David Bowie - Hunky Dory (1971)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Changes (3:33)
  2. Oh! You Pretty Things (3:12)
  3. Eight Line Poem (2:53)
  4. Life on Mars? (3:48)
  5. Kooks (2:49)
  6. Quicksand (5:03)
  7. Fill Your Heart (3:07)
  8. Andy Warhol (3:53)
  9. Song for Bob Dylan (4:12)
  10. Queen Bitch (3:13)
  11. The Bewlay Brothers (5:21)
  12. Bombers * (2:41)
  13. The Supermen [Alternate Version] * (2:43)
  14. Quicksand [Demo Version] * (4:46)
  15. The Bewlay Brothers [Alternate Mix] * (5:20)
Robertus
Als het mogelijk was had ik Station To Station een 4,75 gegeven. Nét ietsje beter dan Ziggy, maar ook weer nét geen Hunky Dory of Low. Maar goed, dat is eigenlijk een beetje stem-muggezifterij, want zowel Hunky als Station als Ziggy als Low én Heroes zijn meesterwerken.

Ik wilde nog toevoegen aan het vorige dat Bowies stemgeluid op met name Hunky Dory erg opvalt in de hogere regionen, soms zelfs een beetje alsof hij aan de helium-ballonnetjes zit. Dit is zeker geen kritiek, want draagt erg bij aan dat dartelende gevoel.

kistenkuif
Robertus schreef:
Heel concreet: Rick Wakeman. De pianopartijen zijn op het hele album om van te smullen! Echt jammer dat hij voor Ziggy het veld moest ruimen voor Ronson, die vooral uitblinkt op gitaar.

Wat een grote onzin. Bowie zonder Mick Ronson op Ziggy Stardust is letterlijk onvoorstelbaar. Niks ten nadele van Wakeman overigens.

avatar van Tony
Je bent er maar druk mee Robertus, al die Bowie albums weer voorbij laten komen als opmaat naar de nieuwe in januari. Same here, zit bijna niks anders meer in de spelert dan Bowie de laatste dagen. Kan een stuk slechter natuurlijk.

kistenkuif schreef:

ik bedoel uiteraard Ronson op piano. De gitarist Ronson is sowieso onmisbaar voor deze hele periode van Bowie en Ziggy zonder Ronson is als brood zonder kaas (of een ander betere vergelijking van dezelfde strekking)

avatar van Rudi S
kistenkuif schreef:

Ronson was toch wel een van de grote meneren van de jaren '70 , hij bleef wel altijd gepast op de achtergrond maar, fantastische gitarist, sterk in de achtergrondkoortjes en een man van ideeën, ook nog een topper als producer.
Lou Reed ruilde na zijn solodebuut Wakeman en Steve Howe in en maakte met Ronson Transformer

Tony schreef:

Het is nu echt heel erg ja. Om Robertus te zijn in het algemeen is al vrij lastig, maar muzikaal zoek ik het de laatste tijd meer in de diepte dan de breedte en dan kan ik weken- zelfs maandenlang gemakkelijk naar één artiest luisteren, vermits die dan wel een groot oeuvre heeft, zodat het interessant blijft. Vroeger ook gehad bijvoorbeeld Neil Young en Frank Zappa...

avatar van dazzler
Ik heb deze net achter de kiezen voor een allereerste integrale draaibeurt.

Enkele vlugge bedenkingen.

Mijn vier sterren (op basis van de bekendere stukken) blijft gerechtvaardigd.

Kant 1 zet opvallend nadrukkelijk in op piano, kant 2 gaat meer voor de gitaren.

Het is alsof Bowie (maar ik kan er naast zitten) zich vers heeft laten inspireren door Warhol
en dan vooral zijn artistieke rariteitenkabinet met de heren Lou Reed en John Cale in de hoofdrol.

Alles klinkt nog behoorlijk singer/songwriter maar voldoende begenadigd.
Het album begint met Changes alsof de muzikant zich hier voor het eerst ontpopt tot kunstenaar.

Naast Warhol duikt ook Dylan op in de titels: Bowie tilt zichzelf op een artistieker niveau.

avatar van PUbu
Hij zingt het ook als Bob Dylan.

avatar van ArthurDZ
Dit is een van de Bowie's die ik vandaag nog eens heb opgezet. Vond deze altijd al geweldig, maar nu kreeg de plaat toch een extra dimensie voor mij.

Changes alleen al, of hoe Bowie al in 1971 zijn hele carrière samenvatte. Wist hij toen al precies wat hij wilde of is het toeval?

En wanneer hij in Fill Your Heart zingt: "fear is in your head, only in your head". Ook dit is eigenlijk een manifesto voor het kunstwerk David Bowie, ook al kwam het nummer niet van zijn hand.

Nee, zoals Bowie zullen er geen twee meer zijn, zoveel is duidelijk.

avatar van Obscure Thing
Ik had dit album tot voor kort(de dood van de grootheid) nog nooit geluisterd. Ik was helemaal lyrisch over Ziggy Stardust en nam nooit de moeite om de inferieure versie van dat album te luisteren. Tenminste, dat dacht ik dus. Ik kende natuurlijk al het meesterlijke Changes en Life on Mars? maar de rest hoorde ik twee dagen geleden voor het eerst. En ik moet zeggen dat mijn argwaan vooraf compleet ongegrond is gebleken. Ziggy Stardust is eigenlijk heel anders dan Hunky Dory en ik ben meteen verliefd op dit album. Ziggy is harder en heeft misschien ietwat meer hoogtepunten, maar Hunky Dory blijft constant op een ongelooflijk hoog niveau en is dus constanter wat mij betreft. De piano is hier veel meer aanwezig en je hoort de geest van Baroque pop nog aanzienlijk meer in dit album. Glam staat hier dan ook nog in de kinderschoenen. De sound neigt af en toe zelfs naar The White album of Abbey Road als het aan mij ligt, maar het is ook weer onmiskenbaar Bowie. Bowie geeft het met zijn manier van zingen en vibe een unieke sound. En die teksten.... magistraal, dit gaat meteen tussen mijn favorieten van Bowie.

4,5/5

Eigenlijk wel mooi, dat rouwrandje om het album, zou van mij ook bij zijn andere albums mogen.

avatar van Tony
Ja, eigenaardig eigenlijk, mijn vinyl heeft die rouwrand ook, iemand een idee waarom dat was / is gedaan?

Radio Veronica zond gisteren tussen 16:00 en 20:00 uur een Top 40 uit met louter liedjes van David Bowie. Van de liedjes die ik ken van Bowie heb ik altijd "Space Oddity" het mooist gevonden, maar "Life on Mars?" komt nu wel akelig dicht in de buurt. Wat een prachtliedje.

Cured
Is inderdaad een prachtig nummer. Die en Changes zijn mijn favorieten hier, de rest is wel goed maar niet echt mijn ding (heb dit album ook niet ; ik houd ook niet van de prominente rol van Wakeman's pianospel hier)........(dat kwam wel goed met Ziggy en in mindere mate AS)

avatar van orbit
Die?

avatar van ricardo
hij bedoeld live on mars?

avatar van ricardo
Deze ken ik nog niet, maar lijkt me een beetje de opmaat voor ziggy stardust. Heb natuurlijk changes al eens beluisterd, en qua stemgeluid ben ik niet zo weg van deze periode. Ik vraag mij af vanaf welk album hij met zijn lagere stemgeluid is gekomen, dat bevalt mij veel meer dan uit deze periode. Ziggy vind ik een erg intense plaat, misschien dat deze net zo intens en puntig is, maar de hoes straalt nogal iets weirds en hippieachtigs uit.

avatar van iggy
Binnenkort gaat ricardo traditiegetrouw natuurlijk weer bijna alles van Bowie kopen.

avatar van ricardo
De belangrijkste platen die zijn essentie weergeven heb ik wel genoeg aan. Ik verwacht dat deze mij niet zo goed gaat bevallen als ziggy stardust en daarom ook niet zo snel zal opzetten. Ik zie ziggy stardust als de betere versie van deze, net als dat ik low als een betere versie zie dan heroes. Stationtostation is dan een mooie overgangsplaat volgens mij. En blackstar heb ik ook al. Outside ga ik er denk ik ook nog bijnemen, omdat die qua stijl wat vergelijkbaar is met zijn jaren 70 originaliteit, maar dan met een jaren 90 geluidskwaliteit.

Ik heb afgelopen maandag trouwens nog wel met david live en on stage in mijn handen gestaan, kon ik beiden kopen voor 15 euro, maar niet gedaan, heb toen alleen stationtostation meegenomen.

Heb de verzamelaar all saint en singles collection en het live album reality tour op zowel cd als dvd, denk als ik outside er nog bijneem dat ik dan een mooie dwardoorsnede heb van bowie waar ik voorlopig wel even mee vooruit kan.

avatar van Mjuman
ricardo schreef:

Zo denk ik dat je aan een leren riem van 95 cm wel voldoende hebt om autonoom de broek op te houden. Qua dwarsdoorsnede was Bowie niet zo omvangrijk

avatar van ricardo
Qua overzicht waar ik voldoende aan denk te hebben weet ik zo ongeveer wat ik wel en niet moet kopen.

Ik ben natuurlijk geen echte die hard bowie fan die alles hoeft te hebben.

De belangrijkste platen uit verschillende decennia vind ik daarom wel voldoende.

avatar van bikkel2
Hunky Dory is een essentiele Bowieplaat... ik zeg verplichte kost.
Ziggy is toch wel wezenlijk een andere plaat, al zijn er hier al hoorbaar wat kenmerken waarneembaar.
Ziggy rockt hier en daar best, terwijl dat op deze alleen op Queen Bitch gebeurt.
Over het algemeen een meer basic album waar Bowie bepaald niet gaat voor een volle productie.
Side-kick Mick Ronson is hier vooral een arrangeur, terwijl hij als gitarist niet bepaald prominent is hier.
Rick Wakeman, - chef piano op Hunky Dory- is uitdrukkelijker.
Die rol krijgt Mike Garson al snel en die past op latere albums naadloos bij Bowie's bedenksels.
Eigenlijk is "Hunky" zijn Singer/ Songwriter album.
Bedachtzaam, nog niet zo explosief, maar wat een prachtliedjes zijn hier al op te vinden.
Zijn stem is nog in ontwikkeling, zeker mee eens dat hij hier nog niet op zijn best klinkt, maar het zit mij niet in de weg.

Bowie's werktempo ging in ieder geval snel.
Toen deze verscheen, had hij Ziggy al bedacht en waren de meeste songs al klaar.
Klaar ook voor de extravagantie en klaar om defintief naam te maken in de rockbizz.

avatar van ricardo
Dank voor de info bikkel2, weet nu tenminste zeker dat ik deze niet hoef te nemen.

avatar van orbit
Nee, kutplaat.

Cultuurbarbaar !

avatar van Mjuman
ricardo schreef:

Bewlay Brothers rechtvaardigt alleen al de aanschaf. Misschien moet je baas worden van de toer David Bowie in 6 albums

avatar van bikkel2
Wat niet eigenlijk.........Quicksand bijv.
Voor mij een eeuwige favo.
Maar idd Mjuman, Bewlay Brothers is briljant.

avatar van EttaJamesBrown
Een album dat ik nog nooit integraal gehoord heb en toch een warm hart toedraag. De bieb had hem niet en luiheid/zuinigheid speelde mij weer eens parten.

Toch denk ik dat ik het onbeluisterd laat. De magie is groter zonder het geheel doorgrond te hebben.

avatar van heartofsoul
Zelden zo'n raar bericht gelezen, EttaJamesBrown. Ziggy en Low heb je toch ook gewoon in zijn geheel beluisterd? Ik kan je trouwens vertellen dat ik Hunky Dory, dat ik in 1974 voor het eerst beluisterde, nog steeds een betoverend album vind. Maar goed, jouw keuze.

avatar van Shangri-la
Hunky Dory is tot nu toe nog steeds mijn favoriete album van Bowie gevolg door Ziggy Stardust, maar ik kan het meeste wat hij gemaakt heeft wel waarderen.