Black Country, New Road - Ants from Up There (2022)

Rock / Pop
Label: Ninja Tune

1. Intro (0:54)
  2. Chaos Space Marine (3:36)
  3. Concorde (6:03)
  4. Bread Song (6:21)
  5. Good Will Hunting (4:57)
  6. Haldern (5:05)
  7. Mark’s Theme (2:47)
  8. The Place Where He Inserted the Blade (7:13)
  9. Snow Globes (9:13)
  10. Basketball Shoes (12:37)
  11. Mark's Theme [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (2:43)
  12. Instrumental [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (5:25)
  13. Athens France [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (6:49)
  14. Science Fair [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (6:33)
  15. Sunglasses [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (8:59)
  16. Track X [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (5:09)
  17. Opus [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (8:56)
  18. Bread Song [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (6:55)
  19. Basketball Shoes [Live from the Queen Elizabeth Hall] * (13:24)
Black Country, New Road - Chaos Space Marine (Official Audio) - YouTube

Ik mag deze nieuwe song wel, laat maar komen zou ik zeggen! Basketball Shoes is naar het schijnt ook erg goed, spelen ze al even live.

avatar van OscarWilde
Op Mercury Prize-uitreiking klonk het nog "Some of the songs are shorter. We attempted to write songs that were three and a half minutes". Ha.

Ze hebben hier best al veel van gespeeld en is inderdaad misschien wat ingetogener, maar muzikaal zeker wel boeiend. Kijk hier naar uit!

avatar van VladTheImpaler
Gelukkig is deze een stukje langer dan het debuut.

avatar van Edgar18
Basketball Shoes is live wel tof ja. Deze eerste single van dit nieuwe album overtuigd nog niet (volledig). Tis een beetje vlakjes allemaal, terwijl BC,NR juist zo lekker open kan breken.

avatar van jordidj1
VladTheImpaler schreef:
Gelukkig is deze een stukje langer dan het debuut.

Ik weet niet of dat per se een voordeel is

avatar van VladTheImpaler
jordidj1 schreef:
Ik weet niet of dat per se een voordeel is

Dat is natuurlijk afwachten, maar het debuut was wat mij betreft wat aan de korte kant.

avatar van JoaMuse
ArthurDZ schreef:
Basketball Shoes is naar het schijnt ook erg goed, spelen ze al even live.
Cover van Sam Gooris?

JoaMuse schreef:
Cover van Sam Gooris?

See him going, see him going...

ArthurDZ schreef:
Basketball Shoes is naar het schijnt ook erg goed, spelen ze al even live.

Mark's Theme, Bread Song en Snowglobes ook, maar BCNR zal BCNR wel niet zijn als ze nog flink hebben lopen sleutelen aan de nummers voor de studioversies. Maar op basis van die live bootlegs die ik gehoord heb, gaan Snowglobes en Basketbal Shoes een afsluiter van jewelste worden op dit album.

Eerst single Chaos Space Marine zelfs wat poppy! Ben benieuwd waar ze mee gaan komen

avatar van AOVV
Inderdaad, een prettige single! Duurt niet al te lang, en blijft lekker kleven onder de huid.

Bread Song is uit!

Voel je dat ook? Eindelijk nog eens een band die voor pure opwinding zorgt. Een geschenk. De nieuwe Arcade Fire hoor ik er in, maar dan allesbehalve een goedkope rip off.
Deze plaat gaat scoren, kan niet anders..de voortekenen zijn goed.

avatar van OscarWilde
Had Bread Song al gehoord in liveversies in Brussel en op Youtube. Wat een geweldige productie. Blijkbaar is het eerste gedeelte een beetje vrij vloeiend zonder maatsoort waar de band op gevoel samenspeelt. Mooi contrast met het tweede deel, waar de 7 instrumenten dan elkaar mooi aanvullen, laag boven laag. Ontzettend veel zin in het nieuwe album.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Paar berichten verwijderd. Houd het een beetje gezellig en "op de bal" svp

avatar van aerobag
Europese tour gecancelled, maar Bread Song is toch wel meer dan een doekje voor het bloeden, daar ga ik weer volledig in op. BCNR op hun meest ingetogen, ik zie ze misschien ook wel weer een nieuw publiek aanspreken die het debuut wat te schurend/overdreven vonden.

Ik kijk nu al halsreikend uit naar de rest, vooral de studio-versie van Basketball Shoes

avatar van blur8
Vanavond had het feest kunnen zijn in Paradiso. snif snif. en ik ben niet verkouden !

avatar van AOVV
Bread Song is wel erg ingetogen, maar op een intrigerende manier - het nummer heeft ook iets sprookjesachtigs, vind ik. Zal het wel goed doen tijdens de kerstperiode, in afwachting van het nieuwe album (en dat terwijl ik het vorige nog helemaal niet heb weten doorgronden)!

Concorde is de nieuwe single. Hoorde ik al live.
Zeker in deze song kan ik niet naast het vergelijken met Arcade Fire. Jonge hemelbestormers net als de legendarische Canadese band destijds.
En toch ook Conor Oberst. Dat ligt aan het stem-timbre van de zanger.

Maar ach, doet het er toe? Ik hoor gewoon "sweet music".

Ontzettende interessante singles. Dat belooft! Een van de meest boeiende bands van het moment.
Ik hoor er ook steeds vaker iets van 'Arcade Fire' in maar dan op een vernieuwende manier zoals hierboven al werd aangegeven.
Aftellen naar februari 2022

avatar van Obscure Thing
Concorde en Bread Song zijn alvast meer dan goed. Chaos Space Marine moet ik even aan wennen.

avatar van Arno
T minus one month until Basketsloefkes. #hyped

Arno schreef:
T minus one month until Basketsloefkes. #hyped

Schijnt wel dat ze de tekst hebben verandert en dat het niet langer over een natte Charli XCX droom gaat. Wat vinden we daarvan, Teunnis?

avatar van Teunnis
Een reden om deze band niet meer serieus te nemen.

Gelukkig hebben we de audio-opnames nog.

Toch opvallend dat iemand, een maand voorafgaand aan de officiële releasedatum, hier al 1,5* voor over heeft...

Persoonlijk vind ik de singles tot nu toe minder dan die van For the First Time, maar wellicht vallen de albumversies deze keer beter uit ipv slechter

avatar van GrafGantz
Titmeister schreef:

Ah, Beaster had de bokkenpruik weer eens op. Lijkt me stug dat ie een promo heeft ontvangen. We weten in elk geval waar z'n huis woont, dus we kunnen eens aanbellen om het na te vragen.

avatar van ArthurDZ
Mag ik jullie even jaloers maken door jullie te vertellen dat ik vanochtend de perslink ontvangen heb en deze nu net heb aangeklikt? Oprechte vraag.

avatar van Chameleon Day
GrafGantz schreef:

Ha leuk, dan neem ik een fakkel mee. En jij schreeuwt. En wellicht dat de voortuin groot genoeg is voor een tribunaaltje.

avatar van hoi123
Snow Globes ook uitgekomen, geniaal nummer wel hoor! Niveau is zeker omhooggegaan na de eerste twee wat mindere singles.

ArthurDZ schreef:

Beter lek jij of coldwarkids hem even.

aerobag schreef:

Beter lek jij of coldwarkids hem even.

Nee sorry dat druist in tegen al mijn perslinkmusketier-principes, je zal gewoon geduld moeten hebben of over de brug komen met een koffertje geld.

Ik kan wel al onthullen dat het weer een uiterst satisfying listen is

Snow Globes..Op zich niet zo impressive gezien het basically om een herhalende riff gaat 9 minuten lang. Maar de manier hoe men alles opsmukt is heerlijk.

Die ogenschijnlijk valse zang maar vol overgave doet me denken aan Conor Oberst.

Emotioneel wordt hier absoluut de juiste snaar geraakt. Ik kan het ook niet laten om te vergelijken met Arcade Fire. Ik hoor een gelijkaardige passie, manie. Deze band is bijzonder..