Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
avatar van Marb
red hot schreef:
Beefheart heeft nooit drugs gebruikt... daar was hij tegen

Klopt, hij was gewoon een enorm creatieve poeët/woordkunstenaar. Zijn gedichten zijn duister, gebogen, absurd, abstract, surrealistisch, humoristisch, lijken nergens over te gaan, maar klinken aan sommige stukken eigenlijk wel maatschappijkritisch en zelfs aan het milieu-defensieve aan toe. Die man is eigenlijk gewoon een literair genie wat woordspeling en kunst aan gaat. Wat kan ik genieten van zijn platen. Ik ben eerlijk en de meeste fans zullen het met me eens zijn dat Blue Jeans en Moon Beams en unconditionally guaranteed gewoon twee GIGANTISCH WAARDELOZE Beefheart- albums zijn waar [Zoals te zien is op de cover van unconditionally guaranteed het alleen om het geld lijkt te draaien, waarop een paar bimbo's bij Virgin hadden gehoopt. Daarna is er [naar mijn weten] ook een einde gekomen aan de originele bezetting van The Magic Band.

Master master
This is recorded thru uh flies ear
'n you have t' have uh flies eye t' see it
It's the thing that's gonna make Captain Beefheart
And his magic band fat
Frank it's the big hit
It's the blimp
It's the blimp Frank
It's the blimp

When I see you floatin' down the gutter
I'll give you uh bottle uh wine
Put me on the white hook
Back in the fat rack
Shad rack ee shack
The sumptin' hoop the sumptin' hoop
The blimp the blimp
The drazy hoops the drazy hoops
They're camp they're camp
Tits tits the blimp the blimp
The mother ship the mother ship
The brothers hid under their hood
From the blimp the blimp
Children stop yer nursin' unless yer renderin' fun
The mother ship
The mother ship's the one
The blimp the blimp
The tapes uh trip it's uh trailin' tail
It's traipse'n along behind the blimp the blimp
The nose has uh crimp
The nose is the blimp the blimp
It blows the air the snoot isn't fair
Look up in the sky there's uh dirigible there
The drazy hoops whirl
You can see them just as they were
All the people stir
'n the girls knees trembles
'n run 'n wave their hands
'n run their hands over the blimp the blimp
Daughter don't yuh dare
Oh momma who cares
It's the blimp it's the blimp

HAHAHA! Humor tot en met [vind ik]

Maartenn (crew)
Ik heb dit album al een paar dagen, maar ik heb nog steeds geen enkel idee wat voor stem ik hierop moet uitbrengen. Geniaal of rotzooi? Wie zal het zeggen? Ik voorlopig nog niet in ieder geval!

avatar van Paap_Floyd
Paalhaas schreef:

Luister eens naar Borbetomagus - Barbed wire maggots, al zal-ie moeilijk te vinden zijn, de platenmaatschappij heeft zo goed mogelijk geprobeerd om dit de hersentjes van onschuldige kindertjes te besparen. O nee, ik heb hem in mijn share!

Ik ben deze eens aan het pindakazen, ben toch wel nieuwsgierig geraakt.

Over Trout Mask Replica:

Ik ben halverwege luisterbeurt twee en het begint me steeds meer te bevallen. Het begin is altijd even wennen en vind ik nog even het moeilijkste deel van het album. Onvermijdelijk dat dit meer luisterbeurten gaat krijgen.

To be continued..

avatar van Fianosther
Tot en met Dachau Blues geluisterd in de platzenzaak, vervolgens zag ik staan dat het plaatje geproduceerd is door Frank Zappa en heb ik de cd maar gekocht. Ik heb 'em tot nu toe nog nietzo heel veel geluisterd maar Dachau Blues is echt een geweldig nummer.

Davez
Hmmm raar plaatje is het minste dat je kan zeggen.

Al dat getokkel bevalt me wel , alleen niet bij elk nummer. De nummers zonder muzikale begleiding vind ik al helemaal waardeloos.

Toch staan er minstens 5 a 6 zeer sterke numers op.

Davez
Het is overigens ook duidelijk to horen dat er gelijkenissen zijn met Frank Zappa muziek.

Ik ben in beide heren hun werk nog niet echt wegwijs maar ik ontdek dit nu maar omdat het ook wat progkantjes heeft. Iets waar ik de laatste maanden een zwak voor heb gekregen.

De lengte van het album is wel een barriere. Ik hou van korte krachtige albums, niet zozeer kwa lengte maar wel kwa aantal nummers.

avatar van levenvergeten
Je wordt echt door de kamer geslingerd als je hier naar luistert.

avatar van The Scientist
Vannacht om 4 uur gedraaid, in gezelschap van Paalhaas, Paap_Floyd, BoordAppel en Hammerhead, en er is echt geen genialer tijdstip voor te bedenken, wat een feest

avatar van HammerHead
En dan blijkt dat Teun's hoofd vol zit met nutteloze kennis, zoals de volledige dialoog tussen de Captain en de Mascara Snake uit Pena.

Davez
Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel jonge mensen zijn die naar oude muziek luisteren, terwijl ikzelf nog nooit zo iemand in het echt ben tegengekomen...

red hot:

verwar je zappa niet met beefheart?

avatar van Paap_Floyd
HammerHead schreef:
Ja, ongehoord. Geen mooier moment om te luisteren zoals Jelle (De_Professor) al zei.

avatar van Paalhaas
HammerHead schreef:

Leuk nachtje gehad, hè jongens?

Joy schreef:
red hot:

verwar je zappa niet met beefheart?

ehm nee ik verwar Zappa niet met Beefheart? Wrm?

Maartenn (crew)
Grappig wat wikipedia over dit album heeft te melden:

Trout Mask Replica is het derde en bekendste album van Captain Beefheart and the Magic Band. De dubbel-LP stamt uit 1969 en wordt als een van de invloedrijkste van de 20e eeuw beschouwd.

Volgens het verhaal schreef Don Van Vliet (alias Captain Beefheart) alle nummers onafgebroken in 25 uur achter zijn piano.

EVANSHEWSON
Ik had al talloze positieve recenties gelezen her en der. Ik dacht dit kan absoluut niet misgaan, dàt moet een héél fijn plaatje zijn...
Deze plaat wordt overal de hemel in geprezen...

Ik vond hem eens voor een redelijke prijs en kocht hem dus blind, of nou ja : doof - zonder dit eerst beluisterd te hebben;

Had ik beter wel gedaan ; Ik heb hem twee keer proberen helemaal uitzitten. Helaas, het is zoals die ene film waar ik middenin ben gaan lopen omdat ik totaal niet begreep waarover het ging - zo het al ergens over ging - ik heb het over Himmel über Berlin van Wim Wenders - nou met dit plaatje heb ik dat nu ook.

Voor mij is dit pure kakafonie, hier zit geen structuur in, laat staan melodie, refreinen, laat staan iets wàt doet vermoeden dat hier muziek gemaakt wordt...

Ik vind dit dus totaal ONBELUISTERBAAR.

Bijgevolg, wie hem hebben wil kan hem gratis krijgen, wil hem zelfs ruilen tegen een redelijk ander ceedeetje dat je kwijtwil, aan mij is dit niet besteed.

Ik begrijp van deze "muziek" - en dan vind ik het woord muziek echt te veel eer voor zoiets - totaal maar dan totaal NIETS.

Het spijt me. Ik heb best "moeilijke muziek" in mijn zeer gevarieerde collectie (oa van Zappa), maar van dit hier snap ik niets.
What's the point ??????

Ik dacht na 20 minuten dat men nog steeds de instrumenten aan het stemmen was, dat de zanger zijn keel- of zangoefeningen aan het herhalen was, tot wanneer de muziek zou zijn gaan beginnen, maar ik heb - een verschrikking - heel die plaat uitgezeten, tot ik barstende hoofdpijn kreeg, ik lieg niet !

Dus, sorry, maar niet aan mij besteed, Ik geef dit 1.5 sterretje voor de moeite van die meneer om zijn instrumenten op te stellen en zijn microfoon in te pluggen. En voor het redelijk geslaagde hoesje.

Kies 6 favoriete nummers vraagt men dan als men een beoordeling heeft gegeven. Ik heb niets aangeduid, sorry !

Wie ze hebben wil : patrickivo@telenet.be

GEHEEL GRATIS, wel af te halen in het Waasland !

Ik zoek wel nog : Sell Out van The Who !

avatar van Petterson
Haha, ik wil hem wel hebben hoor. Interessante plaat

avatar van KampF
Nou, ik heb even wat reacties gelezen (+ de site van piero scaruffi bekeken)

Of ik ga dit heel tof vinden
Of helemaal niks

Ik ben benieuwd....

Joy
de vraag is natuurlijk of je muziek moet begrijpen om het ok te kunnen vinden

gewoon over je heen laten komen is geen optie?

ik begrijp je wel, ik vind dit ook niks, zoals meer werk waar een zappa zijn hand in heeft, maar interessant is het wel

EVANSHEWSON
KampF schreef:
Nou, ik heb even wat reacties gelezen (+ de site van piero scaruffi bekeken)

Of ik ga dit heel tof vinden
Of helemaal niks

Ik ben benieuwd....

Deze muziek is zo extreem "speciaal" dat je
er ofwel enorm van houdt of zoals ik dat je er niets aan vindt.
Denk niet dat er tussenmogelijkheden zijn in dit geval.

Ik heb ook nog nooit één nummer gehoord van IRON MAIDEN - ok dat is natuurlijk waarschijnlijk iets Metal-achtigs, maar echt waar, ik zou ze niet herkennen op de radio, want het is me nooit of nooit overkomen om daar 1 noot van gehoord te hebben.

Misschien vind ik daar ook niets aan, misschien wel, maar aan de totaal wansmakelijke hoezen te zien, vrees ik voor het eerste.

Tja, ik ben redelijk Mainstream, ik vind Frank Zappa zowat het extreemste dat ik in huis heb, van het meeste van zijn werk hou ik wel, heb er redelijk wat cd's van.

Maar ééntje heb ik ook weggedaan omdat ik het zo vreselijk slecht vond : Civilization en nog wat in de titel - phase zoveel of zo !
Màn, dat deed pijn aan de oren !

Vrienden van mij zijn enorme Jazzliefhebbers. Op zijn tijd mag jazz van mij ook, maar zeker geen free-jazz of zo, brrr !

Nou, die waren zeer lyrisch over The Köln Concert van ene KEITH JARRETT, muziek waar ik echt ook geen bal aan vind; het is vooral van kijk eens mama, hoe virtuoos ik ben !
Maar ik zie de ziel niet in die muziek, ze raakt me absoluut niet.

Muziek is iets raars, wat als hemelse klanken in de één zijn oren klinkt, doet vreselijk pijn in de oren van een ander.

MIjn absolute favorieten zijn (ik zal er hier 10 noemen);
Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd, Elvis Presley, Bob Marley, Bob Dylan, Neil Young, Led Zeppelin, U2 en Roy Orbison.
En allez om er dan elf te noemen ; R.E.M.

En voorlopig het allerslechtste wat ik ooit hoorde was Bon Jovi, al komen Mariah Carey, Whitney Houston en die nieuwe generatie "R&B" (Arrenbie zoals die vreselijke ontzielde rommel heet) toch ook erg in de buurt.
Het zal ook wel aan mijn oren liggen denk ik dan.

Maar ik deel Captain Beefheart niet in bij slechte muziek, dit is gewoon muziek die ik niet SNAP !
Einde epistel !

avatar van KampF
Je moet ook bepaald gevoel voor humor hebben wil je deze plaat 'snappen' / leuk vinden. Na de eerste luisterbeurt heb ik een aantal keer gedacht "gast, hou je kaak es, je bent niet grappig".. Het gaat misschien nog een keer werken op een late avond, met veel biertjes, maar dan neem ik het ook niet serieus. Als ik experimentele muziek wil horen uit deze tijd zet ik wel VU's SISTER RAY aan.

avatar van korenbloem
Wat sommige mede muziek liefhebbers hier beschrijven ervaar ik totaal niet.

Ik kwam de titel van dit album ooit eens tegen in een muziek recensie en in een stuk of mister Cobain. Er stond dat dit het mooiste album was van Cobain kende.?

De eerste keer toen ik dit album hoorde wist ik niet goed wat ik er precies mee moest en hoe ik het moest plaatsen. Maar het album kreeg een tweede kans, en één keer per maand beluisterde ik voorzichtig een aantal nummers van dit album, soms in de mp3 speler, en meestal achter de computer tijdens het serven over internet. Na een aantal maanden pakte de nummers mij meer, waardoor ik meer van dit album moest horen.

Ik begon te houden van de variatie in muziek De grappige stemmetjes, en de muzikale grapjes die door deze cd klinken. Als dit album mag worden samen gevat in een muziek gerne dan wordt dat: Vrijheid. Deze plaat is een gevoel van vrijheid.

De liedsjes zijn nooit voor mij het zelfde hoe vaak ik er ook naar luister. ik hoor altijd iets nieuw. De muziek verast mij, en als ik denk dat ik de plaat zo goed ken, ondek ik soms weer een nieuwe muziekale overgang, een woordspeling etc. DE muziek per liedje beschrijft een muzikale wereld opzich zelf

Maar probeer het niet te begrijpen of van te houden. JE hoeft er alleen maar te zijnvoor deze plaat te zijn, en wanneer je genoeg geduld hebt voor dit werk, dan zal het één van de meest byzondere cd's zijn die je ooit zult horen.

Wanneer ik nu kijk op winamp zie ik 'Veteran's Day Poppy" en baal ik dat dit album geen 40 liedjes bevat.

5 sterren, zonder twijfel

Omdat Tom Barman schijnbaar een vleugje Captain Beefheart verwerkt zou hebben in Worst Case Scenario en In a Bar, Under the Sea, was ik wel benieuwd naar dit album.

Na dit album één keer gehoord te hebben begreep ik volkomen wat er met dat vleugje Captain Beefheart werd bedoeld .

Een paar luisterbeurten later bleek dit een geniale vijfsterren-plaat .

Nu moet ik ook maar eens achter dat Mingus album aan, waarop Theme from Turnpike is gebaseerd.

avatar van korenbloem
na dat ik de recensie heb geschreven, heb ik de plaat misschien 3 of 4 keer achter elkaar aangezet en ik heb deze week erg vaak geluistert en nu ben ik klaar voor de volgende stap, hij gaat mijn top 10 in.

korenbloem schreef:
na dat ik de recensie heb geschreven, heb ik de plaat misschien 3 of 4 keer achter elkaar geluistert. Nu ben ik klaar voor de volgende stap...... hij gaat mijn top 10 in.

korenbloem schreef:

Kun je deze plaat dan helemaal in 1 ruk uitluisteren?

Ik denk dat ik hem maar een half uur aankan en dan moet ik hem wel afzetten om even tot bezinking te komen. Nog steeds kan ik niet op deze plaat stemmen..

ja zeker,

o heerlijk, die rock jazz invloeden.

Jesse schreef:

correctie, het basloopje uit dEUS's W.C.S. (FIRST dRAFT)

komt uit een nummer van zappa, little umbrellas, afkomstig van hot rats (beefheart deed daar 1 nummer op mee - willie the pimp)

en zappa's civilisation, phase III is imo prachtig

toegankelijk? niet bepaald maar dat is weinig werk van zappa

gun het 20 luisterbeurten en je ontdekt, ook zoals altijd bij zappa, de werkelijke schoonheid

@Joy

1. Ik mag toch wel een album van Captain Beefheart kopen, als ik zijn naam meerdere keren heb gehoord bij discussies over (verschillende albums van) dEUS.

2. Ik doel in mijn bericht op het album Worst Case Scenario. Niet specifiek op het nummer W.C.S. (FIRST dRAFT)

3. Dat er bij dEUS ook links naar Zappa worden gelegd, heb ik heus ook wel vernomen, ik bezit zelf o.a. Hot Rats (met het betreffende nummer Little Umbrellas)

... Maar van mij krijg je carte blanche om Frank Zappa, waar je maar wilt, te promoten .

avatar van Lukas
1,5
Maartenn schreef:

Kun je deze plaat dan helemaal in 1 ruk uitluisteren?

Juist ja. Ik heb precies hetzelfde. Het is heel gek met deze plaat. Gek genoeg vind ik het niet eens zo naar of zo ontoegankelijk klinken allemaal, maar na een half uur ben ik het gewoon wel beugehoord. Ik luister hem nu weer eens en heb me voorgenomen om dan eindelijk maar eens het einde te gaan halen.
Natuurlijk is het een rare plaat, begrijp me goed, maar er is echt genoeg muziek die lastiger te vatten is, denk ik. Dit is gewoon de nog meer geflipte, experimentele, en bluesy voorvader van Tom Waits ten tijde van Rain Dogs. Hoewel ik dit best even kan aanhoren, denk ik dat de optelsom van 80 minuten deze geflipte herrie mij een beetje te gortig is. Ik gok dan ook niet dat er hier echt met veel sterren gestrooid gaat worden.
Ik denk dat ik nog even een weekje in de leer ga bij liefhebbers van deze muziek, want volgens mij snap ik het nog niet. Misschien ben ik hier gewoon nog niet aan toe en is deze muziek nog te moeilijk voor mij. Want zonder dit album boven de 4* slaag ik natuurlijk nooit voor de cursus 'muzieksnob worden voor dummies' ( )