Lana Del Rey - Chemtrails over the Country Club (2021)

Pop / Folk
Label: Interscope

1. White Dress (5:33)
  2. Chemtrails over the Country Club (4:31)
  3. Tulsa Jesus Freak (3:35)
  4. Let Me Love You Like a Woman (3:20)
  5. Wild at Heart (4:06)
  6. Dark but Just a Game (3:55)
  7. Not All Who Wander Are Lost (4:07)
  8. Yosemite (5:04)
  9. Breaking Up Slowly (2:57)

met Nikki Lane

10. Dance Till We Die (4:03)
  11. For Free (4:11)

met Zella Day en Weyes Blood

avatar van Johnny Marr
Titelnummer is buitencategorie maar de rest deed me nog niet zo heel veel. Gaat morgen in de herkansing.

avatar van RadioMad
Eerste luisterbeurt zit erop, maar hij valt me vooralsnog wat tegen.
Maar afsluiter For Free is echt van ongekende schoonheid. Doet meteen aan Joni Mitchell denken.

avatar van stardust_be
Zoals ik al vreesde op basis van de matige singles is dit na het fantastische NFR toch weer stap terug. Degelijk en smaakvolle productie maar ook dikwijls weinig beklijvende songs en wat monotoon qua sound. Mss dat er later nog hogere score inzit maar voorlopig vind ik de songs niet zo memorabel als de voorganger.
Eindigt wel op hoogtepunt met de erg mooie Joni cover For Free waar Lana samen met Zella Day en Weyes Blood afwisselend een strofe voor hun rekening nemen.

Wat een prachtig album van LDR. Anders dan NFR, alles is rustig, mooi en fraai aan deze plaat. Het neigt zelfs naar folk.

Johnny Marr schreef:

Goh. Juist dat nummer deed me denken aan Enya op een slechte dag. Met een slecht humeur.
Enya heb ik altijd vrij matig gevonden. En dit hele album komt in de verste verte niet in de buurt.

Als ik (wie ben ik) een tip aan Frau Del Rey mag geven....ga iets doen met Mark Ronson. Misschien blijven we dan wakker . Een beetje pit graag .

Kortom, wat mij betreft, is er (wederom) niks bij wat een geoefend oor kan en mag strelen.

Over een paar maanden horen wij het vervolg.

Jan uit Berlijn schreef:

Als ik (wie ben ik) een tip aan Frau Del Rey mag geven....

Je mag dan Jan uit Berlijn zijn, maar om haar nou gelijk Frau Del Rey te gaan noemen....

west schreef:

Wat is daar mis mee? Frau is letterlijk vertaald: dame of eventueel mevrouw. Dat is keurig toch?
Als ik had gezegd: Lady del Rey, dan waren weer andere vergelijkingen niet correct.

Eerste luisterbeurt bevalt goed. Breaking up slowly en de afsluiter Free zijn al op repeat geweest.

Toch wel fascinerend dat er al 54 stemmen zijn op een plaat die nog geen 24h uit is. Dat doen mensen dus echt, 1x luisteren en dan meteen een oordeel?

avatar van itchy
VDB79 schreef:
Dat doen mensen dus echt, 1x luisteren en dan meteen een oordeel?

Ik in elk geval wel. Indien nodig pas ik het oordeel later aan. Dat kan, en daar is ook niks mis mee.

Verder is hier alles wel over gezegd in Wanneer stem je?.

avatar van aminam19
VDB79 schreef:

Plaat was zo een 10 dagen voor de release al gelekt. Dus misschien dat veel mensen de plaat al langer in rotatie hebben maar pas willen stemmen na de officiele release.

avatar van -marco-
Haalt het niet bij zijn voorganger NFR helaas. Desalniettemin weer een fijne plaat van Lana.

west schreef:
Het neigt zelfs naar folk.

Dat is (wat mij betreft) geen aanbeveling!

Jan uit Berlijn schreef:

Frau Antje? Frau Del Rey?

Het was een grapje Jan uit Berlin(!)

avatar van Rudi S
Maar vond Frau west 'm ook leuk, dat is de vraag

avatar van RadioMad
stardust_be schreef:

Hoogtepunt voor mij is de erg mooie Joni cover For Free waar Lana samen met Zella Day en Weyes Blood afwisselend een strofe voor hun rekening nemen.

Oh damn, haha. Vandáár deed dat nummer mij aan Joni Mitchell denken.
Ik ken het origineel niet, maar het voelde wel heel Joni-esque aan.

Net als op Norman Fucking Rockwell betovert Lana del Rey mij weer met haar mooie stem op fraaie liedjes. Er zit op Chemtrails over the Country Club minder afwisseling in de songs, minder tempo en minder beats tussendoor. Dat maakt ze echter niet minder mooi. De karige begeleiding van de zang zorgt ervoor dat dit album richting een singer-songwriter plaat gaat en soms haast meer als een folk plaat klinkt dan een pure popplaat. Naast de cover Free van Joni Mitchell schreef Lana del Rey op één na aan alle nummers mee.

Het is kortom een wat ander album dan NFR, waarmee Lana del Rey lekker eigenwijs haar eigen ding doet. Het hoge niveau zie je ook terug als ik favoriete songs wil noemen, want dat zijn er heel wat. Laat ik het houden bij titelsong Chemtrails over the Country Club, Tulsa Jesus Freak, Wild at Heart, Dark but Just a Game, Yosemite en Dance Till We Die. Echt een pracht van een plaat dit Chemtrails over the Country Club.

avatar van Style.Girl
Vandaag beluisterd. En ja ik weet al na 1 keer luisteren of ik het een leuk album vind of niet. Uiteraard naarmate je het album vaker luistert kan dit veranderen. Vaak wordt het beter, maar soms verveeld het sneller of was je eerste ingeving toch te enthousiast geweest, maar dan kan je het nog aanpassen.

Ik ben toch aangenaam verrast, omdat ik NFR juist niet zo leuk vond (maar die ga ik nog een keer beluisteren om het nog een kans te geven). Ik vind dit album een mooier geheel en constanter. Alle nummers zijn eigenlijk wel leuk, maar de eerste helft van het album is over het algemeen beter. Al had NFR wel betere uitschieters er tussen. Dus echt nummers die ik heel erg leuk en/of mooi vind. En dat mist dit album wel meer.

Nummers van leuk naar minder leuk:

1. Dark but Just a Game
10. Not All Who Wander Are Lost
11. Dance Till We Die

avatar van Rudi S
RadioMad schreef:

Oh damn, haha. Vandáár deed dat nummer mij aan Joni Mitchell denken.
Ik ken het origineel niet, maar het voelde wel heel Joni-esque aan.

En dit was dus ook al een ouder idee, de dames speelde het 1,5 jaar geleden live (oct.2019).
Let op er zat in die tijd ook gewoon publiek in de zaal .
Lana Del Rey with Zella Day & Weyes Blood | For Free (Joni Mitchell) | Hollywood Bowl 2019 - YouTube

avatar van ArthurDZ
De sound blijft tof, maar mijn eerste indruk is dat dit gewoon NFR deel 2 is, maar dan met mindere liedjes. Genietbare plaat, maar het valt nog even te bezien of ie voor mij de staying power van NFR zal hebben.

ArthurDZ schreef:

Wow, nu al gestemd, ArthurDZ? Dat is wel heel snel, kameraad

avatar van pmac
Eerste draaibeurt achter de rug. Sommige nummers doen herrinneren aan haar voorganger maar haalt bij lange na niet hetzelfde hoge nivo.
Misschien is mijn oordeel te vroeg maar het lijkt er op dat de composities gewoon wat minder sterk zijn. Vooralsnog 3.5. Nog maar eens luisteren.

avatar van AOVV
ArthurDZ schreef:

Die indruk had ik ook tijdens de eerste luisterbeurt, Arthur. Natuurlijk krijgt deze nog wel wat draaibeurten, maar hij komt binnen op dezelfde, lichtjes verpletterende, manier als Norman Fucking Rockwell.

Ik heb het album nu 3x geluisterd en dit klinkt wel weer een stuk beter dan haar vorige album. Ik vond NFR in verhouding tot honeymoon en vooral ultraviolence een stuk saaier. Ik snap eerlijk gezegd niet dat white dress het gehaald heeft op dit album. Echt een vreselijk misser met die hoge zang wat ze duidelijk niet aankan. Voor de rest wel een ok album weer.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop;
De krenten uit de pop: Lana Del Rey - Chemtrails Over The Country Club - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lana Del Rey - Chemtrails Over The Country Club
Lana Del Rey trekt de lijn van het terecht zo bewierookte Norman Fucking Rockwell! door op Chemtrails Over The Country Club, dat 45 minuten lang betovert met songs die alleen Lana Del Rey kan maken

Ga er maar aan staan om het de hemel in geprezen Norman Fucking Rockwell! te benaderen of zelfs te overtreffen. Het leek op voorhand een onmogelijke opgave, maar Lana Del Rey heeft wederom een geweldig album gemaakt. Wederom met topproducer Jack Antonoff, die heeft gekozen voor een net wat atmosferischer geluid. Het is wederom een typisch Lana Del Rey album, al is het maar vanwege de zang, de nostalgie en de flinke dosis melancholie. Hier en daar klinkt Lana Del Rey net wat anders, maar veel vaker is het vertrouwde kost. Zeer vertrouwde kost zelfs, maar ach wat is het weer mooi. Voor mij wederom jaarlijstjesmateriaal, dat is zeker.

Lana Del Rey maakte in de zomer van 2019 met Norman Fucking Rockwell! een van de beste albums van het betreffende jaar en misschien zelfs wel het allerbeste album van 2019. Vorig jaar verscheen een album waarop ze haar gedichten voordroeg, maar het deze week verschenen Chemtrails Over The Country Club is de echte opvolger van het in 2019 terecht zo uitvoerig geprezen Norman Fucking Rockwell!.

Lana Del Rey dook precies tien jaar geleden op met haar eerste single Video Games, die voor het eerst haar inmiddels zo bekende geluid liet horen. Na Norman Fucking Rockwell! ligt de lat natuurlijk idioot hoog, maar nu ik Chemtrails Over The Country Club een aantal keren gehoord heb, kan ik alleen maar concluderen dat Lana Del Rey wederom een fantastisch album heeft afgeleverd.

De openingstrack is even wennen door de hoge en wat geknepen zang van Lana Del Rey, die hier en daar wordt afgewisseld met de vertrouwde zang van de Amerikaanse muzikante. Het is een openingstrack die me bij eerste beluistering wat tegenstond, maar mede door de bijzondere zang, wordt een bijzondere spanningsboog opgebouwd en word je eigenlijk direct opgeslokt door het album.

Het is een album dat na de bijzondere openingstrack direct opschuift richting het geluid dat we kennen van Norman Fucking Rockwell! en dat is nog altijd een geluid dat makkelijk indruk maakt. Lana Del Rey schoof na de zo indrukwekkende eerste single nog even op richting grootse pop, maar zeker sinds Norman Fucking Rockwell! moet ze worden gerekend tot de smaakmakers van de hedendaagse popmuziek. Dat gaat haar ook met Chemtrails Over The Country Club weer verrassend makkelijk af.

Lana Del Rey heeft haar uit duizenden herkenbare geluid nog wat intenser omarmd en maakt indruk met de ene na de andere geweldige song. Het zijn songs die in muzikaal opzicht afwisselend ingetogen en behoorlijk groots klinken en door de lome en zwoele zang van Lana Del Rey klinken deze songs ook intiem.

Ook voor Chemtrails Over The Country Club deed de Amerikaanse muzikante weer een beroep op topproducer Jack Antonoff, die het album prachtig heeft ingekleurd en hier en daar voorzichtig buiten de lijntjes van het Lana Del Rey geluid kleurt. Chemtrails Over The Country Club ligt absoluut in het verlengde van het zo goede Norman Fucking Rockwell!, maar het geluid op het nieuwe album is nog wat atmosferischer en broeieriger.

Het past allemaal weer prachtig bij de vocalen van Lana Del Rey, die als zangeres zeker niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar voor mij is ook de zang op het nieuwe album weer de ultieme verleiding, zeker als de melancholie de overhand heeft. Het siert de muzikante uit Los Angeles dat ze op haar nieuwe album niet alleen de Video Games stem op zet, maar ook succesvol experimenteert met wat hogere, rauwere en expressievere zang.

Chemtrails Over The Country Club is met alle productionele hoogstandjes een album van deze tijd, al klinkt de muziek van Lana Del Rey sinds Video Games ook met enige regelmaat nostalgisch, zeker als aan het eind van het album, samen met Weyes Blood en Zella Day ook nog eens de Laurel Canyon folk van Joni Mitchell wordt geëerd.

Inmiddels komt Chemtrails Over The Country Club voor de zoveelste keer voorbij en is voor mij al lang duidelijk dat het nieuwe album van Lana Del Rey mij net zo dierbaar gaat worden als zijn voorganger en hoog gaat opduiken in mijn jaarlijstje over 2021. Prachtig. Erwin Zijleman

avatar van CWTAB
Na kritiek op de hoes ligt hij met volgende hoes in de winkels:
Lana Del Rey - Chemtrails Over the Country Club [hmv Exclusive] CD - Edi??o Limitada - M?sica Inspira Store - musicainspirastore.com

Maar blijkbaar enkel bij Target te verkrijgen terwijl pakweg de FNAC zoveel cd als vinyl aanbied met de hoes met het witte kleed (vind ik persoonlijk wel mooier dan bovenstaande te vrolijke hoes)

avatar van Kronos
Er is daar wel iets vreemd met haar oog, rechts op de foto.

avatar van CWTAB
Ha slechte photoshop zo te zien de rechtse hoek van de wenkbrauw rechts die dubbel voorkomt...zal nog een collectorsitem worden...

CWTAB schreef:
Na kritiek op de hoes ligt hij met volgende hoes in de winkels:

Je maakt toch een grapje hé, neem ik aan?

avatar van aerobag
CWTAB schreef:
Na kritiek op de hoes ligt hij met volgende hoes in de winkels:

Wat was de kritiek op de hoes dan? Ben wel benieuwd, kan er zo snel niets over vinden

avatar van erwinz
aerobag schreef:

Alternatieve hoes hoort bij de special edition