The Mothers of Invention - Freak Out! (1966)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Hungry Freaks, Daddy (3:27)
  2. I Ain't Got No Heart (2:33)
  3. Who Are the Brain Police? (3:33)
  4. Go Cry on Somebody Else's Shoulder (3:39)
  5. Motherly Love (2:43)
  6. How Could I Be Such a Fool? (2:11)
  7. Wowie Zowie (2:51)
  8. You Didn't Try to Call Me (3:16)
  9. Any Way the Wind Blows (2:54)
  10. I'm Not Satisfied (2:38)
  11. You're Probably Wondering Why I'm Here (3:38)
  12. Trouble Every Day (5:49)
  13. Help, I'm a Rock (4:43)
  14. It Can't Happen Here (3:55)
  15. The Return of the Son of Monster Magnet (12:16)
avatar van freakey
Toch eens Ebay in de gaten houden Maartenn, de originele Freak Out wordt nog best vaak aangeboden, merk ik...

avatar van Vinokourov
Zat even te twijfelen tussen 2* of 2,5*, maar heb toch maar voor het allerlaatste gekozen. Dit klinkt als een nogal experimenteel gebeuren en dat moet an sich toegejuicht worden. De sound klinkt heel anders dan ik gewend ben van platen uit deze periode. De plaat begint ook nog best oke (Hungry Freaks, Daddy is geinig), echter op een gegeven moment komen toch een stel draken van nummers voorbij. Who are the Brain Police is bijvoorbeeld niets anders dan lawaaiige, snerpende herrie, om over de zichzelf eindeloos herhalende laatste drie tracks te zwijgen. Sorry beste fans van Frank Zappa, ik vond hier maar weinig aan.

Vinokourov schreef:
....Sorry beste fans van Frank Zappa, ik vond hier maar weinig aan.

Maakt niet uit joh....

freakey schreef:

Op Catawiki ook...

Daar staat een 2LP US persing uit 1966 op met een cataloguswaarde van maar liefst € 150,00

Stalin schreef:

Op Catawiki ook...

Hier beter: THE MOTHERS OF INVENTION - FREAK OUT - ORIGINAL VERVE DOUBLE VINYL - USA 1966 - | eBay

Maar ik zal zuinig zijn op mijn exemplaar....

Tomio
Wat is "Help, I'm A Rock" toch een smeuïg nummer met een heerlijke overgang naar de gekte van "It Can't Happen Here". Het kan bijna niet anders, dan dat dit een inspiratiebron geweest moet zijn voor krautrock bands zoals Can.

€ 45,00 op Marktplaats.

Freak Out!- The Mothers Of Invention (Frank Zappa)
Verve 1966 V6-5005-2 (MGS-298) 2LP (Stereo)

avatar van rolandobabel
grappig om Frank Zappa teksten te horen zingen als you didnt try to call me en how could i be such a fool. Op latere albums zong hij altijd met humor over anderen, ook leuk, maar apart om dit keer hem crooner-achtige teksten te horen zingen.....

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
rolandobabel schreef:

Dan raad ik je aan om eens naar Cruising with Ruben and the Jets te luisteren; dan weet je helemaal niet wat je hoort

avatar van popstranger
Eindelijk voor mij een album van Zappa met The Mothers Of Invention dat mij wel wist te bekoren. Waar ik bij eerder beluisterde albums toch wel de songs miste is er hier een perfecte mix tussen experiment en songs zodat het boeiend blijft (alleen het nut van de afsluiter ontgaat me een beetje). Aanvakelijk begon ik aan deze met het nodige sceptisme maar heb hem meegenomen voor een rit met de auto terwijl de zon scheen en het blijkt een ideaal album om mee te cruisen en plots viel bij mij de euro…

avatar van Stalin
Who Are The Brain Police single te koop voor € 250,00.

Marktplaats

avatar van Stalin
FRANK ZAPPA – 1966 Mothers of Invention Set of Autographs on Burger Receipts / Pre-FREAK OUT
Record Mecca

avatar van Stalin
Mooie foto's van de Mothers in de Whiskey A Go Go in 1966.

Schitterend tijdsbeeld

avatar van Stalin
FREAK OUT! The Official News of The Mothers of Invention, signed by Frank Zappa, Don Preston, Billy Mundi, Ray Collins and Jimmy Carl Black. Mooi collectors item

avatar van jurado
Ein-de-lijk op vinyl, staat al zéker dik 20 jaar op de wishlist, nooit van gekomen.
Het is een 1967 Germany release, geen gatefold oid, vinyl en hoes in prima staat.

avatar van Funky Bookie
Ingewikkeld om een mening te vormen over het Zappa-debuut.
De humor is er al, het eigenzinnige ook.
Muzikaal is het nog niet wereldschokkend en soms heel slecht.
Toch leuk

avatar van niels94
Voor de liefhebbers van 'Mortherly Love' heb ik deze tip.

vanson
niels94 schreef:
Voor de liefhebbers van 'Mortherly Love' heb ik deze tip.

Ik hoor het niet. Wordt er een sample gebruikt van Motherly Love in One More Chance van Notorious B.I.G.?

avatar van jorro
Ik ben nooit zo'n Frank Zappa fan geweest. Mij is het meestal te experimenteel. Ik zoek altijd naar melodie, Maar dit is een redelijk toegankelijk album met meest goede songs. Alleen de twee laatste nummers zijn niet echt mijn ding.
Favo's zijn How Could I Be Such a Fool?, You Didn't Try to Call Me, Any Way the Wind Blows en Trouble Every Day. 3,5*
6e in de 100 Greatest Albums of 1966 en 4e in de Best Ever Albums van dat jaar

avatar van Stalin
Voor de liefhebbers, er staat een Amerikaanse 2LP versie van dit album te koop op Marktplaats voor €75.

avatar van ZAP!
Er komt vanavond laat op NPO3 een Classic Albums afl. over de totstandkoming van dit album.

avatar van Kronos
Na het zien van deze aflevering kan ik The Return of the Son of Monster Magnet plaatsen en hoewel het iets korter had gemogen vind ik het nu erg genietbaar. Maar beste nummer blijft Trouble Every Day.

avatar van Stalin
Het aandeel van producer Tom Wilson dreigt nog wel eens een beetje onderbelicht te raken, maar gelukkig zijn er altijd nog artikelen zoals dit om hem weer in het zonnetje te zetten.

avatar van korenbloem
ZAP! schreef:

Helaas heb ik deze gemist, zijn er nog mogelijkheden om dit terug te kijken?

avatar van nlkink
korenbloem schreef:

zijn er nog mogelijkheden om dit terug te kijken?

Ik had 'm ook gemist maar kon 'm bekijken via de NPO Plus app. Moet je uiteraard wel een abonnement hebben. Kost € 2,95 per maand.

vanson
Suzy Creamcheese had het al heel snel door: "These Mothers is crazy. You can tell by their clothes. One guy wears beads and they all smell bad..."
De eerste die ik ooit hoorde van Zappa. En nog steeds een van de allerbeste. Wat een debuut. Alles wat Zappa zo uniek maakt is al aanwezig. Gelukkig wordt het in de jaren hierna steeds verder uitgediept.
5 dikke freakin' sterren!

avatar van Harderwiek
Trouble Every Day

Voor mij is dit album iets te lang en gaat het iets te veel kanten op. Maar staan een aantal heerlijke nummers op, die het album toch flink genieten maken.