Dio - Holy Diver (1983)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Stand Up and Shout (3:16)
  2. Holy Diver (5:50)
  3. Gypsy (3:34)
  4. Caught in the Middle (4:12)
  5. Don't Talk to Strangers (4:51)
  6. Straight Through the Heart (4:30)
  7. Invisible (5:21)
  8. Rainbow in the Dark (4:13)
  9. Shame on the Night (5:16)
  10. Evil Eyes * (3:43)
  11. Stand Up and Shout [Live in Holland, 1983] * (4:11)
  12. Straight Through the Heart [Live in Holland, 1983] * (4:33)
  13. Stand Up and Shout [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (3:37)
  14. Shame on the Night [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:19)
  15. Children of the Sea [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:14)
  16. Holy Diver [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:57)
  17. Rainbow in the Dark [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (5:14)
  18. Man on the Silver Mountain [King Biscuit Flower Hour, 1983] * (6:50)
Guardian of Isis
Ik wil deze eigenlijk al een hele tijd 's gaan ontdekken, misschien dat het nu wel toepasselijk zou zijn. R.I.P. Dio, het kleine mannetje met de grote stem.

avatar van Guinness1980
Dit is echt een heel goed album. Samen met een live album het enige dat ik heb van hem. Heb een tijdje terug Dream Evil beluisterd, die wil ik me ook een keer gaan aanschaffen ondanks dat ik eerder heb gezegd dat ik aan de 2 albums die ik heb genoeg had.

Zijn Rainbow werk ken ik niet zo goed. Zijn Black Sabbath/Heaven & Hell periode zijn wel heel goed!

avatar van Chronos85
Rainbow in the dark

avatar van Stijn_Slayer
Na Dio's overlijden heb ik zoals velen maar eens het e.e.a. van hem gedraaid. Ik had deze sinds mijn vorige bericht in juni 2008 (!) niet meer gedraaid. Er stond me dan ook vrijwel niets meer bij van dit album.

Ik blijf erbij dat dit enigszins standaard is en dat het wat agressiever had gekund (misschien is er een goede remaster die daar wat aan bijdraagt?), maar ik merk dat ik me nu toch meer richt op de muzikale kwaliteiten. Alleen 'Shame on the Night' vind ik een skipmomentje. De drumsound vind ik ook een beetje middelmatig klinken.

'Rainbow in the Dark' blijft voor mij ondanks het nogal foute keyboard het hoogtepunt, samen met 'Caught in the Middle'.

Toch niet zo goed als zijn werk met Black Sabbath, maar 3,5* moet er toch wel vanaf kunnen.

avatar van StuF
hoe komt deze plots op de 3e plaats in de rotatielijst? 137 stemmen en 113 hebben hem in de rotatielijst. huh? een bug kan het niet zijn.

ik lees iets over het overlijden van Dio. iemand meer nieuws? (niet teveel offtopic gaan he )

avatar van Stijn_Slayer
Dio is onlangs overleden aan maagkanker.

Guardian of Isis
De bedoeling was om, zoals ook met MJ is gebeurd vorig jaar, de laatste eer te betuigen en ook gedeeltelijk om het bestaan van Dio onder de ogen te brengen van zij die hem niet of niet echt kenden. Dat is dus blijkbaar gelukt.

avatar van StuF
nu voel ik me verplicht het te gaan luisteren. maar niet om het mooi te vinden

avatar van Eddie
Ben nooit een grote fan van Ronnie James Dio geweest. toch vind ik het jammer dat zo'n invloed rijk persoon niet meer onder ons is. over deze plaat, ik heb hem hem toch maar weer eens opgezet, valt me gelijk weer op dat het enige wat echt goed is aan deze plaat, is de zang van RJD. Muziekaal is het zeker niet slecht maar ook niet uitzonderlijk goed. vocaal is het van een uitzonderlijk hoog niveau.

R.I.P. Ronnie James Dio!!!

Joy
vind het solowerk van dio ook niet echt schokkend, bij rainbow was hij iig fantastisch

avatar van BlauweVla
Ik vind dit eigenlijk niet heel standaard te noemen. Een soortgelijk nummer als "Holy Diver" heb ik verder nooit gehoord. "Invisible" vind ik redelijk eigenaardig en "Shame on the Night" is van het langzame doomy soort dat Dio in de laatste jaren vaak zou gebruiken in diverse nummers.

De teksten zijn overigens vaag, maar als je de hoes ziet bij het titelnummer, plus de uitleg van Ronnie James Dio, wordt het duidelijker: dat niet alles is wat het lijkt, een metalhead is niet per se tuig, een priester niet per se goed...

Ik mis Dio ! Geweldige man.

avatar van notsub
Afgelopen weekend stond Dio bij het Bang Your Head festival in de schijnwerpers. Zo werd iedere band gevraagd een cover te doen en was de pauzemuziek uitsluitend van Black Sabbath / Rainbow en Dio. Voor mij was dat een mooie reden om deze weer eens te draaien. Dit is toch wel zijn beste solo-album. De tracks Don't Talk To Strangers, Rainbow In The Dark en de titelsong zijn Dio klassiekers. De opener Stand Up and Shout beukt er lekker op los en het geluid is zeer geslaagd tegen de achtergrond van 1983.

LoveStoned
Guardian of Isis schreef:

Of misschien een beetje te laat.

Eén van de meest opvallende en memorabele hoezen in de hardrockwereld. Ik ken 'm al sinds ik dertien was.
Lekkere aggressieve plaat met Dio die een ontzettende strot had en nog meer grote namen in de bandbezetting.

PriestMaiden
Dio – Holy Diver

Debuutplaat van de solo-carriere van één van de beste metal/hardrock zangers.

De albumhoes is ook vet.

Stand up and Shout: Up-tempo opener. Stand up and Shout! Goed begin voor deze klassieker.

Holy Diver: Knaller van een song. Dit nummer bleef dagen in mijn hoofd hangen toen ik dit eerst hoorde. Hoewel het spooky intro leuk gedaan is kan dit soms voor irritatie zorgen bij mij .

Gypsy: Dio zingt meesterlijk. I'm still ridin' on the gypsy, On the gypsy queen. _o_

Caught in the Middle: Goed refrein een weeral: wat goed gezongen .

Don’t Talk to Strangers: Eén van Dio’s bekendste nummers. Goede opbouw, goed gitaargeluid en nog maar te zwijgen over Dio’s stem.

Straight to the Heart: Simpeler nummer. Minste nummer op deze klassieker.

Invisible: Mooi intro. Opbouw is ook goed, maar het refrein is ietsje minder.

Rainbow in the Dark: Ook een Dio klassieker. De keyboards, gitaren en de meesterlijke stem van Dio maken dit een topnummer.

Shame on the Night: Goede afsluiter. Het intro (honden/wolven gehuil) laat mij aan het intro van Hush (Deep Purple) denken.

Misschien haalt dit album (qua gitaarwerk) het niveau van Heaven and Hell of Rising niet. Toch blijven de nummers van een hoog niveau en draai ik deze plaat toch regelmatig. 5*

avatar van ricardo
Dit album is natuurlijk 1 van de 3 klassiekers die Dio als zanger heeft afgeleverd. Samen met Heaven & Hell en Rising heeft deze natuurlijk net zo'n klassieke status. Alleen is voor mij Heaven & Hell Dio's absolute hoogtepunt geweest.

Eigenlijk hoort bij die klassiekers nog een vierde album bij, want Mob Rules is natuurlijk ook van ongekende klasse.

Draag je Dio een warm hart toe, dan heb je de eerste door mij genoemde 3 albums natuurlijk origineel in huis.

De eerste 2 nummers en Rainbow In The Dark schieten bij mij overduidelijk boven de rest van de nummers uit. Nietmin is er eigenlijk geen enkel slecht nummer op te vinden. Gewoon een lekker degelijk album die je eigenlijk altijd wel kunt draaien, omdat hij altijd wel bevalt, ongeacht je stemming verder.
4****.

avatar van Razor Eater
Goed album. Alhoewel ik het niet zo goed vind als de Rainbow of Black Sabbath albums met Dio. Maar zeker een goed metal album. Ik vind het op een een of andere manier wel een beetje weinig om het tot een van de beste Dio albums te betitelen. De nummers die erop staan zijn goed, maar meer niet. Ik mis de 'magie' van nummers als Stargazer of Gates of Babylon, of Lonely is the Word of Country Girl. Ik weet niet precies wat het is, maar ik vind het album een beetje droog. Komt denk ik ook door de productie (ik heb geen geremasterde versie). Ik luister bijvoorbeeld meer naar Sacred Heart of Dream Evil, terwijl die songtechnisch echt niet beter zijn. Spreekt mij toch meer aan.

Ik begrijp trouwens niet waaorm Rainbow in the Dark zo populair is. Ik vind het echt niks aan. Voor de rest vind ik de nummers allemaal goed, alhoewel ik Caught in the Middle ook niet heel sterk vind. Mijn favorieten zijn Shame On The Night en Inviseble. Ik geef het album 4 sterren, alhoewel ik twijfelde tussen 3,5 of 4 sterren. Mijn respect voor Ronnie zorgt ervoor dat ik toch 4 sterren uitdeel.

avatar van Edwynn
Rainbow In The Dark is een geweldig nummer om met opgeheven vuist mee te dirigeren. Toffe solo heeft het nummer ook.
Caught In The Middle is een heerlijk op Amerikaanse leest geschoeide hardrocksong. Net als Rainbow In The Dark. Heel anders dan Black Sabbath of Rainbow (met Dio)

Sir Spamalot schreef:
Wat betekent Holy Diver eigenlijk? "Heilige Duiker, je heb 's nachts te lang in de zee gezwommen." Raar dat ik erop begin te letten...

Oudere post, maar ik lees hem net pas.

Ik heb wel eens in een oud interview gelezen dat de song als een metafoor bedoeld is voor de val (duik) van Satan in de hel. Een verwijzing naar Openbaringen 12:9
De tijger zou het beest moeten symboliseren zoals die in Openbaringen 13:1 beschreven wordt.

Anderen verwijzen naar een vermeende drugsverslaving. Blijkbaar is het multi interpretabel.

avatar van vantagepoint
Het album pakt me wel met het bereik van Dio qua vocalen. Ik ben enkel wat teleurgesteld qua tempo en stijl. Ik zet het eerder bij Hardrock dan bij Metal. Het heeft wel metal beinvloed sowieso, maar ik vind sommige albums van Led Zeppelin nog veel zwaarder dan dit.

Ik vind het naar mijn mening soms te poppy, niet dat dat slecht is. De nummers worden behoorlijk goed gebracht, maar zijn stem (die supergoed is) had wel meer tussen de muziek in de productie mogen zitten. De stem overheerst teveel naar mijn mening, maar toffe teksten, vet artwork. Toch nog een 3,5 voor dit album!

avatar van Spock2011
Een vrij matig album, jammer. Holy Diver is uiteraard klasse, en Rainbow in the Dark is ook een prima nummer op dat goedkope keyboard-melodietje na dan. Zeker weten niet Dio op z'n best.

avatar van ricardo
Daar ben ik het wel mee eens, een paar nummer springen er bovenuit, maar het merendeel vind ik maar middelmatig. Op Rising en vooral Heaven And Hell vind ik Dio op zijn best. De geluidskwaliteit vind ik trouwens ook niet super van deze cd, ze hadden hem wel iets luider op cd mogen zetten wat mij betreft.

Stand Up And Shout, Holy Diver en Rainbow In The Dark zijn super tracks, de rest vind ik middelmaat. Een perfect 3.5* album vind ik dit.

Ozric Spacefolk
Ik snap de kritiek niet helemaal.

De productie is heerlijk droog en geeft ontzettend veel ruimte voor Vivian, Appice en Dio om zich te laten horen.
Er zijn niet zoveel platen waarop de drums zo overdonderend klinken als deze. Geweldig gewoon!

En Vivien is een waanzinnig goede metalgitarist, heel anders dan Iommi of Blackmore. ZIjn spel ligt echt veel meer in lijn met wat Dio precies wilt.

Verder vind ik het songmateriaal erg sterk. Rainbow en Sabbath hadden dat niet meer rond deze tijd.

avatar van Edwynn
Een gortdroge productie inderdaad. Heel anders dan die pompeuze stadionproducties die toen in opkomst waren. Ook ik ben gek op het geboden songmateriaal. Ik vind geen enkel nummer zwak.
Campbell levert een aantal buitengewoon flitsende solo's af. Ook de slaggitaar komt lekker uit de verf. Wat dat aangaat vind ik dat hij bij Def Leppard nogal anoniem is geworden.

avatar van Spock2011
Ik ben nooit een grote fan geweest van Dio's solocarrière. Ik respecteer zijn werk bij Rainbow en Black Sabbath, maar naar mijn mening heeft hij zelf nooit veel weten te presteren. Het titelnummer is zoals gezegd fantastisch, maar dan houdt het helaas snel op. In de productie zit inderdaad stukken meer emotie dan in die stadionproducties die je beschrijft, daar ben ik het mee eens.

avatar van glenn53
Spock2011 schreef:
maar naar mijn mening heeft hij zelf nooit veel weten te presteren.

Is wel een boute uitspraak voor de plaat van het jaar bij de Aardschok destijds

Ozric Spacefolk
boude uitspraak...

avatar van glenn53
Volgens het groene boekje mag boute ook....

avatar van Von Helsing
Spock2011 schreef:

Stand Up and Shout, Holy Diver, Rainbow in the Dark, We Rock, The Last in Line, Rock 'n' Roll Children, All the Fools Sailed Away of Lock Up the Wolves noem ik nu bepaald geen kattenpis.

De man's oeuvre is goed genoeg om ook solo gewaardeerd te worden.

avatar van Spock2011
Plaat van het jaar wil helemaal niks zeggen. Plaat van de maand wil zelfs helemaal niks zeggen. Het is simpelweg de opinie van een tijdschrift, en eerlijk is eerlijk, Aardschok vertelt genoeg flauwekul. Dus een argumentje als "het is zo want Aardschok zegt het ook", slaat de plank volledig mis.