Motorpsycho - The All Is One (2020)

Noorwegen
Label: Rune

1. The All Is One (8:50)
  2. The Same Old Rock (One Must Imagine Sisyphus Happy) (5:18)
  3. The Magpie (5:36)
  4. Delusion (The Reign of Humbug) (2:44)
  5. N.O.X. 1 - Circles Around the Sun Part 1 (9:11)
  6. N.O.X. 2 - Ouroboros (Strange Loop) (8:23)
  7. N.O.X. 3 - Ascension (3:37)
  8. N.O.X. 4 - Night of Pan (15:33)
  9. N.O.X. 5 - Circles Around the Sun Part 2 (5:55)
  10. A Little Light (2:19)
  11. Dreams of Fancy (9:37)
  12. The Dowser (2:46)
  13. Like Chrome (5:03)
avatar van ProGNerD
Terugkomend op de discussie tussen Kronos en Zwaagje:

Als ik m'n ogen dichtdoe, en de stem iets nasaler inbeeld, hoor ik in The Dowser een nummer dat zo op een Steven Wilson album had kunnen staan. Al weet die natuurlijk ook goed waar hij de mosterd haalt (al lijkt hij de laatste tijd een ander potje gevonden te hebben waarvan we begin 2021 kunnen beoordelen hoe die smaakt; de discussie is al aardig losgebarsten... ).

Dat is toch het mooie van een muzikale hobby, dat je als artiest, maar ook als luisteraar wordt beïnvloed en gevormd door wat je hoort en mooi vind en zo nieuwe dingen ontdekt / creërt; zolang je daarbij objectief en open-minded blijft en / of je eigen draai eraan meegeeft is dat alleen maar positief en goed voor de ontwikkeling !

Trouwens, waar ik meestal albums in z'n geheel luister, is dit album prima in 2 delen te luisteren: de N.O.X. suite los van de overige nummers De suite heeft toch een heel eigen sfeer t.o.v. de overige nummers en heeft een duidelijke kop en staart.

avatar van spaceman
Kan er lang of kort over zijn. Hou het bij het laatste. Dit is weer een hoogtepuntje van de Noormannen. Overigens een van de velen. Man man, wat hou ik van die band.

Dankzij deze cd is mijn interesse gewekt in hun vroegere repertoire. En ik ben al een boodschappenlijstje aan het maken ...... Heavy Metal Fruit , Here Be Monsters, The Tower lijken mij ook zeer de moeite

avatar van jurado
TONYLUNA schreef:
Als je dit album te gek vindt, ga je aan de genoemde albums geen miskoop veroorzaken inderdaad.

Tjonge tjonge wat is dit weer prachtig. Genieten met koptelefoon op. 5*****

avatar van Chris de Graaf
Ja, wat een plaat. Ook na tig luisterbeurten nog genoeg te genieten. Ik heb eindelijk weer een écht goede koptelefoon en dat kom het luisterplezier wel ten goede moet ik zeggen.

avatar van lennert
Enkele maanden geleden wees grootste Motorpsycho-promoter jurado me al op de nieuwe plaat, maar het is pas aan het einde van het jaar dat ik er aan toe ben gekomen om het goed tot me te laten komen. En verdomd als het niet een enorm fijne ervaring is geweest. Sterker nog, ik denk dat als men 'slechts' N.O.X. als album had uitgebracht, ik het mogelijk als hun beste album had gezien. Wat is die collectie songs een heerlijk psychedelisch meesterwerkje!

De rest is overigens ook prima. Leuk dat die sixtees-pop weer een beetje terugkeert op een aantal tracks en dat men leuke tekstuele spitsvondigheden heeft. The Same Old Rock (One Must Imagine Sisyphus Happy) deed me meteen glimlachen als afgestudeerd filosoof (hallo Camus!). Tegen het einde kakt het een klein beetje in, daarom ook geen toppositie, maar na het vrij saaie The Crucible ben ik blij dat de band zich zo stevig herpakt!

Eindstand:
20. 8 Soothing Songs For Rut 3*
21. Lobotomizer 3*
22. Let Them Eat Cake 2.5*

avatar van Mindscapes
lennert Altijd fijn je recensies te lezen! Hier gooit The All is One ook hoge ogen. Er is sindsdien zelfs nog een kleinood verschenen (vorige week). Een heropname van hun 90s track Summertime is Here onder de noemer "X-mastime is Here", met gewijzigde tekst en uitgebracht als 7" in 3 verschillende kleuren. Maar nog niks op Youtube of Spotify gevonden...
MOTORPSYCHO – X-mastime Is Here – STICKMAN RECORDS - stickman-records.com

avatar van crosskip
Mindscapes schreef:
MOTORPSYCHO – X-mastime Is Here – STICKMAN RECORDS - stickman-records.com

Leuk hebbedingetje inderdaad. De mannen hebben in ieder geval nog wel humor en het klinkt nog best tof ook! Ik vond alleen een rode variant wel voldoende persoonlijk.

crosskip schreef:

Ik ben ook voor de rode gegaan Volgens Discogs zijn er nu 103 bezitters van de rode variant (en al eentje te koop aan 100 euro GRRR), 80 bezitters van de groene (ook al eentje aan 100 euro te koop) en 78 psychonauten die voor de witte versie zijn gegaan.

avatar van AOVV
Pfoeh, wat is de Nox-suite een fenomenaal stukje muziek zeg..

Als je puur deze composities uitbrengt als één afgeronde plaat, heb ik er met gemak 4,5* voor veil. Grensverleggend en ongemeen spannend, dit werkstuk, dat het complete muzikale universum van de Noren exploreert.

Met deze lofrede doe ik de overige songs wellicht wat te kort. Vooral plaatkant A is meer dan prima te pruimen. Motorpsycho rockt als vanouds, en fleurt de songs op met wat frisse elementen uit de sixties. Wat na de Nox-suite komt is helaas niet al te indrukwekkend, al kan dat ook aan het verpletterende karakter van Nox zelf te maken hebben. Na zo'n fantastisch staaltje krachtpatserij moet je gewoon afronden, punt.

Hoe dan ook, ik ben erg blij dat ik deze op LP in huis heb gehaald. Mooi artwork alweer, net als bij de twee vorige platen uit de Gullvåg-trilogie (naar de kunstenaar achter het artwork). Hopelijk blijft deze band lekker bezig, en blijven ze vooral hun eigen zin doen. Eigenzinnigheid is een kostbaar goed.

4 sterren

avatar van Mindscapes
39e plaats in de top van 2020! Had hoger gemogen...
Als alternatief op Serpentine Prison ofzo

Mindscapes schreef:
39e plaats in de top van 2020! Had hoger gemogen...
Als alternatief op Serpentine Prison ofzo

Tja niks aan te doen. Maar zolang wij deze plaat maar goed vinden ...... Voor mij staat hij op 1

TONYLUNA schreef:

Ondanks dat ik het een goed album vond/vindt was ie toch wat op de achtergrond terecht gekomen. Voor mij ook onbegrijpelijk dat dit zo laag in het jaarlijstje komt. Veilige keuzes winnen blijkbaar. Ik heb dan toch het vinyl besteld; de kogel is door de kerk.

avatar van Lost
stem en gemiddelde bevestigd... rijke, mooie en gevarieerde plaat van de Noren... ze mogen zo nog een tijdje verder doen!

avatar van Mindscapes
5,5 maand na de release van deze All Is One is er al een nieuwe boreling op komst: "Kingdom of Oblivion" verschijnt op 16 april. De voorverkoop (via Stickman) start op vrijdag 5 maart om 11u00 onze tijd.

Het eerste nieuwe album na de Gullvag-trilogie (The Tower, The Crucible, The All Is One), met een wat mij betreft angstaanjagend ongemakkelijk ogende mooie hoes. Artiest is de Noor Sverre Malling. Op Discogs heeft hij als 'visual artist' maar 3 entries, waaronder voor een band genaamd Tusmørke (met een bandlid dat ook in White Willow en Wobbler speelt). Tot zover mijn beperkt detective-onderzoek voorlopig.

Berichtje van Bent Saether: Kingdom of Oblivion › Motorpsycho
Speculaties op het forum: Kingdom of Oblivion « Camp Motorpsycho - motorpsycho.fix.no

Benieuwd naar welke mogelijke nieuwe paden ze deze keer verkend hebben (leid ik af uit Bent's bericht). Hoe slagen ze er toch in... Vorig jaar is niet enkel TAIO verschenen, maar ook die samenwerking met Ole Paus!

Alvast super nieuws. Kunnen we al iets beluisteren? ?

avatar van jurado
TONYLUNA schreef:
Alvast super nieuws. Kunnen we al iets beluisteren? ?

Nog niet helaas.

avatar van Mindscapes
TONYLUNA "The first ‘digital single’ – Pt.1 of the song The Waning – should be available online in a matter of weeks at the most, so you’ll get a taste of what it is pretty soon." (afkomstig van het bericht op hun site)

Dus over 'enkele weken' toch al!

avatar van Stalin
Een nieuwe Motorpsycho, de zoveelste alweer. Meest productieve band ooit...

Was eigenlijk al min of meer aangekondigd vorig jaar, althans dat er nummers over waren van TAIO sessies:

We recorded more songs than went on the album (voor The Crucible dus) during the sessions, but everything that was more traditionally ‘song’oriented felt like filler in context, so we decided to leave them all off
Interview

edit: lees net ook terug bij dit album dat user Mindscapes nav mijn bericht over bovengenoemd interview op 11 september, dit ook al aangeeft:
We wordt momenteel nog een MP gemixt (via een aantal verschillende bronnen; zie fb-pagina 'In the Motorpsycho Family'). Ze hebben in 2019 drie platen opgenomen: die met Ole Paus, deze All Is One en nog eentje.

"2019 was in many ways a demanding year in the Psychoverse. The band released two albums, recorded three more" - Bunker memo re: The All Is One – album 2020 › Motorpsycho

Hoe dan ook... ZIN IN

Zwaagje schreef:

En nu pas binnen en de volgende plaat van de mannen staat op uitkomen. Dat kan ik nog even niet bijbenen. Eerst maar even van deze genieten. Zo'n prachtig mooie hoes geeft in iedergeval veel meerwaarde en het geluid is om door een ringetje te halen.

ProGNerD schreef:

Dat herken ik ook......sinds ik de Lp in huis heb zijn dat de kanten van de de plaat die ik het meest opzet. En dan kant III het vaakst; fijne trip!