The Allman Brothers Band - At Fillmore East (1971)

Blues / Rock
Label: Capricorn

1. Statesboro Blues (4:20)
  2. Trouble No More * (3:43)
  3. Don't Keep Me Wonderin' * (3:27)
  4. Done Somebody Wrong (4:34)
  5. Stormy Monday (8:49)
  6. One Way Out * (4:56)
  7. In Memory of Elizabeth Reed (13:06)
  8. You Don't Love Me (19:14)
  9. Midnight Rider * (2:55)
  10. Hot 'Lanta (5:21)
  11. Whipping Post (23:05)
  12. Mountain Jam * (33:39)
  13. Drunken Hearted Boy * (6:57)
totale tijdsduur: 1:18:29 (2:14:06)
avatar van ricardo
ruilen? man gewoon je spaarvarken kapot slaan en zo snel mogelijk naar de platenwinkel toe om de deluxe versie aan te schaffen, dat jij die nog niet eens hebt. schaam je, essentieel werk, en dan vooral die deluxe uitvoering.

Ik schaam me

Ik ben meer iemand van de originele cd's?

avatar van ricardo
jij wil daarmee zeggen dat je de originele liever hebt dan de originele deluxe versie, dat snap ik niet, want er staan dezelfde nummers op, maar dan nog uitgebreid met nog meer goed spul. dat schamen is onzin natuurlijk, daarom ook een vette knipoog daarbij. als je deze in huis hebt snap ik ook dat je niet snel voor de deluxe versie gaat want die kost wel 25 euro. met dit plaatje heb je ook de essentie wel in huis, dat zeker. iemand die hem nog niet heeft, zou ik zeker de deluxe versie aanraden, heb je het concert veel completer, ondanks dat het van 2 verschillende optredens op deze deluxe versie nummers staan, vind ik de deluxe versie nog een betere aanrader dan deze al erg goede plaat.

DonDijk
Ja joh, dat is het, ik heb em nou eenmaal al in huis (de ''gewone'' versie) dus om nou de Deluxe weeer aan te schaffen...

Dat vd originele cd's is ook onzin, vandaar ook de rollende ogen..

avatar van Chronos85
Hmm ik snap het wel alleen ik zou m toch op mijn verlanglijstje zetten als ik jou was. Typisch zoń kerst/verjaardag/sint cadeau!

DonDijk
Ik kom om in mn wensen. De Sint zal niet trots op me zijn.

avatar van ricardo
ja pas maar op want voor je het weet rest je slechts een zakje met zout.

DonDijk schreef:
Ik kom om in mn wensen. De Sint zal niet trots op me zijn.
Ach...... ook De Sint heeft een bestedingslimiet. Dus gewoon geen nieuwe albums van Coldplay, David Gilmour of Blof op je lijstje zetten. Dan blijft er vast wel geld over At Fillmore East. Laat De Sint er wel op letten DonDijk dat "In memory of Elizabeth Reed" niet ontbreekt!!

DonDijk
Die staat ook al op de ''gewone'' editie, dus daar hoef ik het niet om te doen.

avatar van ricardo
Nu we het nu toch over dit album hebben hier, ik ga het meer dan een half uur durende nummer Mountain Jam maar even weer afspelen die op cd 2 van de special editie staat, man wat een lekker nummer is dat toch, echt heerlijk en zo'n beetje het beste wat erop staat.

ricardo schreef:
Ik ga het meer dan een half uur durende nummer Mountain Jam maar even weer afspelen die op cd 2 van de special editie staat.
Je hebt altijd baas boven baas.

avatar van ricardo
heb jij de special editie dan ook al niet Sstttt?

Sstttt
Nee Ricardo, ik heb At Fillmore East zoals hier afgebeeld. Daarnaast nog de cd's Beginnings en Brothers and Sisters.

DonDijk
We zijn niet allemaal rijk.

avatar van ricardo
ik ook niet, man ik ben straatarm, want ik heb de deluxe versie van deze plaat ooit org gekocht. de kachel is al uit thuis en ik moet al op een houtje bijten nu.

Sstttt
En dan toch een DeLuxe editie van David Gilmour kopen?? Hoe moet dat nu met vrouw en kinderen? Je hypotheek verhogen is met de huidige kredietcrisis ook al geen optie.

avatar van ricardo
nee hoor is een geintje natuurlijk, maar om een cd van 25 euro te gaan kopen daar word je niet arm van natuurlijk. ik ken veel mensen die zo voor 100 euro in de kroeg verzuipen ieder weekend. nee dan koop ik liever deze in de deluxe versie of de Gdansk 4 disc set voor ieder 25 euro per stuk, want dat blijft altijd en kun je na 10 jaar ook nog naar luisteren, die biertjes van het weekend stappen ben je dan allang weer vergeten.

avatar van ricardo
aiaiai wat is het nummer Mountain Jam toch een gruwlijk lekker nummer en bijna net zo goed als Whipping Post en In Memorian Of Elizabeth Reed. geweldig gewoon, een super plaat om te koesteren tot in lengte van jaren deze.

avatar van Pruimpit
Mountain Jam staat volgens mij in dezelfde versie ook op de dubbel-lp 'Eat A Peach'. Eventueel kun je die dus kopen als je 'Fillmore East' al hebt.

Fijn schijfje,' die 'At Fillmore East', in ieder geval.

avatar van ricardo
Maar is Mountain Jam als regulier nummer wel net zo goed als de live versie die hierop staat? Ik heb weleens een paar nummers gedownload van deze band, maar ik vind het live veel beter klinken. de nummers die van hun reguliere platen komen vind ik vaak nogal dof klinken namelijk.

avatar van Gert P
Heb de sacd uitvoering en dat is ook erg genieten.
Deluxe cd uitvoering heb ik nog nooit zien liggen.

avatar van Pruimpit
ricardo schreef:

Volgens mij is het precies dezelfde opname, denk dat ze die later ook aan die Deluxe versie van Fillmore hebben toegevoegd om alle opnames van de Fillmore concerten op één release te krijgen.

In het algemeen heb je inderdaad wel gelijk, de live-versies op deze plaat klinken beter dan de originele studio-versies.

-- edit: even iets duidelijker gequote...

avatar van ricardo
Volgens mij klinkt het geluid op de deluxe uitvoering inderdaad ook beter dan die van de standaard versie. misschien heb ik dan ook wel sacd geluidskwaliteit. destijds toen ik het org album wilde kopen, hadden ze ook de deluxe versie liggen, en bij de kortstondige luisterbeurten toen in de platenzaak, viel het mij gelijk al op dat het geluid op de deluxe versie nog een stuk helderder klonk. ik twijfelde eerst ook of ik nou de org versie voor 7.99 euro moest meenemen of de deluxe versie voor 25 euro. ik ben blij achteraf dat ik nu toch de deluxe versie in huis heb, want anders was die luxe versie er toch wel gekomen, en had ik ze nu dubbel gehad, en dat zou toch zonde zijn dan.

avatar van Droombolus
Pruimpit schreef:

Dat heb je helemaal goed. Eat A Peach is een album met rest-opnames en nog niet eerder uitgegeven tracks en werd destijds snel uitgebracht om te kunnen profiteren van de publiciteit rond het overlijden van Duane........

avatar van Bulldozer
Gelet op de vele hoge waarderingen hier heb ik dit album (Deluxe edition) maar eens gedownload, alvorens tot een eventuele aanschaf over te gaan.
Ik heb het album nu éénmaal beluisterd. Het klinkt lekker, veel blues-rock invloeden. Soms doet het mij een beetje denken aan Rory Gallagher. Alleen Rory vind ik als gitarist veelzijdiger.
Bij een aantal nummers ligt de langdradigheid wat op de loer.
Ik vind het album als geheel goed, maar geen top. Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen.
Voorlopig 3,5 ster.

avatar van Leonard91
Potverdikkeme, nooit verwacht dat ik zelf zoveel plezier zou beleven aan een sinterklaascadeau voor mijn vader. Wat een plaat!
Eindelijk eens een band die hun nummers ongelovelijk ver uit kunnen breiden zonder kwaliteitsverlies. Eigenlijk worden ze er alleen maar beter op.

avatar van musicfreak1960
Je moet de deluxe uitvoering hebben, alleen maar om Mountain Jam,
gebaseerd op de tune There is a moutain van Donovan

maar om Duane Allmann dueleren met Dicky Betts, dat is een genot om te horen

Een van de beste live-albums ooit. Wat een fantastisch gitaarspel. Essentieel voor liefhebbers van dit genre.

Deze heb ik op vinyl en uiteraard heb ik ook de deluxe versie op c.d.

avatar van eriek
SUBLIEM! Nog steeds verrassend ECHT en FRIS!
Na al die jaren niet kapottekrijgen! Figuurlijk dan, want - helaas - hebben DUANE (forever simply the best on slide) en BERRY (superb basplayer) ons al lang moeten verlaten... op hun hoogtepunt - dit album dus ...
Perfectie niet van deze wereld? FORGET IT!
THANKS GUYS FOR THIS GREAT PIECE OF LIVEMUSIC!!!

avatar van aerogp1
Even relativerend:
Je moet er wel even voor gaan zitten natuurlijk . De muziek is top, maar voor beginnende Allman-luisteraars raadt ik eerst de eerste 2 studioplaten aan.