Fontaines D.C. - A Hero's Death (2020)

Ierland
Label: Partisan

1. I Don't Belong (4:31)
  2. Love Is the Main Thing (3:53)
  3. Televised Mind (4:10)
  4. A Lucid Dream (3:53)
  5. You Said (4:36)
  6. Oh Such a Spring (2:32)
  7. A Hero's Death (4:18)
  8. Living in America (4:57)
  9. I Was Not Born (3:59)
  10. Sunny (4:52)
  11. No (5:08)
avatar van VladTheImpaler
Een jaar na het debuut gelijk al een opvolger. Knap dat ze toch tijd hebben gevonden om nieuwe nummers te schrijven en op te nemen tussen al dat touren door.

Eerste single is ook gelijk uit; Fontaines D.C. - A Hero's Death (Official Music Video) - YouTube. Klinkt direct vertrouwd en fantastisch tegelijk.

avatar van mr.oizo
De laatste weken zullen ze zat tijd gehad hebben om de studio in te duiken
Eerste single klinkt als vanouds, ben erg benieuwd naar dit album!

avatar van meneer
Klinkt lekker. Ook leuke clip met Aidan Gillen ! De Ieren komen er steeds meer in. Nu nog Cillian Murphy . Van mij mag deze band nog veel meer uitbrengen. Zeer verfrissend. Dat tempo !! Zo simpel maar toch zo krachtig.

Het muziekleven is niet altijd leeg..

avatar van Rick T
Dogrel echt kapotgedraaid en mijn hele vrienden er (geforceerd) aan gekregen. Dus dit belooft veel. De eerste single is in elk geval alweer hypnotiserend vet. Het lijkt ook wel alsof de band een iets meer optimistische toon gebruikt, aan de lyrics te zien. Dat is niet erg, want nu zing ik in elk geval de hele dag "Life ain't always empty".

Ben erg benieuwd!

Edit: en +10 voor Littlefinger in deze clip (<modknip>)

avatar van VladTheImpaler
Man man man, wat is A Hero's Death toch geweldig!

avatar van JVT
JVT
Idd! Geweldig nummer.

avatar van thetinderstick
Sterke single! En inderdaad heel snel deze opvolger van Dogrel. Laat maar komen!

avatar van MartinoBasso
Ze speelden al enige tijd een aantal nummers van dit album live en het ziet ernaar uit dat dit wel eens een veel donkerdere bedoening kan worden dan het debuut. Ik kijk er alleszins hard naar uit!

avatar van coldwarkids
Man, wat heeft A Hero's Death een spannende/grimmige ondertoon door dat distortion gitaartje. Heerlijk hypnotiserend ook.

avatar van Poles Apart
Fontaines D.C.: “We weren’t really eating and we were burning the candle at both ends”.

O.a. over the Beach Boys en Lee Hazlewood van invloed waren op het nieuwe album.

avatar van MartinoBasso
En de openingstrack is nu ook te beluisteren : I Don't Belong

Ik ben pas 2 maanden fan. Wilde/kon mijzelf er eerst niet aan toegeven. Maar wat een muziek!!! Potverdikkie!! Ook de nieuwe tracks zijn fenomenaal!

avatar van JVT
JVT
I don’t belong behoort meteen tot hun beste nummers! Dijk van een nummer. Heel erg benieuwd geworden naar deze plaat.

avatar van sj0n88
The hype is real, kunnen we inmiddels toch wel stellen. Het duurde even voordat het debuutalbum bij mij landde, maar toen het eenmaal gebeurde was ik volledig om. Een weergaloos optreden op Lowlands bevestigde voor mij dat dit een grootse band is. En dan nu deze twee heerlijke singles droppen. Voor mij het album waar ik momenteel het meest naar uitkijk.

avatar van Jeanne d’Arc
Ik heb nu drie nummers gehoord van het nieuwe album en ze klinken alle drie fantastisch. Ben zeer benieuwd naar de rest.

avatar van Boris1
Televised mind blijkt ook al een absolute banger. It's gonna be big!

avatar van Outlaw104
Televised Mind inderdaad ook geweldig!

En volgend jaar eind maart in de Ronda, Utrecht.
Er zijn nog een beperkt aantal tickets.

avatar van coldwarkids
Televised Mind is nog wel leuk.

avatar van meneer
Druppel voor druppel komen de nieuwe nummers binnen in mijn dorstige behoefte naar meer. En ik vind het heerlijk en blijf het consumeren. Voor mij absoluut het beste wat aan de horizon van nieuwe muziek is verschenen de afgelopen jaren. En als deze band zich verder gaat ontwikkelen, volwassener wordt, blijft ontdekken, dan staat ons nog heel wat moois te wachten. Groots zelfs vermoed ik. Deze band is een absolute diamant voor mij.

En wat was ik daar aan toe! Want er is zoveel meuk van andere (nieuwe) overrijpe maar o zo magere bagger muziek. En veel van mijn oude liefdes maken niet zoveel (vernieuwends) meer.

Fontaines D.C. ! Meer !

Edit: meteen tickets aangeschaft voor 30 maart in Antwerpen.

avatar van Snoeperd
Amen! Lang geleden dat ik zo ontzettend gehyped was voor een album. De drie nummers klinken weer weergaloos en A Hero's Death vind ik wel een ultime coronatijdsoundtrack: Life ain't always empty!!!

avatar van Aladdin
Man man, Televised Mind is echt geweldig! Zo wordt rock niet vaak meer gemaakt, spannend en je krijgt zoveel energie.....maar dat kan ook komen omdat de kinderen dat er de laatste (tropen)jaren uitgeramd hebben. Je wordt wat vatbaarder voor dit soort prikkels

avatar van mr.oizo
Mooi om te lezen al die positieve berichten. Vorige album compleet kapot gedraaid (voor zover dat nog kan via Spotify).
Nieuwe singles beloven veel goeds voor het neiuwe album. Ik hoop deze gasten snel live ergens te kunnen bewonderen. Ik ben er sowieso aan toe om weer eens live bands te mogen bekijken. Het liefst op een zon-overgoten festival weide met veel bier.

avatar van sj0n88
Zolang we de mannen live nog niet kunnen zien moeten we het even hiermee doen: #Courage2020 | Fontaines D.C. live from Kilmainham Gaol - YouTube. En dat is bepaald geen straf.

Tickets voor de Tivo in 2021 zijn in ieder geval in de pocket. Nu nog even in een tijdmachine stappen richting vrijdag 31 juli voor het nieuwe album.

sj0n88 schreef:

Ik zie nu pas dat ze een optreden gepland hebben staan voor volgens jaar in Tivoli. Helaas uitverkocht. Ik hoop via ticketswap nog een kaart te bemachtigen, thanks voor de tip!
Al koop je je kaartje natuurlijk op goed geluk. Benieuwd wat er volgens jaar allemaal (on) mogelijk is. Heb ook nog een kaartje voor Eefje de Visser in oktober...

avatar van tnf
tnf
Ik heb Televised mind (nog niet eerder mee in aanraking gekomen) eens opgezocht, vanwege de reacties hier.

Geen spijt van. Dat duistere gitaartje doet het hem. De sfeer van het nummer zit in dezelfde hoek als dat Clash-album uit 1982 dat ik deze avond ook al beluisterd heb. Destijds kwam veel van dat soort wat alternatieve minder-simpel-dan-het-lijkt-muziek 'bovengronds', nu is dat een stuk zeldzamer.

mr.oizo schreef:

Wat wel interessant is, is dat ze als zaal de Ronda hebben staan. Je kunt mij niet wijsmaken dat ene band als deze in het pre-coronatijdperk de Ronda zou uitverkopen. Het lijkt er dus op dat ze al rekening houden met aangepaste omstandigheden. Stel, we hebben corona volgend jaar beter onder controle, dan heb je kans dat er nog meer tickets beschikbaar komen.

Dan even terug naar de drie singles. Ik vind ze één voor één geweldig. Televisies Mind had wat meer tijd nodig om te landen, maar groeit langzaamaan uit tot mijn favoriet. Het moet heel raar lopen als dit album aan het einde van dit jaar niet in mijn jaartop-10 eindigt.

Er is al gestemd!? Album gelekt?

avatar van VladTheImpaler

Eind vorig jaar verkochten ze al Paradiso uit. En ik heb het idee dat de ‘hype’ rond de band alleen maar is toegenomen sindsdien. Dus het zal me niks verbazen als echt alle tickets al zijn uitverkocht.

avatar van Lontanovicolo
Pas 31 Juli te koop, bij Dodax besteld en hij rolt net de bus in (yessss)

Lontanovicolo schreef:
Pas 31 Juli te koop, bij Dodax besteld en hij rolt net de bus in (yessss)

Ik dacht al: hoe kan je die nu al aan het draaien zijn?