The Allman Brothers Band - At Fillmore East (1971)

Blues / Rock
Label: Capricorn

1. Statesboro Blues (4:20)
  2. Trouble No More * (3:43)
  3. Don't Keep Me Wonderin' * (3:27)
  4. Done Somebody Wrong (4:34)
  5. Stormy Monday (8:49)
  6. One Way Out * (4:56)
  7. In Memory of Elizabeth Reed (13:06)
  8. You Don't Love Me (19:14)
  9. Midnight Rider * (2:55)
  10. Hot 'Lanta (5:21)
  11. Whipping Post (23:05)
  12. Mountain Jam * (33:39)
  13. Drunken Hearted Boy * (6:57)
totale tijdsduur: 1:18:29 (2:14:06)
avatar van eriek
SUBLIEM! Nog steeds verrassend ECHT en FRIS!
Na al die jaren niet kapottekrijgen! Figuurlijk dan, want - helaas - hebben DUANE (forever simply the best on slide) en BERRY (superb basplayer) ons al lang moeten verlaten... op hun hoogtepunt - dit album dus ...
Perfectie niet van deze wereld? FORGET IT!
THANKS GUYS FOR THIS GREAT PIECE OF LIVEMUSIC!!!

avatar van Paulus_2
ricardo schreef:
Wrom? De geluidskwaliteit van dit live album vind ik superieur aan alle studio versies samen. Ik heb wat studio album nummers eens bij een kennis beluisterd, maar was er al snel achter dat The Allman Brothers band vooral een echte live band was. Als je deze koopt, koop dan wel de jubileum versie, want daar klinkt het geluid nog weer een stuk beter op dan op de oorspronkelijke versie, Ook staat daar een meer dan een half uur durende versie op van Mountain Jam. En beginners of iemand die maar 1 album van TABB wil aanschaffen, die raad ik van harte de jubileum versie van dit album aan. 1 van de beste 25 live albums ooit wel denk ik.

Mag ik hierbij Ricardo van harte bijvallen in zijn opmerkingen over live albums in het algemeen en die van The Allman Brothers Band in het bijzonder?

Ik heb de uitgave toegevoegd, waarop inderdaad het volledige concert staat dat de Allmans gaven in de Fillmore. Ik had natuurlijk al de dubbel-lp, maar daar hoor je hoe de nummers worden weggedraaid. Het opgenomen materiaal kon destijds door ABB producer Tom Dowd niét op een dubbel-lp geperst worden...

Het is leuk om in het CD-boekje van The Fillmore Concerts te lezen hoe lyrisch Tom Dowd is als hij deze concerten, twintig jaar na dato, opnieuw en nu met de nieuwste technieken volledig mag vastleggen,op twee CD's.

Ik heb een korte recensie bij deze CD-uitgave geschreven:
The Allman Brothers Band - The Fillmore Concerts (1992)

Maar op het internet is nog veel meer over deze legendarische concerten te vinden.

avatar van Ronald5150
Dit is ongetwijfeld één van de beste liveplaten die ik gehoord heb, zeker als je een bluesliefhebber bent als ik. De bluesroots zijn overduidelijk op deze klassieker in het southern rock / bluesrock genre. The Allman Brothers Band is een live band bij uitstek. Ze zijn in staat om zowel covers als eigen composities live op te rekken naar een indrukwekkende speelduur zonder de spanning, emotie en intensiviteit te verliezen. Nergens wordt het saai. Ik kan wel begrijpen als je niet van jams houdt, dat dit een bittere pil is om te slikken.

Ik daarentegen hou juist wel van die jams en kan hier dus eindeloos van genieten (net als bijvoorbeeld bij The Black Crowes, zoals die hun concerten veranderen in geïmproviseerde jamsessies). Duane Allman is zonder twijfel (althans voor mij) de beste slidegitarist allertijden en dat bewijst hij op de studioplaten van The Allman Brothers, maar des te meer op dit live album. Hij houdt zijn spel spannend en gevarieerd en altijd met diezelfde emotie. Een mooi voorbeeld is het gitaar intermezzo van Duane op "You Don't Love Me". Alleen zijn gitaar, zijn slide, zijn gevoel, kortom kippevel!

Ook één van mijn favoriete blues nummers komt voorbij. "Stormy Monday" is een echte klassieker en The Allman Brothers Band zet hier een prachtige versie neer, met mooi subtiel toetsenwerk als extra sausje.

De lange jamsessies zijn een genot voor het oor. Deze plaat verveelt nooit. Grijsdraaien die plaat, alleen al als eerbetoon aan de legendarische Duane Allman!

avatar van JelmerHolwerda
FANTASTISCH!

avatar van Chungking
Als dit al niet het beste liveplaat aller tijden is dan komt ie toch wel gevaarlijk dicht in de buurt.

Een topband die hier werkelijk alle registers opentrekt en speelt als de beesten, wat een dynamiek! Ondanks de lang uitgesponnen nummers verveelt de plaat echt geen seconde.
De eerste twee nummers zijn wat mij betref slechts opwarmertjes, Stormy Monday is het eerste echte hoogtepunt. En vanaf wanneer You Don't Love Me ongeveer halverwege het nummer opnieuw vanaf nul in gang wordt gezet gaan echt alle remmen los. Whipping Post is een lange climax en de kroon op het werk.

Een must voor elke liefhebber van blues(rock) en het betere gitaargeweld (Duane Allman )

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik heb me indertijd vrij negatief over de eindeloze gitaarjams op deze plaat uitgelaten, maar omdat ik het vroege studiowerk van de Allmans (t/m Win lose or draw) toch maar blíjf beluisteren (en steeds beter ga vinden) heb ik At Fillmore East ook maar een nieuwe kans gegeven via de 2CD-Deluxe Edition, waarbij ik nu ook steeds beter ga horen hoe sterk en swingend de ritmesectie is. De "nieuwe" korte tracks Trouble no more, Don't keep me wonderin' en One way out zijn bovendien bijzonder de moeite waard, dus ik ben hier toch wel blij mee. Ik blijf het jammer vinden dat sommige nummers verzanden in en/of opgehouden worden door instrumentale passages die nergens heen gaan, maar op de momenten waarop ik wèl de ambiance in word gezogen en de band echt los gaat kan ik heel goed begrijpen waarom dit soms wordt genoemd als de ultieme live-plaat.