Muse - Will of the People (2022)

Label: Warner

1. Will of the People (3:18)
  2. Compliance (4:10)
  3. Liberation (3:06)
  4. Won’t Stand Down (3:29)
  5. Ghosts (How Can I Move On) (3:37)
  6. You Make Me Feel Like It’s Halloween (3:00)
  7. Kill or Be Killed (4:59)
  8. Verona (4:57)
  9. Euphoria (3:23)
  10. We Are Fucking Fucked (3:36)
avatar van esteban
Won't Stand Down sloeg in als een bom, wat een knaller was me dat! Als terugkeer kan zo'n opener wel tellen natuurlijk. Het deed ook deugd om de meest stevige kant van Muse nog eens te horen, met een vleugje metal en gegrom erdoorheen zowaar.

En nu is er Compliance, wat vooral als een nummer voelt dat Simulation Theory net niet gehaald heeft. Hier lijken ze het andere uiterste van hun fandom dan weer mee te plezieren. Ik ben liefhebber van het hele Muse-spectrum, dus beide kunnen me bekoren. Al voelt die laatste meer als een tussendoortje, een zoethoudertje tot Will of the People verschijnt, want daar zit ik echt op te wachten.

De clips zijn verbonden en staan toch ook op zichzelf. Benieuwd of dat een afgerond verhaal gaat worden door de singles heen. Knappe album-cover, vooral het teaserfilmpje is de moeite.

avatar van mattman
1,0
Ik mag hopen dat de rest van de plaat een pak beter is dan die twee eerste nummers... Het lijkt er ook op alsof Muse over maar 1 thema kan schrijven.

avatar van chevy93
Creepy hoes wel.

Had zomaar uit Blade Runner 2017 kunnen komen.

avatar van mattman
1,0
chevy93 schreef:
Creepy hoes wel.

Had zomaar uit Blade Runner 2017 kunnen komen.

Een beetje een ripoff van wat Thom Yorke al deed voor de Atoms For Peace video voor Before Your Very Eyes. Zoek 'm maar even op.

avatar van Pinsnider
Esteban heeft het hierboven over twee delen van het fandom. Ik ben JUIST fan vanwege de uitersten. Met name de laatste jaren. Daarnaast vind ik het heerlijk dat ze veel meer zijn opgeschoven naar ABBA-melodielijnen en Queen een beetje hebben laten varen. Ik vind ze alleen maar leuker worden!! Speciale aandacht voor het Knight Rider riedeltje in Compliance trouwens. Laat die langspeler maar weer komen!!!

avatar van DjFrankie
Compliance is een draak van een nummer. Opmerkelijke tracklist trouwens qua namen.

DjFrankie schreef:
Compliance is een draak van een nummer.

Zeer ongeïnspireerd, zonde, ik vraag me af waarom het niet bij ze opkomt om op z'n minst dan af te sluiten met een interessante gitaar-riff oid. Het moet allemaal zo braaf, netjes en gepolijst.

avatar van esteban
Omdat het gewoon niet dat soort nummer is en zodoende onnodig? Alsof de mannen van Muse niet alle opties -en dan zeker een stevige gitaar- in gedachten nemen bij 't maken van een song. Naar mijn gevoel zou een typische Muse-gitaar net de makkelijke oplossing te zijn om de twijfelaars alsnog te plezieren. De tekst is in ieder geval alles behalve braaf, evenals de clip.

Het is inderdaad netjes gepolijst. En dat was duidelijk precies de bedoeling. Hier en daar toch fijne muzikale details. Laatst vroeg ik mij af hoe Muse zou klinken met een vleugje Daft Punk erdoorheen. Zo dus. Enig puntje van kritiek, het geheel is wat aan de simpele kant. Neemt niet weg dat het zich in mijn hoofd heeft genesteld en ik het absoluut kan hebben.

Maar goed, dat Compliance niet door iedereen gesmaakt zou worden, was na de eerste noten al duidelijk. Dit is de kant van Muse waar voornamelijk liefhebbers van vooral het vroegere werk doorgaans op afknappen. Ik ben blij dat al hun facetten blijkbaar aan bod zullen komen op de nieuwe plaat, that's the way I like it.

avatar van ABDrums
Muse, de band die mijn liefde voor rock muziek enkele jaren geleden aanwakkerde. Muse, de band die met Origin of Symmetry een verpletterende indruk op mij achterliet. Muse. De band die bij mij met Simulation Theory (los van een enkel nummer (Propaganda!)) definitief door de mand viel. Muse, de band die met Won't Stand Down een dijk van een song neerzette die mij flink verbaasde door full-on metal te gaan.

Met Compliance gaat Muse dan weer een heel andere kant op: een nummer dat inderdaad zo van Simulation Theory af had kunnen komen, maar toch ook weer heel anders klinkt.
Desalniettemin vind ik Compliance een prima song, zoals esteban hierboven ook aangeeft. De track zit bijzonder vernuftig in elkaar (luister maar eens naar de eindsectie, het zal je verbazen hoeveel er achterin de oorschelp gebeurt) en klinkt best fraai. Vooral Chris legt weer eens een te gekke bass-groove neer.
Ik kan echter maar niet wennen aan de lead-synthesizer in het refrein ('we just need your compliance'). Misschien komt dat nog, wie weet, maar dat is het enige kritiekpunt dat ik heb.

Gezien het feit dat Muse nu in feite beide uitersten van het muzikale spectrum heeft laten horen, is het lastig om een pijl te trekken op hoe de rest van Will of the People zal gaan klinken. We zullen maar moeten wachten op een nieuwe single (en in de tussentijd hopen op een nieuw concert op Nederlandse bodem).

avatar van legian
ABDrums schreef:

Laten we het nou niet overdrijven, ze brengen gewoon een catchy rocknummer met wat hardrock en electronic elementen ten gehore. Het is een stap weg van de electronische poprock, maar geen full on metal.

Ben wel benieuwd wat ze met dit album weten af te leveren.

legian schreef:

Full on metal is misschien een beetje teveel van het goede. Desalniettemin is het voor Muse-begrippen een behoorlijk ruige song. Afin, we kunnen het er in ieder geval over eens zijn dat Muse met Won't Stand Down een vet nummer heeft uitgebracht.

avatar van catdog
Won’t Stand Down vond ik best aardig maar Compliance killt toch eigenhandig mijn enthousiasme voor dit nieuwe album moet ik zeggen. Muse mag doen van mij wat ze willen, ik kan aardig wat hebben van Simulation Theory bijv., maar dit uitstapje ligt mij totaal niet.

avatar van Michiel Cohen
0,5
Heb er naar geluisterd. Lijkt wel een Eurovisie songfestival track. Dit doet toch echt het allerergste vrezen.
Die tweede track is nog erger. Lijkt wel alsof Lady Gaga dat geschreven heeft. Bah.

avatar van Michiel Cohen
0,5
DjFrankie schreef:

Onder invloed van satanische rituelen.

avatar van KKOPPI
Laten we eerlijk zijn Won't Stand Down was vet.

Compliance is het saaiste dufste nummer ooit geschreven.

Na een aanvankelijke aarzeling moet ik toch bekennen dat ik Compliance juist wel een heel sterk nummer vind. Misschien wel sterker nog dan Won't stand Down. Wat me over de streep getrokken heeft zijn de fantastische baslijn, de krachtige refreinen en de heldere stem.

Normaal ben ik meer een fan van een stevig rockend Muse. Maar een paar synthesizers op z'n tijd kan ik prima hebben.

Wederom een nieuwe single, ditmaal het titelnummer: WILL OF THE PEOPLE

Het zit wat tussen Compliance en Won't Stand Down in als ik het zo beluister. Enerzijds het stripped-down, simplistische en meer poppy karakter van Compliance, vermengd met het wat stevigere geluid van Won't Stand Down. Het is niet zo heftig als laatst genoemde nummer, maar qua sound zijn de parallellen duidelijk.

Ik verheug me steeds meer op dit album om eerlijk te zijn

avatar van esteban
Ondanks alle voor de hand liggende voorspellingen van hoe dit nummer zou klinken op basis van het stukje uit de trailer, door zeer getalenteerde fans trouwens, weet Muse toch te verrassen met deze song. Het eindresultaat is helemaal niet zoals verwacht.

Dit is vooral een plezant rocknummer geworden, luchtiger dan het onderwerp deed vermoeden. En alweer een ander facet van de band. Dit is noch in de buurt van het véél zwaardere Won't Stand Down, noch het meer elektronische Compliance. Dit is toffe stadion-rock om mee te brullen. Dit gaat daadwerkelijk een heel gevarieerd album worden. Nice! Ik hoor álle Muse-kantjes graag.

Knappe clip!

PS: Dat ritme van de eerste tussen-strofe aan 't begin lijkt énorm op Vanavond Ga Ik Uit van Clouseau.

avatar van Lightbloom
Heerlijke 3 singles, allemaal puik.
Heb wel een zwak voor Compliance.

De laatste single, Will of the People, vind ik een fijne combinatie van Marilyn Manson's The Beautiful People en Raymond van 't Groenewoud's Liefde Voor Muziek.

Benieuwd, zoals altijd, naar het nieuwe album.

avatar van esteban
Zonet Kill or Be Killed (live) gehoord. Not kidding at all, dit zou zomaar op Absolution (2003) of misschien zelfs Origin of Symmetry (2001) kunnen gestaan hebben. Als de fans die daarna afgehaakt zijn deze niet kunnen smaken, is het gewoon koppigheid. (kidding but still) Will of The People is een ongelooflijk plezant nummer, maar Kill or Be Killed voelt als het échte werk.

Kill or Be Killed (Live)

avatar van Lightbloom
Lekker rifje, dat Kill Or Be Killed, maar veruit het zwakste van de 4 liedjes die we nu kennen. Voelt als een b-kantje.

Misschien is het wel zo'n nummer dat perfect past binnen het album.

Lightbloom schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij.

avatar van Lightbloom
Dat is wat ik vind van het nummer.

And here it is ...

Kill Or Be Killed

avatar van ABDrums
Pfoe vet nummer. Bijna alle stilistische kenmerken van Muse door de albums heen komen aan bod in één nummer. Afgaande op de singles (alleen Compliance, ondanks dat het een degelijk nummer is, ligt niet in mijn straatje) kan ik toch wel stellen dat dit het beste album van de band sinds jaren is.

avatar van esteban
De indruk die ik had, blijkt effectief te kloppen. Het is geen toeval dat de nummers elk op zich aan bepaalde periodes doen denken. Warner wierp het balletje op om een stevige best-of nav zoveel jaar Muse uit te brengen. We hadden een veel beter idee, aldus Matt in een podcast / interview, we maken een volledig nieuwe plaat die knalt én waarbij de nummers ook een ode zijn aan bepaalde albums qua feel. Missie geslaagd wat mij betreft, want ze maken het tot dusver waar.

avatar van hydex
In het verleden groot fan van muse. Diverse concerten gezien waarbij de eerste in 2001 (lowlands) . Werd toen zo overdonderd dat ik alle albums blind kocht. Na drones begon ik toch wat af te haken. Simulation theorie deed mij definitief besluiten om Muse voorlopig even te laten wat het was, tot dat ik op de radio won’t stand down hoorde. Daarna het iets weer mindere compliance. Maar kill or be killed is toch wel weer erg lekker. Muse je hebt me weer te pakken.. ik ben benieuwd naar de andere nummers

avatar van repelstefan
KKOPPI schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij.

Die volg ik ook niet, een van de betere nummers van de afgelopen 10 jaar van Muse wat mij betreft

avatar van JoaMuse
Kill or Be Killed is wel bijzonder goed zeg! Verrassend om Muse zowel qua niveau als qua sound nog eens zo dicht bij hun oude hits te horen komen. Oké Drones is nog niet zo lang geleden en kwam met stevige gitaarsongs als Reapers ook wel tegemoet aan de fans van de beginjaren, maar bij Kill or be Killed heb ik nog meer dan bij alles op Drones en wat daarna kwam het gevoel dat het nummer helemaal raak is en het een echte Museclassic kan worden.

avatar van Mr. Rock
Volgens mij gaat dit een goed album worden. Alle uitgebrachte nummers tot nu toe bevallen me eigenlijk wel. Ja, zelfs Compliance. Wellicht komt dat omdat ik het nummer eerst live hoorde en dan is alles bij Muse altijd beter.