Adele - 30 (2021)

Pop / Soul
Label: Columbia

1. Strangers by Nature (3:02)
  2. Easy on Me (3:44)
  3. My Little Love (6:29)
  4. Cry Your Heart Out (4:15)
  5. Oh My God (3:45)
  6. Can I Get It (3:30)
  7. I Drink Wine (6:16)
  8. All Night Parking (2:41)

met Erroll Garner

9. Woman Like Me (5:00)
  10. Hold On (6:06)
  11. To Be Loved (6:43)
  12. Love Is a Game (6:43)
  13. Wild Wild West * (3:46)
  14. Can't Be Together * (4:17)
  15. Easy on Me * (3:44)

met Chris Stapleton

avatar van Lura
vinylbeleving schreef:

Dat was ook de grap Lura....

Als het al als grap bedoeld was, dan was het wel een morbide....

avatar van vinylbeleving
Lura schreef:

Als het al als grap bedoeld was, dan was het wel een morbide....

Ja ik snapte em ook niet helemaal hoor de beste man is al jaren dood....

In 2008 zag ik Adele in Paradiso. Haar debuutplaat 19 was net uit en ik wilde haar graag zien, vanwege haar prachtstem en goede debuutplaat. Live klonk ze haast nog beter dan op de CD en grappig was dat ze tussen de songs door in plat dialect liep te vloeken van de zenuwen. Inmiddels 13 jaar later is er nogal wat gebeurd met Adele. Ze is intussen een superster geworden en ze had moeilijke laatste jaren, inclusief een verbroken relatie. Dat laatste heeft natuurlijk vaker tot goede muziek geleid. Op dit 30 van de inmiddels 33-jarige Adele is dat soms het geval.

Het is in alle opzichten een afwisselende plaat geworden, waarin Adele zowel tekstueel als muzikaal veel van zichzelf laat zien. Er hebben een aantal verschillende producers aan gewerkt en ook dat levert variatie op. Alleen is er soms ook sprake van variatie in de kwaliteit van de songs. Het ene nummer vind ik meer geslaagd dan het ander. Er staan een paar (heel) aardige nummers op en ook een paar hele sterke songs.

De stijl van de muziek is niet altijd echt meer de stijl van de eerdere albums van Adele. Die is nog wel te horen op de best mooie eerste single Easy on Me. Die wordt voorafgegaan door het hele aardige Strangers by Nature. My Little Love is naar mijn mening echt over the top. Er zitten privé gesprekjes in met haar zoontje, met ook nog een inhoud waarvan ik denk: hou dat privé. Een tikje genant om naar te luisteren wat mij betreft.
Cry Your Heart Out is een lekker R&B nummer met een catchy refrein. Oh My God is een prachtsong met een fijne beat en een uitstekende productie. Can I Get It is een heerlijke vlotte popsong met een lekker gitaartje en weer zo'n goede beat, die er meer dan wezen mag.

I Drink Wine is alweer een fraai nummer. Het middenstuk van de plaat is voor mij dan ook het beste deel van 30. Adele zingt erg mooi op I Drink Wine en dat op een pakkende melodie met fraaie begeleiding. Erg fijn is ook de combi van orgeltje en piano op het einde. Van dat gospel einde gaan we over naar het mooie jazzy All Night Parking met leuk achtergrondkoortje. Woman Like Me is meer dan aardig en natuurlijk fraai gezongen.

Hold On is het absolute hoogtepunt van 30: wat een prachtig nummer is dit. Adele op haar allerbest. En op het einde komt er ook nog een fraai gospelkoor in voor. Het vrijwel akoestische To Be Loved was erg mooi geweest, alleen al door de fraaie zang van Adele, als het niet zo verdraaide lang had geduurd. Bijna 7 minuten is iets teveel van het goede voor zo'n nummer. Love Is a Game is een prima afsluiter van dit album. Hoor ik daar een vleugje Amy Winehouse?

Ondanks wat uitglijders hier en daar staat er dus op 30 weer meer dan genoeg dat dit album de moeite waard maakt. Een aantal songs zijn niet te missen voor mensen die van echt mooie popmuziek houden. En met de fraaie stem van Adele klinkt het allemaal nog een beetje mooier.

avatar van Zwaagje
Ik ben aan een luisterbeurt bezig en dan snap ik weinig van de kritiek van sommige users dat het meer van hetzelfde is of dat er geen ontwikkeling in haar muziek zit. Ik hoor een hele andere vibe en productie op dit album en dat geeft kleur en laat ontwikkeling zien in haar muzikaliteit. Daarnaast is het een fantastische zangeres, dat kan toch niemand ontkennen? Ook in het zingen zit afwisseling. Minder op de voorgrond gemixt en in dienst van de muziek.
Dit enthousiasme wil niet zeggen dat het aan mij besteed is verder. Het is een objectieve beoordeling van wat ik hoor, voor zover dat mogelijk is bij muziek. Ik ga dit niet kopen of vaak opzetten; kwestie van smaak. Een knap album is het zeker wel en die negatieve commentaren neem ik met een korreltje zout; die hebben er geen verstand van. (Dat is een grapje hoor....)

Korreltje Zout schreef:
Terwijl haar generatiegenootjes Lana del Rey en Taylor Swift heerlijk productief zijn, en tevens bovendien ook nieuwe kanten van zichzelf laten horen, is Adele's schaarse output vooral meer van hetzelfde (al kan de rest van haar album natuurlijk nog steeds vernieuwend blijken (maar ik gok van niet (kan ernaast zitten (we zullen zien)))).

Toch wel een bijzondere conclusie. Ik hoor echt niet meer van het zelfde....sorry.

Korreltje Zout schreef:
Helemaal mee eens. Wat mij irriteert aan Adele is dat alles draait om haar stem. Je hoort nauwelijks muziek (i.e. sfeer). En op een gegeven moment, na 100.000x airplay, heb ik die luidkeelse acapella stem wel gehoord. Als de liedjes dan ook tegenvallen (slap aftreksel van eerder werk), dan wordt het gewoon irritante uitzetmuziek.

Ook dat herken ik absoluut niet. Ze houdt zich behoorlijk in en haar stem zit mooi in de muziek gemixt.

xrockerx schreef:
overkill aan pr rondom deze middelmatigheid...tevens is die nieuwe singel tergend...leuk voor huisvrouwen die de radio graag aan hebben staan

Echt? Ik kan echt niet meegaan in alle bovenstaande negatieve reacties. Beetje kort door de bocht.

aERodynamIC schreef:
Een andere richting?! Het kan dus toch?!

Ja, het kan toch, en dat is een enorm pluspunt van dit album. Het klinkt allemaal anders en toch onmiskenbaar Adele en dat vind ik knap.
Ik hoor nummers die goed in elkaar zitten en bij elkaar voor een aangename vibe zorgen. En toch merk ik ook dat het allemaal wat afstandelijk blijft voor mij. Ik voel het niet zoals ik 21 voelde.
Prima nummers, wederom goed gezongen (ook al moet je een beetje tegen haar manier van zingen kunnen), maar echt raken doen ze niet.

Gelukkig vind ik ook medestanders. Zo sta ik er ook in!

avatar van Lura
Sorry, dat we het een keer oneens zijn, Zwaagje.
Ik knap vooral af op de regelmatig melodramatische teksten en de zang in het nummer To be loved doet pijn aan mijn oren.

avatar van S1998
QUEEN ADELE IS BACK! *****

Eindelijk... Na al die jaren wachten weer een nieuwe Adele. Als jongentje van 8 / 9 jaar al betoverd door haar liedjes toen ze voor het eerste bij Paul de Leeuw in zijn show zat. Daarna zijn de liedjes van Adele altijd symbool gaan staan voor bepaalde periodes in m'n leven. Goed... tot zo ver mijn sentimentele affiniteit met Adele... Het gaat dus lastig worden om objectief te blijven...

Dit album zou compleet anders worden dan haar vorige werk, afgaande op de recensies van critici afgelopen week. Nu vind ik dit persoonlijk wel meevallen. Ja, er staan wat meer soul songs op dit album in vergelijking met de vorige albums. Maar alsnog bevat ook dit album weer een aantal catchy nummers ('Oh My God' en 'Can I Get It). En haar vorige albums bestonden bovendien ook niet uitsluitend uit catchy nummers.

Maar wie op zoek is naar 'Rolling in the Deep' of 'Hello' achtige liedjes, wordt misschien teleurgesteld. Echter, voor de echte fans en liefhebbers is dit album echt waanzinnig. Ik denk dat ook de mensen die normaal geen fan zijn van haar muziek, dit album zeker weten te waarderen. Aan de ene kant is dit een typisch Adele album, ze zingt over liefdesverdriet en alles wat daarbij komt kijken op een manier zoals alleen Adele dat kan. Maar de manier waarop ze dat doet, heeft een iets andere vibe. Adele is weer een paar jaar ouder geworden, en dat hoor je ook terug in haar stem en teksten; op een positieve manier! Haar stem komt op dit album wat mij betreft beter naar voren dan ooit tevoren.

Voor nu zijn mijn persoonlijke favorieten: 'Easy On Me', 'Oh My God', 'Can I Get It', 'I Drink Wine', 'Hold On', To Be loved' en 'Love Is A Game'. Oh wacht, ik heb zojuist bijna het hele album genoemd...

Is dit album dan haar beste album ooit? Dat weet ik niet. Persoonlijk vind ik '21' en '25' twee legendarische albums. Maar '30' komt zeker in de buurt en de tijd zal het uitwijzen!

Lura schreef:
Sorry, dat we het een keer oneens zijn, Zwaagje.

Dat snap ik Lura. Het is zeker ook niks voor mij, dus we zitten in dat opzicht nog wel in dezelfde muzikale hoek. Daarintegen herken ik wel de muzikaliteit en vind ik de kritieken te kort door de bocht. Overigens niet die van jou; die snap ik.
Ik wilde op details een punt maken.

Adele zoekt het muzikale avontuur op 30, haar beste album tot nu toe ★★★★☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl
Alhoewel ik het met de conclusie niet helemaal eens ben staan er wel een aantal feiten in over het album. Voor mij nuttige achtergrondinformatie.

avatar van dix
dix
xrockerx schreef:
...leuk voor huisvrouwen die de radio graag aan hebben staan

U is bouwvakkert?

Na 2 keer luisteren ben ik nog niet helemaal overtuigd of dit haar beste werk is. Ik vind het huilende gepraat in 1 van de nummers echt pathetisch overkomen en to be loved is echt te dramatisch voor mij en voor mij nu al een instant skip nummer. Hold on en love is a game zijn wat mij betreft de uitschieters op dit album.

avatar van Jasper'sLament
Dit moet wel de saaiste plaat van t jaar zijn, mijn hemel wat een saaie, onnodig lang uitgesponnen achtergrond muziek. Alles duurt veel te lang voor hoe suf de nummers zijn.
1 keer luisteren was meer dan genoeg.

avatar van Pinsnider
Het is toch altijd wel een bepaalde mate van voorpret om alle meningen op deze site te lezen voordat het fysieke exemplaar bij mij op de deurmat ploft en ik voor het eerst zelf ga luisteren. Op basis van bovenstaande wordt mijn nieuwsgierigheid in ieder geval flink aangewakkerd. Is het inderdaad een meesterwerk, of valt het allemaal wel mee.... Voordeel bij Adele is dat ze vreselijke teksten meestal goedmaakt met haar fantastische voordracht. We gaan het meemaken!!!

avatar van Style.Girl
1,0
Nee Adele, je hebt het niet meer.

Wat een ontzettend saai album is dit geworden. Gaaap...

Alleen Easy on Me en Can I Get It springen er nog uit. De rest is om van bij in slaap te vallen. Ook haar stem vind ik niks meer. Te veel gekraak en een harde uitspraak aan het einde wat niet mooi is. Vooral in het eerste en laatste nummer.

avatar van Yield
Tja, ik had geen enkele klik met 19, en 2 jaar later ook niet met 21, hoewel ik "Set Fire To The Rain" wel een prima nummer vond. 25 heb ik gemist. Maar net toch 30 even geprobeerd. Maar het doet me weer niet veel. Klinkt erg hetzelfde als haar oude werk. Haar stem wordt door iedereen geprezen dus ik zal wel een Adele-Gen missen, maar ik vind haar wat schreeuwerige stem vaak niet prettig om naar te luisteren. Maar dat neemt niet weg dat velen onder jullie zullen wegzwijmelen en dat Sinterklaas en de Kerstman overuren zullen draaien dit jaar. Ik wens iedereen dus veel luistergenot.

avatar van DikkeDarm
30 is niet spannend genoeg en ronduit saai maar de fans zullen dit ongetwijfeld de “bom” vinden hoe dan ook ik heb alweer genoeg gehoord van Adèle.

avatar van LittleBox
Ja, net als alle andere albums van Adele geef ik ook 30 een kans. En eigenlijk denk ik alleen maar: luister verdomme allemaal eens naar Susan O’Neill! Echt 100 keer meer gevoel en kippenvel. Dus (even positief eindigen): als je deze plaat hebt beluisterd en denkt ‘ ja, dit ligt me wel’, luister dan even naar het dit jaar uitgekomen album van Mick Flannery & Susan O’Neill - In The Game en raak dan echt eens geraakt. Niks ten nadele van Adele hoor. Prachtige stem, maar er is beter en meer emotie. En dat vind ik echt.

LittleBox schreef:

Top 3 album dit jaar voor mij, maar ik vind het wel appels met peren vergelijken. Zo lust ik er nog wel een paar (maar goed, een beetje reclame kan nooit kwaad)

avatar van Kevinski79
Love Is A Game...Amy Winehouse draait zich niet om in haar graf, ze staat op en begint te klappen.

Top album!! 4*

avatar van meneer
Ik heb er zelf ook weleens last van maar mij valt op dat dit album na 1 a 2 luisterbeurten meteen beoordeeld wordt. Ik vraag mij af of dat iets is van deze tijd. Snel consumeren en ‘hap-slik-weg-wel/niet- lekker’. Dat kan natuurlijk allemaal tegenwoordig. Spotify, download, Apple Music. Het album van ABBA lijkt alweer lichtelijk de vergetelheid in te gaan en hup, op naar Adele. Van hype naar hype. Op naar de volgende muzikale ‘snack’.

Ik moet toch eens leren om de tijd en de rust te nemen voor bv dit album. Gewoon, als een goede wijn proeven en laten rondgaan over mijn luisterpapillen. Bepaalde muzikanten, de producers werken vol liefde een lange tijd aan albums om met ons te delen. Ik moet dat toch weer eens wat meer waarderen. Slokje na slokje, nummer na nummer, aandacht, oren en geest open. Verdiepen. Zo’n unieke zangeres, en de onzichtbare mensen die mee hebben gewerkt aan dit album, zijn dat wel waard..

Dat is een heel mooi bericht meneer. Dat kan ik alvast smaken.

avatar van O.B.B.
meneer schreef:

Vergeet Mister Divorce XXL niet ! Beste scheidingsalbum ever ! Hebben we hier trouwens al ooit een topic gehad over ‘De beste hartenpijn albums ever’ op MuMe ? Zou best wel wat zijn !

Zet Reigning Sound - Break Up...Break Down (2001) - MusicMeter.nl maar vast bovenaan dat lijstje.

P.S.
Adele mag me verder gestolen worden..

avatar van DikkeDarm
Over hartenpijn/scheidings albums gesproken vergeet dan deze parel niet…

Marvin Gaye - Here, My Dear (1978) - MusicMeter.nl

Maar oké iets met appels & peren…

avatar van Lambchop
Dit is niks.

avatar van Hans Brouwer
Lura schreef:
Zal moeilijk worden om te weten te komen wat zijn (Erroll Garner) mening erover is, want hij overleed al in 1977.
Sommigen staan op uit de dood... De recensies omtrent "30" zijn veelal positief maar ik ga me er niet aan wagen, ik ben niet zo Adellerig.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Adele - 30 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Adele - 30
Adele maakt op de eerste helft van haar nieuwe album 30 maar weinig indruk, maar stijgt tot grote hoogten op de spannendere en intensere tweede helft, waarin haar stem keer op keer zorgt voor kippenvel
Ik had geen hoge verwachtingen van 30 en deze leken uit te komen toen ik de eerste helft van het album had beluisterd en eigenlijk pas één echt goede song had gehoord. Adele werkt op de eerste helft van het album vooral met oudgediende Greg Kurstin en die voegt niets nieuws toe aan het geluid van Adele. Op de tweede helft van het album ontworstelt Adele zich op fascinerende wijze aan de wat zouteloze pop van de eerste tracks en laat ze horen wat ze ook kan. Zeker aan de hand van producer Inflo (Sault) bloeit Adele op en vuurt ze weer recht op het hart gerichte pijlen af met haar fascinerende stem. 30 scoort al met al een dikke voldoende, maar een prachtalbum lag absoluut binnen bereik.

De Britse zangeres Adele (Atkins) debuteerde in 2008, op haar negentiende, bijzonder knap met het uitstekende 19, waarmee ze zich schaarde onder de betere jonge zangeressen met soul van dat moment. Met 19 plantte de Britse zangeres de zaadjes voor wereldfaam en die kwam met het drie jaar later verschenen 21, dat wat opschoof richting de singer-songwriter muziek uit de jaren 70 en dat, nog meer dan 19, liet horen dat Adele een exceptioneel zangeres is.

Het wereldwijde succes duwde Adele helaas ook wat in de richting van de mainstream pop, die wat mij betreft teveel domineerde op het 2015 verschenen 25. De afgelopen zes jaar was het in muzikaal opzicht vooral stil rond Adele, maar deze week keert ze terug met 30. Het nieuwe album van Adele volgt op een periode waarin een einde kwam aan haar huwelijk en het is dan ook niet zo gek dat dit sporen heeft nagelaten op het nieuwe album van de Britse zangeres, dat echter zeker niet alleen een breakup album is.

Ik was eerlijk gezegd wel wat uitgekeken op de muziek van Adele en had hele lage verwachtingen rond haar nieuwe album. 30 wordt vooralsnog echter uitvoerig de hemel in geprezen en verrassend vaak het beste album van Adele tot dusver genoemd. Ik vind het zelf, ook na meerdere keren horen, een heel lastig album en zeker niet beter dan het frisse 19.

Natuurlijk laat ook 30 weer horen dat Adele een geweldige zangeres is, maar ik vind 30 toch wat wisselvalliger dan ik teruglees in de meeste recensies die tot dusver zijn verschenen. 30 opent bijzonder met Strangers By Nature dat niet had misstaan in de originele versie van The Wizard Of Oz uit 1939.

Het is wat zoetsappig, maar het is ook een frisse start van het album, dat vervolgt met de single die aan het album voorafging, Easy On Me. Het is een typische Adele song, waarin haar geweldige stem vooral wordt ondersteund door piano. Een echte Adele track, maar wel een van het betere soort.

My Little Love is een wat lome en zoete soultrack, die op zich wel potentie heeft, maar een draak van een song wordt door de dialogen met haar zoontje en het gesnotter van Adele zelf aan het eind. Niet doorheen te komen wat mij betreft en bijna reden om het album uit het raam te smijten, waarna het meer uptempo en met een snufje reggae versierde Cry Your Heart Out gelukkig weer iets beter is, maar ook niet heel opzienbarend.

Hetzelfde geldt voor Oh My God, dat een modern popgeluid met flink wat R&B laat horen. Het is de vierde track op rij die is geproduceerd door oudgediende Greg Kurstin, die er wat mij betreft toch onvoldoende in slaagt om de muziek van Adele te vernieuwen. Can I Get It, dat werd geproduceerd, door Max Martin en Shellback, is niet veel beter en hooguit een aardig niemendalletje, waardoor Adele na zes tracks blijft steken op één echt goede song, een magere score voor een album dat dan op de helft is.

De tweede helft van 30 is gelukkig een stuk beter. I Drink Wine is een pianoballad van het soort dat Elton John zo vaak maakte in de jaren 70 en het is een track waarin Adele niet alleen geweldig zingt, maar ook overtuigt met emotie. Ook het jazzy All Night Parking, dat ook Amy Winehouse niet zou hebben misstaan, overtuigt met wat meer avontuur en wederom geweldige zang.

In de laatste vier tracks op het album tekent drie keer de van het project Sault bekende producer Inflo voor de productie en stijgt 30 alsnog tot grote hoogten in een aantal langere tracks, die laten horen dat Adele zich wel degelijk kan vernieuwen.In het door de akoestische gitaar gedragen Woman Like Me zingt Adele wederom de sterren van de hemel en dat doet ze ook in de pianoballad Hold On, die langzaam maar zeker transformeert in een zwoele en rijk georkestreerde soulsong.

Tobias Jesso Jr. produceerde de jazzy pianoballad To Be Loved, waarin Adele nog maar eens laat horen waartoe ze in vocaal opzicht in staat is, met uithalen die uit haar tenen komen, waarna Inflo het album fraai mag afsluiten met een zwierige track die in muzikaal opzicht aansluit bij de openingstrack, maar waarin de kosmische soul het overneemt in de grootse apotheose.

Door de tweede helft van het album is 30 uiteindelijk toch nog van een redelijk niveau, maar het had veel beter gekund. Ik weet wel wie ik zou benaderen voor de productie van 33, 35 of 40, want de klassieker die ze volgens velen heeft gemaakt met 30, hebben we wat mij betreft nog tegoed. Erwin Zijleman

Zojuist ook de drie bonustracks geluisterd (waaronder een duet versie van Easy on Me met Chris Stapleton).

Wild Wild West laat wederom een wat ander geluid horen en vind ik niet beroerd, maar zeker ook geen hoogtepunt. Can't Be Together is een kenmerkende ballade van haar: piano en een hoop vocale acrobatiek.
En het duet met Stapleton voegt niet veel toe. Adele domineert hem hier behoorlijk en ik vind hun zang niet erg prettig samengaan.