Queen - Queen (1973)

Label: EMI

1. Keep Yourself Alive (3:47)
  2. Doing All Right (4:09)
  3. Great King Rat (5:43)
  4. My Fairy King (4:08)
  5. Liar (6:25)
  6. The Night Comes Down (4:23)
  7. Modern Times Rock 'N' Roll (1:48)
  8. Son & Daughter (3:20)
  9. Jesus (3:44)
  10. Seven Seas of Rhye (1:15)
  11. Mad the Swine * (3:20)
  12. Keep Yourself Alive (Long Lost Re-take) * (4:03)
  13. Liar [1991 Bonus Remix] * (6:25)
  14. Keep Yourself Alive [De Lane Lea Demo, December 1971] * (3:50)
  15. The Night Comes Down [De Lane Lea Demo, December 1971] * (4:22)
  16. Great King Rat [De Lane Lea Demo, December 1971] * (6:07)
  17. Jesus [De Lane Lea Demo, December 1971] * (5:04)
  18. Liar [De Lane Lea Demo, December 1971] * (7:52)
  19. Mad the Swine (June 1972) * (3:22)
Zet nu dan maar eens kant 2 op

avatar van ricardo
of queen 2 dat als album minder rauw is, en queen op de toppen van zijn kunnen hoewel deze ook erg goed is

avatar van Rickepick
Ik ruil mijn vier voor een vijf in, echt top!

* * * * *

Ik vond dit vroeger niks, maar hoe ouder het is, hoe beter het wordt. Gek is dat, ik heb dat vaak dat ik uiteindelijk het allereerste werk van mensen het beste vind. (bij queen is dat niet echt het geval, want de opvolgers van dit waren toch echt beter)

Ik geef het nu een 4.

Bij Deep Purple, Uriah Heep, Status Quo en Therapy? is het allereerste werk ook bepaald niet het beste.

Lekker belangrijk. Bij The Doors en The Police wel. Overigens een vrij lage waardering voor een rockliefhebber. How come?

WernerGSF
hoe heb ik hier ooit een 4.5 aan kunnen geven

WernerGSF
FisherKing schreef:
Heb destijds met zo'n Queen fan mee moeten draaien. Afgrijselijk, dat ik destijds zo-iets deed. vlieg in het behang als ik er ooit nog een song van hoor.

0.5

slaat nergens op.

Wolfgang1975
Sterk debuutalbum dat in alle opzichten veelbelovend is. Vooral de harmonieën in Keep Yourself Alive geven aan dat dit een bijzondere band is. Daarnaast is het totaalgeluid in het algemeen en het gitaargeluid in het bijzonder opmerkelijk, want uniek.

bikkel
Knap debuut met een stel aardige songs.De groep is nog wat zoekende naar een juiste vorm,daarom is het hier nog behoorlijk ''de klok op rock''.
Nummers als keep Yourself Alive,Great King rat,Liar en Son &daughter,zijn voor mij de sterkste tracks.Op QueenII is al veel meer een eigen stijl te bewonderen.Maar met name de stem van Freddie en het unieke gitaargeluid van Brian May zijn hier al sterke troeven.
Ik denk dat dit debuut overigens jaren na de release op juiste waarde is geschat.Op het moment dat ie verscheen werd Queen nog over het hoofd gezien.Voor velen begon het bij Killer Queen.

bikkel schreef:

Dit is zeker een voorbeeld van een album dat met terugwerkende kracht alsnog een millionseller werd, net als Queen II of bv. een Bleach (Nirvana).

Father McKenzie
Als je dit prachtdebuut na jaren nog eens opzet, zoals ik de laatste paar dagen, dan sta je toch vol bewondering over zoveel muzikaliteit.
Ook al zijn ze duidelijk nog zoekende; de kern van hun kunnen is zeker al aanwezig en dat resulteert in toch schitterende, soms wat nerveuze songs, maar ik maal er niet om.
Ik verhoog van 3.5 naar **** sterren.
Bleven ze hun muzikale waarden maar trouw, helaas, zoals we weten is het na pakweg Jazz absoluut fout gegaan en telden enkel nog de singles en de hitparadesuccessen, hun albums stelden dan niets meer voor eigenlijk...doodjammer!

Father McKenzie schreef:

Nah... fout... fout.... Ik zie het als een overlevingsdrang. Ik ben eerder blij dat ze de stijl aanpasten in plaats van dat ze telkens met dezelfde soort plaat zouden aankomen. Het was zeker beter voor de levensvatbaarheid van de band.

bikkel
Op een zeker moment na A Day At The Races vermoed ik,hadden ze
denk ik wel het idee van;nog zo'n plaat is dodelijk.Ze moesten wel door natuurlijk.
Dat het dan artistiek gezien zachtjes aan minder wordt is jammer.Ik respecteer wel hun keuzes.Ze waren niet bang om op hun bek te gaan.Ze probeerden gewoon een hoop dingen uit.Dat deden ze al in een pril stadium.Op dit debuut zijn ze al goed bezig,maar hoor je nog dat ze goed naar andere bands hebben geluistert.Op QueenII is het echt al die unieke Queensound.

Joy
en de queen sound zou de queen sound niet geweest zijn zonder het uit duizenden herkenbare gitaargeluid van may

avatar van kaztor
Ik vind de 10 stemmen voor Seven Seas Of Rhye nogal opvallend.
Lijkt mij een geval van klakkeloos stemgedrag van mensen die het album niet kennen.
Hier fungeert het nummer vooral als een soort outrootje. Niets meer, eigenlijk.

avatar van LucM
Sterk debuut van Queen, weliswaar beïnvloed door Led Zeppelin en Deep Purple, maar toch al een eigen sound vanwege het aparte gitaarspel van Brian May en de zang van Freddie Mercury dat de volgende albums nog meer uitgebouwd wordt, waarmee Queen één van de grootste bands van de jaren '70 wordt.
"Keep Yourself Alive" en "Liar" vind ik de beste songs daarop.

beaster1256
ja, hun debuut was nog niet zo slecht maar als je dat dan vergelijkt meet purple en zeppelin in die tijd , ja daar stonden ze nog niet in de schaduw van beide grote broers

Ja maar de grote broers waren al een een jaar of vier bezig, he. Onzinnig vergelijking. Als het zonodig moet vergelijk dan de debuutalbums onderling en dan steekt Queen er met kop en schouders bovenuit

avatar van Rinus
Nu nog steeds een erg goed debuut van Queen. Great king rat en Liar zijn twee enorm sterke songs, en uiteraard niet te vergeten Keep yourself alive en Doing all right. Op vinyl en CD.

avatar van Fairy Feller
Goed debuut album. Werd tijdens NOTW Queen liefhebber en sprokkelde destijds met verjaardagen, St.klaas, kerst en klusjes de voorafgaande LP's bijelkaar. Op deze plaat hoor je al het muzikale vakmansschap. Ben nu een maal een fan van de "oude" Queen, toen de lange haren en de zwarte nagellak verdween en snor bij Freddie verscheen werd het minder
Favo nummers; Doing alright, My fairy king en The night comes down. Begin dit jaar in London de huizen en straten opgezocht waar de mannen in die tijd rondhingen en waar de foto's van het album gemaakt zijn...erg leuk.

avatar van Hans Brouwer
Fairy Feller schreef:
Ben nu eenmaal een fan van de "oude" Queen, toen de lange haren en de zwarte nagellak verdween en snor bij Freddie verscheen werd het minder
Tot en met "Sheer Heart Attack" zullen we maar zeggen .

avatar van Hans Brouwer
LucM schreef:
Sterk debuut van Queen, weliswaar beïnvloed door Led Zeppelin en Deep Purple.
Is dat zo

avatar van Fairy Feller
Hans Brouwer schreef:
Tot en met "Sheer Heart Attack" zullen we maar zeggen .

...nou ik ken een interview uit 1976 nav ADATR waar Freddie noemt dat ie nu geen zwarte nagellak gebruikt. Het korte haar en snor kwam rond The Game...en na The Game vind ik het niet echt goed meer muv Innuendo
.....lekker belangrijk haha

avatar van aerogp1
Wat een energiek debuut van Queen! De eerste 2 albums trokken me nooit zo aan, maar zijn zeker de moeite waard! Het klinkt nog niet zo naar het latere werk, en dat bevalt me prima.
Ik ben nu wel benieuwd naar Queen 2...

avatar van musician
Prachtig debuut, niets van te zeggen en al helemaal niet te ontkennen.

Waar de ene band wat schuchter begint, staat Mercury c.s vanaf het begin als een huis, bij wijze van spreken met jarenlange ervaring.

Fantastische, fragiele bombast, mooi uitgevoerd: My fairy king, Doing allright en Liar.

LucM heeft wel een punt met Led zeppelin en Deep purple. Er ontstaat ruimte voor nieuwe bands als de oude niet meer volledig voldoen. In het geval van Deep purple vertrok juist Ian Gillan (wat ik als een zware aderlating zie), Led zeppelin, hoewel nog steeds voltallig, ging andere wegen bewandelen.

En dus ontstond er ruimte voor o.a. Queen, die zich juist hadden laten beïnvloeden door het oudere werk van Led zeppelin.

Hoe dan ook, je moet het allemaal nog wel weten te schrijven, weten te brengen en weten te presenteren. Queen met z'n Mercury voldeed aan alle eisen. Ze spraken gelijk ook een nieuwere, jongere generatie aan, zodat op het schoolplein (jawel) de oude garde niet meer aan bod kwam en Queen wel. Knap gedaan.

aerogp1 schreef:

Ik ben nu wel benieuwd naar Queen 2...

Kopen!

avatar van BeatHoven
Goed begin. Kon wat minder bombastisch.

BeatHoven schreef:
Goed begin. Kon wat minder bombastisch.

Queen en bombast gaat nu eenmaal hand in hand !

avatar van musician
Half puntje verhoogd, eigenlijk toch geen fouten bij debuut en verder heerlijke Queen cd en een halfje beter dan Queen II.

Het bestaat niet, dat er Queen fans zijn, die het lager beoordelen dan 4 sterren. T/m A night at the opera is het de top in zijn soort. Daarna wordt het minder door een gebrek aan ideeen.