Ik snap het hoge gemiddelde niet echt eerlijk gezegd. Zijn vorige registratie van The Wall vond ik geweldig, dus ik keek hier erg naar uit. Fijne setlist, kan niet zoveel misgaan zou je zeggen. Mwa, toch wel blijkbaar.
Er is behoorlijk wat aan te merken op deze registratie. Allereerst is het geluid van het publiek vrijwel volledig weggehaald. Zonde, want hierdoor voel je nergens de vibe van de zaal. Het heeft voor mij echt meerwaarde om een golf van enthousiasme door de zaal te horen/voelen gaan wanneer het prisma van Dark Side of the Moon naar beneden gehaald wordt.
Een ander heikel punt is de zang van ‘David Gilmour’. Die is regelmatig om te huilen. Hoe kun je in vredesnaam iemand casten voor zijn zangpartijen die klinkt als Ray LaMontagne? Zo’n stem moet schuren, er sprak echt 0 emotie uit. Wat in zijn algemeenheid gold voor het grootste deel van de band overigens. Gitaarsolo’s redelijk nagespeeld, maar wel heel erg clean soms. Wat ook al niet hielp is dat de regisseur soms echt bizarre keuzes maakte. Krijg je de zeer imposante solo op de talk box, en dan laten ze die misschien anderhalve seconde zien. Maar wel continu schakelen naar Roger Waters die z’n vinger opsteekt naar willekeurige concertgangers. Tja..
Sowieso is wel duidelijk dat Roger Waters geen frontman is. Tuurlijk, hij draagt dit qua naam, maar qua interactie met het publiek komt het niet verder dan ‘fuck Trump’ en ‘arme Palesteinen’. Dat moralistische stoor ik me normaliter niet zo aan (sterker nog, ik vind dat hij met Animals en zijn solowerk spot-on is), maar als dat het enige vermaak is dat je te bieden hebt. Zijn stem is ook niet bijster sterk meer. Een nummer als Eclipse, wat tot een enorm hoogtepunt bouwt, komt domweg niet uit de verf. Wat dat betreft merk je duidelijk dat zijn solowerk recenter is, want dat is veel beter gebouwd op zijn huidige zangcapaciteiten.
Volgens mij kan ik wel concluderen dat Roger Waters ingehaald is door talloze coverbands die het werk anno 2020 met veel meer passie en kwaliteit kunnen brengen. Ik denk aan een Brit Floyd of Australian Pink Floyd Show. Maar zelfs in Nederland zijn er coverbands die het beter kunnen. Wellicht is dat ook de reden dat
Roger Waters the Wall (2014) - MovieMeter.nl een stuk beter is. Dat concert leunt veel minder op Waters en meer op de entourage.
Hoogtepunten: Welcome to the Machine, het instrumentale deel van Dogs en zijn solowerk.
Dieptepunten: de zang in Time, een vreemde versie van The Great Gig in the Sky, en een zielloze versie van Another Brick in the Wall.