Roxy Music - Siren (1975)

Label: Island

1. Love Is the Drug (4:11)
  2. End of the Line (5:13)
  3. Sentimental Fool (6:14)
  4. Whirlwind (3:36)
  5. She Sells (3:38)
  6. Could It Happen to Me? (3:36)
  7. Both Ends Burning (5:14)
  8. Nightingale (4:09)
  9. Just Another High (6:22)
avatar van adri1982
Een hele goede plaat deze, waarvan Love is the Drug als enig nummer een hit werd.
Toch vind ik de drie beste tracks: Sentimental Fool, Whirlwind en Both Ends Burning.

De laatstgenoemde van de drie is verreweg het beste (naar mijn mening). Dit omdat Both Ends Burning erg goed in elkaar zit en een van de eerste echte New-Wavenummers is uit de geschiedenis. (O.k. Virginia Plain van een paar albums eerder gaat al een eindje de New-Wave richting in). Maar omdat uit Both Ends Burning een ander nummer is voortgekomen. In 1977 bracht de toen nog onbekende New-Wave/Rockband Ultravox hun tweede album 'Hahaha!' uit. Het laatste van de 8 daaropstaande nummers heet Hiroshima Mon Amour, een heel mooie song, die qua akkoorden verrassend veel op Both Ends Burning' lijkt.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Roxy Music

ArthurDZ schreef:
Berichten verplaatst naar Roxy Music

Leuk. En wat vind je van het album?

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr schreef:

Leuk. En wat vind je van het album?

Een stuk minder dan het fantastische drieluik For Your Pleasure - Stranded - Country Life dat hieraan voorafging. Ik merk dat ik echt niet vaak naar deze cd teruggrijp, ook al heb ik hem fysiek in bezit. Jij?

ArthurDZ schreef:

Niet zo geniaal als FYP natuurlijk, maar dat is dan ook onmogelijk. Ik vind deze wel op gelijke hoogte komen als een Stranded of Country Life, dat dan weer wel. Sentimental Fool en Just Another High zijn vrij onderschatte Roxy-parels bijvoorbeeld. De onsterfelijke hit Love is the Drug is ook niet kapot te krijgen en natuurlijk hebben we nog het geweldige Both Ends Burning (die is live nog veel beter).

avatar van devel-hunt
Toch maar vaker naar Siren teruggrijpen ArthurDZ en Johnny Marr?Zijn jullie soms vergeten hoe fantastisch Siren is. Alleen de hoes is al artwork, zoals alle hoezen van RM, allen ontworpen door mister Ferry himself.

Wel de minste van het legendarische vijftal m.i.
Maar het niveau ontloopt elkaar niet veel.
Toch het debuut, FYP en Stranded, zijn voor mij de beste albums.

avatar van Johnny Marr
Eén van de prachtigste hoezen allertijden, die van Siren. Maar dat kun je van bijna alle Roxy-albums in de periode 1972-1975 wel zeggen (behalve die van Country Life, die is spuuglelijk, geef dan maar die van Flesh + Blood).

avatar van devel-hunt
Jerry Hall is de nimf die als zeemeermin uit de zee komt geslopen

avatar van teus
Both Ends Burning.....

Door de aanschaf van de boxset 'the studio albums' luister ik alle lp's in volgorde af van Roxy Music.
Roxy Music heeft op Siren, meer als op Country Life, een paar echt bijzondere nummers, die je ook op de eerste drie platen terug vond. Love Is The Drug & Both Ends Burning zitten natuurlijk op dat topniveau. Ook is het zo dat er flink wat (echt) goede songs op dit album staan. Met name End of the Line (mooie piano), Sentimental Fool & She Sells vind ik erg mooi.

Alles bij elkaar is dit album net wat sterker dan Country Life, maar net wat 'gewoner' dan de eerste drie platen. Wel is de productie weer een stuk sterker, met een betere dynamischer sound als gevolg. Door het flink aantal nummers dat echt de moeite waard is en de ijzersterke songs Love Is the Drug & Both Ends Burning, is dit alles bij elkaar alweer een echt goed album van Roxy. En oh ja: een juweel van een hoes!

avatar van Tony
west schreef:

Ja west, we weten het nu wel, he?

avatar van adri1982
Vandaag dit album (samen met een uitgebreidere versie van The Stone Roses 'The Stone Roses' (1989)) aangetroffen en gekocht bij de Kleine Bossche Platenbeurs. Heb deze onmiddellijk opgezet toen ik thuis kwam, en heb het weer twee keer helemaal gedraaid.
Dit blijft een heel goed album, met Sentimental Fool, Whirlwind, BOTH ENDS BURNING en Nightingale als de vier betere nummers.