David Bowie - Hunky Dory (1971)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Changes (3:33)
  2. Oh! You Pretty Things (3:12)
  3. Eight Line Poem (2:53)
  4. Life on Mars? (3:48)
  5. Kooks (2:49)
  6. Quicksand (5:03)
  7. Fill Your Heart (3:07)
  8. Andy Warhol (3:53)
  9. Song for Bob Dylan (4:12)
  10. Queen Bitch (3:13)
  11. The Bewlay Brothers (5:21)
  12. Bombers * (2:41)
  13. The Supermen [Alternate Version] * (2:43)
  14. Quicksand [Demo Version] * (4:46)
  15. The Bewlay Brothers [Alternate Mix] * (5:20)
To choose between dory en ziggy is cruel, maar Dory is toch net dat beetje subtler en intenser. Life on mars misschien wel de beste track ooit gemaakt. gelukkig heb ik de white duke nog een paar keer live meegemaakt en heeft ie een mooi uitvoering gegeven van deze classic. schoonheid in muziek!

avatar van c-moon
De kogel is door de kerk. Na lang overpeinzen, en serieus overwegen, heb ik toch beslist Diamond Dogs van Bowie uit mijn top 10 te trappen ten voordele van deze HUNKY DORY... waar ik natuurlijk Diamond Dogs fantastisch BLIJF vinden kan ik niet anders dan vaststellen dat Hunky Dory met toch NOG méér doet, en eigenlijk zou ik hier een 5,5 moeten voor geven - mocht dat kunnen

Waarom heeft Meneer Bowie het de muziekliefhebber toch o zo moeilijk gemaakt door o zovele meesterwerkjes te maken? Wat nu te kiezen... Hm.. toch maar Hunky Dory
Jaja, Luxeprobleem! De geniale Bowie die juweeltjes op naam heeft staan zoals deze HUNKY DORY, DIAMOND DOGS, HEROES, LOW, ZIGGY STARDUST, OUTSIDE, ...

Hallelujah

EDIT:

ik heb dan toch maar Diamond Dogs in de top 10 laten staan, maar Hunky Dory MOEST er ook in vond ik.. ten nadele van Matt Johnson's The The... sorry, Matt

Hallelujah

Mooi gezegd, 100 % mee eens.
Nu je het zegt zou mijn hele top 10 uit Bowie's moeten bestaan.

Laurora schreef:

Mooi gezegd, 100 % mee eens.
Nu je het zegt zou mijn hele top 10 uit Bowie's moeten bestaan.

Diamond Dogs heeft ondertussen al zijn comeback gemaakt naar de top 10.. ik denk dat vanaf nu DD en HD wel eeuwig broederlijk in de top 5 zullen blijven

c-moon schreef:

Ik moet toch maar weer eens goed naar mijn top 10 kijken, al zeker 20 jaar hooked aan deze man.

Ik moet toch maar weer eens goed naar mijn top 10 kijken,

had ik a lang gedaan hoor
Mooie nummer 1 ook....

Laurora schreef:
al zeker 20 jaar hooked aan deze man.

Wow! Vanaf je nog héél erg piepjong was dus
Ikke sinds .. effie denken.. in welk jaar werd "Let's Dance" gereleleased? Juist ja: 1983... al.... 24 jaar dus... en toén was ik... 11 hm.. was ik er zo vroeg bij met muziekbeleving dan?
Ik sta paf

Wow! Vanaf je nog héél erg piepjong was dus
Ik sta paf

Kan toch ook niet anders, met zulke platen!

avatar van orbit
Mijn mamma was ernstig hooked aan deze man, dus ik heb het er met de paplepel ingekregen.. Hunky Dory had ze dan weer niet! Die heb ik dus op eigen kracht ontdekt, laat dat nou net één van zijn allerbesten zijn!

Laurora

Geweldig toch, mijn ideale man

Yearh !!!!!

EVANSHEWSON
Ijzersterk klassiek Bowie Album met klassiekers Queen Bitch, Oh! You Pretty Things, Ch-Ch-Ch-Changes en last but not least het totaal overweldigende Life on Mars!

En het onnozel-lèkkere Andy Warhol !

4.5 sterren en petje af voor Bowie!

Bowie en de piano zijn op dit album in een innige liefdeshouding verstrengeld. Het geeft dit album zijn absolute kwaliteit mee.
Schitterende, tijdloze popsongs die me nog steeds weten te boeien.
In mijn geheugen bleek ik er zelfs een halfje naast te zitten, want dat moet ik wel toegeven; Bowie komt hier in vlagen door de luidspeakers knallen en dit album had ik in tijden niet meer gehoord.
Wie weet wat meerdere draaibeurten dus nog kunnen gaan veroorzaken.?!
In elk geval ben ik blij het weer eens gehoord te hebben, want het is van begin tot eind een erg goed album.

avatar van c-moon
Dat heb je weer heel mooi gezegd, Aerodynamic...
En ook Evanshewson slaat spijkers met koppen !

DonDijk
Oei wat is dit een heerlijk album toch, beginnen maar met 4.0

avatar van orbit
Zo begon het met mij ook, ik zit inmiddels erg dicht tegen de 5 sterren aan met dit album (en aangeschaft ook!)

Pieter Paal
Hé, ik mis hier wel het commentaar van She Plays, maar dat terzijde. Ik zie dat onze Belgische vriend Evan Shewson na Jules Deelder weer een nieuwe foto heeft. Ik zou niet weten wie de persoon op de foto is. Het is in ieder geval niet Oscar Harris.
Het is altijd kiele kiele tussen dit album en 'Ziggy Stardust' want ik vind ze allebei onwijs goed en de beste albums die Bowie gemaakt heeft. Tja, zelfs het zwaar onderschatte album 'Lodger' vind ik goed.

Pieter Paal schreef:
Hé, ik mis hier wel het commentaar van She Plays, maar dat terzijde. Ik zie dat onze Belgische vriend Evan Shewson na Jules Deelder weer een nieuwe foto heeft. Ik zou niet weten wie dat is.

Ken jij Jack Nicholson dan niet, Pieter ???

En by the way : Lodger is ook één van mijn favorieten, dit album ook trouwens.

EVANSHEWSON schreef:

Ken jij Jack Nicholson dan niet, Pieter ???

En by the way : Lodger is ook één van mijn favorieten, dit album ook trouwens.

Tja, nu zie ik dat hij het is, dat is toch die voetballer?

Pieter Paal schreef:

Tja, nu zie ik dat hij het is, dat is toch die voetballer?

Neen, Jack is een kleiduifschieter, en in zijn vrije tijd speelt hij bij een amateurtoneelgezelschap...

EVANSHEWSON schreef:

Speelt hij bij dat amateurtoneelgezelschap dan die voetballer?

DonDijk schreef:
Oei wat is dit een heerlijk album toch, beginnen maar met 4.0

en we eindigen met 5 ?

DonDijk

en we eindigen met 5 ?

Aangezien ik maar op 2 albums de volle 5 heb gemept, moet het wel érg goed in de oren gaan klinken voordat ik daar toe overga. But wie weet.

Sheplays
Pieter Paal schreef:
Hé, ik mis hier wel het commentaar van She Plays, maar dat terzijde..

Bij deze dan: eigenlijk geen commentaar!

Het album heeft van mij 4,5* gekregen, een halfje minder dan Ziggy. Ziggy vind ik nét een tikkeltje ruwer en bevat meer all time favo's, maar dat is niet ten nadele van dit klasse album.

Music Freak
"Life on Mars" is drie jaar later nog eens gecoverd door Barbra Streisand voor het album "Butterfly" uit 1974 wat overigens ook niet verkeerd klinkt.

avatar van blunnie
Volgens mij is dit Bowie beste,louter hoogtepunten voor mij:de snoeiharde en overheerlijke gitaar sound van Mick Ronson op Queen bitch,de ingetogenheid van Life on mars? is van ongekende schoonheid en Quicksand is prachtig,kortom ook openingstracks niet te vergeten:Oh you pretty things en Changes.en dan al die andere nog.5 sterren durf ik hier te geven en ik voel me er niet schuldig over(integendeel)

avatar van jellorum
volgens 'kenners' essentiele stuff maar ik ken toch wel een paar albums van bowie die ik meer waardeer, desalniettemin toch sterke muziek
jammergenoeg heb ik door de cover van Life on Mars van de verschrikkelijke Jasper Steverlynck een beetje een dégout van dat nummer, maar dat is kwestie van smaak zeker.......

avatar van ArthurDZ
life on mars en oh you pretty things zijn 2 van mijn favoriete david bowie nummers! de rest van het album is ook bijzonder sterk. 1 van zijn beste albums, zonder twijfel

djeffibrelich
Heerlijk oud bowie-album.
Ik ben niet de grootste bowie-fan, maar de sfeer van deze oude platen uit de jaren 70 van bowie is geweldig.
life on mars, changes, oh you pretty things, queen bitch , allemaal sterke popsongs.
mijn absolute favoriet van deze man na de berlijn-trilogie.
en alleen de hoes van ''heroes'' is nog een mooiere hoes.

Wolfgang1975
Als Bowie op zijn best is, is hij onverslaanbaar. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen bestaan die dit geen goede plaat vinden. Prijsnummers vind ik Life On Mars (wie niet?) en Quicksand. Tijdloos...