Lana Del Rey - Chemtrails over the Country Club (2021)

Pop / Folk
Label: Interscope

1. White Dress (5:33)
  2. Chemtrails over the Country Club (4:31)
  3. Tulsa Jesus Freak (3:35)
  4. Let Me Love You Like a Woman (3:20)
  5. Wild at Heart (4:06)
  6. Dark but Just a Game (3:55)
  7. Not All Who Wander Are Lost (4:07)
  8. Yosemite (5:04)
  9. Breaking Up Slowly (2:57)

met Nikki Lane

10. Dance Till We Die (4:03)
  11. For Free (4:11)

met Zella Day en Weyes Blood

Gyzzz schreef:

Mee eens. Lana del Rey is de Mulholland Drive onder de zangeressen. Waarom boeken en speelfilms pure fantasie zouden mogen zijn en muziekalbums niet, heb ik nooit begrepen. Allen zijn kunstvormen die - in dit geval - helemaal niet de pretentie hebben om echt te zijn.

Tja wat is fake, ik vind Lana echter overkomen dan pak m beet Taylor Swift, dat vind ik dan redelijk fake om the National nodig te hebben om uit de Kountrie te komen.
Ik had een paar jaar geleden nooit kunnen bevroeden dat ik Lana zo vaak zou gaan draaien, kocht 4 jaar geleden Born to die (kende video games natuurlijk al) en werd dus verleid.
Ze zal bij mij waarschijnlijk nooit PJ van de troon stoten (zeker niet na al die Demos platen) maar deze vrouw doet wat ze wilt en dat doet ze vaak zo mooi, Yosemite is weer een briljantje.

avatar van Slowgaze
Grootfaas schreef:

Is dit nu serieus? Je weet dat ze al ruim tien jaar grotendeels uit de country is? Sterker nog, Evemore, waar ze The National voor 'nodig had' heeft juist twee van haar allercountryachtigste nummers van het afgelopen decennium.

avatar van steven
Tis andersom denk ik , The National heeft Taylor nodig om wat uit de Indie te komen .

avatar van steven
On topic : uitstekend album dit weer , maar iets minder grandioos dan NFR wat mij betreft. Maar wel weer genieten!

avatar van WoNa
Na een aantal luisterbeurten in de afgelopen twee weken ben ik tot de conclusie gekomen dat Chemtrails de essentie van Lana del Reys muziek is. Dat is een gevaarlijk punt, maar op dit moment in de tijd valt het kwartje volkomen de juiste kant op. Het zou kunnen dat als ik dit album vaker ga spelen in de nabije toekomst, dat ik het zelfs hoger ga waarderen dan NFR!. Juist om wat hierboven al eerder is gememoreerd, NFR! wel heel lang duurt voor een luistersessie. Dat doe ik dus nooit.

Alles wat ik aan Lana del Rey ben gaan waarderen, komt hier in zijn schoonheid, onthaasting en vamping terug. Kortom, het is de muziek die ik verwacht te horen van haar. En daarin schuilt nu juist het gevaar. Want hoeveel meer albums als dit wil de wereld horen? Nog een? Nog twee? Daarna "heb ik al een boek", om het maar zo te zeggen.

Voor nu ben ik echter volkomen tevreden en luister met groot plezier naar de heerlijk voortkabbelende nummers die Lana en producer Jack Antonoff me voorschotelen. Met haar stem als uit een film uit de jaren van voor dat ik op deze aardkloot mijn eerste stapjes zette en mijn ouders nog los van elkaar naar de bioscoop gingen. Zoiets stel ik het mij voor althans. Moderne muziek die Doris Day en Debbie Reynolds als basis hebben, zonder er ook maar voor een seconde naar te klinken. (Al klinkt 'Tammy' wel opeens prettig ergens diep in mijn geheugen.) Kortom, Chemtrails is een album zoals we mogen verwachten, misschien wel wilden krijgen,, maar op de volgende plaat zou een verrassender producer, zoals met Dan Auerbach op 'Ultraviolence', wonderen kunnen doen.

Het bovenstaande is een volledige alternatieve versie van mijn recensie op WoNoBloG.

avatar van Cor
Cor
Tja, toch wel weer lekker. Op de één of andere manier geen spectaculaire plaat, maar toch wel een lekkere sfeer. Kan er een beetje moeilijk een vinger achter krijgen. Iets met muziek en stem die toch elke keer wel een logische symbiose vormen. Een kleine, dunne 4****

avatar van Slowgaze
Del Reys boog staat niet altijd gespannen en ook hier wisselt ze sterkere nummers af met mindere zusters, maar die boomerfolk-met-Tolkienclichés van 'Not All Who Wander Are Lost' is een van de twee nummers van haar die ik met enige tegenzin luister; jammer, want het haalt de flow nogal uit de tweede helft. Het andere is trouwens dat vervelende nummer met Sean Lennon op Lust For Life.

avatar van Hedser
Toch wel weer een fijn album van Lana, al mist het de uitschieters naar boven van NFR. Ik was enigszins op het verkeerde been gezet door de single Chemtrails over the Country Club, maar dat blijkt voor mij gelukkig één van de mindere tracks van het album te zijn (al ben ik daar zo te zien één van de weinigen in). Het sfeertje dat Lana met haar muziek creëert blijft bijzonder, en het scheelt dat ze weer eens een keer een album heeft gemaakt dat korter dan een uur duurt. Beste nummers: White Dress, Tulsa Jesus Freak en Wild at Heart.