Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van spoon
1,0
sorry

Ironie kenbaar maken met een emoticon.. Dat is pas rare logica

avatar van Ataloona
Nou blijven proberen is het devies!

avatar van spoon
1,0
Ataloona schreef:
Nou blijven proberen is het devies!

Zeker!! als je niks beters te doen hebt, vooral doen.

avatar van korenbloem
Na bijna 2 jaar geen berichten meer bij dit album, vandaag een klein berichtje.
50 jaar bestaat deze geweldige plaat nu en zoals titel van dit artikel scherp weer geeft: ' Het klinkt nog steeds als de toekomst'.

avatar van Barend G
Deze week maar weer eens een mooie lofzang op de plaat in het Parool

avatar van Yield
Misschien vreemd voor iemand die "Shiny Beast" in zijn persoonlijke top 10 heeft staan, maar het is mij nog steeds niet gelukt dit album in eenmaal af te luisteren. Ben wel getergd, dat dan weer wel, het moet lukken. Ga ik dus binnenkort voor zitten en een nieuwe poging doen. Zijn er nog tips ter voorbereiding (ochtend, avond, nuchter, met middelen, sterke drank?)

avatar van Rudi S
Yield schreef:

Nee hoor, ik vind Shiny beast en Doc wel ***** deze vind ik toch een stuk lastiger.
Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

avatar van LucM
Shiny Beast vind ik ook een prima album maar met dit album wil het niet lukken. Ik zal ze nog één kans geven en dan een stem geven.

avatar van Kronos
1.19:04

Het schijnt te helpen als je gaat zitten fronsen en het stof van voor naar achter blaast terwijl je in het maanlicht een haargebakje eet samen met het kadaver van Pachuco en het lijk van Bill. Want zoals steeds komt daar een Chinees varken voorbij in de auto van Dali waar de MierManBij met een oranje klauwhamer al Hobo Chang Ba roepend suiker en spijker in klopt als een ouwe scheet van een veteraan die klem zit in een muizenvalreplica.

Maar ik beluister het album gewoon in twee keer: Trout Ma en Sk Replica.

avatar van EttaJamesBrown
EttaJamesBrown schreef:
Ik heb een paar albums thuis waarvan ik de eerste liedjes onnoemlijk veel vaker heb gedraaid dan de laatste liedjes. Daar is dit album de ranglijstaanvoerder van.

Ik blijf het proberen, want ergens vind ik het erg intrigerend. Maar ja, na een minuut of 20 a 30 schuift intrigerend op naar irriterend.

Voor de grap zou ik de volgende keer eens halverwege moeten beginnen.

Heb deze week mijn eigen tip gevolgd en het album in porties tot mij genomen. Bij sambal, whisky en wasabi werkte dat ook het beste om de lol er van op den duur in te zien. Volgende maand gaat Rosa Ensemble het verhaspeld live vertonen in VERA. Kapitein Etta zal de vis zich aldaar laten smaken (en zwemmen).

avatar van Deranged
Frownland is wel echt een geweldig nummer.

Jammer dat deze niet op Spotify staat.

avatar van Deranged
Moonlight On Vermont. Captain Beefheart Guitar Cover - YouTube

Dit laat wel zien dat Moonlight on Vermont behoorlijk ingenieus gitaarwerk bevat. Nogmaals jammer dat deze niet beschikbaar is voor streamen. Zo'n track als Moonlight on Vermont kan voor mij wel wedijveren met het beste op mijn inmiddels favoriete Beefheart: Doc at the Radar Station.

avatar van thesceneisnow
1.19:04

Mijn tip zou zijn om dit album nou juist NIET in 1 keer te gaan luisteren.
1) Luister 'Ella Guru', 'Moonlight' en 'China Pig' 3x achter elkaar. Pak gelijk even de eerste 6 seconden van 'Pachuco Cadaver' mee om even te lachen en de eerste minuut van 'my human gets me blues'. Dit even laten bezinken.
2) Als de volgende ochtend de gedachte opkomt; 'dit wil ik niet goed vinden' zou ik er niet mee verder gaan. Herhaal het recept eventueel een half jaar later nog eens.
3) De volgende dag luister je deze nummers weer maar voegt daar 'frownland, 'dachau blues', 'neon meate dream', de volledige 'my human gets me blues' en 'when big joan sets up' aan toe. 'Pena' verdiend speciale aandacht; alleen al het praatgedeelte aan het begin van het nummer maakt diepe indruk. Probeer veel te lachen (ik doe dit al 20 jaar met dit album en specifiek dit nummer) en laat ook de gedachte toe; 'ja maar dit slaat helemaal nergens op!'. Dan is de muziek met debiele 'zang' nog niet eens begonnen.
Om het bewustzijn en het (on)geloof nog even op te rekken is het raadzaam om het laatste gedeelte van 'hair pie bake 1' even hard aan te zetten (vanaf minuut 3.55) waar Don Vliet een gesprek heeft met twee jongeren waar hij bijgestaan wordt door een overvliegend vliegtuig. "It's a bush recording. We're out recording the bush. Name of the composition is..Neon Meate Dream of a Octafish. Um. No... It's 'Hair Pie'" Luister hierna nog 'hobo chang ba'. Ook hier; probeer veel te lachen!
Afsluiter 'veteran's day poppy', hoewel een prachtig nummer, zal de gedachte ontlokken; 'jee, wat klinkt dit doorsnee'. Slaap er even een nachtje over. Er zullen puzzelstukjes in elkaar vallen.
4) Ga iets leuks doen (schilderen of zo) zet de muziek aan en geniet. Met volle teugen en van het gehele album. En merk langzaam op hoe 'poppy' dit album vaak óók is. En hoe ongelooflijk lekker het in elkaar steekt.

avatar van willemmusic
Aanbevelenswaardig advies van je, thesceneisnow
Graag voeg ik er een citaat van Erik Voermans, een door mij zeer gewaardeerd muziekcriticus, aan toe:

"Frown­land, het eerste stuk op de plaat, duurt slechts 1 minuut en 41 seconden, maar wie het volhoudt, weet dat zijn leven nooit meer hetzelfde zal zijn."

Waarvan acte!

Ik moet er trouwens aan toevoegen dat het mij oók zelden lukt dit album in één sessie te verteren.
Als je de dubbel-lp hebt: beperk je tot één kant per luisterbeurt.
Anders komt deze plaat, zoals zovaak gebeurt, bovenaan op de lijst "Minst Gedraaide Meesterwerken" !

Sterkte!