The Allman Brothers Band - At Fillmore East (1971)

Blues / Rock
Label: Capricorn

1. Statesboro Blues (4:20)
  2. Trouble No More * (3:43)
  3. Don't Keep Me Wonderin' * (3:27)
  4. Done Somebody Wrong (4:34)
  5. Stormy Monday (8:49)
  6. One Way Out * (4:56)
  7. In Memory of Elizabeth Reed (13:06)
  8. You Don't Love Me (19:14)
  9. Midnight Rider * (2:55)
  10. Hot 'Lanta (5:21)
  11. Whipping Post (23:05)
  12. Mountain Jam * (33:39)
  13. Drunken Hearted Boy * (6:57)
totale tijdsduur: 1:18:29 (2:14:06)
avatar van ricardo
Wrom? De geluidskwaliteit van dit live album vind ik superieur aan alle studio versies samen. Ik heb wat studio album nummers eens bij een kennis beluisterd, maar was er al snel achter dat The Allman Brothers band vooral een echte live band was. Als je deze koopt, koop dan wel de jubileum versie, want daar klinkt het geluid nog weer een stuk beter op dan op de oorspronkelijke versie, Ook staat daar een meer dan een half uur durende versie op van Mountain Jam. En beginners of iemand die maar 1 album van TABB wil aanschaffen, die raad ik van harte de jubileum versie van dit album aan. 1 van de beste 25 live albums ooit wel denk ik.

ricardo schreef:

Het gaat mij niet om de geluidskwaliteit. Maar een beginnende luisteraar zit niet te wachten op een uitgesponnen 21 minuten lang nummer.
Voor de kenners is dat natuurlijk een ander verhaal. Die kennen het orgineel en horen precies wat de broers-allman er live van maken... Kippevel!

avatar van ricardo
Dat is ook het mooie van goede live albums, dat erop geimproviseerd word. Live albums waar ze alles gewoon klakkeloos van de studioalbums naspelen heb ik ook niets mee verder. Dit is een goed begin, omdat je dan gelijk hoort wat de heren zoal in huis hebben, en als je daarna de studioversies van plan bent te kopen, heb je dit live album al. Wat in mijn ogen dan echt een meerwaarde is. En je niet met een overbodige studio verzamelaar blijft zitten, want de meeste mensen beginnen vaak met een studio verzamelaar. Gewoon beginnen met dit live album, of met het studio album Brothers And Sisters, want dat is volgens mij als volledig album wel hun beste studio plaat denk ik.

ricardo schreef:

Foei, ga in de hoek staan! .
Op dit punt komen we niet tot elkaar denk ik. Beginnen met een live-plaat is gewoon een slecht ding om te doen, uit mijn eigen ervaring gesproken dan.

Begin met een studioalbum, op het moment dat het studioalbum je goed bevalt, kan je een live-plaat veel beter plekken, en weet je waar je naar moet luisteren.
En praat me niet over studio-verzamelaars, die zijn voor pussies .

avatar van ricardo
Maakt niet uit, want ik begin met iedere band altijd met een live album. Mocht het je niet goed bevallen, dan heb je van de desbetreffende band/artiest toch een mooi document in huis. En daar komt bij dat ik liever live albums heb dan studio albums, vooral door de oprechtheid en om te luisteren wat een band nu daadwerkelijk in huis heeft.

avatar van ricardo
Ik moet je wel gelijk geven in dat live nummers soms zo lang uitgesponnen zijn, dat het oorspronkelijke studionummer er soms niet eens meer goed in terug te horen is, in dat opzicht is met een studioalbum beginnen wel weer beter. naja ieder zijn/haar eigen manier van doen maar dan.

ricardo schreef:
naja ieder zijn/haar eigen manier van doen maar dan.

Inderdaad. Deze band is in ieder geval een van de beste bands om met een live-plaat te beginnen. In 1 woord geweldig.

avatar van Madjack71
At Fillmore East is gewoon dik in orde.
Maar toch ben ik wel blij als het eind van Whipping Post in zicht komt en ik mij kan verheugen op het uitzoeken van een ander album dat ik dan ga opzetten.
Maar neemt niet weg dat ik me wel vermaakt hebt in dat dikke uur.
Het is wel afwisselend genoeg en niet alleen maar continu blues met ellenlange solo's.

Goed gedaan mannen.

Stijn_Slayer
Deze is net binnen gekomen, een fantastisch live-album van deze geweldige band. Ik ga volledig mee in de vele lofzangen van ricardo.

Ook ik heb de 'originele' versie. Deze kon ik voor 2,50 bij CDWOW kopen, dus vandaar. Zoals Gert P al opmerkte is het geluid erg zacht, het volume moet flink omhoog. Verder heeft deze wel mooi zuiver geluid. Live-albums willen nog wel eens rommelig klinken, maar daar heeft deze geen last van.

Enkel topnummers op dit album. Ik geef de voorkeur aan de lange nummers, maar ook de kortere zijn geweldig. Zei ik al dat dit geweldige muzikanten zijn/waren?

avatar van Hans Brouwer
Madjack71 schreef:
At Fillmore East is gewoon dik in orde.
Vanmorgen was ik bij de plaatselijke FRS en daar werd "At Fillmore East (1971)" voor slechts € 2,99 aangeboden. Ik kon mijn ogen niet geloven en quasi nonchalant maar met een kloppend hart ging ik richting kassa. En inderdaad: € 2,99 voor dit fantastische live album van The Allman Brothers Band. Toen ik had afgerekend en "At Fillmore East (1971)" veilig had opgeborgen in mijn Eastpak rugtas vroeg ik de verkoper of € 2,99 geen schromelijke vergissing was. Hoezo? vroeg deze jongeman. Eén van de beste live albums allertijden bieden jullie aan voor nog geen € 3,=. Desbetreffende verkoper lachte schaapachtig, kennelijk zich niet bewust wat voor een prachtig product hij voor een rommelmarkt prijs aan mij had verkocht. Dat mogen ze bij FRS vaker doen. Daarom: lang leve FRS!!

avatar van Droombolus
Dikke kans dat het schaap nog nooit ook maar een noot van ABB At Fillmore East gehoord heeft en geen benul had van waar je het over had.

Ja maf inderdaad.

1 van de allerbeste live albums allertijden, en misschien wel de grootste live klassieker aller tijden voor maar 3 euro in huis halen.

Das geen geld.

Ik heb van dit album de speciale dubbel cd versie en die koste mij toen nog 25 euro.

Ook nog weinig voor een superplaat als dit.

avatar van Lee Malone
Hans Brouwer schreef:

Een jaartje terug ook meegemaakt bij FRS: 2,50 € voor Abbey Road. Zeker als je weet dat Beatles albums hier in de streek altijd heel erg duur verkocht worden, was dat echt een fantastische zaak! Ik herinner me ook nog dat ik zo snel en nonchalant mogelijk naar de kassa ging, met Abbey road zowat weggemoffeld tussen 2 andere cd's.
Voor het overige vind ik FRS hier in Gent een echte kutwinkel, maar toen mochten ze er heel even zijn!

De deluxe versie van dit album bestaat uit 2 cd's met de volgende tracklist:

1. "Hot 'Lanta" – 5:20
2. "Whipping Post" (G. Allman) – 22:53
3. "Mountain Jam" – 33:39
4. "Drunken Hearted Boy" (Bishop) – 7:33

Op deze versie is de stage-sound wat opgepoetst, en zijn veel previously unreleased nummers opgenomen. De totale speelduur bedraagt maar liefst 2:13:59 !!

avatar van ricardo
En het mooie is, dat het geluid van de deluxe versie ook een stuk beter klinkt, en wat voller is dan die van de normale versie. Zeer goede aankoop aero, de deluxe versie van dit album. Ga je geen spijt van krijgen.

prachtig album, deze paar dagen geleden weten te scoren voor 80 cent in een kringloopwinkel, in mint conditie!

i'm so happy!

erg goede geluidskwaliteit!

avatar van ricardo
Dit is in de deluxe uitvoering eigenlijk wel het beste blues album wat ik ooit gehoord heb. En ja ik ken Rory Galagher en Peter Greens Fleetwood Mac ook wel, maar ik blijf dit gewoon de beste blues plaat in optima forma vinden.

Stijn_Slayer
Wat jij noemt is geen echte blues hoor, dat is bluesrock.

Dat het een geweldig live album is, is zeker waar. Ik blijf me alleen wat storen aan het zachte volume, maar de kwaliteit is tenminste niet tegenvallend.

avatar van ricardo
Blues rock bedoel ik uiteraard. Ik heb de gewone versie van dit album gehad en ergerde mij aan hetzelfde als jou. Het te zachte geluidsvolume. Toen heb ik de special editie eens beluisterd, en die klinkt echt totaal anders, gewoon een stuk beter is die. Als je dit album echt goed vind, dan zou ik de speciale editie nog eens gaan beluisteren, want dat is echt een openbaring t.o.v de normale versie.

avatar van Droombolus
Is dan ook iets van 3 keer zo duur terwijl er ook nummers van Eat A Peach op staan.

Pas als ze eens een boksje gaan maken van de totale Fillmore tapes plus de overgebleven studio opnames met Duane en dat als remaster uitgeven ga ik nog eens vragen waar ik kan betalen .........

avatar van Niek
Ik stond een tijd terug in de muziekwinkel met Brothers & Sisters en deze. Ik koos de eerste en was aanvankelijk teleurgesteld toen ik zag dat deze een veel hoger gemiddelde had en bovenal door het feit dat Brothers & Sisters me wat tegenviel. Nu ik deze gehoord heb ben ik blij met mijn toenmalige keuze. Deze plaat kan me namelijk amper boeien. Die lange tracks komen over als oeverloos getrek aan snaren, zonder bezieling of creativiteit. Alleen Stormy Monday kon mij beroeren echt beroeren, de rest gaat het ene oor in en het andere uit. Ik snap echt waar de gigantische waardering voor deze plaat vandaan komt.

Stijn_Slayer
Mijn waardering komt juist door de geweldige lange jams die gekenmerkt worden door immense bezieling en creativiteit. Tja...

avatar van OldRottenhat
Tja, echt mijn muziek is het niet en zal het nooit worden, maar wat rocken de Allman Brothers op deze plaat! En inderdaad, wat Stijn_Slayer al aangeeft, de lange jams maken dat ik deze plaat toch nog gedurende zijn 1 uur en 18 minuten kan uitzitten en dit alles met 4 sterren beloon! Hoogtepuntje is toch wel 'In Memory of Elizabeth Reed'.

OldRottenhat schreef:
Hoogtepuntje is toch wel 'In Memory of Elizabeth Reed'.

Wat destijds door mensen die pas na Ramblin' Man inhaakten op de ABB konsekwent afgedaan werd als "een soort andere Jessica maar dan een stuk minder" ........ een nog steeds onbegrijpelijke karakterisering van dit wereld nummer.......

avatar van R-Know
Ik heb de deluxe uitvoering, Digitaal opgepoetst en de orginele dubbel lp versie.
Normaal wil ik graag de lp, die klinkt namelijk (altijd) mooier, wel waar, maar door het remixen van de cd is deze met sprongen vooruit gegaan.
Een bloedmooie life cd, staat zeker in mijn life top faaif.

avatar van Paulus_2
ricardo schreef:

Mag ik hierbij Ricardo van harte bijvallen in zijn opmerkingen over live albums in het algemeen en die van The Allman Brothers Band in het bijzonder?

Ik heb de uitgave toegevoegd, waarop inderdaad het volledige concert staat dat de Allmans gaven in de Fillmore. Ik had natuurlijk al de dubbel-lp, maar daar hoor je hoe de nummers worden weggedraaid. Het opgenomen materiaal kon destijds door ABB producer Tom Dowd niét op een dubbel-lp geperst worden...

Het is leuk om in het CD-boekje van The Fillmore Concerts te lezen hoe lyrisch Tom Dowd is als hij deze concerten, twintig jaar na dato, opnieuw en nu met de nieuwste technieken volledig mag vastleggen,op twee CD's.

Ik heb een korte recensie bij deze CD-uitgave geschreven:
The Allman Brothers Band - The Fillmore Concerts (1992)

Maar op het internet is nog veel meer over deze legendarische concerten te vinden.

avatar van Don Cappuccino
Ik had al wel wat nummers gehoord van de band, maar die vond ik niet zo geweldig en toen heb ik deze maar opgezocht en wat is dit geweldig zeg! De kortere nummers zijn erg goed, maar mijn favorieten zijn toch wel Whipping Post en Mountain Jam! Die lange jams vind ik echt geweldig, geweldige gitaarsolo´s en de drumsolo in Mountain Jam vind ik ook geweldig, veel vinden hem veel te lang, maar van mij mag net nog wel wat langer, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik drummer ben. Geweldig live-album, 4,5 ster!

avatar van chevy93
Oei, wat is dit een lekker album. Rock zoals het bedoeld is!

avatar van misja82
Wat een geweldige plaat is dit toch. Wat mij betreft terecht dat deze door veel mensen te boek staat als een van de beste live platen ooit.
De cover foto van Jim Marshall is trouwens ook geweldig.

avatar van Droombolus
Buiten het feit dat Marshall een geweldige fotograaf was blijf ik zwart/wit foto's gewoon veel meer R&R vinden dan kleurenplaatjes ........