Fontaines D.C. - Skinty Fia (2022)

Ierland
Label: Partisan

1. In ár gCroíthe Go Deo (5:59)
  2. Big Shot (4:13)
  3. How Cold Love Is (3:24)
  4. Jackie Down the Line (4:01)
  5. Bloomsday (4:30)
  6. Roman Holiday (4:28)
  7. The Couple Across the Way (3:56)
  8. Skinty Fia (3:55)
  9. I Love You (5:05)
  10. Nabokov (5:21)
  11. Big Shot [Live at Glastonbury] * (3:39)
  12. Jackie Down the Line [Skinty Fia Sessions] * (4:38)
  13. Roman Holiday [Skinty Fia Sessions] * (3:52)
  14. I Love You [Skinty Fia Sessions] * (4:34)
  15. One [Skinty Fia Sessions] * (3:34)
  16. Twinkle [Skinty Fia Sessions] * (4:45)
  17. The Couple Across the Way [Skinty Fia Sessions] * (3:48)
  18. In ár gCroíthe Go Deo [Orbital Remix] * (5:57)

avatar van JVT
JVT
Wat een geweldige nieuwe single! Hoort meteen bij het beste wat ze al gemaakt hebben.

avatar van coldwarkids
Wat een heerlijk grimmig sfeertje weer! Love it.

avatar van meneer
Hoera ! Ik heb nog kaarten liggen voor de Fontaines D.C. in Antwerpen. Mooi om dan live dit album (hoop ik) te mogen gaan horen. Ik heb zo'n zin in weer eens een concert en dan vooral met deze band: puur, ruig, fris en hard.

avatar van Outlaw104
meneer schreef:
Nog kaarten liggen voor Utrecht (Ronda). En wat een heerlijk nieuw voorproefje is Jackie...

avatar van tnf
tnf
JVT schreef:

Idd.

Maar: leuke albumcover, ook. Het heeft iets.

avatar van Poles Apart
tnf schreef:

Maar: leuke albumcover, ook. Het heeft iets.

Kan fijn naast deze: Grinderman - Grinderman 2 (2010)

avatar van Frenz
Single is idd niks mis mee, die heerlijke dreigende sound

avatar van thetinderstick
Fantastische single!

avatar van Boris1
I love you, ook al weer

De eerste 2 singles van deze nieuwe plaat zijn echt fantastisch zeg. Bijna al mijn favoriete nummers van Fontaines zelfs (OK samen met boys in the better land).

avatar van niels78
I love you is een fantastisch nummer! Heb het idee dat er in deze band nog rek zit.
Erg benieuwd naar de komende singles

avatar van tnf
tnf
Uitstekende eerste single, maar van de tweede word ik wat minder blij. Het begint prima, maar zakt als een plumpudding in als die té lang durende 'rap' erin komt.

Het schijnt een goede, diepgaande tekst te hebben, alleen: bij mij staan de teksten niet zo voorop, bij het beoordelen van muziek.

avatar van aerobag
I love You is voor mij wel het beste wat ze tot nu toe uitgebracht hebben

avatar van Frenz
oef, verwachtingspatroon wordt verder opgeschroefd. Geen verkeerd muziekjaar so far

avatar van sj0n88
Wat een fantastische singles hebben deze mannen uit Ierland vooruitgeschoven zeg! Ik vond dat op de vorige albums nog redelijk wat zwakke broeders stonden tussen de toppers. Hopelijk krijgen ze het op dit album voor elkaar om het hoge niveau een heel album vast te houden. In dat geval wordt dit zeker eindejaarslijstjesmateriaal.

avatar van Poles Apart
Titeltrack:

Skinty Fia

avatar van AstroStart
Wat een heerlijk nummer is Skinty Fia. De beste single sinds Too Real / Boys in the Better Land. Met A Hero's Death koelde de liefde voor Fontaines D.C. wat af, maar dit album lijkt op het niveau van nr 1 te liggen (als dit zo doorgaat)!

Ook het laatste voorproefje is weer goed

avatar van Boris1
Belachelijk mooie set nummers tot zover uitgebracht van dit album. Ik ben zeer benieuwd naar de albumrelease.

avatar van Sillah
De sfeer die Fontaines weet neer te zetten is altijd meeslepend en interessant. Ik heb het gevoel dat ze daar bij dit album nog beter in geslaagd zijn. Vooral I Love You is een erg mooi nummer.

Wel klinkt het me altijd net wat te oppervlakkig. Dat zit hem vooral in de opbouw van de nummers. Die lijkt altijd een beetje hetzelfde. Volgens mij missen ze daar wat creativiteit in.

Ook bij dit album kom ik niet verder dan 3,5* en ik ben er wel achter waarom. Ik trek de zang gewoon niet zo best. Muzikaal dik in orde, maar ergens blijft het ook wat oppervlakkig zoals user Sillah ook al aangeeft.

avatar van meneer
aERodynamIC schreef:

Ergens snap ik dat wel want ik had het in het begin bij Dogrel ook. Toch verdween dat later wel. Maar pasgeleden was ik in Trix in Antwerpen bij het concert van de band maar daar was goed duidelijk dat juist Grian Chatten de energiekern is van de band. Onlosmakelijk verbonden met elkaar. Het is niet alleen die energie maar zijn gehele persoonlijkheid icm zijn zang die deze band omhoog tilt boven de rest van het muzikale maaiveld.

avatar van JVT
JVT
Ik moest ook lang wennen aan de zang maar vind het geweldig ondertussen.
Hun vorige plaat vond ik vrij matig, te veel herhaling. Deze klinkt beter, hoewel vrij traag kwa tempo en vrij loom is dit een hele intense plaat.
Voorlopig 4* , met zeker kans op meer!

avatar van blur8
1ste draaibeurt van Album #3 zit erop!! En algemeen gevoel is: Wie zou dit jaar deze explosie van creativiteit nog kunnen evenaren. Dat gaan we nog beleven, maar album van het jaar competitie is nu echt geopend. Vanaf opener [In ár gCroíthe Go Deo] naar sluiter [nabokov] is het een trip.
De kern lijken de herhalende teksten van Grian, die hebben in compi met de rifs een puur hallucinerende effect, terwijl ik de eerste ben die dat zou willen afdoen als eenvoudig effectbejag.
Niet bij de Fontijnen, want hele waterbassins van intensiteit druipen van de muren.

Skinty Fia, de verdoemenis van het hert, zichzelf staande houdende in het bloedrode licht van een christelijke kelder. Hulpeloos voor de buitenwereld verborgen gehouden. De neergaande relatie spiraal overgoten in drugs, alcohol en de nachtelijke drang om te feesten. De opkomst en ondergang van het fragmentarisch verscheurende rock & roll bestaan, de Ierse roots, de keerzijde van de roem en de angst op stagnatie. Big Shot, al struikelend de eigen identiteit kwijtraken. Jezelf verliezende in onwaar makende grootheidswanen.

Het titelnummer Skinty Fia overstijgt de noodzakelijke Dogrel Sturm und Drang, de dromerige mistige A Hero’s Death moerasgolven, maar houdt wel die opgewekte twijfel vast. Bassist Conor Deegan III rammelt chirurgisch de songstructuren los, waarna drummer Tom Coll er operatief het nodige snij en hakwerk op los laat. Fontaines D.C. koppelt Summer Of love paranoia aan gitzwarte postpunk. De vervloekte erfenis van het hele Madchester gebeuren. Dans om te overleven, overleef door te dansen. Realiteitswaanzin overtroeft de opgefokte op de kaart zettende vechtersmentaliteit van Fontaines D.C. Het egocentrisme versterkt door de cocaïne arrogantie, corona isolatie en de verharde terugval van een vereenzaamde maatschappij. How Cold Love Is, de tweestrijd met de onoverwinnelijke verslavingen. Je naaste bedriegen om maar te scoren. Niks is zo sterk als eeuwige trouw totdat die eerste duistere levensbehoefte om de hoek komt kijken, dan is alles omkoopbaar en verkoopbaar, zelfs liefde.

Eerder werden we al door het politieke standpunt I Love You verrast, waar de verbijsterende gruwelheden van het Tuam Mother and Baby Home kraamhuis voor ongehuwde moeders aan bod komen. Een doofpot affaire, weggestopt door de Katholieke kerk. Illegale adopties, verwaarlozing en ondervoeding, een diepzwarte geschiedenispagina waarvan steeds meer ongelofelijke feiten naar buiten treden. Ieren zijn over het algemeen een trots eerlijk volk, en schamen zich diep voor deze trieste jaren durende gebeurtenis. Grian Chatten confronteert de luisteraar met de verharde waarheid, een nachtmerrie welke niet door dromerige postpunkklanken weggespoeld kan worden. De verbitterende wrange nasmaak blijft brandend zijn sporen tot littekens stigmatiseren.

Dan is Jackie Down the Line stukken luchtiger. Heerlijke warhoofden postpunk met losgeslagen gitaarakkoorden, brutaal ontembaar en lekker met beide voeten in het jaren tachtig tijdperk staande. Kortom drie overtuigende singles die nu bijstand krijgen van een zevental overige songs. Zou het Fontaines D.C. dan lukken om het derde meesterwerk uit te schrijven? Tijdens de eerder deze maand gehouden clubtour werden hooguit de pas uitgebrachte singles gespeeld, de afgesloten kluis aan overig gloednieuw materiaal zal zich pas op 22 april tonen.

In ár gCroíthe Go Deo, voor altijd in ons hart. Een waardig grafschrift, volgens de eeuwenoude Ierse tradities. Mooie woorden die de sterke familiebanden weergeven, worden weggezet als een provocerende heldendaad, gelinkt aan een politiek statement. Onacceptabel voor de hedendaagse conservatieve kerken in Engeland. Christelijke schijnheilige koorzang, de dagen sterven weg, de nachten houden afschermend de ogen gesloten. Welkom in de duisternis van de dagelijkse neergang. Die onmacht maakt een verontwaardigde Grian Chatten woedend, laat het verleden rusten, open je blik op het heden.

Het triest grijze Bloomsday, het definitieve afscheid van de drinkenbroers verbroedering die Dublin zo siert. Schepen verbranden, uitvarende schepen, met vlaggenschip Fontaines D.C. voorop. Roestbruin kletterend gitaarspel en melancholische slidebogen, zich voor de overtocht klaarmakend. De tragiek van oeroude puurheden en geschiedenislessen voor een mistig onwaarschijnlijk toekomstbeeld opofferend. Roman Holiday, voor de laatste keer thuiskomen, het laatste avondmaal met je vrienden, om vervolgens als verrader stilletjes de aftocht blazend. Een gemeend, goedbedoeld vaarwel. The Couple Across the Way, de aftakeling van het ouder worden. Liefde wordt houden van, houden van wordt afgunst, afgunst wordt vervolgens weer liefde. Uiteindelijk heeft het fictieve filmbeeld niks meer met de waarheid scheppende realiteit te maken. Een empathische gevoelskwestie gevloerd door een berustende accordeon.

Normaal komt dan de bezinning, maar in het geval van Fontaines D.C. is het sussende Nabokov een frustrerende nagalmende energieboots. Er zitten nog zoveel tegensputterende gitaarakkoorden in de band verscholen, die hier de kans pakken om het agressieve tegenwoord te geven. Fontaines D.C. gebruikt hiervoor de naam van Vladimir Nabokov, de spraakmakende schrijver van Lolita. Toen onbegrepen, en met afschuw betiteld, ondertussen als een van de briljantste literaire schrijvers en grootste vernieuwers van de moderne letterkunde gezien. Skinty Fia is nog maar het derde Fontaines D.C. essay, waarin hun standpunten steeds meer vorm krijgen, al gaat dit wel ten koste van de puntigheid van het vorige werk. Nog steeds geniaal, maar in essentie blijft Fontaines D.C. een rockband, hopelijk vergeten ze dat nooit.

Fontaines D.C. - Skinty Fia | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van mr.oizo
Wow. Dit is by far het beste dat deze heren ooit gemaakt hebben. Fan-tas-tisch!
De punk randjes zijn er bij de meeste songs een beetje vanaf, maar juist daardoor wordt het nog indrukwekkender en bezwerender dan het geniale debuut.

avatar van Frenz
De verwachting wordt volledig ingelost. Alle verhalen over het hoe en waarom van deze band en dit album zijn fraai, ik herken er op rationeel niveau ook best veel in.

Maar de muziek van Fontaines D.C. raakt me simpelweg op een dieper niveau en daar zijn geen woorden voor.

avatar van Pinsnider
Ik weet echt niet waarom ik de plaat ben gaan luisteren. De vorige twee vond ik echt ver-schrik-ke-lijk en van genregenoten blijf ik ver verwijderd (wegens kans op jeuk en aanverwante allergische reacties). Wellicht toch een bepaald soort nieuwsgierigheid, getriggerd door de liedjes die vooruit waren gesneld en toch anders klinken.... En nu moet ik toegeven dat dit toch wel intirgeert. Met name als je beter luistert dan alleen naar het -niet bepaald uitnodigende- oppervlak. Iets van "de aanhouder wint"..?? Maar misschien ook wel met dank aan dit forum, die de band toch netjes wat kontjes heeft gegeven de afgelopen jaren.... Boeiende materie!!!!