Motorpsycho - The All Is One (2020)

Noorwegen
Label: Rune

1. The All Is One (8:50)
  2. The Same Old Rock (One Must Imagine Sisyphus Happy) (5:18)
  3. The Magpie (5:36)
  4. Delusion (The Reign of Humbug) (2:44)
  5. N.O.X. 1 - Circles Around the Sun Part 1 (9:11)
  6. N.O.X. 2 - Ouroboros (Strange Loop) (8:23)
  7. N.O.X. 3 - Ascension (3:37)
  8. N.O.X. 4 - Night of Pan (15:33)
  9. N.O.X. 5 - Circles Around the Sun Part 2 (5:55)
  10. A Little Light (2:19)
  11. Dreams of Fancy (9:37)
  12. The Dowser (2:46)
  13. Like Chrome (5:03)
avatar van Stalin
Ik zit hier thuis lekker op de bank met koptelefoon op te luisteren naar N.O.X. 4 - Night of Pan.
Ineens schiet me te binnen dat vanaf 4:14 de muziek prima zou passen onder de epische Docking Scene uit Interstellar.

Ik ga het zelf maar eens proberen. Geluid YouTube uit en Spotify aan

Die N.O.X stukken, plus de aanloop er naar toe (Delusion) zijn fenomenaal.
Hadden ze de rest weggelaten dan had ik het album 5 ***** gegeven.

avatar van gigage
Ik heb geen idee waar op het album ik was maar aan de repeterende psychadelische hippieprog kwam maar geen eind aan.

gigage schreef:

avatar van jurado
Teveel van het goede, of teveel van het "middelmatige".
The All is One duurt veel te lang met z'n kleine anderhalf uur.
Het album begint sterk met The All is One maar TSORS en TMP en vooral Delusion weten mij niet genoeg te bekoren.
Delusion vind ik zelfs erg cheesy.

Maar dan de N.O.X suite, man man wat een fantastisch stuk muziek, 40 minuten dolle pret.
Er wordt wederom op zeer hoog niveau gemusiceerd en het blijft heel spannend, gewoon geweldig om naar te luisteren.
Ik hoor invloeden van Mahavishnu Orchestra en Gong, fantastisch.

Helaas kakt de boel weer in met de laatste vier tracks.
Naar mijn smaak was de NOX suite voldoende geweest en hadden ze daarmee er een subliem album van kunnen maken. Fantastische muziek, perfecte speelduur.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Motorpsycho - The All Is One - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Motorpsycho - The All Is One
Volop muzikaal vuurwerk weer op het nieuwe Motorpsycho album, waarop de hoogtijdagen van Yes herleven, maar ook ruimte is voor invloeden uit de jazzrock en de psychedelica

The All Is One is het laatste deel van de zogenaamde Gullvåg trilogie en Motorpsycho haalt nog een keer alles uit de kast. Bijna anderhalf uur lang word je bedolven onder muzikaal vuurwerk, waarin in eerste instantie vooral flarden uit de hoogtijdagen van Yes opduiken, maar naast de archieven van de symfonische rock worden ook de archieven van de 70s jazzrock en psychedelische rock geleegd. Het gitaarwerk is keer op keer fantastisch, maar ook de keyboards, bassen en drums klinken geweldig en dat geldt ook voor alle andere instrumenten en invloeden die de Noorse band er bij sleept. Je moet er tegen kunnen, maar als je er tegen kunt is het bijna anderhalf uur lang flink genieten.

De Noorse band Motorpsycho strooit inmiddels al 30 jaar met albums en is met het deze week verschenen The All Is One toe aan studioalbum nummer 22. Het werk van de band uit Trondheim schiet al dertig jaar alle kanten op, maar de laatste twee albums van de band klonken verrassend consistent. Dat is ook niet zo gek, want The Tower uit 2017 en The Crucible uit 2019 vormen, samen met het deze week verschenen The All Is One, de zogenaamde Gullvåg trilogie. Het is een eerbetoon aan de Noorse kunstenaar Håkon Gullvåg, die overigens ook tekende voor de fraaie covert art van de drie albums.

The Tower en The Crucible waren respectievelijk goed voor bijna anderhalf uur en veertig minuten muziek, over het algemeen gegoten in lange en hele lange tracks. Het is muziek die bij mij vooral herinneringen opriep aan de muziek van Yes uit de jaren 70, waarmee ik een jeugdliefde te pakken heb. Het is bij beluistering van The All Is One niet anders. Het gitaarwerk, de bassen, de keyboards, de songstructuren en zelfs een deel van de zang doen mij vrijwel onmiddellijk aan de hoogtijdagen van Yes denken, al sleept Motorpsycho er naarmate het album vordert ook nog flink wat andere invloeden bij en blijft het natuurlijk ook zichzelf.

The All Is One voegt nog eens bijna anderhalf uur muziek toe aan de trilogie die Motorpsycho met dit album heeft voltooid en doet dit met 13 tracks. Het zijn tracks die in lengte variëren van maar net twee minuten tot ruim 15 minuten, maar het album bevat ook een uit 5 tracks bestaande suite.

De openingstrack van het album claimt de eerste negen minuten en laat direct horen wat we kunnen verwachten van The All Is One. Het is een openingstrack vol tempowisselingen en vol muzikaal vuurwerk. Het is een track waar Yes zich halverwege de jaren 70 niet zou hebben geschaamd en dat geldt zoals gezegd voor meer tracks op het nieuwe album van Motorpsycho. De Noorse band put ook dit keer stevig uit de archieven van de symfonische rock uit de vroege jaren 70, maar ook invloeden uit de jazzrock, hardrock en psychedelische rock hebben hun weg gevonden naar de songs op The All Is One, waardoor het een typisch Motorpsycho album is.

Motorpsycho verwerkt hier en daar sprookjesachtige elementen in haar muziek en is ook niet vies van wat zweverigheid, maar vergeleken de symfonische rockbands uit de vroege jaren 70, klinkt de muziek van de band uit Trondheim vaak wel wat aardser en steviger. Het is absoluut smullen voor een ieder die de beste albums van Yes en zeker ook King Crimson heeft verslonden, maar ook een ieder die zijn of haar muziek liever wat psychedelischer had komt ruimschoots aan zijn of haar trekken.

Ook beluistering van The All Is One roept bij mij weer nostalgische gevoelens op en ze zijn misschien nog wel sterker dan bij beluistering van The Tower en The Crucible, want het is af en toe net of ik een nooit eerder uitgebracht meesterwerk van Yes aan het beluisteren ben. Het zit me geen moment in de weg en dat is best bijzonder, want ik luister niet al te vaak meer naar symfonische rock of progrock, De laatste albums van Motorpsycho gaan er echter in als koek en The All Is One durf ik na een paar keer horen al de beste van het stel te noemen en dat zegt wat.

De eerste tracks zijn geweldig, maar in de in totaal 40 minuten durende N.O.X suite gaan alle remmen los en verwerkt de band zoveel invloeden dat het je soms duizelt. Motorpsycho is dan al lang weer Motorpsycho en imponeert, net als op de vorige twee albums in deze geweldige trilogie. Erwin Zijleman

avatar van Stalin
Never Mind The Hype hebben een alleraardigste review van de plaat online staan.

Daarnaast tevens nog een interview met Bent.

Zoals het nu lijkt pas 2e helft 2021 op tournee ivm dat ellendige k#t virus.
Tegen die tijd hebben ze alweer een nieuw album uitgebracht

Wel typisch dat de boys van Spidergawd voor begin 2021 wel een Europese tournee hebben aangekondigd.

avatar van jellecomicgek72
Ongelofelijk goede plaat, het kost een paar luisterbeurten in tegenstelling tot The Crucible, die mij bij de eerste keer al omverblies, drie ongelofelijk sterke nummers binnen 40 minuten tijd. Deze vraagt daarentegen meer aandacht en concentratie, maar als je er dan ook echt even voor gaat zitten in je luie stoel met een glas pils erbij dan is het echt goed genieten geblazen. Ik hoor hier inderdaad allerlei invloeden in, Yes, King Crimson, dat lijkt allemaal voorbij te komen. N.O.X 1-5 is een grote trip en zo zal dat door de bandleden ook wel bedoeld zijn. Dit is wel echt een muziekliefhebber plaat merk ik ook, niet echt een plaat om tussendoor allerlei andere dingen te gaan zitten doen. Top 3 eindejaarslijst, sowieso!

Wie nog niet overtuigt is van deze plaat lees volgende recensie dan maar eens door :

Motorpsycho - The All Is One (★★★★): Klassestukje dat respect afdwingt - dansendeberen.be

avatar van Eppers
Ik ben nog niet zo heel lang bekend met Motorpsycho (vorig jaar ontdekt, hele catalogus doorgewerkt, gezien in Utrecht), maar dit is wel weer een juweeltje.

avatar van Bonk
Wat een album! Ik ga me niet aan een recensie wagen, want dat hebben een aantal voor me al zeer verdienstelijk gedaan en vind het bij zo'n band als Motorpsycho wel lastig om goed onder woorden te brengen wat het zo goed maakt. Maar elke keer als ik het luister, word ik nog wat meer meegesleept en ondergedompeld in de heerlijke muziek en composities en hoor ik nog weer nieuwe dingen waar ik nog enthousiaster door word. Knap hoor dat ze enerzijds trouw blijven aan hun muziek en anderzijds zichzelf nooit herhalen. Prachtalbum!

avatar van ProGNerD
Bonk schreef:

Net het album voor de eerste keer geluisterd en sluit me hierbij volledig aan; progressief pareltje .

(misschien moet ik toch ook het voorgaande The Crucible nog maar 's wat aandachtiger gaan luisteren. Dit was destijds m'n kennismaking met Motorpsycho en die beviel al goed, maar pakte me toen niet direct zoals deze; maar ik vermoed dat toch wel 's een groeier kan worden...)

avatar van Stalin
Ik zat me net af te vragen in hoeverre er nummers die zijn opgenomen voor The Crucible, nu op deze dubbelaar staan.

We recorded more songs than went on the album (voor The Crucible dus) during the sessions, but everything that was more traditionally ‘song’oriented felt like filler in context, so we decided to leave them all off
aldus Bent in dit interview.

Of liggen er nog zootje niet uitgebrachte songs te verstoffen ergens op een plank in Noorwegen ?

avatar van Mindscapes
Stalin schreef:

aldus Bent in dit interview.

Er wordt momenteel nog een MP gemixt (via een aantal verschillende bronnen; zie fb-pagina 'In the Motorpsycho Family'). Ze hebben in 2019 drie platen opgenomen: die met Ole Paus, deze All Is One en nog eentje.

"2019 was in many ways a demanding year in the Psychoverse. The band released two albums, recorded three more" - Bunker memo re: The All Is One – album 2020 › Motorpsycho

avatar van Tony
Ik heb me ook eens aan de trilogie gewaagd. The Tower, The Crucible en deze dus de afgelopen week eens aandachtig beluisterd. The Crucible hoef ik voorlopig echt niet meer te horen, dat is voor mij het soort richtingloze noise (Black Hole, Little Lucid Moments) waardoor ik jaren geleden mijn interesse in Motorpsycho verloor. Maar waar ik al aangenaam verrast was door The Tower, is dit album echt raak voor mij. Luister het nu voor de 3e keer en ik vind het prachtig. Doet me weer helemaal terugdenken aan de tijd dat ik de band echt heel goed vond, begin jaren '00. En dat dit helemaal in het progstraatje past waar ik toch al graag doorheen loop is mooi meegenomen. Beste prog album van 2020??

avatar van Zwaagje
Ik kom nu pas aan het album toe. Voor mij een trip uit vervlogen tijden; mooi gedaan. Het past ook helemaal bij mijn Avatar.
Ik stem vast binnenkort, maar die stem zal vast niet zo hoog zijn als de rest. Het komt op mij ook wat gekunsteld over.

avatar van Chris de Graaf
Ik ben bepaald niet objectief als het om Motorpsycho gaat want al 20 jaar groot fan. Bij elke plaat weer dolenthousiast dus dat ik deze weer geweldig vind zegt wellicht niet zoveel. Maar dat vind ik dus van deze plaat: geweldig. Bevat alles wat ik zo goed vind aan deze band. Beter dan the Crucible, minstens even goed als The Tower.

Mindscapes schreef:

Volgens die post op Facebook zouden 3 verschillende bronnen melden dat er weer een dubbelalbum in de pijpleiding zit. Deze zou dan rond kerst uit moeten komen. Dat zou zelfs voor Motorpsycho begrippen grenzen aan totale waanzin.
Eerst zien, dan geloven

Hieronder overigens nog 2 linkjes naar recensies uit de Nederlandse media.

NRC
Volkskrant

avatar van Kronos
N.O.X. doet mij op sommige stukken denken aan muziek van Philip Glass. Wel jammer dat de rest van het album wat schril afsteekt bij dit magistrale opus.

avatar van Zwaagje
Hieronder overigens nog 2 linkjes naar recensies uit de Nederlandse media.

NRC
Volkskrant [/quote]
De Volkskrant én de enorm hoge score maakte me toch nieuwsgierig; de muziek is niet helemaal mijn smaak (meer) en afgaande op de hoes wist ik welke kant de muziek op zou gaan. In de jaren '70 mocht je me wakker maken voor dit soort muziek. Als je me wakker kon krijgen tenminste.

avatar van Chris de Graaf
Nog een Motorpsycho plaat dit jaar zou ik niet erg vinden. Dure hobby deze band, dat wel. Als ik kijk wat ze de afgelopen jaren hebben uitgebracht, niet normaal meer. Bent gaf in een interview aan dat het momenteel financieel best lastig is (want niet touren) dus het zou mij niks verbazen als je we behalve nog een studioalbum ook nog een Roadwork kunnen verwachten ergens de komende maanden. Gekkenwerk ja, maar je hoeft het natuurlijk niet allemaal te kopen.

O en wanneer komt die Trust Us cd box nou eindelijk?

Nog over The All Is One: ik ben geloof ik in de minderheid maar vind helemaal niet dat ze N.O.X beter als losse lp uit hadden kunnen brengen.

avatar van Zwaagje
Toch wel een heel intrigerende plaat voor mij. Schaamteloos gejat allemaal en in het verleden ook al gemaakt, maar de band geeft er ook zijn eigen draai aan. Dit is zo'n album die mooi tot zijn recht komt op vinyl, dus wie weet. Dan nog momentjes vinden om te luisteren als m'n vrouw weg is; die is hier allergisch voor

Zwaagje schreef:

Schaamteloos gejat? Van wie dan? Ik hoor wel duidelijk 70's invloeden inderdaad maar niet iets wat schaamteloos is gejat. ‍♂️

jurado schreef:

Het is alsof ik Yes hoor in de tijd van close to the edge, alleen met een mindere zanger.
Het hele Nox gebeuren brengt mij in de sfeer van in the court of the crimson king. Daarnaast hoor ik Genesis van de begin periode met Peter Gabriel. En dat geeft niks; zoals ik al zei geven ze er ook een eigen draai/sound aan.

avatar van Kronos
Ja, schaamteloos gejat. Net als King Crimson, Yes en Genesis gebruikt Motorpsycho ook gitaren en drums. Je moet maar durven.

Kronos schreef:

Het is maar wat je er in hoort; dat snap ik ook. En ik heb het vermoeden dat ik op wat lange teentjes van fans trap, anders kan ik de reacties niet verklaren. Nu weer over het album?

Zwaagje schreef:

Misschien vinden ze wat je schreef gewoon een beetje onzin.

Zwaagje schreef:

Nee zeker niet, ben benieuwd.

jurado schreef:

Nee zeker niet, ben benieuwd.

Al eerder uitgelegd en mijn mening.

Kronos schreef:

Misschien vinden ze wat je schreef gewoon een beetje onzin.

Dat mag hoor.