Adele - 30 (2021)

Pop / Soul
Label: Columbia

1. Strangers by Nature (3:02)
  2. Easy on Me (3:44)
  3. My Little Love (6:29)
  4. Cry Your Heart Out (4:15)
  5. Oh My God (3:45)
  6. Can I Get It (3:30)
  7. I Drink Wine (6:16)
  8. All Night Parking (2:41)

met Erroll Garner

9. Woman Like Me (5:00)
  10. Hold On (6:06)
  11. To Be Loved (6:43)
  12. Love Is a Game (6:43)
  13. Wild Wild West * (3:46)
  14. Can't Be Together * (4:17)
  15. Easy on Me * (3:44)

met Chris Stapleton

Wat een GEWELDIG album.

Punt.

Vijf sterren.

John Self schreef:
Kan nog steeds maar weinig zinnige, inhoudelijke kritiek vinden in de reacties hier. Sommigen zijn uitgeluisterd op haar stem, anderen vinden het saai of vinden haar eerdere albums beter. En natuurlijk zijn er die vinden dat er te weinig vooruitgang zit in haar muzikale ontwikkeling. Ze meten zich de arrogantie aan te oordelen over iets waar ze volgens mij nauwelijks verstand van hebben. Het zijn de huiskamergeleerden, verstookt van muzikale kennis maar wel met een oordeel dat charisma moet afdwingen. Koningen van een virtueel rijk zo groot als hun huiskamer klein is.

Ze zijn misschien net iets minder erg dan degenen die Adele niks vinden omdat ze zo'n grote fanbase heeft. Want mensen die kwaliteit en kwantiteit niet kunnen onderscheiden en voor wie commercieel succes een veeg teken is hebben persoonlijkheids issues.

Het probleem voor mij is dat er weinig oog of beter weinig oor is voor de kwaliteit van Adele op zich, compositorisch, zangtechnisch, geluidstechnisch, etc. Haar muziek is paarlen voor blasee zwijnen. Self-indulgent noemen Engelsen het. Verwend door zoveel lekkernij dat ze na zoveel snoepjes de smaak van het laatste niet meer kunnen onderscheiden van de rest.
Tegen hen zeg ik, luister naar wat een producer, componist en conservatoriumdocent er over te zeggen heeft. I Can't Believe ADELE Did This Again! - YouTube - m.youtube.com

Ben het hier zo mee eens....

Zeurderig zeikalbum. De houdbaarheidsdatum van Adele is voor mij al jaren over datum.

avatar van milesdavisjr
De pot verwijt de ketel, niet te kort. Het is maar goed dat wij dienen te luisteren naar een producer, componist of conservatoriumdocent, dergelijke lieden hebben klaarblijkelijk het monopolie op moraal en smaak. Wat een hoop onzin lees ik hierboven zeg.
Heef Adele een prima stem? Niet veel zullen dat tegenspreken, of het je smaak is kan een ander verhaal zijn.
Heb je een 'geleerd' oor nodig om te horen of er vooruitgang in haar muzikale ontwikkeling zit, dat lijkt mij lastig te beoordelen, zijn daar criteria voor? Ik hou niet van Death Metal, want ik hou van niet gorgelende zangers, is het dan slecht, nee hoor. Wellicht dat anderen daar heel anders over denken en is de zang van een technisch hoog niveau. Mag ik dan zeggen dat ik er niet van hou, zeker, want het betreft smaak.
Maar wellicht moeten wij allemaal voldoen aan een bepaalde maatstaf willen wij iets kunnen beoordelen. O ja, ik blijf bij mijn 3 sterretjes voor 30, maar ik heb dan ook geen 'kenner' geraadpleegd...

avatar van Roxy6
0,5
Nog een keer getracht dit album goed uit te zitten, maar het was bijna een straf.

avatar van Lura
John Self schreef:

Kwaliteit is subjectief, het is afhankelijk van de parameters die je gebruikt om tot een oordeel te komen. Er is maar een criterium voor muziek en dat is of het je aanspreekt. Als ik zie dat haar single een miljardenpubliek bereikt en dit album wekenlang aandacht krijgt denk ik dat Adele net als Swift in een behoefte voorziet. Daar kunnen de zich critici noemende dames en heren misschien hun neus voor ophalen, het feit is er.

Klopt, dat kwaliteit subjectief is, maar om iets mooi te moeten gaan vinden omdat miljarden anderen dat vinden lijkt me iets te ver gaan. Het grootste struikelpunt van dit album vormen voor mij de nogal melodramatische teksten en de zang aan het eind van To be loved doet bij mij erg veel pijn aan mijn oren. Muziek beluisteren is erg persoonlijk en daarom heeft volgens mij discussiëren over wat mooie en minder mooie muziek is totaal geen zin.

avatar van Rudi S

Een hoop vocale acrobatiek a la Trijntje Oosterhuis.

Aha, toch stiekem zieltjes aan het winnen voor dit album.

avatar van milesdavisjr

Eens, hoewel het wel interessant is om over bepaalde zaken te discussiëren. Als iets niet je smaak is prima, als je iets geweldig vindt; even goede vrienden. Echter bij een reactie als die van John Self moet ik in de 'pen' klimmen. Muziek is subjectief, goede criteria om muziek te beoordelen op goed of slecht zijn eigenlijk niet te hanteren. Als ik naar een producer of zelfs een conservatoriumdocent zou moeten luisteren om mij te overtuigen van het feit dat de productie van 30 fenomenaal is, maakt dat de plaat voor mij niet direct beter. Wanneer een conservatoriumdocent mij zou uitleggen dat Adele wel muzikale vooruitgang heeft geboekt vanwege bepaalde details in songwriting, maakt dat de beleving voor mij niet anders. Mijn haren gaan recht overeind staan bij een dergelijke reactie. En wie de bal kaatst kan....Blijft staan dat ik 30 een magere plaat vindt. Gezien de gemiddelde score van 3,13 (gebaseerd op 143 stemmen), kan toch de conclusie worden getrokken dat veel liefhebbers op MM dit album toch niet echt hoog aanschrijven. Hoewel ik er bij moet zeggen dat ik Adele niks misgun.

Lura schreef:

Klopt, dat kwaliteit subjectief is, maar om iets mooi te moeten gaan vinden omdat miljarden anderen dat vinden lijkt me iets te ver gaan. .

hey Lura, Alles goed? Ik beweer niet dat je daarom alles maar mooi moet vinden. Ik ben helemaal geen Adele fan, ik heb haar album op Spotify geluisterd en ga een end mee in wat jij daar over zegt. Het is leuk voor een keer of wat. Maar het is wel goed gemaakt en dat is ook een kwaliteitscriterium. Smaak heeft weinig met kwaliteit te maken.
Ik luister af en toe albums die hoog scoren op Pitchfork om dan te constateren dat sommigen inderdaad best goed zijn, maar dat ze niet snel op mijn draaitafel terecht zullen komen.

milesdavisjr, Je zet de mening van een kenner en muzikant, want zo mag je Beato toch wel zien, af tegen de mening van liefhebbers. Want dat zijn we hier op MuMe. En dat is geen diskwalificatie. Die laatste groep heeft het nauwelijks over de intrinsieke kwaliteit van Adele's muziek, maar over de vraag of ze het leuk vinden. En dan ben ik waar ik startte namelijk bij de vaststelling dat er maar een criterium is dat uiteindelijk bepaalt hoe je muziek beoordeelt, of het je aanspreekt.

milesdavisjr schreef:

Wat is je punt?

Wat is je punt?

Een paar punten; het feit dat je beweert dat mensen de arrogantie hebben te oordelen over haar muziek. Als iemand haar nieuwe album saai vindt dan mag de persoon dat vinden. Een mening geven over haar muzikale ontwikkeling kan en mag ook. Als je de muzikale omlijsting rondom 30 meer dan ooit een opvulling vindt in plaats van een fraaie aanvulling, dan mag je dat zo ervaren. Voor mij is commercieel succes geen argument om de kwaliteit van het gebodene af te wijzen of aan te prijzen, maar mensen wegzetten als types met een persoonlijkheidsstoornis is een afslag te ver. Noem het dan een onjuiste vorm van beoordelen.
Tenslotte noem je de zogenoemde 'specialisten' die mensen moeten raadplegen als het gaat om criteria en het kunnen en wellicht oordelen over muziek. Zullen de mensen die Adele's nieuwe album niks vinden de plaat een andere waardering meegeven als ze een conservatorium docent raadplegen? Dat lijkt mij niet. Muziek is subjectief, gaat over het opwekken van een bepaalde emotie en daar kunnen zogenoemde 'kenners' niks aan veranderen. Als een producer mij gaat vertellen welke fantastische snufjes hij heeft toegepast bij de laatste van Dries Roelvink, kan dat heel interessant zijn maar dan nog vind ik man's muziek helemaal niets. Een conservatorium docent kan een ellenlange betoog houden over de technische wijze van zingen door Adele, als het geen of weinig emotie bij mij oproept zal ik hierdoor haar plaat niet als sterker gaan ervaren.

Kortom; in mijn beleving is je betoog te kort door de bocht en hanteer je zelf ook criteria die te weinig steekhoudend zijn. Los van het feit dat ik vind dat je gelijk hebt als mensen haar muziek afmeten aan commercieel succes.

avatar van John Self
Miles, als ik je zo mag noemen. ik vind mensen die een oordeel hebben over muziek of over een artiest niet arrogant. Maar ik vind wel dat er onderscheid is tussen wat wij als leken vinden en wat kenners er van vinden. Daarom de clip van Beato, niet omdat zijn oordeel heilig is maar omdat hij zo duidelijk anders luistert en oordeelt dan de meesten hier. Dat wilde ik laten zien.
Verder vind ik en dat heb ik een paar maal aangegeven dat er uiteindelijk, na alle oordelen over techniek, ontwikkeling, etc, maar een oordeel over blijft: of de muziek je iets doet.

Het is weer de tijd van de lijstjes dus ik ploeg me door vele albums heen. Kijk af en toe wat anderen aandragen en kom zo tot een hele diverse verzameling. Die gaat van Floating Points van Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra tot Olivia Rodrigo, van Cassandra Jenkins tot Arooj Aftab of het prachtige Lady Blackbird. Allemaal anders in stijl, ontwikkeling etc, daar kun je geen eenduidige beoordelingscriteria voor aanleggen. Ik luister er een hooguit twee keer naar en heb dan meestal wel een genoeg indruk of het me iets doet. En dat 'iets doen' is inderdaad heel vaag.

avatar van milesdavisjr

John, vanuit dat opzicht kan ik je wel volgen. Het is zeker interessant om de argumentatie aan te horen die Beato naar voren brengt. Ik kan daar ook ten dele zeker in meegaan, hij biedt wellicht ook net een andere invalshoek. Je argumenten waren voor mijn gevoel zo stellig en zwart/wit dat ik wel moest reageren, maar ik begrijp je nu beter. Dat is ook het mooie aan deze site. Vanuit mijn kant probeer ik bepaalde mensen die een mening achterlaten over een plaat weleens te prikkelen om met andere (lees sterkere) argumenten te komen. Het gaat dan met name om meningen als; de houdbaarheidsdatum van een artiest zit erop, of inderdaad; de artiest/band is commercieel gezien te succesvol. Daar kun je toch niets mee. Een album dan zomaar een 1 of 2 geven zonder inhoudelijke argumenten vind ik wat te simpel en te kort door de bocht. Ik zal bijna nooit een dergelijke score geven aan een plaat, dan zal het waarschijnlijk niet mijn smaak zijn. Of ik weet er te weinig vanaf. Country muziek ligt mij totaal niet, ik heb er een hekel aan, desalniettemin zal ik niet zo snel artiesten uit een dergelijke genre beoordelen of zelfs veroordelen met een bepaald album. Wellicht spelen de muzikanten wel weergaloos, zit de muziek vol met inventieve snufjes of weet het een geheel eigen draai te geven aan het genre. Drie sterretjes meegeven aan 30 zit hem voor mij dan ook met name in de warme productie en het gebruik van de piano als instrument (altijd fijn). Helaas pakken de nummers mij dan weer niet in, teveel vocale acrobatiek en wat mij betreft mag het allemaal wel wat avontuurlijker, maar ik ben bang dat Adele daar niet de artiest voor is.

www.beterhoren.nl

Want wat je zegt slaat echt nergens op. Ik hou totaal niet van Trijntje, maar zoals haar zingt Adele juist niet. Adele zingt heel gemakkelijk, kijk maar naar de clip van To be loved, opgenomen in haar huiskamer. Ze gebruikt volume, wat Trijntje worstelt met allerlei adlibs, of hoe het mag heten. Nee, je zit hier echt goed fout. Je mag het niks vinden, maar de vergelijking gaat absoluut niet op.

Ik zag de aankondiging van haar nieuwe single voorbij komen en realiseerde me dat dit adele album toch helaas na 2x luisteren bij mij alweer uit rotatie is geraakt. Bij eerdere albums had ik dit niet en was ik zeker een paar weken in de ban van adele. Ik vind haar ook minder authentiek en leuk overkomen door de gescripte liveshows met alleen maar sterren in het publiek.

Vandaag het album van de CD beluisterd. Zeer mooi album maar de geluidskwaliteit laat bij o.a. nummer 7 te wensen over. Ik dacht dat mijn CD speler defect was. Het vervormt gewoon. Uiteraard op een andere set geprobeerd en ook daar de vervorming. Horen jullie dit ook of heb ik gewoon een maandagmorgen exemplaar van haar Album ontvangen?

Verder mooie muziek.

avatar van coolaid
big_f00t_72 schreef:
Nee, het klinkt goed hier. Op het einde van Nr. 7 (I Drink Wine) gaat ze praten, en dat is opgenomen met een effect alsof ze ergens in een holle ruimte staat. Die laatste zin komt er wel wat raar uit... En Nr. 8 begint met vinyl kraken. Het lijkt alsof de producer het iets minder gelikt wil laten klinken...

Dim
Toch wel verrassend dat de vierde langspeler van Adele een lager gemiddelde aantikt dan de vorige drie. Easy On Me en - in iets mindere mate - Oh My God zijn de typische SkyRadio-fahige platen zoals we haar vrij goed kennen, maar op de rest van deze plaat is ze rauwer dan ooit en dat pakt ongelooflijk mooi uit.

avatar van renzoroy
Stukken minder dan haar vorige albums. 21 blijft haar beste werk tot nu toe.

Wat is dat To Be Loved toch een draak van een track. Ze moeten met z'n allen wel zwaar dronken geweest zijn om dit op de plaat te zetten.

avatar van Kronos
Of het is een prima ballad en jij moet zwaar dronken geweest zijn toen je je bericht plaatste.

avatar van Hans Brouwer
Kronos schreef:
Het kan niet anders zijn dan dat WillemM gelijk heeft. Als mijn vrouw "30" opzet loop ik, zo nuchter als ik maar zijn kan, de kamer uit. En als ik de kamer, om wat voor reden dan ook, niet kan verlaten consumeer ik een paar glazen whiskey zodat ik het geblèr van Adele in benevelde staat tot mij kan laten komen.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:

Hans Brouwer schreef:
Het kan niet anders zijn dan dat WillemM gelijk heeft. Als mijn vrouw "30" opzet loop ik, zo nuchter als ik maar zijn kan, de kamer uit. En als ik de kamer niet kan verlaten consumeer ik een paar glazen whisk(e)y zodat ik het geblèr van Adele in benevelde staat tot mij kan laten komen.

En dat geeft weer een heel andere duiding aan het begrip AA - de Adele alcoholist

Over dit album zijn de meningen nogal verdeeld en dat maakte me enigszins nieuwsgierig, dus ook maar eens de CD geleend en aan het luisteren geslagen hoewel het niet echt mijn genre is.
De albumproductie is zonder meer goed, op het perfectionistische af.
Wat mij opvalt is dat ze hierop wat meer soulinvloed laat horen dan op haar voorgaande albums, misschien om haar veelzijdigheid te tonen.
De eerste twee tracks, nummer 7 en de laatste drie zijn goed maar een echte topper zoals Someone like you of Make you feel my love ontbreekt.
De helft van de tijdsduur is het OK maar de rest doet me weinig. Dus resteert een score 3, voldoende maar niet bijzonder.
Haar zangkwaliteiten staan voor mij buiten kijf en ik beschouw haar als een van de beste popzangeressen van dit moment, live komt ze eigenlijk het best tot haar recht.

Adele slaagt er nog altijd niet in om verder te geraken dan oeverloos gemelk en gemekker. Kan er echt niet naar luisteren, zal de fans hier tevreden houden door gewoon niet te stemmen.

avatar van MIAB
Adele haar stem is fantastisch en roerend, maar ik kan dit album maar moeilijk luisteren. Te weinig knallers en songs die je diep raken. 3*

Strangers by Nature (3:02) --- 3,0
Hold On (6:06) --- 3,0
To Be Loved (6:43) --- 3,0
Love Is a Game (6:43) --- 3,0

avatar van romadogixaju
Het wordt er allemaal niet beter op:
1. 21
2. 25
3. 19
4. 30

avatar van remcodurez
Soms lijken puzzelstukjes plotseling in een te vallen.
Destijds dit album een kans gegeven en enkele nummers leken me muzikaal mee te vallen.
Uiteindelijk blijkt dat achter deze nummers Inflo als producer te zitten.

Niet toevallig vond ik Michael Kiwanuka's laatste album, ook door hem geproduceerd, en de laatste van Little Simz, idem dito, best aangename pomp-albums. Deze Inflo is natuurlijk ook het brein achter zijn eigen project SAULT waarvan deze week nog 5 albums tegelijk uitkwamen.

avatar van S1998
Ruim een jaar na de release maak ik de balans op:

- 30 is geen classic geworden zoals 25 en 21, is gewoon zo.
- Ik luister 30 minder vaak dan zijn voorgangers, maar als ik hem opzet hoor ik elke keer weer iets nieuws.
- Live is Adele vaak beter dan voorgaande jaren.
- What on earth happend met de overige singles?! Oh My God hebben we niet veel gehoord en van I Drink Wine is er alleen een clip gekomen.
- Doordat er (nog) geen wereldtour is aangekondigd, is voor veel mensen de tijdelijke Adele 'opleving' weer gaan zakken. Want het is voor velen niet erg realistisch om af te reizen naar LA om haar daar live te zien.
- Adele neemt waarschijnlijk weer een lange pauze. Ik hoop dat ze bij haar volgende album wat meer terugkeert naar de sound van 25, gaat touren en de era wat langer maakt (meer singles, meer promotie etc.)

avatar van matthijs
S1998 schreef:
Ruim een jaar na de release maak ik de balans op: - 30 is geen classic geworden zoals 25 en 21, is gewoon zo.
Voor mij persoonlijk wel. Aangrijpende teksten, experimenteel en veel goede melodieen.
remcodurez schreef:
Niet toevallig vond ik Michael Kiwanuka's laatste album, ook door hem geproduceerd(...)
En die draaide ik vandaag na elkaar, zonder dat ik dat wist!

geplaatst:
Een hoop vocale acrobatiek a la Trijntje Oosterhuis.

Trijntje Oosterhuis?! Dat zou Trijntje wel willen. Hoewel ze heel aardig kan zingen.

Ik vind dit wel een aardig album van Adele met een paar goede nummers. Ik kan het cijfer 1 op 10 van jou dan ook niet begrijpen, lijkt mij nogal over the top?