Ozzy Osbourne - Bark at the Moon (1983)

Rock / Metal
Label: Epic

1. Rock 'N' Roll Rebel (5:28)
  2. Bark at the Moon (4:14)
  3. You're No Different (5:00)
  4. Now You See It (Now You Don't) (5:04)
  5. Forever (5:23)
  6. So Tired (3:57)
  7. Waiting for Darkness (5:14)
  8. Spiders (4:20)
  9. Slow Down * (4:17)
  10. One Up the "B" Side * (3:25)
avatar van Lau1986
maar waarom staat die tracklist niet hier dan?

avatar van Kronos
Omdat jij nog geen correctie hebt doorgestuurd.

avatar van Faalhaas
Bark At The Moon is nog wel een aardig nummer. De rest blijft totaal niet hangen. Maar sowieso heeft Ozzy weinig echt sterk songmateriaal, paar klassiekers daargelaten.

avatar van vielip
Blizzard of Ozz, Diary of a madman, Bark at the moon, The ultimate sin, No rest for the wicked en No more tears zijn inderdaad een paar klassiekers ja...

avatar van Zagato
Alleen om de outro solo van Bark at the Moon is dit album al de moeite waard. Niet het sterkste album van Ozzy maar Jake E. Lee is on fire.

avatar van De buurman
vielip schreef:

Gelukkig werd de commerciële potentie die hij bezat opgepikt, en kreeg hij de kans met de topproducers, topsongwriters en topmuzikanten uit het genre te werken. Die eerste zes platen die je noemt, en zeker ook Tribute to Randy Rhoads, zijn gewoon stuk voor stuk geweldig. Deze is misschien nog het minst bijzonder van het stel.

avatar van vielip
Tribute had ik bewust weggelaten aangezien het een live album is. Maar uiteraard ook een klassieker!

avatar van gigage
Ik ken het album vooral met de tracklist zoals die in Nederland is uitgegeven op LP eind 1983 tracklist hier. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de CD uitgave me veel beter bevalt. Op de één of andere manier zit er een betere flow in en is het toch al niet zo bijzondere kindercreapy Spiders gelukkig niet meer de afsluiter.
Een nieuwe gitarist brengt een nieuw geluid en daarbij veranderde ook het Rock n Roll klimaat vrij drastisch met zoveel nieuwe opkomende bands. Dat maakt dat dit album wat meer een rechttoe-rechtaan aanpak lijkt te hebben. Tussen de songs zit voldoende variatie en de productie is verder ook prima. Alsnog durf ik het album wat meer waardering te geven dan destijds. Maar ja, de concurrentie was toen ook moordend.

ozzy osbourne bark at the moon good version 1984 BATM tour

Wat was ik hier graag bij geweest.....die outro solo is nog beter dan op het album.

avatar van gigage
De make up artiest van Michael Jackson's Thriller heeft hier Ozzy verkleed als weerwolf. Hipperdepip toen. Nu wat lachwekkend misschien maar ja, de dr jeckyl en mr hyde videoclip vond ik toch wel erg geestig.
Lee, Aldridge, Airey en Daisley staan Ozzy bij op dit toch wel geinig plaatje. Een reünie van de babyboomers, hoewel mogelijk, hoeft voor mij niet meer.
Het vrij epische maar ook poppy Waiting for darkness is vandaag de favoriet.

hij heeft altijd top gitaristen. Op dit album : Jake E. Lee.

avatar van namsaap
Fijn maar wisselvallig album van Ozzy. Kant A bevat de sterkste nummers, met het titelnummer als favoriet. Op kant B zakt het niveau helaas wel. Centre Of Eternity (getiteld Forever op LP) begint deze plaatkant nog sterk, maar So Tired is echt een draak van een nummer. Waiting for Darkness kan ik dan weer prima waarderen. De LP sluit af met het matige Spiders.

Score: 74/100

avatar van milesdavisjr
Ondanks alle drank gerelateerde zaken en de dood van Rhoads nog vers in het geheugen was er op Ozzy's productiviteit weinig aan te merken in de jaren 80. Zijn oog viel op Jake. E. Lee wederom een uitstekende gitarist maar hij mist net de specifieke signatuur van Rhoads. Het titelnummer bevat lekker riffwerk maar het nummer heeft ook wat kinderachtigs, als Ozzy ook nog wat wolvengehuil ten gehore brengt skip ik door. You're No Different met zijn stemmige keyboard klanken heeft mij altijd kunnen bekoren. Now You See It bevalt mij ook prima, een fijne groove en een catchy zanglijn. Rock 'n' Roll Rebel is aardig maar ook niet meer dan dat, het dendert voorbij zonder indruk te maken. Het intro van Centre of Eternity schept verwachtingen maar het vlotte karakter van de song kan niet verhullen dat het ook wat eenvormig is. So Tired lijkt wel een voorbode te vormen voor een aflevering van Dynastie, een slappe drol die snel weggespoeld moet worden. Slow Down doet het al niet veel beter. Afsluiter Waiting for Darkness is aardig maar lijkt maar niet echt los te komen, alsof het nummer zich nog enigszins in de demofase bevond.
Zo is Bark at the Moon toch echt van minder allooi. Het is een wisselvallige schijf met enkele slappe songs.

Tussenstand:

1. Diary of Madman
2. Blizzard of Ozz
3. Bark at the Moon

milesdavisjr schreef:
....Het titelnummer bevat lekker riffwerk maar het nummer heeft ook wat kinderachtigs, als Ozzy ook nog wat wolvengehuil ten gehore brengt skip ik door...

Om vervolgens de geniale outro solo van Jake E. Lee te missen.

avatar van gigage
Bij het US festival in zomer van 1983 zat Tommy Aldridge nog achter de drumkit en later in de studio hier op de plaat maar werd nog voor de Bark at the Moon tour vervangen door Carmine Appice. Hier te zien OZZY OSBOURNE - Live Dortmund Festival (1983) met verder nog J.E. Lee, D Airey en B Daisley
Appice kon een paar maanden later al weer vertrekken.

gigage schreef:
Appice kon een paar maanden later al weer vertrekken.

Helaas heb ik Ozzy nooit met Jake E. Lee zien optreden, volgens mijn info is dat ook maar één keer in Nederland gebeurd tijdens de Bark at the Moon tour.

avatar van Hakuna
Vandaag maar eens wat hardrock oudjes van deze man of madman opgezet. Deze plaat heb ik ergens zo uit de jaren 80 voor het laatste gehoord (geleend uit de bieb) en afgelopen week kreeg ik dan dit oudje uit Japan op CD toegestuurd (eerste 1986 CD release 32 DP 418) en ondanks het vele keyboards werk wat hier te horen is vind ik deze stiekem toch wel iets beter en toegankelijker klinken (iets betere productie) dat de eerste twee van hem. Lekker melodieuze jaren 80 rock dat prettig in het gehoor ligt.
In muzikaal opzicht is zijn debuut weer beter, maar om te luisteren dit derde album weer.

Met deze erbij heb ik mijn vijf luikje van deze horrorman compleet.
Score 4,5

Diary of a Madnan
No more Tears

avatar van Von Helsing
Zagato schreef:

Om vervolgens de geniale outro solo van Jake E. Lee te missen.

Dat is geen wolvengehuil, "he's barking at the moon".

avatar van Wolfmother
Ik ben een beetje in de war vanwege de comments hier. Ik dacht dat Rhoads in 1984 verongelukt was, maar dat is dus eerder geweest? Op dit album istie al niet meer te horen dan?

Desalniettemin een wisselvallige plaat, voor elk sterk nummer staat er een zwakke voor in de plaats. Gitaarwerk op de titeltrack heb ik altijd geweldig gevonden, sowieso een van m'n Ozzy favorieten.

1. Blizzard of Ozz
2. Diary of a Madman
3. Bark at the Moon

avatar van yellowhite
Na twee klassiekers te hebben uitgebracht met Randy Rhoads vind ik dit album wat tegenvallen. Dit was het eerste Ozzy album dat ik bezat. Destijds voornamelijk gekocht omdat ik het titelnummer zo geweldig vond. De productie op dit album is wel perfect. Echt een geweldige haunting sfeer en lekkere glam metal sound.

"Rock 'n' Roll Rebel" is een fijne opener maar ook echt heel standaard. Echt vol cliches die helaas veel rock/metal bands hebben gebruikt. "So Tired" vind ik echt afschuwelijk. Het klinkt alsof Ozzy hier "True" van Spandeau Ballet probeert te spelen. Wat overigens niet gek is aangezien dat nummer een hit was toen Ozzy dit album aan het opnemen was.
"Spiders" klinkt als een herschrijving van "Diary of a Madman".

Eigenlijk vind ik enkel "Bark at the Moon" zelf sterk. De rest doet me een stuk minder. "Forever" vind ik ook nog erg fijn. Naast die twee wil ik nog even toevoegen dat "Waiting for Darkness" een geweldige sound heeft. Erg griezelig. De overige nummers doen me vrijwel niks.

avatar van hnzm
Lau1986 schreef:
maar waarom staat die tracklist niet hier dan?
Kronos schreef:
Omdat jij nog geen correctie hebt doorgestuurd.
Ik heb de tracklist gecorrigeerd naar de Europese versie. Met dank aan B.Robertson voor het accepteren.