Afgezien van dat ik het met
FrodoK helemaal eens ben nog even het volgende over het album zowel Oud als Nieuw.
Ten eerste vraag ik mij af of er werkelijk autotune is gebruikt. Ik heb hier een
wat vaag YT filmpje. Maar ik hoor daar er iemand over praten. Geen oude en nieuwe zang vergelijkingen.
Of is het AI hedendaagse versie van autotune? Gebeurt dat hier in
The Night Comes Down ? Als dat zo is dan zou ik dat ook zeker jammer vinden. Another Song Bites The Dust
Maar dan nog over het verschil tussen de technieken van zowel 1973 en 2024. Het feit dat May met zijn vader
The Red Special hebben gecreëerd is ontstaan door een stukje 'geen geld' hebben gecombineerd met leergierigheid, creativiteit en liefde voor een muziekinstrument. Ergens is dat ook Queen. Zelf creëren of het nou 1973 is of 2024.
Wat betreft de opnames in de Trident Studio volgens May;
“We wanted everything to sound like it was in-your face,” says Brian. “We had this incredible fight to get the drums out of the booth and into the middle of the studio and put the mics all around the room.”
But that wasn’t Trident’s way. “I remember saying to Roy Thomas Baker, ‘This isn’t really the sound we want,’” continues Brian.”And he said, ‘Don’t worry, we can fix it all in the mix.’ And I think we all knew it ain’t going to happen.” Now in 2024, it has been ‘fixed in the mix’. Bron:
brianmay.com
De De Lane Lea opnames die je hier ook kan beluisteren zijn eigenljk de eerste 'officiele' opnames in de De Lane lea studio's uit 1971. Dus een aantal van de nummers van Queen het album zelf is al in feite een tweede opname sessie. Met, gelukkig, wat verbeteringen en aanpassingen.
En toch.. Door de tijd heen worden culturele dingen als muziek, schilderijen, boeken aangepast aan de huidige tijd. Beroemde schilderijen worden opgeknapt, nieuwe lagen gelegd, vuil afgehaald met zowel oude als nieuwe technieken. Boeken worden aangepast aan de taal van de tijd waarin ze uitgegeven worden. Muziek van bv Het Requiem van Fauré werd voor het eerst opgenomen in 1893 en is zo anders klinkend dan een uitvoering van 2024.
In mijn oren is die remastered, remixed and expanded album dan ook een vooruitgang juist vanwege het creatieve aspect wat vaak in de leden van Queen heeft gezeten en een uiting was en is van de kern van deze band, hun signatuur. Maar het zou zeker jammer zijn van een op die manier bewerkte stem van Mercury (als dat zo is) want dat is een menselijk iets waar hij van nature zeer gezegend mee was (en wij dus eigenlijk ook..)
Maar, ik blijf bij de woorden van
FrodoK die ik volledig onderschrijf:
Kan die remaster niet gewoon naast het origineel bestaan? De muziek blijft hetzelfde en kan als een hedendaagse vertaling gezien worden van een 'oer'document. WIl je het authentieke, dan luister je daar naar. Ben je benieuwd naar hoe het anno nu zou klinken, luister je naar de remaster. Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Zolang er maar eerlijk over gecommuniceerd wordt.