The Allman Brothers Band - At Fillmore East (1971)

Blues / Rock
Label: Capricorn

1. Statesboro Blues (4:20)
  2. Trouble No More * (3:43)
  3. Don't Keep Me Wonderin' * (3:27)
  4. Done Somebody Wrong (4:34)
  5. Stormy Monday (8:49)
  6. One Way Out * (4:56)
  7. In Memory of Elizabeth Reed (13:06)
  8. You Don't Love Me (19:14)
  9. Midnight Rider * (2:55)
  10. Hot 'Lanta (5:21)
  11. Whipping Post (23:05)
  12. Mountain Jam * (33:39)
  13. Drunken Hearted Boy * (6:57)
totale tijdsduur: 1:18:29 (2:14:06)
Uit het topic cd's die aandacht verdienen.. wat eigenlijk vreemd is omdat deze plaat toch geregeld te vinden is in lijstjes. Maar goed ik kende hem zelf ook nog niet (ondertussen wel) en dit leek mij een mooi moment om hem eens te ontdekken.

Je hoort vanaf het eerste moment dat je hem aanzet dat Duane Allman een fantastische gitarist is. Bij de eerste wat kortere nummers heb ik nog geen wow-gevoel maar hoe verder hij vordert des te mooier hij word. Het is een echte jamplaat, en dat heb ik nog niet veel beter horen doen (hoewel ik er ook niet echt in thuis ben). Desalniettemin vind ik het pas bij You Don't Love Me echt mooi worden. Virtuoze gitaarsolo's volgen elkaar op, en hoewel dat nummer erg lang duurt, verveelt het eigenlijk totaal niet. Hot Lanta is daarna eigenlijk een beetje een onnodig kort tussendoortje, gesandwicht tussen de 3 langere nummers, hoewel het zeker geen verkeerd nummer is. Maar daarna begint het pas echt toch wel tamelijk geniale vormen aan te nemen met het mooiste nummer van de plaat: In Memory of.., waar ik dat zeldzame gevoel kreeg dat de solo's en jams voor eeuwig door zouden mogen gaan. Het afsluitende Whipping Post is dan natuurlijk ook niet mis, maar is met 23 minuten toch wel tamelijk lang, aangezien je dan al een uur aan het luisteren bent.

Op diverse fora (meervoud van forums, schrijf je dat zo?) veel gelezen dat dit het beste live-album ooit zou zijn, welnu, dat hoor ik nog niet gelijk maar het is zeker een enerverend en spannend album en voor mij ook weer eens wat anders.

Openingsbod: 4*

avatar van platedraaier
Het is ni ieder geval 1 van de spannendste live albums ooit.
Het nummer Whipping post is overigens door Frank Zappa gecoverd. (het album: Does humor belong in music)

avatar van Hans Brouwer
Ook zo'n waanzinnig goed live Album. Eén van de weinige Amerikaanse bands waar ik mijn pet voor afneem. Mijn meest favoriete nummer: "In memory of Elizabeth Reed" 5*

avatar van the viking
Prima album en de mensen die dit goede muziek vinden,zouden ook eens Blind Faith Deluxe edition (dubbel cd)inclusief de Jam sessies eens moeten gaan beluisteren !

Joy
23 minuten whipping post, aardig gedaan

zappa tilde het nog een nivootje hoger

Joy

avatar van beruk
Sinds de ontdekking ervan steevast mijn favoriete meespeel plaat qua gitaar. Heel goede bluesplaat met psychedelische trekjes, whipping post is mij te trippie.

tondeman
Dit lijkt verdacht veel op menu muziek voor om het even welk Sega Dreamcast © spel (Sega GT?). Verschrikkelijk vind ik het. Ze kunnen vast wel een beetje spelen, maar het werkt eerder op mijn zenuwen dan dat ik er bewondering voor heb. Ik val in slaap, wat een saaiheid. Het duurt ook veel te lang, er gebeurt gewoon helemaal niks...
Maar, ik onthoud mij van stemmen want ten eerste heb ik flink wat geskipt, met name die jams zijn... pfff. En ten tweede: volgens mij ben ik de enige die hier niks aan vind... misschien moet ik het even allemaal laten bezinken, of ik snap iets niet?

fredpit
------------------

wil je echt een antwoord op je vraag ?

uilenei
@tondeman: Volgens mij heb je te lang achter die Sega Dreamcast gezeten

avatar van korenbloem
dit is echt een ultime plaat.

Wat een heerlijke muziek, 4,5 maar wordt waarschijnlijk hoger

EVANSHEWSON
Legendarische liveplaat van een band die geheel schijnt vergeten te zijn anno 2007.
De Bluesklassieker Stormy Monday Blues staat hierop, een nummer dat zowat iedere bluesartiest al gezongen heeft... Whipping Post is prima, maar beetje langdradig.

Wat kan ik meer zeggen ? Klassieker van formaat, dit. Voor eenieder die van muziek met roots houdt.
4.5 sterren
****1/2

DonDijk
Ja, dat vind ik ook; dat sommige nummers flink uitgesponnen worden, bijna tegen het langdradige aan.
Maar Stormy wordt hier inderdaad fantastisch gespeeld. Een 4.0 voor deze classic.

avatar van bawimeko
Ik ben niet zo van de Blues en al helemaal niet van uitgebreide jam-sessies, maar dit is toch van een klasse apart! Mooie solo's, vloeiend samenspel; een klassieker!

avatar van Jupilerman
Schitterende jam band,ik vind ze een hoop beter klinken dan pakweg The Grateful Dead.M'n favoriet is Whipping Post

Zou ik ook Eat a Peach halen,heb opgemerkt dat de nummers daarop veel veel korter zijn

voltazy
mountain jam niet

LocoHermano
Wat een afschuwelijk goed plaatje. Moet eigenlijk ook in mijn top 10 aller tijden. Maar er passen er maar 10 in 10. Er is zoveel goede muziek, om soms knettergek van te worden.

avatar van ricardo
een van de beste live platen aller tijden, maar er zijn er nog een paar als deep purple ,made in japan ,status quo live 1977, uriah heep live 1973 , golden earring live 1977, ten years after recorded live, led zeppelin how the west was won, degene die van deze cd houdt zal bovengeschreven cd,s ook wel kunnen waarderen 5 sterren

avatar van ricardo
ls je deze wilt kopen zou ik iedereen gelijk de deluxe uitvoering aanbevelen,dat is een dubbel cd met de volgende 6 extra nummers Trouble No More 3.43 min enDon't Keep me Wonderin 3.27 min vervolgens het nummer One Way Out 4.56 min en Midnight Rider 2.55 min vervolgens het langste nummer Mountain Jam 33.39 en als laatste extra nummer Drunken Hearted Boy 6.57 min.Zoals je ziet krijg je nogal wat speelduur meer met de deluxe edition,en kun je beter gelijk kopen want anders doe je dat later toch wel.Er staan overigens 2 nummers op van een later opgenomen concert n.l One Way Out en Midnight Rider die zijn op 27 juni 1971 opgenomen en de rest van het album op 12 en 13 maart 1971 opgenomen in Filmore East, New York dus.De tijdsduur van sommige nummers van de deluxe uitvoering verschilt overigens ook (hoewel miniem maar toch)met deze.

avatar van ricardo
Ik vind de Zappa cover van Whipping Post geloof ik ook beter dan deze Whipping Post,die van Zappa is gevarieerder en daar word nog strakker op gespeeld vind ik,en daar komt bij dat ik natuurlijk ook wel een heel hoge pet op heb van Zappa nu. Maar het origineel is natuurlijk ook echt waanzinnig goed van dit album,maar liefst 23 minuten durend.Die van Zappa duurt slechts 8 minuten. Dit blijft hoe je het went of keert toch echt 1 van de allerbeste live albums die ooit in de muziek geschiedenis zijn uitgebracht vind ik.

avatar van gijs van e.
Ik heb deze vandaag op LP gekregen van een kennis. Wat ik al had gehoord was uitermate perfect.

avatar van Gert P
Zal hem eens draaien vanavond of morgen, heb de sacd binnen gekregen.

avatar van Gert P
Nou was wel genieten en verrassend goed, wel vond ik de muziek zacht op de sacd.
Heb geluidsniveau harder gezet om het normaal te beluisteren.

avatar van ricardo
Als ik in een blues bui ben dan draai ik immer deze live plaat, blijft gewoon een geweldige plaat vind ik en samen met Irish Tour van Rory Gallagher en Recorded Live van Ten Years After toch de beste 3 live blues platen die ik steeds weer afspeel mocht ik weer een blues bui hebben. ik heb van deze band geen org studio albums, maar heb weleens wat gedownload en dat valt dan vies tegen bij deze formodabele live plaat. ik heb dan ook genoeg in huis van deze band met de deluxe editie van deze plaat, vind ik mooi zat. Als ik een blues studio album wil horen, dan speel ik Then Play On van Fleetwood Mac wel af, want dat vind ik de beste studio blues plaat die ik ken.

DonDijk
Inderdaad Ricardo, echt een band die live het best tot uiting komt. Vond het eerder wat langdradig soms, maar heb nu meer zoiets van: Laat deze jongens maar spelen, komt allemaal goed.

avatar van Droombolus
ricardo schreef:

Hun eerste ( http://www.musicmeter.nl/album/33619 ) wel eens geprobeerd ? Die is soort van live in de studio opgenomen en heeft dezelfde sfeer maar dan nog wat rauwer ...

avatar van Chronos85
@ricardo:

Ben ik het totaal mee eens. Vooral One Way Out en Don't keep me wonderin' zijn juweeltjes!

avatar van ricardo
Als je van echte goede blues houdt is dit album natuurlijk niet te missen. ik kan me dan ook niet voorstellen dat er iemand is die van blues houd die dit album niet kent. ik vind dit 1 van de allerbeste blues albums die ooit zijn uitgebracht. essentieel werk gewoon en een echte all time instant klassieker. gewoon zo hard mogelijk naar de platenzaak rennen en deze gaan scoren, er is niemand die daar spijt van krijgt, gewoon doen. Ik vind Whipping Post en In Memory Of Elizabeth Reed de absolute hoogtepunten van dit live album, maar eigenlijk is het hele album 1 hoogtepunt want er staat voor mij dan ook geen enkel zwak moment op. Mountain Jam is ook echt een geweldig stukje muziek waar je meer dan een half uur van kunt gaan genieten. iedereen die bij dit album komt hier, zorg je ervoor dat je hem wel even org koopt, want een download is voor deze plaat echt te min, nee org dat is the real deal. gesnopen.

DonDijk
Je hebt gelijk. Die Deluxe uitvoering lijkt me ook wel wicked trouwens. Iemand ruilen?