Queen - Queen (1973)

Label: EMI

1. Keep Yourself Alive (3:47)
  2. Doing All Right (4:09)
  3. Great King Rat (5:43)
  4. My Fairy King (4:08)
  5. Liar (6:25)
  6. The Night Comes Down (4:23)
  7. Modern Times Rock 'N' Roll (1:48)
  8. Son & Daughter (3:20)
  9. Jesus (3:44)
  10. Seven Seas of Rhye (1:15)
  11. Mad the Swine * (3:20)
  12. Keep Yourself Alive (Long Lost Re-take) * (4:03)
  13. Liar [1991 Bonus Remix] * (6:25)
  14. Keep Yourself Alive [De Lane Lea Demo, December 1971] * (3:50)
  15. The Night Comes Down [De Lane Lea Demo, December 1971] * (4:22)
  16. Great King Rat [De Lane Lea Demo, December 1971] * (6:07)
  17. Jesus [De Lane Lea Demo, December 1971] * (5:04)
  18. Liar [De Lane Lea Demo, December 1971] * (7:52)
  19. Mad the Swine (June 1972) * (3:22)
avatar van Jord
Queen heeft veel goede dingen gedaan. Een van die dingen was
deze debuutplaat. Met name Great King Rat hoort tot mijn favoriete Queen-nummers.

avatar van Eddie
Jord schreef:

Queen heeft veel goede dingen gedaan. Een van die dingen was

Ik vind vooral hun begin periode heel erg sterk, hoewel hun hele repertoire erg sterk is kan me de begintijd het meest boeien. Dan met name ook hun eerste drie platen, die rocken soms nog lekker smerig weg (seven seas of rhye)

De tracklengte klopt alleen niet.
Is Seven Seas of Rhye het enige nummer dat niet klopt? (ik heb de plaat niet ter beschikking)

avatar van BlauweVla
Klopt toch wel. De versie die op "Greatest Hits" staat duurt langer, iets van 2:45.

avatar van lebowski
BlauweVla schreef:

The 'Greatest Hits'-versie komt van Queen II, mét zang. Deze is instrumentaal...

avatar van avdj
Inderdaad. Maar daarom nog altijd de moeite waard Sterke CD, hoewel de nummers eigenlijk niet al te bekend zijn.

avatar van bloempje24
Liar alleen al is de moeite waard. Tijdje niet meer geluisterd deze, zal hem snel opzeten weer!

Down_By_Law
Queen is nog altijd mijn favoriete band. Dit debuut-album is absoluut perfect en ik denk dat ik het het beste debuut-album aller tijden vindt (hoewel, "The Doors" is ook een meesterwerk). Beste nummers zijn 'Great King Rat', 'The Night Comes Down', 'Jesus', 'Keep Yourself Alive' en 'Son And Daughter'. De laatst genoemde klinkt nog mooier op "At The BBC", evenals 'My Fairy King'. 5/5

nou, die nummers kunnen allemaal niet tippen aan Liar, vind ik

avatar van tomthumb
Je kunt ook goed aan de drumsound horen dat The night comes down en Keep yourself alive in een andere studio zijn opgenomen. De drums klinken op deze tracks veel beter dan op de rest van de plaat, waar het net lijkt of er op kartonnen dozen wordt getrommeld. Deze gortdroge sound van vooral de toms was de typische Trident studio sound en een gruwel voor Roger Taylor.

tomthumb schreef:

Dat vind ik wel interessant. Ik vind de drums op 'Great King Rat' bijvoorbeeld namelijk helemaal geweldig. Roger's drums klinken op geen enkel album zo super als hier, vind ik althans...

avatar van lebowski
Down_By_Law schreef:
Queen is nog altijd mijn favoriete band. Dit debuut-album is absoluut perfect en ik denk dat ik het het beste debuut-album aller tijden vindt.

Mag ik je hier heen verwijzen

lebowski schreef:

Mag ik je hier heen verwijzen

Je hebt wel een goede smaak (maar Queensryche vind ik niks aan). Marillion, Led Zep en Van Halen zijn inderdaad ook heel goed. Maar voor mij is Queen het best. The Doors komt denk ik op 2.

Inderdaad een fantastisch debuut-album. Spijtig dat weinig mensen deze plaat kennen, bij de meeste begint Queen pas rond de periode van "Bohemian Rhapsody". Invloeden van de opera (die in hun latere albums zeer op de voorgrond treden) zul je hier niet vinden, de groep produceerd hier echte hard rock. Ook zelden een album gehoord met zoveel ideeën, als luisteraar val je van de ene verassing in de andere (de ene misschien al meer geslaagd dan de andere). Alle leden zijn hier in goede doen, maar het is toch Brian May die de show steelt. De man overdubt als zot, en wie kan zijn gitaarsolo weerstaan in "Liar"? Allemaal zeer de moeite waard!

avatar van Eddie
Starman schreef:
...maar het is toch Brian May die de show steelt. De man overdubt als zot, en wie kan zijn gitaarsolo weerstaan in "Liar"?

Wat ik aan Brian May alleen jammer vind is dat hij zich zoweinig door ontwikkeld heeft. OK de eerste twee platen van Queen zijn van een hoog niveau, maar het gitaarspel van Brian May en met name de solo's verschillen op Innuendo niet overdreven, het zelfde geld voor zijn solo platen, brian is voor mij altijd een beetje vast blijven zitten op een bepaald niveau. Verder niets dan lof uiteraard.

avatar van tomthumb
Hij heeft zich wel ontwikkeld, alleen wat betreft complexiteit had ie rond A day at the races wel z'n plafond bereikt (Milionaire waltz). Meneer was ook Pietje precies als het ging om het opnemen van zijn partijen, dus dit nam nogal wat tijd in beslag. Daarom koos Queen bewust voor een meer basic sound voor News of the world.

avatar van FisherKing
0,5
Heb destijds met zo'n Queen fan mee moeten draaien. Afgrijselijk, dat ik destijds zo-iets deed. vlieg in het behang als ik er ooit nog een song van hoor.

0.5

FisherKing schreef:

0.5

Gelukkig hoef je iemand die de Pet Shop boys 4,5 punten geeft niet al te serieus te nemen.

avatar van Kos
Kos
Wat is dat nu weer voor onzinnige vergelijking.

avatar van tomthumb
Kijk, ik houd bijvoorbeeld helemaal niet van hiphop , dus dan ga ik ook niet op hiphop-albums stemmen. Je kunt niet echt een oordeel geven over een hele plaat als je maar een fractie van de muziek kent.

avatar van Kos
Kos
Hoe kom je er bij dat hij niet de hele plaat kent?

avatar van tomthumb
Lijkt mij als je ergens een afgrijselijke hekel aan hebt dat je dan niet de hele plaat gaat luisteren, masochisten daargelaten natuurlijk

avatar van Zavo
tomthumb schreef:

3,5 ster.
"Keep Yourself Alive" is schitterend.
"Doing All Right" is een zeer slechte, melige, saaie ballad. "Great King Rat" is magnifiek!
"My Fairy King" is zeer bizar, nog wat gewoon worden, wat teveel operagegil.
"Liar" is ook zeer, zeer goed.
"The Night Comes Down": ook best goed.
"Modern Times Rock'n'Roll" is weer minder, maar ook niet rotslecht.
"Son and Daughter" valt best mee.
"Jesus" is zeer goed, een hardrocker over het kerstverhaal!
"Sever Seas of Rye" is ook weer een tegenvallende afsluiter.

avatar van Drs. DAJA
"Keep Yourself Alive" heerlijke rock, Queen's eerste single.
"Doing All Right" GEWELDIG gevoelige cover van de band Smile.
"Great King Rat" heerlijk snel rock nummer.
"My Fairy King" Zo'n heerlijk operetesk rock nummer van Mercury, dit kan alleen Mercury schrijven en uitvoeren. echt briljant
"Liar" Nog zo'n briljante Mercury compositie. Rock hard zacht, het zit d'r allemaal in.
"The Night Comes Down" GEWELDIGE ballad van Brian May.
"Modern Times Rock 'N' Roll" het heerlijke rouwe rock nummer van Taylor. Onbegrijpelijk dat die man zo ondergewaardeert is solo.
"Son & Daughter" Queen nummer in de Led zep traditie
"Jesus" muzikaal is dit nummer best verdraahelijk, maar die afschuwelijke tekst.
"Seven Seas of Rhye" De verbinding tussen Queen I en Queen II heerlijk stukje piano.

Geweldig album 5*, Geweldig debeut.

Drs. DAJA schreef:

Waarom zo'n afschuwelijke tekst?

avatar van platedraaier
Dit vind ik 1 van de allerbeste Queen albums. Met name Great King rat en Liar zijn geweldig. Nummer 2,3 en 4 zijn eigenlijk 1 concept. En Liar is in mijn ogen de voorloper van Bohemian Rhapsodie.

Joy
-Wat ik aan Brian May alleen jammer vind is dat hij zich zoweinig door ontwikkeld heeft. -

ben ik het niet mee eens, pietje precies of niet, zijn gitaarspel is er een om bewondering voor te hebben, geen enkele gitarist lijkt op may, en dat komt niet alleen door zijn zelfgebouwde gitaren

may doorziet structuren in toonladders, brengt lagen aan, speelt uitgedachte noten,en notenreeksen, die kloppen en voegen toe, iets wat je overigens ook terugvind bij satriani

de solo in invisible man, das toch een hoogstandje

je zou ook kunnen stellen dat may in den beginnen al aan een hoog niveau zat, wat wil je nog meer van de beste man?

steve vai is zo iemand die allang aan zijn plafond zit maar er verdomd weinig mee doet (behalve in de zappa plays zappa setting waar hij zappamuziek speelt, gecomponeerd door zappa ) in zijn eigen straatje is het vrij snel egostrelend gepiel en gefreak

may daarentegen probeerd gevarieerd werk te laten horen en slaagt daar na 35 jaar nog steeds in

Telkens ik hem opnieuw draai wordt hij beter en beter! Inderdaad: May is ongelofelijk geniaal. 'Great King Rat' is een van de hoogstandjes van zijn spel: die akoestische solo op het einde in overweldigend goed. Ook iets mindere nummers als 'Jesus' of 'Modern Times Rock 'n' Roll' weet hij boeiend te maken met zijn gitaarspel. May is één van de enige gitaristen waarbij is geniet van elke seconde van zijn solo's.

En 'My Fairy King' is zeker een hoogstandje uit de Queen-catalogus. Man, die zang boeit echt enorm en ook het pianospel is geweldig. In 'Liar' volgt de ene fenomenale riff de andere op. En Queens eerste (geflopte) single, 'Keep Yourself Alive' is ook zo aanstekelijk, en dan die solo...
stem verhoogd naar 4,5*

avatar van Flipper
Op dit album laat de groep zo lekker ongepolijst horen wat ze in hun mars hadden. Opgenomen op momenten dat niemand anders gebruik wilde maken van de Trident studios, maar dat hoor je totaal niet terug. Geweldig gitaarwerk van May. Queen was toen nog progressief en passioneel bezig, dat konden ze nog hierna nog 3 albums vasthouden.