aan hun sterke punten blijf je toch altijd weer met vraagtekens achter. Zat er niet meer in, hadden bepaalde nummers niet een sterkere emotionele lading kunnen hebben, hadden Mccready en Gossard niet meer intens dragende riffs kunnen toevoegen aan het geheel? Kortom, zeker geen slechte plaat maar bij elke release van de heren vraag ik mij af; zit er echt niet meer in...

avatar van philtuper
Je hoopt altijd weer op dat speciale gevoel dat je ooit had bij deze band, maar eerlijk gezegd ben ik dat gevoel al lange tijd verloren. Daar gaat ook dit album geen verandering in brengen. En dat ligt aan mezelf hoor. Pearl Jam hoort bij een bepaalde tijd in mijn leven. Toen veranderde hun muziek de wereld voor me. Maar die fase ben ik op een gegeven moment ontgroeid en dat komt helaas niet meer terug. Ik hoor op zijn hoogst aardige nummers, niet meer dan dat. Het is gewoon niet bijzonder genoeg.

avatar van Joy4ever
No offence uiteraard maar ik kan niks met een term als ontgroeid. Ik zie deze wel vaker voorbijkomen. Het komt wat snobistisch over. Zeker bij een band als Pearl Jam.

Ik ben ook fan van het eerste uur. Pearl Jam heeft veel voor mij betekent. Na Binaural werd mijn liefde voor Pearl Jam wel minder. Nog steeds die prachtige stem van Vedder maar de composities pakten mij niet meer zo.

Zo ook met dit nieuw album. Seven o'clock is een fijn nummer, afsluiter River Cross ook. Maar het heilige vuur is weg. Pearl Jam klinkt niet langer urgent.

Maar het moet gezegd, ik blijf de heren eeuwig dankbaar dat ze elkaar begin jaren 90 gevonden hebben en Pearl Jam hebben opgericht. Blijft mijn favoriete band.

avatar van reptile71
Joy4ever schreef:
Maar het moet gezegd, ik blijf de heren eeuwig dankbaar dat ze elkaar midden jaren 90 gevonden hebben en Pearl Jam hebben opgericht. Blijft mijn favoriete band.

Midden jaren 90?! Toen hadden ze hun beste werk al gemaakt!

Quick Escape, voor mij het nummer dat er boven uitsteekt en vooral ook het tweede deel van dit nummer met de scheurende solo. De rest ontstijgt de middelmaat (nog) niet helaas. Misschien groeit het nog wat aan de komende tijd na wat meer luisterbeurten als ook mijn verwachting weer wat naar reele proporties zijn bijgesteld.

avatar van R-Know
Pearl Jam al een tijdje niet gevolgd.
Een album als Ten is moeilijk te evenaren lijkt mij.
Dit is best leuk met een paar mooie nummer er op als Seven O’Clock en Alright.
Wat mij opvalt is dat Eddie een paar tanden mist!
Was misschien al heel lang maar het valt mij nu pas op.
Al met al best lekker.

avatar van Caillaigh
Toen ik 'Dance Of The Clairvoyants' voor het eerst hoorde, was ik eerder teleurgesteld. Ik was helemaal niet mee met die nieuwe sound. Opgelucht was ik toen ik de rest van het album hoorde. Niet dat ik het een zeer goede plaat vind, maar ik was al blij dat ze niet voortgingen op de vibe van die eerder verschenen single.
Ik vind het geen slechte plaat, maar voor mij staan er ook geen goede uitschieters op.
Misschien heeft het nog een paar luisterbeurten nodig. Ik merk overigens op dat ik 'Dance Of The Clairvoyants', dat ik voordien afschuwelijk vond, zelfs begin te smaken.
'Take The Long Way' wel één van de betere nummers op de plaat, volgens mij. Ik hou van de maatverschuivingen. De plaat wordt naar het einde wel beter, vind ik.
Soit. Ik geef het nog wat kansen.

avatar van Darkzone
Ik vind het altijd knap dat mensen al zo snel een oordeel over een nieuw album hebben op de dag van release. Zo'n eerste kennismaking zegt lang niet alles over de rest je relatie met dat album. Het kost vaak veel tijd om het album tot je te nemen. En de fans van het eerste uur hebben nu waarschijnlijk allemaal een gezin, een druk leven en zeker met een gezin waarbij nu iedereen thuis is, is het lastiger om een nieuw album tot je te nemen, dan wanneer je nog tiener of begin twintiger bent.

Sinds het vorige album van Pearl Jam is mijn leven ook drastisch veranderd en kan ik thuis ook niet zo snel een Pearl Jam opzetten. Maar ik weet wel zeker dat het goed gaat komen met dit album.

avatar van Kos
Kos
Quick Escape mag er wezen zeg.

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Berichten verplaatst naar Pearl Jam

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Berichten verplaatst naar Pearl Jam

Discussie daar ook houden graag. Vanaf nu hier enkel discussie over Gigatron zelf