The City Gates - Age of Resilience (2021)

Canada
Label: Icy Cold

1. Nowhere Nagasaki (0:51)
  2. The Pyre (3:39)
  3. Cape of Good Hope (5:24)
  4. Tending a Dead Woman's Garden (5:09)
  5. Le Silence (2:41)
  6. Roman Empire (4:33)
  7. Siegfried 1969 (3:51)
  8. Claiming Race (2:53)
  9. Copenhagen (5:31)
  10. Slush (4:15)
  11. Foghorn's Cry (5:19)
Door het grote aanbod aan nieuwkomers in het postpunk genre zijn er soms bands die ik over het hoofd zie, niet omdat ze slecht zijn maar een mens kan nu eenmaal niet alles bijhouden en kennen, nietwaar? Welnu, dit is zo'n band die ik tot voor kort niet kende. Afgaande op de vrijgegeven songs van dit album en de voorganger Forever Orbiter vind ik het wel de moeite van het beluisteren waard. Eveneens afkomstig uit Canada zou ik dit kunnen omschrijven als een 'donkere' versie van hun landgenoten van Actors. Nadruk ligt ook wat meer op shoegaze en daar moet je van houden, maar mede daardoor is de muziek wel meeslepend. Ze zingen zelfs een liedje in het Duits, moet je durven als Amerikaan! Afgelopen week werd ik op Facebook getipt om deze band eens te luisteren en die tip geef ik graag door.

Age of Resilience | The City Gates - thecitygates.bandcamp.com

avatar van Jumpjet
Nou ben ik geen kenner van het genre, maar doe ik deze band tekort als ik ze een Joy Division-imitatie vind?

Jumpjet schreef:

Helemaal niet, het hele postpunkgenre is gebaseerd op o.a. Joy Division. Ik hoor hier ook de shoegaze van The Jesus and Mary Chain terug, hoewel minder dan op voorgaande albums. Er zit veel galm op de zang, dat vind ik wel een minpuntje. Muzikaal zit het verder best goed in elkaar. Ik ga dit album zeker vaker luisteren; een fijne mix van postpunk, shoegaze en dreampop.

Misschien ook een tip voor jullie? DjFrankie, Alicia, Mausie

avatar van Alicia
Het album staat inmiddels op! Hoewel ik een liefhebber ben van een meer 'open' geluid zonder al te veel galm klinkt 't niet slecht. Eigenlijk hebben de liedjes op dit album geen effecten, galm of hoe je het ook noemt nodig, maar dit is natuurlijk niet aan mij om te bepalen.

Bedankt wederom voor de tip, Scarlet!

Want inderdaad... je kunt immers niet alles bijhouden.

Album besteld! Mooie ontdekking deze band en voorlopig vier sterren. Hieronder een interview:

The Big Takeover: Album Premiere: Age of Resilience by The City Gates - bigtakeover.com

Dit is een echte groeiplaat. Ik heb hem nu zo'n 20 keer geluisterd, zei ik eerder dat ik er soms wat shoegaze in terug hoor, nu denk ik ook aan een combinatie van postpunk met gothic rock vanwege de heerlijke donkere sound en aanstekelijke melodieën van het album als geheel -het uitwaaierende gitaarwerk is fenomenaal. In de jaren 90 zou dit bij de platenboer in het gothic rock bakje hebben gestaan. Doet me naast de genoemde overeenkomsten ook wel denken aan de (jaren 90) gothic rock formatie This Burning Effigy. De wat rustigere liedjes komen weer overeen met de dreampop van de Schotse band Lowlife. Voor mij is dit album inmiddels een van de favorieten van dit jaar geworden.

avatar van jorro
Prima postpunk/goth rock album met een heerlijke retro jaren '80 en '90 sound. In eerste instantie wilde ik 3,5* geven maar een nieuwe luisterbeurt levert toch 4* op. Dat heeft te maken met de flinke dosis dreampop die in de muziek aanwezig is. De galm in het geluid doet het goed bij mij.
Het album maakt veel goede herinneringen los uit de genoemde periode. Dit gaat in huize jorro zeker vaak beluisterd worden.

jorro schreef:
Prima postpunk/goth rock album met een heerlijke retro jaren '80 en '90 sound. Het album maakt veel goede herinneringen los uit de genoemde periode.

Dat retrogevoel heb ik ook bij deze band en specifiek bij dit album dat ik elke week wel een keer luister. Is ook de bedoeling van de band, om dat geluid zo origineel mogelijk terug te laten horen. De zanger/gitarist en liedjesschrijver Max Wingender is in het dagelijks leven geschiedenisleraar en dat hoor je terug in de teksten.

The Post-Punk Sound of Montreal – An Interview with The City Gates – SOMEWHERECOLD

avatar van Alicia
Tóch nog 4 sterretjes voor de melodietjes!

avatar van jeanmaurice
Blijft toch een van de betere albums van de nieuwe lichting in het postpunk firmament. Ik luister dit album telkens weer met veel genoegen. Dat komt hoofdzakelijk door de pakkende melodieën, en de toch wel sterke songs die beklijven. Niet alle songs zijn even goed, maar over het geheel een heerlijk retrospectief, mede dankzij het mooie uitwaaierende gitaarwerk. Uiteraard schatplichtig aan de vroege jaren 80 Britse postpunk bands als o.a.; The Sound, The Chameleons en Echo & The Bunnymen, maar dat zijn ze allemaal, die hedendaagse bands. Ze houden in elk geval het genre levend en dat doet deze band zeer zeker, en met overtuiging!

Chameleon Day, Premonition, misschien ook iets voor jullie?

avatar van Chameleon Day
Kijk dat ‘Foghorn’s Cry’ is erg fijn, heeft een mooie climax en sluit het album waardig af. Verder is het album, denk ik, net niet mijn ding. Wat te eenvormig allemaal (vooral het drumwerk). En de zang zit soms te veel in de galm en is mij op momenten wat te donker. Neemt niet weg dat er zeker een aantal goede nummers op staan.

avatar van Chameleon Day
Premonition, Rainmachine, wat is jullie oordeel?

avatar van Premonition

Het is mij net wat te gothisch. Zwakke punt is de zang, te donker en teveel galm.
Album doet me wel aan dit album denken.