Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van spoon
1,0
sorry

Ironie kenbaar maken met een emoticon.. Dat is pas rare logica

avatar van Ataloona
Nou blijven proberen is het devies!

avatar van spoon
1,0
Ataloona schreef:
Nou blijven proberen is het devies!

Zeker!! als je niks beters te doen hebt, vooral doen.

avatar van korenbloem
Na bijna 2 jaar geen berichten meer bij dit album, vandaag een klein berichtje.
50 jaar bestaat deze geweldige plaat nu en zoals titel van dit artikel scherp weer geeft: ' Het klinkt nog steeds als de toekomst'.

avatar van Barend G
Deze week maar weer eens een mooie lofzang op de plaat in het Parool

avatar van Yield
Misschien vreemd voor iemand die "Shiny Beast" in zijn persoonlijke top 10 heeft staan, maar het is mij nog steeds niet gelukt dit album in eenmaal af te luisteren. Ben wel getergd, dat dan weer wel, het moet lukken. Ga ik dus binnenkort voor zitten en een nieuwe poging doen. Zijn er nog tips ter voorbereiding (ochtend, avond, nuchter, met middelen, sterke drank?)

avatar van Rudi S
Yield schreef:

Nee hoor, ik vind Shiny beast en Doc wel ***** deze vind ik toch een stuk lastiger.
Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

avatar van LucM
Shiny Beast vind ik ook een prima album maar met dit album wil het niet lukken. Ik zal ze nog één kans geven en dan een stem geven.

avatar van Kronos
1.19:04

Het schijnt te helpen als je gaat zitten fronsen en het stof van voor naar achter blaast terwijl je in het maanlicht een haargebakje eet samen met het kadaver van Pachuco en het lijk van Bill. Want zoals steeds komt daar een Chinees varken voorbij in de auto van Dali waar de MierManBij met een oranje klauwhamer al Hobo Chang Ba roepend suiker en spijker in klopt als een ouwe scheet van een veteraan die klem zit in een muizenvalreplica.

Maar ik beluister het album gewoon in twee keer: Trout Ma en Sk Replica.

avatar van EttaJamesBrown
EttaJamesBrown schreef:
Ik heb een paar albums thuis waarvan ik de eerste liedjes onnoemlijk veel vaker heb gedraaid dan de laatste liedjes. Daar is dit album de ranglijstaanvoerder van.

Ik blijf het proberen, want ergens vind ik het erg intrigerend. Maar ja, na een minuut of 20 a 30 schuift intrigerend op naar irriterend.

Voor de grap zou ik de volgende keer eens halverwege moeten beginnen.

Heb deze week mijn eigen tip gevolgd en het album in porties tot mij genomen. Bij sambal, whisky en wasabi werkte dat ook het beste om de lol er van op den duur in te zien. Volgende maand gaat Rosa Ensemble het verhaspeld live vertonen in VERA. Kapitein Etta zal de vis zich aldaar laten smaken (en zwemmen).

avatar van Deranged
Frownland is wel echt een geweldig nummer.

Jammer dat deze niet op Spotify staat.

avatar van Deranged
Moonlight On Vermont. Captain Beefheart Guitar Cover - YouTube

Dit laat wel zien dat Moonlight on Vermont behoorlijk ingenieus gitaarwerk bevat. Nogmaals jammer dat deze niet beschikbaar is voor streamen. Zo'n track als Moonlight on Vermont kan voor mij wel wedijveren met het beste op mijn inmiddels favoriete Beefheart: Doc at the Radar Station.

avatar van thesceneisnow
1.19:04

Mijn tip zou zijn om dit album nou juist NIET in 1 keer te gaan luisteren.
1) Luister 'Ella Guru', 'Moonlight' en 'China Pig' 3x achter elkaar. Pak gelijk even de eerste 6 seconden van 'Pachuco Cadaver' mee om even te lachen en de eerste minuut van 'my human gets me blues'. Dit even laten bezinken.
2) Als de volgende ochtend de gedachte opkomt; 'dit wil ik niet goed vinden' zou ik er niet mee verder gaan. Herhaal het recept eventueel een half jaar later nog eens.
3) De volgende dag luister je deze nummers weer maar voegt daar 'frownland, 'dachau blues', 'neon meate dream', de volledige 'my human gets me blues' en 'when big joan sets up' aan toe. 'Pena' verdiend speciale aandacht; alleen al het praatgedeelte aan het begin van het nummer maakt diepe indruk. Probeer veel te lachen (ik doe dit al 20 jaar met dit album en specifiek dit nummer) en laat ook de gedachte toe; 'ja maar dit slaat helemaal nergens op!'. Dan is de muziek met debiele 'zang' nog niet eens begonnen.
Om het bewustzijn en het (on)geloof nog even op te rekken is het raadzaam om het laatste gedeelte van 'hair pie bake 1' even hard aan te zetten (vanaf minuut 3.55) waar Don Vliet een gesprek heeft met twee jongeren waar hij bijgestaan wordt door een overvliegend vliegtuig. "It's a bush recording. We're out recording the bush. Name of the composition is..Neon Meate Dream of a Octafish. Um. No... It's 'Hair Pie'" Luister hierna nog 'hobo chang ba'. Ook hier; probeer veel te lachen!
Afsluiter 'veteran's day poppy', hoewel een prachtig nummer, zal de gedachte ontlokken; 'jee, wat klinkt dit doorsnee'. Slaap er even een nachtje over. Er zullen puzzelstukjes in elkaar vallen.
4) Ga iets leuks doen (schilderen of zo) zet de muziek aan en geniet. Met volle teugen en van het gehele album. En merk langzaam op hoe 'poppy' dit album vaak óók is. En hoe ongelooflijk lekker het in elkaar steekt.

avatar van willemmusic
Aanbevelenswaardig advies van je, thesceneisnow
Graag voeg ik er een citaat van Erik Voermans, een door mij zeer gewaardeerd muziekcriticus, aan toe:

"Frown­land, het eerste stuk op de plaat, duurt slechts 1 minuut en 41 seconden, maar wie het volhoudt, weet dat zijn leven nooit meer hetzelfde zal zijn."

Waarvan acte!

Ik moet er trouwens aan toevoegen dat het mij oók zelden lukt dit album in één sessie te verteren.
Als je de dubbel-lp hebt: beperk je tot één kant per luisterbeurt.
Anders komt deze plaat, zoals zovaak gebeurt, bovenaan op de lijst "Minst Gedraaide Meesterwerken" !

Sterkte!

avatar van Marco dB
Eindelijk op de streamingdiensten te vinden. Kan er een nieuwe lichting liefhebbers geboren worden.

avatar van spinout
Ik trek de RHCP-ers ook niet. En TMR is natuurlijk geen rock "rock record".

Wat is het dan?

En nee ben ook geen fan van de RHCP, maar toch is het helemaal waar wat hij zegt (vind ik

avatar van AOVV
Heel wat jaartjes geleden heb ik dit album weleens beluisterd, denk ik - oppervlakkig, zal ik maar toegeven (al weet ik dat zelf niet eens meer). Vandaag een wat indringender luisterbeurt achter de kiezen, hoewel enige andere activiteit in de marge me nog steeds niet vreemd was deze avond (had nog wat te doen, met andere woorden).

En het - je voelt me natuurlijk al komen - geen plaat om zomaar na één luisterbeurt aan een verdict te onderwerpen. Ga ik dan ook niet doen. De laatste tijd kwam er af en toe een los nummer van dit album langs in mijn playlist, zoals Dachau Blues en Moonlight on Vermont. Dat zijn nog best conventionele songs, zeker binnen het kader van dit album. Maar bij uitbreiding staat hier eigenlijk geen enkel stuk op dat irritatie weet op te wekken (ik weet niet of dat goed is, eerlijk gezegd), maar zeer zeker wel fascinatie (ben ik dan weer wel heel erg zeker van dat dit goed is ).

Soit, ik ben hier nog lang niet klaar mee. Denk dat ik 'm ook ga proberen aanschaffen, op CD dan wel LP (als het qua prijs binnen de perken blijft).

avatar van Poles Apart
AOVV schreef:

Op LP zowat onbetaalbaar, op CD wel te doen, maar ook niet zo snel onder de 10-15 euro tegenwoordig (zelfs tweedehands niet).

avatar van Droombolus
Naar aanleiding van het recente overlijden van een oude vriend weer eens integraal beluisterd. Het blijft een uitdaging zal ik maar zeggen.

avatar van willemmusic
Gecondoleerd met het verlies van een goede vriend, Droombolus. Het moet een bijzonder iemand zijn geweest met een bijzondere smaak. Hulde, hoe je hem eert, niet met 2 minuten stilte, maar met bijna 2 uur avant-gardemuziek!

avatar van willemmusic
Het moet een uur en 20 minuten zijn, excuus.

avatar van Stalin
willemmusic schreef:
Het moet een uur en 20 minuten zijn, excuus.

Maar het voelt als 2 uur

avatar van korenbloem
heb na een lange tijd weer een muziek rock manie, en van alle albums die ik kan beluisteren en leren kennen. Blijf ik steevast terug keren naar TMR. Wat een prachtige plaat!

Voor de geïntresseerden: er is een 24bit web release uitgebracht in 2021.

avatar van Poles Apart
Poles Apart schreef:
Op LP zowat onbetaalbaar

En dan toevallig loop je bij de Oxfam tegen een betaalbaar tweedehands exemplaar aan in uitstekende staat. Geen moment getwijfeld en meegenomen (samen met een CD van The Left Banke) .

thesceneisnow - MusicMeter.nl

Ik zit inmiddels al bij les 4 en het aantal sterren staat inmiddels ook al op 4.
Geweldige cursus TMR is dit.

avatar van Slowgaze
Yield schreef:
En merk langzaam op hoe 'poppy' dit album vaak óók is.

Nu wil ik Trout Mask Replica (Taylor's Version).

Slowgaze schreef:

Nu wil ik Trout Mask Replica (Taylor's Version).
Miss Americana 2 : Fast N Bulbous and other love songs

Kan een album een meesterwerk zijn als je'm niet kunt uitzitten? Ik weet dat zo net nog niet.

avatar van Paalhaas
Het viel me net, na al die jaren, voor het allereerst op dat de Kapitein een badmintonshuttle op zijn hoed heeft staan. Hij liet ook echt niets aan het toeval over.

avatar van Paalhaas
boemp schreef:

Een valide vraag. Is de term "meesterwerk" een objectieve of subjectieve kwalificatie? Een "meester" is volgens mij iemand die zijn vak uitzonderlijk goed verstaat. Als het gaat over houtbewerking of zo, dan is er volgens mij al snel consensus over de vraag of iemand daar heel goed in is. Bij een abstractere kunstvorm als muziek denk ik dat dat lastiger ligt. De Kapitein, en dan met name dit album van hem, daar zal niet snel een consensus over komen. En zelfs al was dat wel zo, wat zegt een consensus van de goegemeente mij of jou persoonlijk? ik ben eigenwijs genoeg om het oneens te zijn met behoorlijk wat "consensussen" in de muziekwereld en daarbuiten. Dus wat mij betreft is "meesterwerk" lekker subjectief.

Maar daarom ook: ja, een album kan een meesterwerk zijn als je hem niet uit kunt zitten. Misschien alleen niet voor jou.