Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van Edgar18
aERodynamIC schreef:
En dat optreden? Normaal ga ik dan gewoon alleen, maar gezien de hele setting; plaatsen toegewezen krijgen en alle rimbam eromheen in deze tijden plus het feit dat ik hem al vaker heb gezien laat ik het maar gaan.
Wij zijn er, en we willen na afloop uiteraard een glaasje (of twee) met je drinken. Gewoon aanschaffen dat ticket, misschien zijn we over een jaar wel allemaal opgegeten door corona en dan kun je nooit meer naar Spinvis.

Mooi album weer, maar ik heb nog wel even tijd nodig om het echt op waarde te kunnen schatten.

avatar van overmars89
Werkelijk waar prachtig! Het is weer heerlijk verdwijnen in de harmonieen en de mooie teksten van Spinvis. Trein Vuur Dageraad was inderdaad wat meer geproduceerd, maar vond ik eigenlijk ook prachtig.

Ik kan alleen nog niet zoveel met het openingsnummer en het slot pakt me ook niet helemaal. Al snap ik wel zo'n pianostukje als slot.

Paon, Niet Vandaag & Je Begrijpt Het Bijna zijn echt pareltjes.

avatar van Milannn
Een 4,28 gemiddeld?? Dat is nogal wat, want dan praten we over een rating in lijn met de meesterwerken van Radiohead, Pink Floyd, etc. En we praten dan over muzikale keerpunten en album revoluties. Laat ik nou net - de overigens niet ongetalenteerde - meneer de Jong niet de uitgelezen kandidaat hiervoor vinden...

avatar van Gyzzz
Milannn schreef:
En we praten dan over muzikale keerpunten en album revoluties.

Voor mij moet een album dat ik 4.5* of 5.0* geef erg goed zijn en me bovengemiddeld raken, maar het hoeft toch geen keerpunt of revolutie te zijn? Ik neem aan dat dit voor meer mensen geldt. Overigens zou ik in dat licht niet weten wat Radiohead voor keerpunten of revoluties te weeg gebracht heeft.

Dit album raakt mij vooralsnog evengoed minder dan eerdere Spinvis-platen - ook omdat ik niet vind dat de wazige opname specifiek goed past bij Spinvis. Maar het intrigeert voldoende om nog meerdere luisterbeurten te doen volgen.

avatar van Tegid.mzk
Milannn schreef:

Zelf geef je 4,5 aan een album van Blof. Dat vind ik prima, hoor! Maar is dat een muzikaal keerpunt of een revolutie?

avatar van Milannn
Tegid.mzk schreef:

Ja vind je dat oprecht prima? Gelukkig maar. Zit je nou gewoon stiekem mijn stemmen na te kijken op zoek naar wat zwakke appels met met peren argumentatie?

avatar van meneer
Milannn schreef:

Ik heb dan ook zo mijn twijfels over de totstandkoming van een dergelijk gemiddelde:) .

Euh, Spinvis heeft 84 stemmen (tot nu toe) verdeeld over 3 dagen. En dat geeft een 4.28.
Radioheads OK Computer 4420 stemmen verdeeld over 23 jaar. En dat geeft een 4.16.

Eens kijken hoeveel stemmen Spinvis heeft over 23 jaar en wat dan het gemiddelde is.

Zo komen dergelijke meesterwerken als van Radiohead, Pink Floyd en andere muzikale keerpunten en album revoluties aan hun hoge gemiddelden.

avatar van Dance Lover
Ik vind het gemiddelde vooralsnog ook wat te gortig. 3 nummers overtuigen volledig; Picasso, Niet Vandaag & Scherven van Jou. De rest moet nog wat beklijven, morgen weer.

avatar van dreamtheater06
Ik heb inmiddels al zoveel discussies over hoge gemiddeldes langs zien komen en eigenlijk zijn ze altijd ongegrond. Een 4.5 of 5 sterren hangt altijd af van de luisteraar. Of de muziek hem of haar raakt of wat het voor de persoon betekent. Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën of muzikale revoluties dan bepaalt dat in hoeverre een album voor jou goed is.

Ik ben zelf meer iemand die een bepaald gevoel bij een album moet hebben. Gezien ik een enorme spinvis liefhebber ben, dit album op het eerste gehoor net zo veel goede songs bevat als de eerste 2 platen en de release op mijn trouwdatum plaats vond, kun je misschien wel raden welke kant het voor mij op gaat.

Voor nu klopt gewoon alles aan dit album. Van begin tot eind ijzersterke songs. Hoe lang is het geleden dat we zo'n gouden spinvisrocker als stuntman hebben gehad (dddrkww even daar gelaten).

avatar van mr.oizo
aERodynamIC schreef:
Tegen vrienden: 'willen jullie mee naar Spinvis in Rotterdam? Coronaproof optreden'. Antwoord: 'Nee, we vinden Spinvis niet zo leuk...'.

Haha, herkenbaar. Vorig jaar met een stel vrienden naar de lokale club geweest om Spinvis eindelijk eens real-life te zien. Iedereen stond na een half uur aan de bar. Het moet je ook echt wel liggen, Spinvis. Het is geen bandje wat lekker losjes wegluistert.
Maar zoals jij zegt, dan ga je toch lekker alleen. Ik sta op festivals ook vaak zonder vrienden bij de meest obscure bands te kijken

avatar van Obscure Thing
Wat een heerlijke herfstplaat is dit! Ik moet wel zeggen dat de teksten van het debuutalbum nog steeds ongeëvenaard zijn, maar muzikaal is dit zeker van hetzelfde niveau.

avatar van Deren Bliksem

avatar van Collapse
Deren Bliksem schreef:

avatar van shariramaut
Waaw, wat een plaat... Keer op keer denk ik dat ik m'n favoriete nummers heb gevonden, en dan verandert het de volgende luisterbeurt weer. Nog eentje voor bij m'n platenverzameling!

avatar van Tegid.mzk

Yes, voor mij wel. Complete omslag in productie en geluid (eboman).

Nee hoor, dat is helemaal niet stiekem. Ik geef het ruiterlijk toe. En het was een oprechte vraag. Kennelijk ervaren veel mensen bij dit album hetzelfde als jij bij Blof.

avatar van Lachende derde

Afijn, heel gauw maar eens horen, ik mis blijkbaar een heeeeeeleboel.

Helemaal mee eens. Maar waarom zou je - om in cliché's te spreken - appels met peren vergelijken? Spinvis heeft een fantastisch album uitgebracht. Moet alles langs de lat van internationale geweldenaren afgemeten worden?
Nee: deze uitgave heeft niet de impact van pak-em-beet een Kid A of een Dark side of the Moon.
Maar mooie muziek is het. Hier. Nu. In 2020.
Ik ben er blij mee.

avatar van Kaaasgaaf
Grappig om erachter te komen dat deze plaat slechts 1 seconde korter duurt dan z'n voorganger. Dat vond ik een prachtig album met vele hoogtepunten, maar het had ergens ook iets langdradigs. Deze plaat maakt een veel bondigere indruk. Misschien vind ik het wel Spinvis' sterkste geheel sinds z'n debuut. Er ontbreekt ditmaal ook zo'n spoken word-achtige track, die ik meestal op zichzelf best kan waarderen maar die ook altijd een beetje de vaart eruit halen. Maar vergelijken is suf, want ook al is het steeds 'typisch Spinvis' te noemen (wat dat ook moge wezen) staat elk deel in dit oeuvre toch weer behoorlijk op zichzelf. En dat dit deel een prachtige toevoeging aan dat oeuvre genoemd mag worden, staat buiten kijf. De teksten lijken wat minder prominent dan doorgaans bij hem het geval is, zinnen worden wat vaker herhaald, soms is het bijna popmuziek te noemen. De arrangementen zijn altijd verrassend, maar nooit te geforceerd. En zoals iemand hierboven al stelde: bij elke luisterbeurt ontpopt een andere track zich tot favoriet. Bijzonder proces is dat toch altijd, waarmee zo'n bijzondere plaat zich in je hoofd nestelt. Helaas moet ik het wel stiekem ervaren, want m'n geliefde is er allergisch voor.

avatar van Pinsnider
hahaha, dat laatste probleem is HEEL herkenbaar. Ik heb de plaat besteld met de vraag hem te bezorgen in een discrete, witte, verpakking....

avatar van SOAD
Zo das een flink gemiddelde. Gelijk maar even luisteren. De man die muziek en kunst perfect laat samen komen. Wat mij betreft de meest onderschatte artiest van Nederland.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spinvis - 7.6.9.6. - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Spinvis - 7.6.9.6.
De Nederlandse muzikant Spinvis kleurt zijn eigenzinnige popliedjes dit keer werkelijk prachtig in en levert een album af dat met name in de avond fraai tot leven komt

Ik was tot dusver geen groot fan van Spinvis, maar ik ben echt onder de indruk van het nieuwe album van de Nederlandse muzikant. 7.6.9.6. valt vooral op door de prachtige instrumentatie, waarin meerdere lagen fraai op elkaar worden gestapeld tot een donker en broeierig klankentapijt. Het is een klankentapijt waarin de zachte stem van Erik de Jong uitstekend gedijt en waarin de bijzondere verhalen die de Nederlandse muzikant vertelt tot leven komen. Ik vond het in het verleden vaak net wat te gekunsteld klinken, maar 7.6.9.6. staat vol met wonderschone popliedjes die ik na één keer horen in het hart heb gesloten. Voor mij een enorme verrassing deze nieuwe Spinvis.

Ik heb het echt heel vaak geprobeerd, maar ik had tot dusver niet zoveel of zelfs helemaal niets met de muziek van Spinvis. Ik vond de songs van het alter ego van de Nederlandse muzikant Erik de Jong altijd wel bijzonder, maar het raakte me niet, waardoor zijn albums weer snel uit beeld verdwenen, alle zeer lovende recensies ten spijt. Dat kan natuurlijk, want smaak is iets heel persoonlijks en Spinvis was kennelijk niets voor mij.

Ik had door de ervaringen uit het verleden dan ook geen hoge verwachtingen van het nieuwe album van Spinvis, maar ook 7.6.9.6. wilde ik wel beluisterd hebben. Waar ik in het verleden keer op keer vrijwel onmiddellijk hoorde dat het niets voor mij was, vond ik het nieuwe album van Spinvis direct mooi. Het is volgens mij niet zo dat Erik de Jong op zijn nieuwe album opeens hele andere muziek maakt, wat mijn totaal andere luisterervaring bijzonder maakt.

Als ik 7.6.9.6. vergelijk met mijn beleving van de vorige albums van Spinvis, vind ik met name de instrumentatie op het nieuwe album veel mooier. 7.6.9.6. is voorzien van een warm geluid dat uit vele lage bestaat. De basis bestaat uit donkere en organische klanken, waarop uiteindelijk nog flink wat andere instrumenten, waaronder strijkers worden gestapeld, wat zeer fraaie klanken oplevert.

In de ruim vijf minuten durende openingstrack Ze Slapen wordt de spanning prachtig opgebouwd en wordt het geluid steeds wat voller, zeker als aan het eind ook nog wat elektronica wordt ingezet. Het kleurt fraai bij de zachte zang van Erik de Jong, die ook voor 7.6.9.6 weer teksten schreef die nieuwsgierig maken. De Nederlandstalige teksten zaten me in het verleden wel eens in de weg, overigens niet alleen bij beluistering van de muziek van Spinvis, maar bij beluistering van 7.6.9.6. is mijn oude weerstand tegen het gebruik van het Nederlands in de popmuziek volledig verdwenen.

Direct in de openingstrack viel de mooie instrumentatie me op en deze is ook in de tracks die volgen van een bijzondere schoonheid. Het is een instrumentatie waarin bijzondere klanken steeds prachtig samenvloeien en het is een instrumentatie waarin van alles gebeurt. Ik vond de muziek van Spinvis in het verleden wel eens net wat te kaal of juist te gekunsteld klinken, maar het geluid op 7.6.9.6. echt wonderschoon.

Het is een geluid dat me wel wat doet denken aan het geluid op Nacht van Henny Vrienten. Dat was, zoals de titel al doet vermoeden, een album van en voor de nacht en dat vind ik 7.6.9.6. van Spinvis ook. Zeker in de avonduren komt het nieuwe album van Spinvis makkelijk tot leven en valt keer op keer niet alleen op hoe mooi Erik de Jong zijn nieuwe album heeft ingekleurd, maar ook hoe bijzonder zijn popliedjes zijn. Het nieuwe album van Spinvis is overigens tijdens de corona pandemie gemaakt en dat hoor je. Het album klinkt vaak wat weemoedig, maar klinkt ook wat minder helder, wat een hoop huisvlijt verraadt.

Als ik luister naar 7.6.9.6. kan ik me bijna niet voorstellen dat ik tot dusver zoveel moeite had met de muziek van Spinvis, want op het nieuwe album vind ik alles mooi. En waar de popliedjes van de Nederlandse muzikant in het verleden nauwelijks één keer de aandacht vast konden houden, blijf ik dit album beluisteren en wordt het echt alleen maar mooier. Ik ben vast niet de enige die in het verleden niet goed overweg kon met de muziek van Spinvis en ik raad daarom iedereen aan om eens te luisteren naar dit prachtig ingekleurde album vol geweldige popliedjes. Erwin Zijleman

avatar van Obscure Thing
Deren Bliksem schreef:

Een omslag voor de band Blof of voor de muziek in het algemeen?

Alsof Blof ooit iets anders gemaakt heeft wat in de buurt komt van 'Liefs Uit London'. Stiekem een vrij briljant nummer

avatar van blur8
Heeft het er mee te maken dat Spinvis een uniek artiest is. Zijn poëtische literaire teksten op een bedje van fijnzinnige gearrangeerde electroklanken hoeven niet iedereen direct aan te spreken.
Maar eenmaal gecapituleerd aan zijn gedachte spinsels is het bijna altijd artistiek veelzeggend raak. Kwaliteit kan je niet wegvegen. Om er direct maar aan toe te voegen dat ikzelf nauwelijks emotioneel geraakt wordt. Naar dat hoeft ook niet altijd. Mooi is mooi genoeg.
En vergelijken van onvergelijkbare muziek lijkt mij een zinloos gebeuren.

avatar van Ponty Mython
Het pretentieuze gezwam bij dit album is in ieder geval weer niet van de lucht.

avatar van ohmusica
Op de integriteit en vakbekwaamheid van deze muzikant valt weinig af te dingen alom gerespecteerd. Voor mij was de aantrekkingskracht van Spinvis het ongewone, de muziek iets abstract, de spitse teksten en de liedjes hypergevoelig en vooral veel donker. Het nieuwe album is voor mij wat teveel van het goede, maar ik moet erbij zeggen ik heb het pas een aantal keren beluisterd, want ik kom er niet goed doorheen, dus de kritische noot geheel onder voorbehoud. Ik weet niet of het aan de mix ligt, maar de zang kan ik hier en daar slecht volgen en sommige vioolpartijen maken in combinatie met de zang, het ook wat druk. Wat ik wel weet is dat Erik naar eigen zeggen, tijdens de inteligente lockdown, alle tijd van de wereld heeft gehad om eraan te sleutelen. Als een banketbakker heeft hij laagje voor laagje opgebouwd met onderdelen die deels op bestelling extern werden aangeleverd. Het resultaat is fraai, en het album wordt alom goed ontvangen. Mogelijk is er wel sprake van een kleine stijlbreuk, waarbij Spinvis garen bij weet te spinnen. Wie weet dat enig voorbehoud door deze dwarsligger (met de unieke cijfercode van het album) alsnog van het slot kan.

Ponty Mython schreef:
Het pretentieuze gezwam bij dit album is in ieder geval weer niet van de lucht.
dat heeft-ie dan weer gemeen met Bløf, maar dat terzijde...

Waarom wordt bij een bespreking van Spinvis na verloop van tijd toch altijd vergeleken met Bløf?
Werkelijk niets muzikaals hebben beiden gemeen. Blöf heeft pretenties. Spinvis heeft helemaal geen pretenties, die maakt muziek die hij mooi vindt. In Nederland vinden velen dat maar raar. Dat krijg je als je 50 jaar lang leeft in een land dat zich wentelt in muzikale en tekstuele clichés en goedkoop kopieer gedrag.
Sorry, moest me even van het hart. Hoe vaker ik 7.6.9.6 luister, hoe fijner het wordt. Op de mix na dan.

avatar van Flipm0de
Het hoge gemiddelde zette mij toe om dit album eens op te zetten en heb het een paar spins in de auto gegeven.

Wellicht is de setting niet de juiste geweest (denk dat dit op een mooie herfstdag goed tot zin recht komt), maar het pakt me niet echt. De zang sneeuwt af en toe onder in de mix waardoor ik soms de teksten niet kan verstaan. De producties zijn wel erg mooi daarentegen.

avatar van OOOOO
Met alle nadelen van de mixkwaliteit, kan ik niks anders zeggen als: Wat een meesterwerk. Spinvis kan echt niks fout doen geloof ik. Hoewel ik het mooi had gevonden als 'Menigte' er op had gestaan. Ik ben een groot fan van Lotus europa (wat een meesterwerk op zichzelf) en nachtwinkel.

avatar van driekesjiwi

Afijn, heel gauw maar eens horen, ik mis blijkbaar een heeeeeeleboel.

Geen vergelijking. Op het moment van schrijven heeft dit album 115 stemmen, staat in schril contrast met OK Computer 4421 stemmen.

Poeh Picasso, die staat echt permanent op repeat bij mij.