Alice in Chains - Dirt (1992)

Label: Columbia

1. Them Bones (2:29)
  2. Dam That River (3:09)
  3. Rain When I Die (6:02)
  4. Sickman (5:29)
  5. Rooster (6:15)
  6. Junkhead (5:09)
  7. Dirt (5:17)
  8. God Smack (3:50)
  9. Iron Gland / Intro (Dream Sequence) (0:44)

met Tom Araya

10. Hate to Feel (5:16)
  11. Angry Chair (4:48)
  12. Down in a Hole (5:38)
  13. Would? (3:28)
avatar van popstranger
Een van mijn allereerste cd's ooit in de collectie (was toch bij de eerste 10) en staat vandaag nog steeds als een huis. Kan hier ook niet anders dan een hoge score geven want deze cd heeft mijn jeugd mee gekleurd (een hele tijd sparen om 1 cd te kunnen gaan kopen in de cd winkel en dan thuis komen vol verwachtingen en weken tot maanden leven met de cd met volume luid en het tekstvel in de hand - het is sowieso een andere beleving van de muziek dan in deze download tijden waar elk album voor het grijpen ligt).

Donker, meeslepend, hypnotiserend en intens.

avatar van Faalhaas
Zeer vruchtbare periode voor AIC. Naast deze 13 knallers namen ze nog 4 zeer puike nummers op die het album niet haalden:

- What The Hell Have I
- A Little Bitter
- Fear The Voices
- Lying Seaon

De eerste 2 songs kwamen terecht op de Last Action Hero Soundtrack. De andere twee outakes verschenen uiteindelijk op Music Bank. Met name What The Hell Have I is een vergeten pareltje.

avatar van Ernie
Heel geapprecieërde informatie

avatar van Kill_illuminati
What The Hell Have I en A Little Bitter kwamen niet uit de opname-sessie van Dirt, maar waren specifiek voor die soundtrack opgenomen. Die twee zijn namelijk de eerste twee nummers die Mike Inez met de band opnam in 1993, nadat hij Mike Starr (bassist van het eerste uur) verving vanwege verslavingsproblemen. Ik vind trouwens dat Lying Season verdacht veel van Pantera weg heeft (ook qua solo).

avatar van Faalhaas
Kill_illuminati schreef:

Mike Starr werd al tijdens de opnames vervangen door Inez, ze zijn beiden op het album te horen. What The Hell Have I en A Little Bitter waren sowieso wel bedoeld voor Dirt, als we wikipedia mogen geloven zijn ze in ieder geval destijds geschreven. Maar kan wel kloppen dat ze iets later zijn opgenomen.

Ik vind Lying Season vooral op de oude AIC lijken, toen het nog een beetje richting Kiss en Bon jovi ging. Maar zo klonk Pantera ooit ook natuurlijk..

avatar van Kill_illuminati
Mike Starr vertrok pas in 1993, na dit concert om precies te zijn.

Vanavond op de koptelefoon en wat een briljante plaat is dit toch: verhoogd naar 5*

avatar van luigifort
west schreef:

Goed om te horen..id n wereldplaat

avatar van Funky Bookie
Uitstekende grunge plaat met Rooster als de absolute uitschieter.

avatar van milesdavisjr
Wat een opvolger van Facelift. Waar het debuutalbum nog wat invloeden van weleer bevat, hier en daar nog wat funk is deze plaat loodzwaar. Rond deze tijd zat Staley al dik in de verboden snoepjes. Deze ellende wordt ook al verwerkt in en op dit album. De plaat opent nog met twee felle snellere nummers. Het tempo wordt hierna teruggeschroefd. Rooster is in het middenstuk een te gek nummers. Tegen het einde komen naar mijn mening de beste drie nummers aan bod, waar Would? voor mij toch de klassieker onder de klassiekers is. Qua sfeer, zanglijnen, de subtiele maar laaggestemde bas van Mike, de heerlijke solo van Jerry en aan het einde de uithaal van Layne. Zeer verslavend.

avatar van Cor
Cor
Log, bruut en zwaar. Maar ook melodieus, intens en gevarieerd. Grunge-album van het heavier soort. 'Rooster' en 'Would?' zijn onverslijtbaar.

avatar van da_smiek
Een van mijn eerste albums die ik nog heel vaak draai, en waarop ik elk nummer geweldig vind. En dat gebeurt niet vaak. Kan hem dus niet minder dan 5 sterren geven.

avatar van ASman
Net als bij Kyuss en Melvins vind ik de Black Sabbath-verering bij Alice in Chains er zo vingerdik op liggen dat er moeilijk nog gewoon van "rock" gesproken kan worden. Dit is mijn inziens heavy metal pur sang.

avatar van Spoelworm
popstranger schreef:

100% mijn gedachten en zo juist verwoord.

avatar van Cerclezot
Zo net eerste luisterbeurt achter de rug. Ik begin met 4 sterren

avatar van Pietro
Van de bands uit het grungetijdperk is Alice in Chains mij altijd het meest blijven boeien. Dat is met name te danken aan Dirt, een fantastische plaat waarop de band rondom Layne Staley de unieke sound van het debuut Facelift weet te consolideren en te perfectioneren.

Variatie is troef op deze plaat, met als uitschieters het beklemmende Would, dat terecht een hitnotering opleverde. Van minstens hetzelfde niveau is het meeslepende Rooster, dat rustig begint maar in een waanzinnige climax uitmondt. Naast deze songs is het naargeestige Rain When I Die een persoonlijke favoriet van mij. Ook de wat minder bekende songs als Sick Man en Junkhead, die handelen over de heroineverslaving van Staley, zijn ronduit indrukwekkend.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik Alice in Chains in de bezetting met Staley nooit live heb zien optreden (alleen enkele malen met zijn opvolger William DuVall). Hij behoort voor mij onmiskenbaar tot de grootste rockzangers aller tijden en zorgt er met name voor dat deze plaat de maximale waardering van mij krijgt. Deze plaat had alleen minstens 100 plaatsen hoger in de top 250 van deze site moeten staan: 5*.

avatar van Funky Bookie
Pietro als je Staley liefhebber bent, dan moet je ook Mad Season eens proberen.
De sfeer van Wake Up is nog mooier dan op Would.

avatar van Pietro
Funky Bookie schreef:
Pietro als je Staley liefhebber bent, dan moet je ook Mad Season eens proberen.
De sfeer van Wake Up is nog mooier dan op Would.

Dank je voor de tip. Hoog tijd om Mad Season weer eens te beluisteren. Ik ken ze wel al, maar het zal zeker 10 jaar terug zijn geweest dat ik het laatst een album van ze heb gehoord.

avatar van jellecomicgek72
Nadat ik Would? laatst hoorde in de trailer van The Punisher seizoen 2 ben ik dit hele album maar eens gaan checken want afgezien van een bovenstaande en Rooster kende ik hier niks van. Dijk van een plaat!

AIC is nooit een gemakkelijke band geweest tenminste niet voor mij! Ik hou helemaal niet van vrolijke muziek dus wat dat betreft ben ik helemaal aan het juiste adres bij AIC. Het is geen album wat mij gelijk vast grijpt en niet meer loslaat. Maar heeft het je eenmaal dan ben je gezien. Rooster blijft de opvallendste track maar God wat staan er een rits zware nummers (letterlijk en figuurlijk) op dit meesterwerk! Rain When I Die-Down in a Hole-Them Bones met teksten die net zoveel aan de verbeelding overlaten als Opium Trail of Got to give it up van Thin Lizzy! Tijdloos