The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Sunday Morning (2:56)
  2. I'm Waiting for the Man (4:39)
  3. Femme Fatale (2:38)
  4. Venus in Furs (5:12)
  5. Run Run Run (4:22)
  6. All Tomorrow's Parties (6:00)
  7. Heroin (7:12)
  8. There She Goes Again (2:41)
  9. I'll Be Your Mirror (2:14)
  10. Black Angel's Death Song (3:11)
  11. European Son (7:46)
  12. Little Sister * (4:23)
  13. Winter Song * (3:17)
  14. It Was a Pleasure Then * (8:01)
  15. Chelsea Girls * (7:23)
  16. Wrap Your Troubles in Dreams * (5:07)
  17. Sunday Morning (Mono) * (2:54)
  18. I'm Waiting for the Man (Mono) * (4:44)
  19. Femme Fatale (Mono) * (2:37)
  20. Venus in Furs (Mono) * (5:10)
  21. Run Run Run (Mono) * (4:20)
  22. All Tomorrow's Parties (Mono) * (5:58)
  23. Heroin (Mono) * (7:10)
  24. There She Goes Again (Mono) * (2:38)
  25. I'll Be Your Mirror * (2:12)
  26. Black Angel's Death Song (Mono) * (3:12)
  27. European Son (Mono) * (7:53)
  28. All Tomorrow's Parties [Single Version Mono] * (2:49)
  29. I'll Be Your Mirror [Single Version Mono] * (2:17)
  30. Sunday Morning [Single Version Mono] * (2:57)
  31. Femme Fatale [Single Version Mono] * (2:37)
avatar van Jelle78
Ik moet mijn mening over dit album toch enigszins herzien. Naar aanleiding van het feit dat The Velvet Underground & Nico op nr 1 eindigde in de MuMe top 40 van de 60's heb ik het toch maar weer eens beluisterd. Het intrigeert mij namelijk mateloos als zoveel mensen dit album geniaal vinden, terwijl ik niet begrijp waarom. Er zijn namelijk genoeg albums die algemeen als meesterwerk worden gezien, waar ik niet zoveel mee kan, maar meestal hoor ik dan wel waarom er veel mensen zijn die dat album geweldig vinden. Een voorbeeld dat mij zo te binnen schiet is Born To Run van Bruce Springsteen (eigenlijk zijn hele oeuvre). Ik hoor dat het goede muziek is en dat het vele mensen zal aanspreken, alleen doet het mij niet zo heel erg veel. Bij dit album van The Velvet Underground begreep ik gewoon echt niet waarom iemand dit voor z'n plezier zou luisteren.
Maar na een nieuwe luisterbeurt begin ik het toch een beetje te begrijpen. Een meesterwerk vind ik het (nog) niet, maar dat deze muziek een bepaalde aantrekkingskracht heeft, zal ik niet langer ontkennen. Sommige nummers blijf ik gewoon lelijk vinden, zoals European Son en het tweede deel van Heroin, maar misschien schuilt er in al die lelijkheid ook wel een bepaalde schoonheid. Verder blijkt All Tomorrows Parties gewoon een prachtig emotioneel nummer te zijn. Ik blijf erbij dat ik geen fan van Lou Reed's stem ben. Als Nico het hele album had vol gezongen had ik het beter gevonden denk ik.
Ik heb het hele album nu geluisterd en ik denk dat dat in de toekomst nog wel vaker gaat gebeuren. Misschien dat ik dan op een dag dit album ook als meesterwerk zal betitelen, want hoewel ik het album wel meer ben gaan waarderen zie ik dat er toch (nog) niet in.

avatar van Rudi S
Jelle78 schreef:
maar misschien schuilt er in al die lelijkheid ook wel een bepaalde schoonheid

Jij bent op de goede weg.

avatar van Rudi S
Jelle78 schreef:
Als Nico het hele album had vol gezongen had ik het beter gevonden denk ik.

Ha, Nico wilde dolgraag Heroin zingen, Brrrrrrrrrrrr, ik moet er niet aan denken (soms wordt ik van die enge droom badend in het zweet wakker ).

bennerd
Oei neen, liever niet inderdaad.

avatar van ArthurDZ
'Heroin, it's my man, and it's my plan'... Nee, had het nummer inderdaad geen goed gedaan!

avatar van Arrie
Rudi S schreef:

Jij bent op de goede weg.

Ik denk zelfs dat ie daarmee de essentie van deze muziek te pakken heeft.

avatar van jasper1991
Op dit album bevallen me vooral de nummers waar Germaanse folk in verwerkt is, en in het bijzonder All Tomorrow's Parties.

kistenkuif
Destijds vond ik het een rammelzeurplaat. Allerlei artistiekelingen om me heen vertelden me dat dit onmisbaar was voor mijn toen nog beperkte verzameling en essentieel voor mijn muzikale ontwikkeling. Aan mijn hoela. Ik hield mijn poot stijf. Nu begrijp ik goed dat het album toen een dwarse golfbreker vormde in de hippiedeining. Maar muzikaal vind ik het nog steeds magertjes. Verder geen geklaag want Reed en Cale namen met VU een aanloop voor hun individuele sprong in het diepe. En die twee hebben later solo en samen een paar platen gemaakt die me gelukkig wél overtuigen.

Misterfool
De vraag dringt zich dan bij mij op waarom je dit muzikaal magertjes vindt? Ben wel benieuwd waar de schoen bij jou knelt.

kistenkuif
Compositorisch voorspelbaar, weinig melodie en harmonie, sloppy drums, stuntelig gitaarwerk, vocaal dunnetjes, te veel attitude en te weinig ziel. Maar dat scheen ook allemaal de bedoeling te zijn, heb ik mij laten vertellen. Voor de goede orde: ik was toen als zestienjarige een soulknakker en rhythm and blues fan.

Cured
Kistkuif heeft een rotweek of crises zo her en der te lezen en houdt ervan dat muziek moeilijk/geraffineerd in mekaar moet zitten en dat is het pas goed ; berekenbaar dus.

Beste Dr.Cured,
Uw taalkundig wat manke en nogal aanmatigende observatie zonder visitatie is me een raadsel. Mijn week verloopt voorspoedig en mijn humeur is prima de luxe . Om uw overige ongefundeerde bewering te ontkrachten, verwijs ik naar mijn profiel met lijsten en meningen: toonbeeld van een muzikale omnivoor. De latere song Pale Blue Eyes van VU vind ik overigens wel erg mooi maar die staat hier niet op. Toegift, de camerafratsen van uitbater en inspirator Andy Warhol:

A Symphony of Sound (1966): Velvet Underground Improvises, Warhol Films It, Until the Cops Turn Up | Open Culture - openculture.com

en een docu over Nico:

Nico-Icon (full, with all subtitles) - YouTube

Nu snel weg uit depri-NY en voor tegengif naar het swingende Safe as Milk van Beefheart (zelfde jaar).
U ook een glas vol, Dr. Cured?

avatar van roefs9297
Heerlijke muziek. In een bruin cafétje op een regenachtige middag onder het gezelschap van dit album. Ultieme ontspanning!

bas1966
ik snap de score van dit album heel goed met nummers als:
All Tomorrow's Parties
Venus in Furs
Heroin

catchup
Op de website van Arte (en binnenkort op tv) de registratie van het concert van John Cale cs in Parijs met een 2016 versie van dit album
John Cale: The Velvet Underground & Nico | ARTE in English | ARTE

Rudi1984
Vervelendste muziek die ik ooit gehoord heb. Elitaire nonsens, bah.

avatar van EttaJamesBrown
Rudi1984 schreef:
Vervelendste muziek die ik ooit gehoord heb. Elitaire nonsens, bah.

Ik ben jaloers op de steile leercurve die jou tegemoet lacht.

Rudi1984
Exact de vooringenomen reply die je dan verwacht, dank je.

avatar van EttaJamesBrown
Graag gedaan. Heb wel mijn twijfels over de kwalificaties 'exact' en 'vooringenomen', maar daar lig ik verder niet wakker van.

Maarre, wat is de volgende klassieker (Joy Division is ook al geweest) die jij neersabelt?

avatar van ArthurDZ
Ach, iedereen mag vinden wat ie wil, ook van klassiekers.

Al vind ik deze plaat verre van elitair eigenlijk. Eerder het omgekeerde, met al die verwijzingen naar wachten op je dealer, S&M en travestieten. En dan die krakkemikkige productie en weinig pronkerige manier van spelen. The Velvet Underground stond dan wel onder de hoede van de arty farty Andy Warhol, daar trokken ze zich waarschijnlijk maar weinig van aan. Die was er gewoon om de studiokosten te betalen en als dank mocht hij nog de hoes ontwerpen.

Maar ja, deze plaat zit ondertussen wel stevig in het canon van de rockmuziek. Misschien is dat alleen al genoeg om deze plaat als 'elitair' te omschrijven. Maar dan vind ik vooral de reacties van liefhebbers wanneer iemand deze plaat niet goed vind elitair, en niet zozeer de muziek zelf.

EttaJamesBrown schreef:

Omdat je er hier al van uitgaat dat als ik deze plaat slecht vind, ik iets te leren heb. Althans, zo lees ik hem. Wellicht bedoel je er iets anders mee.

De optie dat ik duizenden platen bezit/ken en met die 'kennis' tot dit eindoordeel gekomen ben, lijkt daarmee weg te vallen.

Het is allemaal zo ontzettend slecht en gemakzuchtig. In de composties is geen enkele spanningsboog te ontdekken, de zang is - in ieder geval technisch gezien - allesbehalve indrukwekkend, maar het ergste: het komt allemaal zo ontzettend verveeld en daarmee vervelend over. In gedachten zie je ze daar al lamlendig op een krukje in de studio hangen met zo'n 'whatever, we komen hier toch wel mee weg'-houding.

Dat gevoel kreeg ik (in iets mindere mate) bij Joy Division ook, inderdaad. Dat het dan beide klassiekers zijn geworden, doet niets aan mijn mening af.

Misterfool
Rudi1984 schreef:
In de composities is geen enkele spanningsboog te ontdekken, .

Niet? Mijns inziens heeft Heroin in ieder geval een verdomd sterke opbouw. Let bijvoorbeeld eens op die heerlijk pulserende drums. Het is haast een hartslag. Des te mooier dat de band een goede 4 minuten later het nummer volledig laat ontsporen. Het lijkt haast wel of het hoofdpersoon een overdosis krijgt. De drummer slaat een stuk venijniger, welhaast een verhoogde hartslag. Een snerpende viool lijkt daarbij ook nog eens het hoofd van de arme ziel doormidden te klieven. Ik ken maar weinig nummers die op zo'n spannende wijze toewerken naar een climax.

bennerd
ArthurDZ schreef:
Al vind ik deze plaat verre van elitair eigenlijk.

Het is wel hipstermuziek avant-la-lettre, dus ik snap dat het zo overkomt.

Rudi1984 schreef:

Ik denk dat je deze plaat dan ook met name moet beoordelen vanuit een historische context om de waarde in te kunnen schatten. Eerder schreef ik: "Er zijn maar weinig platen die de tijdsgeest van het New York van 1967 zo treffend weten te pakken als The Velvet Underground op deze plaat doet.".

Het New York van 1967 was geen feestje. Veel tuig van de richel die de straten onveilig maakte. Armoede, drugsgebruik, maar ook creativiteit die werd gebruikt om aan de dagelijkse gekte te ontsnappen. Warhole die in zijn bunker de kunstwereld een nieuwe richting in wees en terzijde wat muzikale projecten erbij deed. Dit album staat voor alles wat die tijd en plaats was.

De composities zijn experimenteel, de zang soms nonchalant, maar het geluid wat VU laat horen was voor die tijd enorm vernieuwend.

Afijn, ik kan alleen maar zeggen: beluister het nog eens op een donkere dag met het tekstboekje in de hand en waan je in het grimmigste hoekje van New York waar drugsdealers vrij spel hebben en vrouwen zich voor een score aanbieden. Misschien zie je het licht (of de inktzwarte duisternis) dan.

kistenkuif
Beste Maartenn, het hangt er vanaf vanuit welk perspectief je de tijdgeest in NY 1967 waarnam, waar je woonde en werkte en welke huidskleur je had. Them white boys and girls hadden makkelijk praten, zingen en spelen gezien hun bevoorrechte positie. Zo'n radicaal lage waardering als die van Rudi1984 vind ik wel erg driest maar ik kan me zijn reactie wel enigszins voorstellen. Puur muzikaal vind ik de plaat matig en bij vlagen zelfs ergerlijk door oa het sloppy slagwerk. (En Warhol? Schromelijk overschat kunstmenneke).

kistenkuif schreef:
Beste Maartenn, het hangt er vanaf, vanuit welk perspectief je de tijdgeest in NY 1967 waarnam, waar je woonde en werkte en welke huidskleur je had. Them white boys and girls hadden makkelijk praten, zingen en spelen gezien hun bevoorrechte positie.

Dat is natuurlijk helemaal waar kistenkuif. Maar het gaat mij juist om het beeld wat VU hier laat zien van NY in 1967. Die donkere kant werd niet (vaak) belicht, het waren de lichtvoetige nummers die eerder de charts beheersten. Daar zit voor mij een deel van de kracht van dit album in. De rauwe werkelijkheid die er ook was.

kistenkuif
Als je jouw mening over een 'artistieke mijlpaal' (mijn relativerende cursivering) overeind wil houden met charts van populaire muziek uit die tijd staat je dat vrij maar vind ik geen muzikaal-inhoudelijk argument. Ik beoordeel het album anno 2015/2016 en vind er weinig aan (zie 5/11/2015). Gelukkig heeft Reed de song Heroin later live schroeiend herhaald en die versie vind ik nog steeds muzikaal wél up to date. En erg goed!

Maartenn schreef:

Ik ben daar persoonlijk niet zo van, nog los van dat ik net zo weinig met New York als met de sixties heb. Het is een van de slechtste platen die ik de afgelopen jaren heb gehoord en m'n 0,5* bedoel ik niet overdreven of als statement.

kistenkuif
Daar lijkt het wel op, maar vooruit, ik geloof je op je blauwe ogen.

kistenkuif schreef:

Het was ook geen muzikaal inhoudelijk argument, maar een voorbeeld om aan te geven dat de duistere kant van het leven (in een stad) maar zelden werd belicht indertijd.

Ik beoordeel het album anno 2015/2016 en vind er weinig aan (zie 5/11/2015).

Je mag het album vanuit iedere context beoordelen die je wilt, ik probeer alleen uit te leggen hoe ik tot mijn waardering kom