Roger Waters - Us + Them (2020)

Alternatieve titel: Soundtrack to the Film by Sean Evans and Roger Waters

Label: Sony

1. Intro (1:41)
  2. Speak to Me (0:29)
  3. Breathe (2:48)
  4. One of These Days (5:27)
  5. Time (5:53)
  6. Breathe [Reprise] (1:09)
  7. The Great Gig in the Sky (4:57)
  8. Welcome to the Machine (8:02)
  9. Déjà Vu (4:44)
  10. The Last Refugee (4:22)
  11. Picture That (6:47)
  12. Wish You Were Here (5:01)
  13. Happiest Days of Our Lives (1:36)
  14. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (3:36)
  15. Another Brick in the Wall, Pt. 3 (1:35)
  16. Dogs (15:57)
  17. Pigs (Three Different Ones) (11:37)
  18. Money (7:23)
  19. Us & Them (7:53)
  20. Brain Damage (4:32)
  21. Eclipse (4:30)
  22. The Last Refugee [Reprise] (1:28)
  23. Déjà Vu [Reprise] (2:28)
  • vanaf vrijdag 2 oktober te koop
avatar van Timk
Uitgaande van het concert en de bioscooprelease waar ik beide bij aanwezig geweest ben, kan ik niet anders dan nu voor de release gewoon een vijf te geven voor deze prachtige live release. De CD & Blu ray staan in ieder geval in bestelling voor mij.

avatar van Hans Brouwer
Ik ben oprecht benieuwd naar de live uitvoering van "Dogs" en "Pigs". Ik heb zowel het concert als de bioscooprelease aan mijn neus voorbij moeten laten gaan... Sterren geef ik nog niet, eerst horen en/of zien.

avatar van vanwijk
Een machtig concert in Amsterdam (ik was daar de laatste avond) en een prachtfilm in Eindhoven. Dit wordt zonder nadenken aangeschaft! Dogs en Pigs waren niet alleen muzikaal maar ook visueel groots.

avatar van henk01
Is de dvd versie hetzelfde als wat in de bioscoop gezien hebben?

avatar van vincentcorjanus
Ik zet een telkens een stapje terug. Het begon voor mij met het echte concert in Amsterdam, daarna zag ik het concert in de bioscoop om het deze zomer weer te zien via Amazon Prime en tot slot ga ik het straks beluisteren op cd.

De afgelopen jaren heb ik veel mooie concerten mogen zien, van de Stones tot Fleetwood Mac. Toch was dit concert van Roger Waters het absolute hoogtepunt. Een intense ervaring. Emotioneel gelaagd. Daarom: de volle mep.

avatar van Hans Brouwer
Ik hoop dat ik na 2 oktober ook de volle mep kan geven aan "Us+Them". Maar eerst horen en zien (cd/dvd) en dan sterren geven, toch?

avatar van vincentcorjanus
Zeker, Hans. Maar je kan het concert al streamen mocht je het eerder willen horen

avatar van Hans Brouwer
Vincentcorjanus, daar had ik niet aangedacht. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zo van het streamen ben. Kwestie van leeftijd?

avatar van Marty McFly
Is er bekend wat precies de bron van de opnamen is? Komt alles van Amsterdam? En welke/alle avonden?

avatar van Timk
Marty McFly schreef:

Waters heeft een concertfilm uitgebracht met beelden van vier shows in de Ziggo Dome in Amsterdam op 18, 19, 22 en 23 juni 2018. Daarnaast zijn er beelden geschoten in Engeland en zou de film volgens Waters een perfecte reflectie zijn van al zijn 156 shows.

Marty McFly schreef:
Ik ben wel eens naar een concert geweest in de Amsterdam Johan Cruijff Arena. Na afloop van het optreden was ik heel erg verdrietig. Niet zozeer vanwege de show van desbetreffende band maar wel door de kwaliteit van het geluid. Dat was zwaar kut (kwalitatief uitermate teleurstellend).
Wat ik mij afvraag: als "Us+Them" inderdaad een registratie is van de Roger Waters concerten in Amsterdam, moeten wij ons dan zorgen maken over de kwaliteit van beeld en geluid?

avatar van Marty McFly
Timk schreef:

In de film was de Ziggodome goed herkenbaar in ieder geval!

Marty McFly schreef:
In de film was de Ziggodome goed herkenbaar in ieder geval!
Ik hoop dan maar dat "goed herkenbaar" hetzelfde zal zijn als "uitstekend beeld en geluid. Wellicht ben ik te pessimistisch maar ik ben nu eenmaal huiverig voor alles wat uit de Amsterdam Johan Cruijff Arena komt...

avatar van Stalin
Hans Brouwer schreef:

Ik was erbij in München (op tribune) en een week later in Amsterdam stond ik aan linkerkant van de zaal, niet ver van de bar

Beide keren was echt een belevenis, wat een symbiose van beeld, geluid, effecten en (politieke) boodschap.
In München had ik vanaf de tribune een mooi overzicht hoe groots het spektakel nou eigenlijk echt is opgezet.
Maar in Amsterdam had ik in het veld toch meer het gevoel er middenin te staan, zo met alle effecten die er door dhr Waters en zijn blik muzikanten en technici over je heenkomt.

Erg blij dat ik naast Dogs, wat hij in het verleden al live speelde, nu ook Pigs ten gehore bracht.
Ik heb een behoorlijk zwak voor Animals en dan met name die 2 nummers.
De gitaarsolo in Pigs duurt me altijd veel te kort en het origineel van Gilmour blijft een parel.

Op het geluid in de Ziggo Dome was mijn inziens niks aan te merken.
Maar Pink Floyd en nu dus Waters, hebben wat dat betreft al decennia lang een eer hoog te houden.

Ik heb uiteindelijk de show ook nog in de bios gezien.
Leuke ervaring, zeker als je beseft dat je er zelf bij bent geweest.
De Ziggo komt duidelijk voorbij, alhoewel de shots van de veelal enthousiaste en intens genietende jongelui op eerste rij niet in Amsterdam gefilmd zijn.

Dus toch nog een klein beetje geschiedvervalsing, maar allicht waren ze in Amsterdam simpelweg niet enthousiast genoeg

avatar van Hans Brouwer
Heb ik mij dan zo vergist? Was het "Us+Them" concert niet in de J.C Arena maar in de Ziggo Dome? In dat geval neem ik mijn woorden van vandaag, terug. Een beetje dom Hans.

Stalin schreef:

Ik deed nog zo mijn best!

avatar van robvw192
Voor rond de 20ste keer Brain Damage & Eclipse kopen? Op Spotify al meerdere tracks beschikbaar. Wordt er niet meer zo enthousiast van. Maar ja, dan zet je het toch even aan. Op de boxen, niet het laptop speaker setje van de Aldi. En verdomd. Buitensporig goed. Dus ja, weer kopen. De punten na verschijnen. Vermoed zomaar 5 volle sterren.

robvw192 schreef:
Voor rond de 20ste keer Brain Damage & Eclipse kopen?
Ik heb dezelfde gedachte maar het is net een sterke magneet die aan je trekt. De verleiding valt niet te weerstaan.

avatar van robvw192
En ondertussen ook dat geniale album van Nick Mason op de markt

avatar van Hans Brouwer
Ik heb al een vermogen uitgeven aan Pink Floyd of wat maar enigszins Pink Floyd gerelateerd is. Eerst maar even met de vrouw des huizes c.q. penningmeester c.q. vermogensbeheerster bespreken of de aankoop van dat geniale album van Nick Mason financieel verantwoord is.

avatar van Stalin
Het blijft knap hoe de nog levende leden van Pink Floyd er na zoveel jaar nog steeds in slagen om hun fans keer op keer de zuurverdiende pegels uit de broek te kloppen.

Is het niet met optredens, dan is het wel met bijvoorbeeld hun voor de zoveelste keer, en ditmaal nog beter geremasterde versies van hun al op de lijsten van bestverkochte albums allertijden staande platen.

Zelf trap ik er ook keer op keer in, al is het dan niet met de aanschaf van de muziek.
Dat geloof ik allemaal wel met bijvoorbeeld de Dolby Atmos THX versie van DSOTM of zoiets achterlijks.
Is echt voor de pure audio fetishisten onder ons mijn inziens.
Mijn halverwege de jaren 90 gekochte CD exemplaar klinkt nog steeds goed. En anders heb ik nog een vinyl exemplaar uit 1973, inclusief de pyramide poster.

Mijn geld gaat op aan de live ervaring.
Roger Waters al keer of 9 gezien, de eerste keer tijdens de In The Flesh tournee, alweer bijna 20 jaar terug.
Ook een keer op Arrow Classic Rock, waarvoor ik speciaal uit Oostenrijk terug naar NL kwam voor 1 nacht.
In 2018 naar München gereisd voor optreden aldaar, week hiken onderin Duitsland en weer terug naar NL voor optreden in Ziggo Dome.

Tussendoor nog naar Royal Albert Hall voor mijn enigste optreden ooit van Gilmour in 2016.
En als klap op de vuurpijl in 2019 ook nog naar The Roundhouse geweest voor Nick Mason.

Allicht was de aanschaf van DSOTM Remaster versie 23 toch goedkoper geweest

avatar van chevy93
Stalin schreef:

Dit is toch gewoon een volledig nieuwe concertregistratie?