David Bowie - Hunky Dory (1971)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Changes (3:33)
  2. Oh! You Pretty Things (3:12)
  3. Eight Line Poem (2:53)
  4. Life on Mars? (3:48)
  5. Kooks (2:49)
  6. Quicksand (5:03)
  7. Fill Your Heart (3:07)
  8. Andy Warhol (3:53)
  9. Song for Bob Dylan (4:12)
  10. Queen Bitch (3:13)
  11. The Bewlay Brothers (5:21)
  12. Bombers * (2:41)
  13. The Supermen [Alternate Version] * (2:43)
  14. Quicksand [Demo Version] * (4:46)
  15. The Bewlay Brothers [Alternate Mix] * (5:20)
avatar van gemaster
Erg lekker album, dat duidelijk een opmaat is voor het meesterwerk 'Ziggy Stardust'. Er staan enkele klassiekers op(Changes, Life On Mars) en de rest van de nummers zijn ook zeer prettig. Opvallend veel nummers die gaan over andere personen. Verder is de oerlelijke cover ook wel het vermelden waard. Hoe kan een toch redelijk aantrekkelijke man als David Bowie zichzelf zo toetakelen. Hij lijkt hier wel een vrouwelijke woodstock hippie. Bleeh.

Overigens staan de laatste 4 nummers niet op mijn versie. Dus dat moet misschien even aangepast worden.

avatar van Zachary Glass
gemaster schreef:

Nou, ik vind dit album eigenlijk te preferen boven 'Ziggy Stardust'

Maar perceptie is realiteit in het elfjesland (= de popmuziek ). Dus als G. dit een opmaat vindt naar dat glamrock-manifest uit '72 - dan is dat zo

Waarschijnlijk had ik een voorkeur voor dit album omdat de piano hier zo'n prominente rol speelt. Ja, de piano "rockt" hier een eindje weg; op een subtiele manier (niet op de Elton John of Ben Folds-manier; daar klinken de pianoklanken alsof er een revolverduel wordt betwist tussen muzikant & piano)

Op deze plaat staat Quicksand en dat zou zomaar eens mijn favoriete Bowie nummer kunnen wezen:

I'm frightened by the total goal/I'm dragging to the ragged hole/And I Ain't got the power anymore héél beklemmend toch

... en alsof dat nog niet genoeg is sluit die song af met "Knowledge comes with death's release"

't Is maar een popsong, maar sommige popsongs doen deugd - werkelijk waar

Voor de rest ben ik steeds minder en minder gaan voelen voor Bowie's muziek. OK - "Low", "Heroes", "Ziggy Stardust" & "Station to Station" vind ik nog steeds verdomd goeie lp's, maar ze raken mij niet echt midscheeps. Ik denk: "Sjee, wat een knappe songs." Maar de "emotionele klik" (die er bij een Van Morrison wel is) volgt niet echt.

Het is verdraaid leuk voor zolang het duurt, Bowie-muziek, maar wanneer het voorbij is, is het dan ook onherroepelijk voorbij. Het kruipt niet echt in je bloedbanen ... behalve natuurlijk Quicksand

En neen, G, ik ga nog niet stemmen - daarvoor is het té lang geleden dat ik deze plaat in zijn geheel hoorde

avatar van gemaster
Ik ben pas een tijdje bezig met David Bowie en ik vind het tot nu toe echt fantastisch. Zoals ik al zei vind ik 'Ziggy Stardust' zijn absolute meesterwerk. Ik ben toch meer een gitaarman en op dat album gaat het soms heerlijk los. Dit is inderdaad ietsje meer piano gericht en alhoewel ik dat dus ook zeer kan waarderen, neig ik toch meer naar het betere gitaarwerk. Bovendien vind ik de composities op dit album een stukje minder. Changes en Life On Mars zijn echt wereldnummers, maar de rest haalt niet het absolute topniveau.

Maar het zou goed kunnen dat Bowie muziek na een tijdje niet meer zo goed is, ik kan me dat op dit moment echter niet voorstellen.

Zachary Glass schreef:

Ligt misschien meer aan jou dan aan Bowie, even los van het feit dat het appels met peren vergelijken is. Voor mij is er meer dan genoeg "emotionele klik" bij nummers als ‘Five Years’, ‘Quicksand’, ‘Word On A Wing’, ‘Rock & Roll Suicide’ en natuurlijk ‘Heroes’.

Hunky Dory is een meesterwerk, vind ik. Het is veel meer intellectuele diepgang dan het hedonistische Ziggy album en is veel optimistischer dan het nogal zwartgallige The Man Who Sold The World. Het is ook een erg “flexibel” album, want je kunt er gerust bij ontbijten, maar ook ’s avonds met een goed boek naar luisteren.

Ben van plan om binnenkort een David Bowie album aan te schaffen en ik denk dat deze het gaat worden. Ik heb op bol wat stukjes geluisterd en het klinkt erg goed! Ziggy Stardust schijnt 'het' album van hem te zijn maar ik vind deze toch beter klinken. Zijn er misschien Bowie kenners die mij raad kunnen geven?

ben zelf eigenlijk niet snel voor 'n verzamelaar; maar om een eerste van Bowie te kopen zou ik toch voor ChangesBowie kiezen.
deze is mooi, daar niet van, maar met 'n verzamelaar van Bowie kun je zelf je favoriete periode bepalen, hij is zo veelzijdig

Ik denk dat je deze gewoon kunt kopen hoor, Music4ever. Aan je top 10 te zien, denk ik dat je Bowie ook wel kunt waarderen. Kun je later altijd nog Ziggy enzo in huis halen. ;')

Ok bedankt!
Maar naar wie moet ik nou luisteren: ettetummu of herman? Aangezien ik niet zo'n fan ben van verzamelaars neem ik toch maar jou raad aan herman.
En idd wie weet als ik dit goed vind dat ik later nog meer Bowie platen in huis ga halen, maar eerst deze maar eens aanschaffen en luisteren.

Je kan hem ook even voorluisteren in de winkel natuurlijk. Changes, Oh You Pretty Things en Life On Mars zijn goede nummers om dan op te letten.

Deze plaat klinkt wat rustiger dan Ziggy Stardust, over het algemeen.

Voor Ettettummu's opmerking valt trouwens wel veel te zeggen hoor, want Bowie heeft inderdaad heel veel stijlen bewandeld.

Music4ever schreef:
Ok bedankt!
Maar naar wie moet ik nou luisteren: ettetummu of herman?
ligt eraan of je Bowie wilt ontdekken, of beginnen met verzamelen.
nummers als Golden Years, Heroes, John I'm Only Dancing, Station to Station en Ashes To Ashes zijn toch pareltjes

Heb ook deze plaat besteld, mijn eerste van Bowie.
Ik heb een aantal nummers alvast zitten downloaden en dat klinkt echt weergaloos goed. Hij heeft zo'n fijne manier van piano spelen die Bowie, lekker levendig/vrolijk maar toch ook wel weer een randje rock. Ben zeer benieuwd naar de rest van de plaat!

Speelt Bowie hier zelf piano? Volgens mij niet hoor.

Dan weet ik het ook niet.
Maar degene die piano speelt doet dat erg goed!

Kun je anders niet even in je boekje kijken gemaster?
of iemand anders die het weet...........

avatar van avdj

Ja dus, samen met ene Rick Wakeman.

avatar van tomthumb
Speelt Bowie hier zelf piano? Volgens mij niet hoor.

Op de hoes van de plaat schrijft Bowie dat op bepaalde nummers (Life on mars, Quicksand, Fill your heart) hij geen piano speelt (inability) maar die ene Rick Wakeman, niet de minste dus

Rick Wakeman is van Yes. En de bassist Trevor Bolder ging later bij Uriah Heep.

avatar van c-moon
Een meesterlijke plaat van de meester. Fantastisch. Een must have voor elke bowie fan!

Het is de plaat van "ch-ch-ch-changes"
Ook de plaat van "Life on Mars" ....

Maar vooral een album waarop geen nummer staat dat niet de moeite waard is. Van "Changes" tot en met "Queen Bitch"; pure klasse....

"Changes" en "Life In Mars" zijn de nagenoeg alom bekende Bowienummers, maar als u deze nummers prachtig vindt, dan vindt u ongetwijfeld songs als "Quicksand" en "ANdy Warhol" nog prachtiger!!!

Het kan dan wel niet met CD's maar mocht het kunnen: dan is deze CD grijsgedraaid huize C'Moon...

Favorieten zijn "Changes" "Life On mars", maar vooral "Quicksand" (fantastisch toch!!!), "Andy Warhol" en "Song For Bob Dylan", en laten we zeker niet "Queen Bitch" en "Bewlay Brothers" vergeten!!!!!!!

En ja, inderdaad, ene Rick Wakeman, DE Rick Wakeman doet mee op dit plaatje )

avatar van musicfriek
Nou deze ook maar aanschaffen dan! Word helemaal enthousiast van je berichtje man.

Heb nu sinds paar weken Heroes en Low in huis en die vind ik allebei echt prachtig mooi.

De nummers Changes en Life on Mars? ken ik zeker wel, heuse Bowie klassiekers als je het mij vraagt, maar de rest wil ik nu ook wel heel graag horen!!

Fantastisch album dit zeg van David Bowie!
Alle nummers zijn goed en zitten erg goed in elkaar.
De piano swingt lekker, heerlijke zang en geweldige orkesten. Gitaar doet het trouwens ook goed op dit album, met name in Andy Warhol. Favoriet nummers zijn: Oh! You Pretty Things, Life On Mars, Fill Your Heart en Andy Warhol. 4,5 ster op dit moment voor dit meesterwerkje.

Geweldig album! Changes, Life on Mars en Oh! You Pretty Things klinken heerlijk.
Life on Mars kan ik zelfs heel vaak draaien. Daar zitten zoveel bijzondere accoord-wisselingen in! En zonder dat het onnavolgbaar of jazz wordt. Opvallend is dat Nederland een van de weinige landen is waar dit nummer nooit een hit is geweest en het mist op zijn Greatest Hits cd's (Nederlandse versie). Misschien omdat kort daarvoor in veel landen tijdens de maanlanding 'Major Tom' te horen was en in Nederland niet??
Seu Jorge heeft er overigens ook een mooie portugese variant van op de gitaar.

Bij het luisten van deze plaat krijg ik een beetje een hippie-gevoel. Zal vast ook wel met de cover te maken hebben (die overigens foeilelijk is).

Life On Mars? is inderdaad fenomenaal. Een van mijn favoriete nummers allertijden.

Absoluut mijn favoriete bowie album.

Andy Warhol is fantastisch.
Super origineel album van Bowie.

5 sterren

avatar van orbit
Changes, Life On Mars? en beslist Andy Warhol en The Bewlay Brothers zijn geniale nummers! Vanwege het tournament weer eens opgeduikelt en het valt me absoluut niet tegen, alhoewel er ook matige nummers op staan. Ziggy vind ik nog wel net dat stapje hoger.

avatar van orbit
Vandaag weer eens geluisterd, en The Bewlay Brothers blijft na Life On Mars toch wel één van Bowie's allerbeste nummers!

"Lay me place and bake me Pie
I'm starving for me Gravy
Leave my shoes, and door unlocked
I might just slip away
Just for the Day, Hey!
Please come Away, Hey! come away hey... come away"

Donker, prachtig!

avatar van tomthumb
Schandalig dat ik deze plaat niet in m'n top-10 heb staan!

Davez
Evenals Ziggy Stardust een heerlijke plaat van Bowie. Ik ga andere platen zeker ook beluisteren.

avatar van FunkStar
Wie jaren '70 zegt, zegt David Bowie. Geen artiest, kunstenaar of modekoning die destijds om The Iceman heen kon. Bowie trekt zijn pierrotpak aan in Life on mars? en zwaait met zijn strooien hoed bij Fill your heart.
En dan is er natuurlijk de geweldige aftrap van het album met Changes, de eerste monsterhit!
Hunky Dory zwalkt van ingetogen klanken van piano en akoestische gitaar (Andy Warhol, Quicksand) naar grand finales met pauken en violen (Life on mars?). Ook vervreemdende klanken zijn niet vergeten. Zo eindigt The Bewlay Brothers met een droogkelig piratenkoor en meldt Life on mars? zich af met een irritant rinkelende telefoon. Op z'n best een op zichzelf staande plaat die een naar een bloedvorm groeiende David Bowie laat horen.

avatar van kaztor
Een waar meesterwerk. Supergoede plaat met alleen maar klassenummers. Gaat geen seconde vervelen. Heerlijke 'flow'.

'-Hole, as in 'Holes'........'