Fleet Foxes - Shore (2020)

Pop / Folk
Label: ANTI-

1. Wading in Waist-High Water (2:15)
  2. Sunblind (4:13)
  3. Can I Believe You (4:04)
  4. Jara (4:09)
  5. Featherweight (3:50)
  6. A Long Way Past the Past (3:59)
  7. For a Week or Two (2:11)
  8. Maestranza (3:03)
  9. Young Man's Game (3:11)
  10. I'm Not My Season (3:11)
  11. Quiet Air / Gioia (4:27)
  12. Going-to-the-Sun Road (3:58)
  13. Thymia (2:22)
  14. Cradling Mother, Cradling Woman (5:10)
  15. Shore (4:19)
avatar van frolunda
Beetje een dubbel gevoel bij dit vierde album van de uit Seattle afkomstige Fleet Foxes, een band waar ik me in het verleden nauwelijks met heb bezig gehouden. Maar als een plaat hier al een poosje de rotatielijst aanvoert ben ik toch altijd weer benieuwd waar de meeste bezoekers van deze site naar luisteren.
En met enige regelmaat is dat de afgelopen tijd een album dat we kunnen onderbrengen in het Folk pop genre. Over het algemeen een muzieksoort waar ik me het liefst verre van hou maar in het geval van Shore kan ik niet veel anders dan onderkennen dat er een aantal erg mooie songs op deze plaat van Fleet Foxes staan. Vooral Can I Believe You , Featherweight, Maestranza en Sunblind vind ik erg de moeite waard, nummers waar je heerlijk bij kan wegdromen, mede door de zalvende vocalen van Robin Pecknold.
Al had er voor mij wel een kwartiertje van het album af gemogen want zo tegen de veertig minuten wordt het zweef gehalte me toch wat te hoog.
Desalniettemin is Shore een album dat ik toch ergens tussen ruim voldoende en goed plaats en tevens mijn interesse in Fleet Foxes gewekt heeft.

remcodurez schreef:
Nog niet geluisterd, maar ben wel benieuwd. Grote fan geweest van de vorige albums, maar dezehebben slecht gerijpt voor mij met de jaren. Hopelijk zorgt dit voor een nieuwe frisse wind.

een twee tal weken verder, en ik kan er nog steeds niets mee. Te gepolijst voor mij. Ik vraag me toch af wat ik ooit hoorde in deze band. Ik ben het helemaal ontgroeid. Veel plezier aan degene die hier wel van kunnen genieten!

avatar van harm1985
Kevin Morby zingt blijkbaar mee op Sunblind. Haal hem er niet direct uit, maar toch wel grappig.

Is wel een echte groeiplaat. Na de eerste luisterbeurten een poosje laten bezinken en weer opnieuw begonnen, dat werkt goed.

Zwaartepunt zit nog wel bij de eerste 75% van het album, tot en met Quiet Air.

avatar van aerobag
Ik kan altijd zo lekker wegkruipen in de muziek van Fleet Foxes, zo'n warm bedje van stro met een zorgeloos ochtendzonnetje op je bakkes. Ze weten me altijd met optimisme te vullen. Dit album ook weer, al vond ik de vorige drie wat consistenter

avatar van Cor
Cor
By far de minst complexe plaat van Fleet Foxes. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een mooi, organisch geheel geworden. De rustiek-pastorale folkrock van de Robin Pecknold en z'n makkers wordt nog steeds prachtig gekleurd door gloedvolle en sprankelende harmonieën. Een mooie herfstplaat, die voelt als makkelijk vallende warme jas, waarmee we dit jaargetijde prima doorkomen. Fraai!

avatar van Elbow
Dit album is echt een groeier ! Eerst vond ik hem goed en het was meteen terug thuiskomen met die warme mooie stem van Robin Pecknold. Heb er toen een paar keer naar geluisterd. Aangenaam niet meer, niet minder. Heb het album toen een week niet meer opgelegd. Maar telkens hoorde ik de fantastische singles op de radio de revue passeren...‘Can i believe you’ en ‘Sunblind’. Sinds een paar dagen leg ik niets anders meer op. Er komt zoveel muziek uit dat het soms moeilijk is om te beoordelen... Ook ik betrap me erop dat ik soms te voorbarig conclusies trek.
Dit is een steengoede perfecte indie popplaat geworden.