Lana Del Rey - Chemtrails over the Country Club (2021)

Pop / Folk
Label: Interscope

1. White Dress (5:33)
  2. Chemtrails over the Country Club (4:31)
  3. Tulsa Jesus Freak (3:35)
  4. Let Me Love You Like a Woman (3:20)
  5. Wild at Heart (4:06)
  6. Dark but Just a Game (3:55)
  7. Not All Who Wander Are Lost (4:07)
  8. Yosemite (5:04)
  9. Breaking Up Slowly (2:57)

met Nikki Lane

10. Dance Till We Die (4:03)
  11. For Free (4:11)

met Zella Day en Weyes Blood

avatar van vins75
Gyzzz schreef:

Mee eens. Lana del Rey is de Mulholland Drive onder de zangeressen. Waarom boeken en speelfilms pure fantasie zouden mogen zijn en muziekalbums niet, heb ik nooit begrepen. Allen zijn kunstvormen die - in dit geval - helemaal niet de pretentie hebben om echt te zijn.

Grappig, ik krijg ook altijd deja vu's met David Lynch ten tijden van Twin Peaks, Lost Highway, Mullholland drive. Bij de muziek van deze dame.

Ik krijg eerder flashbacks van Eraserhead bij deze muziek.

Ik vind White dress dus echt geweldig.
Moet het hele album nog een paar keer draaien voor een definitief oordeel, maar het wordt een 4 of 4,5. Het is absoluut verre van een tegenvaller wat wel op de loer lag na het geweldige NFR.

avatar van overmars89
Tevergeefs zet ik het album vanochtend nog is op om een duidelijkere mening te vormen, maar net als bij NFR hang ik een beetje tussen meerdere opinies in. Enerzijds hoor ik mooi melodieen en warme klanken, maar anderzijds wil het mij nergens raken. Waar de duur bij NFR mij vooral tegenhield van een hogere waardering is dat hier 1 grote misser; White Dress. Ik heb echt moeite om die track helemaal af te luisteren, want dat vind ik echt tenenkrommend slecht. Helaas duurt die track dan ook nog is langer dan 5 min.

De rest van het album is een stuk beter te doen met als hoogtepunten: Dark But Just A Game en de afsluiter, maar nergens wil het mij echt raken. Ondertussen zijn we 5 of 6 albums verder en eigenlijk heb ik het altijd aardig gevonden, maar zal het nooit een favoriet worden.

avatar van Venceremos
Norman Rocking Fuckwell!!!

avatar van Flat Earth
Razoreater schreef:
Aldus de user met de naam Flat Earth
Precies, dan herken je ze meteen he.

avatar van Mjuman
Gyzzz schreef:

Al snap ik waar je heen wil - en al krijg je bijval - er worden hier echter grote/grove stappen gemaakt:
1. fiction = niet gelijk aan fantasy (menige roman wordt voorafgegaan door een zgn disclaimer dat het een work of fiction is en fictioneel proza kan ook (bewust) zo geschreven zijn dat het waarheidsgetrouw lijkt (denk aan Utopia Avenue van David Mitchell); verder fantasy = niet per se gelijk aan fake.
2. Lana, een individu, kan je hoogstens gelijkstellen aan een personage (gespeeld door Naomi Watts in dit geval), niet aan een heel fictioneel universum. Hoogstens kun je stellen dat Lana een eigen fictioneel universum probeert te creëren. Het is aan de luisteraar om zich daar al dan niet mee te (kunnen) identificeren.
(heb ik nog tijd, stuur ik je wel een pm).

avatar van Gyzzz
Voor mij is dit album (misschien wel meer nog dan NFR) een fictioneel universum. Lana is daarbinnen inderdaad meer een personage.

Ik doelde met fantasie op een beschrijving van een wereld die niet daadwerkelijk bestaat, niet op 'Fantasy' als genre.

CWTAB schreef:
Ha slechte photoshop zo te zien de rechtse hoek van de wenkbrauw rechts die dubbel voorkomt...zal nog een collectorsitem worden...

Verdraaid! Nou, die kwam hier net binnen. Met 3 wenkbrauwen in totaal.

of is het een uitgeschoten make-up streep?

avatar van domainator
Yosemite , op de misser White Dress na weer een geweldig album.

Wie had verwacht dat dit schuchtere meisje zou uitgroeien tot een van de smaakmakers van de laatste jaren. Na een valse start gemaakt te hebben als Lizzy Grant scoorde ze geheel onverwachts een wereldhit met Video Games. Net iets meer dan een eendagsvlieg, getuige het succes met Born To Die, het titelstuk van haar tweede album. Ze leek doodsangsten uit te stralen. Niet geheel stem zuiver worstelde ze zich door de optredens heen. Haar datingsafspraken met bad guy Axl Rose werkten ook niet in het voordeel, maar ze bleek een blijvertje. Stabiel naast de grote spelers van het spel totdat ze anderhalf jaar geleden met Norman Fucking Rockwell! de een na de andere award binnen haalde. Was het allemaal zo anders dan het geluid op Honeymoon en Lust For Life? Integendeel, maar blijkbaar past ze juist nu perfect tussen al die andere succesvolle zangeressen.

Chemtrails over the Country Club is de zevende studioplaat van Lana Del Rey. Totaal in balans staat ze bijna onherkenbaar tussen haar vriendinnen op de albumhoes. One of the guys, maar dan de damesvariant. Ontspannen goedlachse vrouwen die kracht en zelfverzekerdheid uitstralen. Schijt aan het #Me Too vraagstuk. Door de Joni Mitchell song For Free te coveren is het duidelijk wat Lana Del Rey als volgende doel wil bereiken. In een adem genoemd worden met de toonaangevende singer-songwriters die het muziekklimaat voor altijd hebben veranderd, en eerlijk gezegd de lyrics van Joni Mitchell passen voortreffelijk tussen de overige teksten. De uitvoering van Lana Del Rey heeft het verleidelijke van een Tori Amos pianoballad, waarbij ze wordt bijgestaan door Zella Day en Weyes Blood. Het valt op dat dit instrument haar steeds meer ligt, wat ook blijkt uit die prachtige ochtendglorie opener White Dress.

Grote verwachtingen dus. Niet alleen voor de nieuwsgierige luisteraar, maar vooral ook voor haarzelf. Een onmogelijke opgave waarmee ze zichzelf wel erg waardig inschat. Zou haar verlegenheid dan toch een ingecalculeerd opgezet plan zijn om nu daadwerkelijk die uitgezette lijn van Norman Fucking Rockwell! te vervolgen. Logisch dus dat ze weer met Jack Antonoff aan de slag gaat die ondertussen bekend staat als de vrouwenproducer van dit moment. Op eenzame hoogte kijkt ze glimlachend toe hoe de wereld voor altijd al kruipend diva Lana Del Rey bemind en op een voetstuk plaatst. Met haar beeldige uitstraling lijkt dit gewoon een haalbaar streven, maar hoe komt Chemtrails over the Country Club nou eigenlijk daadwerkelijk over?

Het zal niet geheel toevallig zijn dat een van de nummers de titel Wild at Heart draagt. Het is overduidelijk dat ze ook nu weer een surrealistisch David Lynch film noir sfeertje wil oproepen. Vrijgevochten als het duo Thelma & Louise in een enkele persoon. De femme fatale die nog steeds voor de verkeerde mannen valt en hier de nodige inspiratie uit put. Ze leeft in die romantische zwartwit wereld van James Dean en Marilyn Monroe. Decadente idolen die noodlottig aan een einde komen met het karakteriserende Hollywood Sign als enige betrouwbare vriend. Op commercieel gebied sluit het aan op True Blue van Madonna, die op deze plaat voor de eerste keer die status als tieneridool lijkt te ontvluchten om de serieuze kant van zichzelf te etaleren. Die drang naar het jaren vijftig sterrendom waarbij de verwijzingen zichtbaar zijn in het imago, teksten, songtitels en videoclips.

Dat de jaren van roem opbreken blijkt wel uit het verlangen naar het leven van een hardwerkend serveerster wat ze zichzelf inbeeldt op White Dress. Jong en aantrekkelijk, de klanten verleidend. Hunkerend naar een stabiele doodnormale gezinssituatie. Ergens blijft ze dat jonge naïeve meisje die tot de conclusie komt dat ze het ultieme geluk nog steeds niet gevonden heeft. Liefdesverdriet, De Amerikaanse Droom, met hier en daar een verwijzing naar de Bijbel. Nog steeds overheerst die melancholische inslag, desperate wanhoop, de onvrede en het verdriet. De Lana Del Rey popfolk komt ondertussen over als een uitgekauwde formule, maar het het zijn daadwerkelijk de trieste emoties waarmee ze nog steeds worstelt. De instrumentatie houdt ze steeds intiem en klein, omdat ze het verbaal voortreffelijk aankan. Subtiele voorbij marcherende drums luiden het titelstuk Chemtrails over the Country Club uit. Laag gestemd kampvuurgitaarspel en soulvolle elektrische akkoorden geven tegengas aan die verbale hoge uithalen bij Not All Who Wander Are Lost.

Chemtrails over the Country Club is een verdomd goede popplaat. Net wat romantischer weer als eerder werk en Lana Del Rey gaat inderdaad op elke aansluitende plaat beter zingen. Die kwetsbaarheid die haar in het begin van haar carrière zo uniek maakte is verdwenen. Deze kunststof marketingtruc is ondertussen allang uitgewerkt, waardoor ze het volledig op eigen kracht moet doen. Ze flikt het gewoon, en daarom hou ik zo veel van Lana Del Rey. Vergeet niet dat die druk zo enorm zwaar weegt, want er is een gigantisch verschil tussen een doordacht plan in je hoofd hebben en deze tot uitvoering brengen. Nergens betrap je haar meer op een misstap, het zijn allemaal liedjes om verliefd op te worden.

Lana Del Rey - Chemtrails over the Country Club | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Kronos
Mooi geschreven deric raven. Een recensie om verliefd op te worden.

avatar van mattman
Ik denk toch dat dit mijn op-één-na favoriete Lana zal worden. Heel hoog van kwaliteit weer.

Ben het voor één keer wel eens met de NME:

Lana Del Rey: every album ranked and rated in order of greatness - nme.com

avatar van Brunniepoo
De verwachtingen waren bij mij oorspronkelijk torenhoog na NFR!, maar de recensies tot nog toe wisten die toch wat te temperen. De eerste luisterbeurt is echter heel positief. Alsof je geweldig hebt geslapen en dan nog kunt blijven liggen om dat fijne gevoel nog een tijdje vast te houden - de metafoor moge duidelijk zijn.

Nee, Lana Del Rey overtreft NFR! niet, maar slaagt er wel in om weer 45 minuten popmuziek van hoog niveau af te leveren. De beste plaat in de muziekgeschiedenis moet ze dan volgend jaar maar afleveren. No pressure...

Some weird shit, krijg vandaag de LP binnen (incl. cover met derde wenkbrauw ) maar alleen bij tracks 1,2 en 4 staan er lyrics op de binnenhoes. Bij de andere tracks alleen de credits. Net alsof ze ruimte tekort kwamen en dachten: “fuck it”.
Hij klinkt wel geweldig overigens.

avatar van Jasper'sLament
VDB79 schreef:
Hij klinkt wel geweldig overigens.

Dat is altijd bij haar album booklets. Zeer frustrerend. het is of geen lyrics, of slechts van een aantal nummers. Ik snap dat nooit.

Anyway. Leuk om dit album weer op #1 in de rotatielijst te zien, net als NFR die wekenlang #1 in de rotatielijst was in 2019.

avatar van Ducoz
Misschien staan de lyrics er alleen in van songs die ze zelf schreef. Ik zeg maar wat, maar zo iets zou kunnen.

avatar van Kaaasgaaf
Brunniepoo schreef:
Haar volgende komt zelfs dit jaar nog uit.

avatar van Slowgaze
mattman schreef:

Ben het voor één keer wel eens met de NME:

Lana Del Rey: every album ranked and rated in order of greatness - nme.com

Wat is er mis met die mensen? Honeymoon is duidelijk haar beste album and I will die on this hill.

avatar van Rudi S
Slowgaze schreef:

Lieve Maarten, ik had jou altijd hoog zitten , een wijs en slimme man, een raadsman en leider en dan word ik deze mooie ochtend wakker om te ontdekken dat jij een Lanawappie bent geworden.
Wij leven in donkere tijden.

Rudi S schreef:

Lanawappie

Oftewel een Lappie.

Wordt veel gezien in Lapland.

avatar van Rainmachine
Gelukkig geen voortzetting van het in mijn ogen/oren matige NFR album. Enige minpuntje vind ik For Free, daar had iets anders voor in de plaats gemogen. Voor de rest is dit is weer Lana Del Rey zoals ik haar graag hoor, hiermee is de eerder opgelopen emotionele schade weer hersteld.

avatar van strandsmurf
lekker plaatje. Ben ik de enige die het hele album The Cardigans en Joni Mitchell hoort?

avatar van Rudi S
Ik zou even controleren of je de juiste Cd's in de hoesjes hebt opgeborgen.

avatar van Mjuman
strandsmurf schreef:

Rudi S schreef:
Ik zou even controleren of je de juiste Cd's in de hoesjes hebt opgeborgen.

Of vragen of het vooraf genuttigde product ook zonder recept verkrijgbaar is. Als het Lana als Joni laat klinken moet het wel goed spul zijn - dat misschien ook wel helpt bij heftige spier- en of kiespijn.

avatar van Slowgaze
Na de eerste luisterbeurt moet als halve Lana-fanboy wel eerlijk zeggen dat het verschil tussen de finesse van 'For Free' en de rest van het album wel erg groot is; de bedwelmende Del Rey-melodieën en -productie, met de losse teksten vol verwijzingen naar andere nummers, tegenover de kraakheldere melodielijnen en de beeldende, verhalende tekst van Joni Mitchell. Wel een heel goede coverkeuze trouwens, en Ladies of the Canyon vind ik sowieso een van haar beste albums.

avatar van strandsmurf
Mjuman schreef:

Hahaha. Ja, ik kan er ook niets aan doen. Heeft wel meer met de sfeer te maken dan de stem. Voorlopig zie ik geen aanleiding om mijn medicatie naar beneden bij te stellen. Heerlijke plaatje.

avatar van Kevin91
strandsmurf schreef:

Ik hoor ook overeenkomsten met The Cardigans, met name dan de sfeer van het album Long Gone Before Daylight. En laat dat nou net mijn favoriete album zijn

avatar van niels94
Heeft Lana eigenlijk door dat vliegtuigstrepen niet chemtrails heten, en dat die naam van een complottheorie afkomstig is? Of gaat hier een diepe, poëtische laag aan mij voorbij...