MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Matt Berninger - Serpentine Prison (2020)

mijn stem
3,83 (356)
356 stemmen

Verenigde Staten
Pop / Rock
Label: Concord

  1. My Eyes Are T-Shirts (2:40)
  2. Distant Axis (4:25)
  3. One More Second (5:22)
  4. Loved So Little (4:55)
  5. Silver Springs (3:53)

    met Gail Ann Dorsey

  6. Oh Dearie (3:16)
  7. Take Me Out of Town (4:11)
  8. Collar of Your Shirt (5:14)
  9. All for Nothing (3:05)
  10. Serpentine Prison (4:32)
  11. European Son * (5:26)
  12. Then You Can Tell Me Goodbye * (3:27)
  13. In Spite of Me * (2:20)
  14. Big Bird * (3:15)
  15. Let It Be * (3:42)
  16. The End * (4:26)
toon 6 bonustracks
totale tijdsduur: 41:33 (1:04:09)
zoeken in:
avatar van Mjuman
Obscure Thing schreef:
Is dit net zo eentonig en generiek als alle The national-albums, of moet ik dit checken? (obligaat semi-haatbericht)


Als ik afga op je toptien, zeg ik loop er in een wijde bocht omheen. Tenzij je behoort tot GGD-community van MuMe en lonely post-puber met jeans en ruitjeshemd-aspiratie vertoont en hang naar onbereikbare deernes.

Dit album op nr 1 is een teken des tijd; grootschalige treurigheid - ik heb Matt Berninger al 'ns Prins Treurwilg genoemd - alsmede de blik naar binnen richten. Zijn zang doet me af en toe denken aan een meute die het gebed meemummelt bij de mis in een kerk. Een andere associatie is die van een troubadoerende bovenbuurman in mijn studentenhuis - die maakte als mentor er een gewoonte van om 3 uur 's nachts kweelliederen op zijn gitaar ten gehore te brengen voor eerstejaarsmeiskes. De derde nacht was ik het zat.

Het kabbelt rustig voort, leidt nergens af, maar gegrepen word ik alleen door de stem van mijn wederhelft die dringend vraagt of er alsjeblieft iets anders op mag. Die vraag heb ik nooit gehad bij het album van vorig jaar, van Lana del Rey.

Nog een tip: als je ergens gaat solliciteren, zet dan in je CV dat je muziekliefhebber bent, m.n. fan van Matt Berninger en The National.

avatar van Slowgaze
Johnny Marr schreef:
Hahahahaha, die zag ik niet aankomen. Van harte, Matt.

Een indie-album van een blanke man op 1, op MusicMeter? Did not see that coming.

avatar van Johnny Marr
4,5
Slowgaze schreef:
(quote)

Een indie-album van een blanke man op 1, op MusicMeter? Did not see that coming.

Hmmm nee, ik had een blanke vrouw op 1 verwacht om eerlijk te zijn, namelijk Fiona Apple. Haalt ze zelfs niet eens de top 10. Gekkenhuis hier.

avatar van Slowgaze
Johnny Marr, ja dat Apple buiten de top 10 is gevallen is belachelijk, al komt dat er denk ik ook wel door dat veel mensen hier weinig voeling hebben met de thematiek (sla de berichten er maar op na bij dat album). Aan mij heeft het in elk geval niet gelegen. Ik had Matt Berninger wel verwacht, al hoopte ik stiekem op Eefje.

avatar van Johnny Marr
4,5
Slowgaze schreef:
Aan mij heeft het in elk geval niet gelegen.

Aan mij ook niet, ik had ze op 4 in mijn top 10.

avatar van Slowgaze
Ik op 1, maar dat is een andere discussie.

avatar van Johnny Marr
4,5
Slowgaze schreef:
Ik op 1, maar dat is een andere discussie.

Do you even Pazuzu, bruh?

avatar van ZAP!
Mjuman schreef:
Dit album op nr 1 is een teken des tijd; grootschalige treurigheid.
Zag net nog een recentere afl. van The Simpsons, graag wil ik Bart daaruit even quoten:

"Culture's in decline. Deal with it."

avatar van Gretz
4,5
Johnny Marr schreef:
Hahahahaha, die zag ik niet aankomen. Van harte, Matt.

Ik had het Eefje nog íets meer gegund, maar mag zelf niet klagen

Eindelijk een echte hoofdprijs voor de grote Matt Berninger

avatar van ZAP!
Gretz schreef:
...de grote Matt Berninger...
Dit is verifieerbaar correct: Matt is 1m91cm lang.

avatar van vinylbeleving
4,0
Slowgaze schreef:
(quote)

Een indie-album van een blanke man op 1, op MusicMeter? Did not see that coming.


Correctie; blanke, hetero man. Schandalig is 't!

avatar van Slowgaze
ZAP! schreef:
Dit is verifieerbaar correct: Matt is 1m91cm lang.

Dat is niks. Aesop Rock is 1,93. Spirit World Field Guide had derhalve op 1 moeten staan.

avatar van Rudi S
4,0
Slowgaze schreef:
(quote)

Dat is niks. Aesop Rock is 1,93. Spirit World Field Guide had derhalve op 1 moeten staan.


Thurston Moore is 1.98 en Arjen Lucassen (ook een album in 2020) is > 2 meter.
Ik vraag een hertelling aan.

avatar van Monsieur'
3,5
Voor mij staat dit album op één omdat er simpelweg teveel National fanboys zijn op deze website. Dat is niet erg, maar dit album is toch niet écht het beste van dit jaar? En dan een Sevdaliza net in de top 10, kom op.

Loved So Little is overigens wel weer een pareltje, maar ja.

avatar van Leptop
Ik heb dit album naar aanleiding van de eindstand ook maar eens geluisterd. Prima album, rustig, ingetogen, mooie stem, warme productie, etc. Maar ook wel heel erg middle of the road.

avatar van Rudi S
4,0
Monsieur' schreef:
Voor mij staat dit album op één omdat er simpelweg teveel National fanboys zijn op deze website .


Al gaat het niet zo goed en zitten ze als een kat in het nauw.
De National fan is geduldig en blijft zijn band eeuwig trouw.

avatar van vinylbeleving
4,0
Monsieur' schreef:
Voor mij staat dit album op één omdat er simpelweg teveel National fanboys zijn op deze website. Dat is niet erg, maar dit album is toch niet écht het beste van dit jaar?


Je bent het er niet mee eens en dus zijn er teveel National fanboys op de website? Het blijft toch gewoon een kwestie van smaak? Ik kende verder niks van The National, maar Sepertine Prison vind ik echt prachtig en top 5 waardig. Sober, meanderdend en zelfs wat troostend. Misschien is dat ook waar mensen behoefte aan hebben in deze tijd? Sevdaliza vind ik dan weer zeurderig studio geneuzel met een bak autotune eroverheen. Maargoed, dat is dan misschien weer mijn gemis, dat ik de potentie er niet in hoor. Fijn dat genoeg anderen er wel van genieten, zodat ze wel in de top 20 staat persoonlijk baal ik er dan weer van dat Taylor 'slechts' op 11 staat. Tja het blijft uiteindelijk toch gewoon een smaak dingetje.

avatar van VDB79
4,5
Ik denk dat deze plaat in alles melancholiek uitademt, en dat sluit perfect aan bij de tijdsgeest. Een jaar waarin we gedwongen binnenzaten en het leven hebben kunnen overdenken. Het levert in veel gevallen een herwaardering op voor de simpele dingen die we vaak voor lief nemen. Daar past ingetogen muziek bij.

avatar van Rudi S
4,0
Typisch dat deze " mume winnaar" geen echt hoge sterretjes score heeft.
Ook bij de bekendere muziekbladen en blogs doet hij niet of nauwelijks mee: Muzieklijstjes - Alle muzieklijsten in chronologische volgorde
Wat mij betreft toch wel een mooi album en zeker top 10 waardig (verdient misschien wel een hogere score dan de **** die ik geef).

avatar van VDB79
4,5
Ik denk dat die bladen en blogs vooral gedreven worden door drang naar vernieuwing en maatschappelijke betekenis. Ze willen allemaal de jonge lezer aan zich binden en zijn bang om voor outdated (Boomer!) versleten te worden. Daardoor zie je dat platen als die van Fiona Apple en SAULT gehyped worden en een plaat als deze misschien een beetje overlooked is.

avatar van Rudi S
4,0
VDB79 Dat zal zeker spelen maar Dylan en Springsteen scoren wel.

avatar
Jack Spijkerman en kornuiten hebben in het verleden al bewezen dat een nummer 1 gewoon in scene kan worden gezet of gepusht door een groep 'samenzweerders'. Ik ga af op het aantal luisterbeurten (deze heb ik na 2 achter gelaten vanwege stem, 1-tonigheid) en dan kom ik uit bij Bruce. Maar ieder zijn ding, ieder zijn plezier, hoop vooral dat er weer concerten mogen/kunnen komen, die mis ik namelijk enorm,

avatar van VDB79
4,5
Rudi S schreef:
VDB79 Dat zal zeker spelen maar Dylan en Springsteen scoren wel.


Ja klopt, dat komt denk ik mede omdat het “veilige pleasers” zijn voor de oudere doelgroep lezers en artiesten met een status die niet te negeren valt. En het zijn natuurlijk ook gewoon goede platen. Daarbij zijn ze ook weer een beetje retro-cool want er zijn ook perioden geweest dat Dylan (‘80s en begin ‘90s) en Springsteen (late 90s en 00s) veelal genegeerd werden.
Ik vind het wel een pluspunt van de MuMe gemeenschap dat de ranking (deels) afwijkt van die de bladen. Als je er van uit gaat dat de MuMe stemmer kiest op basis van waar hij/zij dit jaar het meest van genoten heeft, los van hipheid en maatschappelijke betekenis.

avatar van VDB79
4,5
ja smaken verschillen, daar is niks mis mee. Maar de discussie is hoe het kan dat “de bladen” deze plaat over het hoofd zien, terwijl de MuMe stemmer hem op 1 zet.

avatar van Monsieur'
3,5
vinylbeleving schreef:
(quote)


Je bent het er niet mee eens en dus zijn er teveel National fanboys op de website? Het blijft toch gewoon een kwestie van smaak? Ik kende verder niks van The National, maar Sepertine Prison vind ik echt prachtig en top 5 waardig. Sober, meanderdend en zelfs wat troostend. Misschien is dat ook waar mensen behoefte aan hebben in deze tijd? Sevdaliza vind ik dan weer zeurderig studio geneuzel met een bak autotune eroverheen. Maargoed, dat is dan misschien weer mijn gemis, dat ik de potentie er niet in hoor. Fijn dat genoeg anderen er wel van genieten, zodat ze wel in de top 20 staat persoonlijk baal ik er dan weer van dat Taylor 'slechts' op 11 staat. Tja het blijft uiteindelijk toch gewoon een smaak dingetje.


Ik ben het er zeker mee eens dat hij in de top 10 staat, want het is zeker een fraai album. Echter denk ik wel dat ook door zijn naam (en bijbehorende band) komt dat dit ook veel rondjes mag draaien op de tafel. Dat er veel National fans zijn op MuMe staat buiten kijf (het is ook een goede band hé, ik heb er helemaal niks tegen!). Ik geloof zelf alleen dat dit album een beetje de nummer 1 van een vrij matig muziekjaar is geworden.

avatar van meneer
Monsieur' schreef:
Ik geloof zelf alleen dat dit album een beetje de nummer 1 van een vrij matig muziekjaar is geworden.

Zelf een totaal andere beleving van 2020 m.b.t. matig. In mijn oren hebben juist muzikanten intenser muziek gecreëerd. Maar misschien heb ik het zelf ook intenser beleefd. De muzikant en ik hadden allebei meer tijd en meer inspiratie om te maken en om te luisteren. Zoveel ontdekt afgelopen jaar en mijn platgetreden paden heb ik regelmatig verlaten. Ik heb Taylor Swift leren kennen en waarderen (2 x zelfs). Eefje en Fiona echt kunnen beluisteren en ook echt ervaren dat ik er geen klap aan vond. Rob de Nijs nam tijd voor z’n afscheidsalbum. Misschien Bruce en Bob ook wel.

En ook heb ik de tijd kunnen nemen voor dit album. Elke keer als ik het opzet dan doe ik mijn ogen dicht en wandelde door mijn favoriete stad Antwerpen. Daar waar ik al een jaar bijna niet meer ben geweest en ook niet zomaar naar toe kan. En ik hoop, ooit op een mooie dag, dit album daar te beluisteren.

Ja, 2020 vond ik een absurd jaar, klote maar ik werd ook ergens gewezen op het feit dat we, als mensheid, met teveel zijn, veel kapot maken en eigenlijk een soort overconsumptief wezen zijn geworden. Nee, muzikaal was 2020 niet matig voor mij. In mijn bubbel had en heb ik mooie nieuwe muziek bij me gehad. Ik ben zelfs benieuwd wat ons nog te wachten staat..

avatar van Mjuman
Monsieur' schreef:
Ik geloof zelf alleen dat dit album een beetje de nummer 1 van een vrij matig muziekjaar is geworden.

meneer schreef:
Zelf een totaal andere beleving van 2020 m.b.t. matig. In mijn oren hebben juist muzikanten intenser muziek gecreëerd. Maar misschien heb ik het zelf ook intenser beleefd. De muzikant en ik hadden allebei meer tijd en meer inspiratie om te maken en om te luisteren. Zoveel ontdekt afgelopen jaar en mijn platgetreden paden heb ik regelmatig verlaten. Ik heb Taylor Swift leren kennen en waarderen (2 x zelfs). Eefje en Fiona echt kunnen beluisteren en ook echt ervaren dat ik er geen klap aan vond. Rob de Nijs nam tijd voor z’n afscheidsalbum. Misschien Bruce en Bob ook wel.
(...)
Ja, 2020 vond ik een absurd jaar, klote maar ik werd ook ergens gewezen op het feit dat we, als mensheid, met teveel zijn, veel kapot maken en eigenlijk een soort overconsumptief wezen zijn geworden. Nee, muzikaal was 2020 niet matig voor mij. In mijn bubbel had en heb ik mooie nieuwe muziek bij me gehad. Ik ben zelfs benieuwd wat ons nog te wachten staat..


Het risico van jezelf al ronkelend weg willen zetten met "mijn platgetreden paden heb ik regelmatig verlaten" als vernieuwer/verkenner ("innovator" of "early adopter" zegt een marketeer) is dat je een gerede kans loopt met je eigen woorden te worden geconfronteerd, zoals nu.

Ik kan een hele rits albums/subgenres noemen waar ik het besnorde conterfeitsel van La Gioconda echt niet op 1,5 m afstand heb zien opduiken. En ook dit is imho een zeer braaf album, geheel in balans met de conformistische tijdgeest. Geeft nix, maar hang dan niet de verkenner uit

Mocht je de behoefte gevoelen andersoortige muziek te willen verkennen kan ik je Music | Denovali - denovali.bandcamp.com - de meeste kan je ook nog opzetten als je proefwerken nakijkt. Bandcamp is sowieso een goede manier om muziek te ontdekken, ook obv de ingang (sub)genre.

Voor mij was 2020 vooral het jaar van weinig (en gemiste) live-concerten. Dat we veel kapot maken (en overconsumeren) ben ik met je eens, maar dat is al langer zo.

avatar van meneer
Mjuman schreef:
Het risico van jezelf al ronkelend weg willen zetten met "mijn platgetreden paden heb ik regelmatig verlaten" als vernieuwer/verkenner ("innovator" of "early adopter" zegt een marketeer) is dat je een gerede kans loopt met je eigen woorden te worden geconfronteerd, zoals nu.

die heb je al vaker gebruikt ! Je zet, wederom, mensen weg op basis van je eigen normen. Het gaat mij niet om innovator/early adoptervernieuwer/verkenner te zijn maar om het te doen. En, als je het goed gelezen zou hebben, ligt mijn connectie juist in de mogelijkheden die ontstaan zijn in 2020. Een andere wereld, ook muzikaal.

Mjuman schreef:
Voor mij was 2020 vooral het jaar van weinig (en gemiste) live-concerten. Dat we veel kapot maken (en overconsumeren) ben ik met je eens, maar dat is al langer zo.

Kijk.. die snap je ! Maar misschien is er daarom juist een pandemie. Het gaat niet om het missen, het gaat om het minderen. Consuminderen.

Zo, genoeg gefrikt. Back to basics: muziek.

avatar van Mjuman
Mjuman schreef:
Het risico van jezelf al ronkelend weg willen zetten met "mijn platgetreden paden heb ik regelmatig verlaten" als vernieuwer/verkenner ("innovator" of "early adopter" zegt een marketeer) is dat je een gerede kans loopt met je eigen woorden te worden geconfronteerd, zoals nu.

meneer schreef:
die heb je al vaker gebruikt ! Je zet, wederom, mensen weg op basis van je eigen normen. Het gaat mij niet om innovator/early adoptervernieuwer/verkenner te zijn maar om het te doen. En, als je het goed gelezen zou hebben, ligt mijn connectie juist in de mogelijkheden die ontstaan zijn in 2020. Een andere wereld, ook muzikaal.


Eigen normen - en wat doe jij dan in deze en in de post waarop ik reageerde? Je klinkt nu echt als de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

Met alle liefde stuur ik je wel een pm

avatar van meneer
Mjuman schreef:
Met alle liefde stuur ik je wel een pm
meneer schreef:
Zo, genoeg gefrikt. Back to basics: muziek.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 22:22 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 22:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.