Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Straight

1. Frownland (1:41)
  2. The Dust Blows Forward and the Dust Blows Back (1:53)
  3. Dachau Blues (2:22)
  4. Ella Guru (2:27)
  5. Hair Pie: Bake 1 (4:59)
  6. Moonlight on Vermont (3:59)
  7. Pachuco Cadaver (4:40)
  8. Bill's Corpse (1:49)
  9. Sweet Sweet Bulbs (2:21)
  10. Neon Meate Dream of a Octafish (2:26)
  11. China Pig (4:03)
  12. My Human Gets Me Blues (2:46)
  13. Dali's Car (1:26)
  14. Hair Pie: Bake 2 (2:23)
  15. Pena (2:34)
  16. Well (2:08)
  17. When Big Joan Sets Up (5:18)
  18. Fallin' Ditch (2:08)
  19. Sugar 'N Spikes (2:30)
  20. Ant Man Bee (3:57)
  21. Orange Claw Hammer (3:35)
  22. Wild Life (3:10)
  23. She's Too Much for My Mirror (1:41)
  24. Hobo Chang Ba (2:02)
  25. The Blimp (Mousetrapreplica) (2:05)
  26. Steal Softly Thru Snow (2:19)
  27. Old Fart at Play (1:51)
  28. Veteran's Day Poppy (4:31)
Koekebakker schreef:

Zeker. Dit is zo'n plaat die ik een jaar of wat geleden, met hoge verwachtingen, meermaals beluisterd heb, maar waar ik maar geen schoonheid in kon ontdekken.

Maar er zijn zoveel mensen lovend, dat ik het ooit nog wel weer eens zal proberen.

Wat ik zo bijzonder vind aan deze plaat, is dat je op een hele andere manier naar muziek moet luisteren, bij veel platen word alles mooi voorgeschoteld, en hier heb je zo iets van "kus mijn kl****" zoek het mooi maar zelf uit. Maar je wordt wel zwaar beloond, als je het eenmaal uitgevist hebt.

avatar van orbit
0,5
Music4ever schreef:
Ach, kom op orbit, IMPULS heeft gewoon gelijk.
Dit is muziek wat niet makkelijk wegluistert en daardoor heeft het een aantal luisterbeurten nodig. Ik heb de cd zelf niet (wel vlagen gehoord en wil hem binnenkort aanschaffen) maar ik hoor wel dat er iets geniaals in zit.
Als je deze muziek goed WIL vinden, moet je daar even de tijd voor nemen. IMPULS legt het allemaal goed en helder uit, niets mis mee.

Ok, als jij zegt dat ie gewoon gelijk heeft zal het wel

Ik heb deze plaat wel ns een paar luisterbeurten gegeven vroeger (toen ik ceedees nog via de bieb ontdekte).. maar het werkt me alleen maar gigantisch op mijn zenuwen. En ik ben heus niet de enige die er zo over denkt hoor. Het halve web zit vol met beefheart-haters. Dat je respect hebt voor experimentatie is best, maar ga nou niet verkondigen dat het ook meteen briljante muziek is

avatar van Paalhaas
Wat is dit toch briljante muziek!

avatar van BoordAppel
Vooral erg grappig dit album. De titel + hoes zijn niets minder dan briljant de muziek vooralsnog niet maar volgens mij is dit typisch iets wat na 50 keer luisteren ineens geniaal wordt.

Ook een grote inspiratiebron voor latere artiesten volgens mij. Madlib (als Quasimoto) heeft hier goed naar geluisterd en maakt ook albums in zo'n soort stijl. Allemaal losse korte fragmenten die vreemd ergens aan elkaar hangen.

[edit]Sterker nog, volgens mij sampled Madlib zelfs van deze Kapitein [/edit]

avatar van Music4ever
Heb dit album besteld, ik ga me er maar aan wagen.
De reden dat ik dit album zo graag wil ontdekken is omdat dit eigenlijk met geen enkele band/artiest vergeleken kan worden en omdat ik zelf nog nooit zoiets heb gehoord. Het is zo'n aparte stijl van zingen/muziek spelen. Ben erg benieuwd!

avatar van Music4ever
Zo, mijn eerste luisterbeurt zit er op, ben nu met de 2e bezig. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. De gitaren vind ik af en toe erg lekker klinken! De stem van Don van Vliet is hetgeen waar ik het meest aan wennen moet. Ga zeker nog 3/4 keer luisteren alvorens ik ga stemmen. Nu ik hem voor de 2e keer luister wordt ie al een tikkeltje beter trouwens.

avatar van Paalhaas
Dit had ik niet van je verwacht, M4E.

avatar van Music4ever
Heb gisteren mijn 2e luisterbeurt gehad en vandaag een 3e. (ben nu met de 4e bezig, nr.23 nu) Het valt mij erg mee, de gitaren klinken af en toe zeer goed! Ook de bas doet goed zijn werk. De nummers zelf zijn natuurlijk moeilijk te ontcijferen, maar ik denk dat dat vanzelf wel komt. Nogmaal vele gitaarstukken vind ik nu al erg goed!
Die stem moet ik nog erg aan wennen, maar de muziek begin al te waarderen. 3,5 ster voor dit moment.

avatar van Music4ever
En wederom een halfje erbij. (van 3,5 naar 4)
Ik begin steeds meer te wennen aan die stem en die vreemde gitaarloopjes. Het kost wat tijd (6 luisterbeurten nu) maar ik heb wel het gevoel dat ik rijkelijk beloond word. Ella Guru vind ik trouwens het best, wat een elektrische gitaar zeg en dat prachtige ritme! (beetje jazz)

avatar van avdj
Zo af en toe inderdaad goede riffs. Ook die stem went wel. Net als de aparta geluiden en avant garde achte nummers. 3,5* tot nu.

avatar van Marb
Ik heb deze plaat de afgelopen tijd veel geluisterd en ben er volkomen verslaafd aan geraakt. Ik kan dan ook alle negatieve geluiden die ik hier lees niet begrijpen. Ik ben het eens met geluiden als 'het luistert niet echt lekker weg', maar als je de heerlijke vocals van Don op je af laat komen, en als je de chaotische combi jazz, blues en avant-garde kan aanvoelen is dit album gewoonweg geniaal.

Tot slot:

FAST AND BULBOUS!
THAT'S RIGHT THE MASCARA SNAKE!
AND ALSO.....A THIN TEARDROP.
BULBOUS ALSO TAPERED!

Ik kan gewoon niks anders doen dan deze plaat een verdiende 5 sterren geven!

Pena
Dialogue:
Don Van Vliet: (laughter)
taped DVV: “Fast and bulbous”
The Mascara Snake: “Fast and bulbous” DVV: “That’s er . . . ” (more laughter) Frank Zappa: “Okay, do it again, then you’ve won.”
DVV: “I love it, it’s one of those words.”
MS: “Fast and bulbous”
DVV: “That’s right, The Mascara Snake, fast and bulbous.”
DVV: “Yeah, but yer gotta wait until I say, ‘Also, a tin teardrop’ “
MS: (laughing) “Huh. . . christ”
FZ: “Again, beginning”
MS: “Fast and bulbous”
DVV: “That’s right, The Mascara Snake, fast and bulbous. Also a tin teardrop.”
DVV: “That’s right”

het is makkelijk te ontkennen, maar het IS een meesterwerk.
Nummers als The Blimp en When Big Joan Sets Up zijn gewoon fantastisch.

Paalhaas schreef:
Pena
Dialogue:
Don Van Vliet: (laughter)
taped DVV: “Fast and bulbous”
DVV: “I love it, it’s one of those words.”
MS: “Fast and bulbous”
DVV: “That’s right, The Mascara Snake, fast and bulbous.”
DVV: “Yeah, but yer gotta wait until I say, ‘Also, a tin teardrop’ “
MS: (laughing) “Huh. . . christ”
FZ: “Again, beginning”
MS: “Fast and bulbous”
DVV: “That’s right, The Mascara Snake, fast and bulbous. Also a tin teardrop.”
DVV: “That’s right”

en dan the mascara snake die op haast Steve urkelachtige wijze pena inzet

avatar van Paalhaas
Trout mask replica is waarschijnlijk het grootste cultalbum in de rockgeschiedenis. De één vind het de grootste baggerherrie ooit op plaat opgenomen, de ander kan uren verguld zitten luisteren naar de demente delta-blues die de Kapitein op dit schijfje heeft vereeuwigd. Die cultstatus heeft het naast de controversiële muziek ook te danken aan de verhalen die er over de opnamen van dit album de ronde doen. Zo schijnt Captain Beefheart (Don van Vliet is zijn echte naam) samen met de Magic band meer dan een jaar in isolatie te hebben geleefd om de opname van dit album voor te bereiden. Om vervolgens in een 8 uur durende sessie het gehele 80 minuten durende album op te nemen.

Behalve Van Vliet hadden ook de leden van de Magic band allerlei bizarre bijnamen: drummer John French alias Drumbo, gitarist Bill Harkleroad alias Zoot Horn Rollo, steelgitarist Jeff Cotton alias Antennae Jimmy Semens, bassist Mark Boston alias Rockette Morton en basklarinettist Victor Hayden alias The Mascara Snake. Van Vliet zelf speelde trouwens ook basklarinet, alsmede harmonica en saxofoon.
Naast de Magic band doen ook leden van de Mothers of Invention op een aantal nummers mee. Vriend en collega-genie Frank Zappa neemt de productie voor zijn rekening.

De muziek op Trout mask replica lapt alle muzikale conventies zoals die in ’69 bestonden, aan zijn laars. Ik weet nog dat ik, toen ik compleet overdonderd en vol onbegrip de eerste keer naar dit album luisterde, met veel medelijden moest denken aan de arme tieners uit ’69, die, verstoken van de 32 jaar aan muzikale ontwikkelingen die erop volgden, nog een stuk meer in de war moeten zijn geweest dan ik, hoe onmogelijk mij dat ook toescheen. Beefheart’s muziek was een onwaarschijnlijke mix van R&B, dadaïstische delta-blues, garage rock, free jazz en avant-garde. Vergeleken met de lange tracks van Mirror man zijn de nummers (28 in totaal!) hier juist erg kort (9 nummers passeren de 3-minutengrens). Hoekige, excentrieke gitaarrifs, dolle klarinetten en gestoorde saxofoons worden door French (die fantastisch in dienst van de rest drumt) zo goed en kwaad als het gaat in ‘goede’ banen geleid. Wat natuurlijk maar deels waar is, omdat het ritme om de haverklap compleet zoek lijkt.

Beefheart geeft een compleet nieuwe interpretatie van ritme, structuur, harmonie, melodie en tonaliteit. De muziek is dusdanig creatief, excentriek en complex dat het niet verwonderlijk is dat dit algemeen wordt beschouwd als één van de meest ontoegankelijke albums uit de muziekgeschiedenis, het muzikale equivalent van de meest abstracte schilderkunst.

Van Vliet’s teksten zijn misschien het best te omschreven als surrealistische nonsenspoëzie. Het gaat allemaal helemaal nergens over, bijvoorbeeld in de verwarde hak-op-de-tak-recitatie van Neon meate dream of a octafish of het absurde verhaaltje in Old fart at play. Het lijkt wel een gestoorde man die ons een duidelijk verhaal wil vertellen, maar het enige wat eruit komt is een grote hoop onsamenhangende rotzooi.
De zieke humor van de groep wordt duidelijk in de gesproken stukken tussen de nummers door, waarvan een paar berichten terug al wat te lezen was.

Muzikale hoogtepunten zijn bijvoorbeeld Dachau blues, over de concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog, Ella Guru, Moonlight on Vermont, met afwisselend ultraluide tot flink gedempte gitaar van Harkleroad (Beef-hardrock?), Pena, met Van Vliet die als tweede stem een overtuigende imitatie van een dolle hond neerzet, de geniale delta-blues van China pig, enkel begeleid door Doug Moon’s gitaar, en The blimp, een bijzonder grappig nummer, hoewel het eigenlijk een soort horrorfilmtelefoongesprek is over naderend onheil (De muziek is ook te horen geïmplementeerd in een improvisatie van de Mothers op Weasels ripped my flesh).

Trout mask replica is vooral invloedrijk geweest door als katalysator te werken voor vrijer denken binnen de rock-context, door het openleggen van zoveel onontgonnen gebied. Over een jaar of 100 zal dit waarschijnlijk één van de weinige rockalbums zijn waar nog over gesproken wordt. Maar los daarvan is het gewoon een fascinerend rariteitenkabinet van ongeëvenaarde creativiteit. 5/5

avatar van levenvergeten
Leuke recensie Paalhaas.!

Trouwens die vis op de hoes had het "Talk to hand 'cause face don't listen" in 1969 al uitgevonden. En al die 12 -jarige meisjes maar denken dat het cool is

Ik downloadde (www.torrentz.com) laatst een documentaire over captain beefheart en volgens mij is het niet de bekende - some
yoyo stuff- enfin hierin werd een gast geinterviewd; Matt Groening, de maker van de Simpsons.

Hij vertelde:
hij kocht Trout mask replica en luisterde ernaar.
Wat een troep, MAAR Zappa's naam stond erop
dus nog een luisteren.
Hij dacht het klinkt vreselijk maar ze bedoelen het zo!

na de 3e en 4e keer begon het in te werken
bij de 5e en 6e keer begon hij ervant e houden
en na de 7e keer vond hij het het beste album ooit. en dat vind hij nog steeds!

dit is precies zoals ik erover denk!!!!

Toch vind ik zijn beste nummer Electricity! Het gerucht gaat dat hij met dat nummer eens een microfoon kapot gezongen heeft!!!

Beefheart is geniaal!

avatar van HiLL

Paalhaas als Toekomstverspeller, gaat toch heen man!

HiLL schreef:

Paalhaas als Toekomstverspeller, gaat toch heen man!

Hè, jammer, een veto van HiLL. Had ik net een strakke groene broek gekocht...

avatar van gemaster
Gelukkig nog geen 2 Sint Bernhards honden?

Godzijdank niet nee.

Het is in ieder geval geen album dat je luistert om te ontspannen. Je moet er echt voor gaan zitten en luisteren.
Geen achtergrondmuziek dus.

Dit is echt het ultieme rockalbum!

avatar van Jochempie
Ik zit nu in mijn 2e luisterbeurt(de 1e was een jaar terug) en ik snap er echt geen kut van maar ik ga em zeker vaker luisteren. Ik moet en zal het snappen.

The Light
Jochempie schreef:

Tja, ik vind het een van de beste platen ooit, maar 'snappen' doe ik het ook niet. Volgens mij valt er uberhaupt niets te 'snappen' aan muziek.

avatar van sq
sq
Jochempie schreef:

Met de toch ruime muziekkennis die ik heb, moet ik toch bekennen dat ik er net zo voor sta; ik heb dit in huis gehaald omdat het toch te gek is dat je dit niet hebt/kent/snapt. Maar nog veel te weinig geluisterd, omdat je dat ook alleen maar kan doen als je er echt voor gaat zitten, en je hebt hier ook niet altijd zin in. Natuurlijk: het kriebelt en intrigeert, en het is prettig buiten de middelmaat. Maar een oordeel heb ik eigenlijk (nog) niet, en dat kan zomaar nog even duren.

avatar van Bert Wasbeer
1,5
In reactie op de voorgaande reacties

Nou, ook ik heb het dan toch eindelijk gehoord, dit min of meer obscure meesterwerk uit vroeger tijden. Maar na een keer of tien luisteren blijf ik het een moeilijke ontoegankelijke LSD-draak vinden waarin te veel gepield wordt op de vierkante centimeter. Wie weet zal het kwartje ooit vallen maar ik geef het weinig kans.
Wat ik er wel van heb opgestoken is dat Tom Waits veel van deze band heeft geleerd

avatar van Toon1
Obscuur? LSD? heb jij het over een andere plaat?

avatar van Bert Wasbeer
1,5
Ik schrijf "min of meer obscuur" en dat is dit ook. De meeste tieners en twintigers hebben hier hooguit in naam van gehoord. Waarschijnlijk geldt dat ook voor de meeste veertigers en vijftigers overigens, dit was niet bepaald een millionseller toch?

En dat van die LSD is een conclusie die ik mogelijk ten onrechte zelf heb getrokken. Als die teksten zonder drugs tot stand zijn gekomen vind ik dat knap maar dan wil ik niet weten wat er onder invloed tot stand zou zijn gekomen.

Beefheart heeft nooit drugs gebruikt... daar was hij tegen