Eddie Vedder - Into the Wild (2007)

Label: J

6. Tuolumne (1:00)
  7. Hard Sun (5:22)
  8. Society (3:56)
  9. The Wolf (1:34)
  10. End of the Road (3:19)
  11. Guaranteed / Guaranteed [Humming Vocal] (7:22)
  12. No More * (3:40)
  13. Photographs * (1:02)
  14. Here's to the State [Live] * (5:54)
  15. No More [Live] * (4:32)
bas1966
siedss schreef:
Het liedje 'Guaranteed' wordt ik puur gelukkig van, dat liedje is zo mooi, het kan een hele dag goed maken. Voor de rest ook een prachtig album, maar Guaranteed springt er boven uit, prachtig.

topper inderdaad; ik heb dat vooral bij het nummer 'society'
in de film ook geweldig in de kroeg met de 'boer'......SOCIETY !!!

avatar van Sleepy House
Zelden een soundtrack gehoord die zo meesterlijk aansluit bij een film. Weergaloos!

avatar van tbouwh
Het moet een jaar of 5 geleden zijn geweest dat ik de film bekeek. Ik was destijds niet onder de indruk, al moet daarbij gezegd worden dat ik toen ook nogal jong was. De connectie film-soundtrack kan ik dan ook niet echt in mijn beoordeling meenemen, aangezien ik me de film vanuit de film ook niet echt kan herinneren. In een andere context hoorde ik een tijd geleden echter Society, en vond ik dit nummer toen zo weergaloos dat ik toch eens deze score goed wilde gaan beluisteren. Ook is mijn achting voor Eddie Vedder en Pearl Jam de laatste tijd flink gestegen. Deze score is echter wel 'another piece of cake' vergeleken met Pearl Jam: Into the Wild herbergt een serie mooie, gevoelige liedjes, die gezamenlijk en los van elkaar een fijne sfeer oproepen. Hard Sun en Society vind ik werkelijk waar fantastisch, en de andere nummers sluiten aardig aan. Wel zijn de meeste nummers wat kort, en hangt de score naar mijn mening iets te veel af van de twee toppers die het album herbergt (Guaranteed en Rise vind ik ook wel erg mooi). Sommige nummers hadden wat langer gemogen dan de 1,2 minuten die er nu staan. Als geheel luistert 'Into the Wild' aangenaam weg, en wordt het volgens mij tijd dat ik de film nog eens ga bekijken. 4*

avatar van adri1982
Ik heb de film ook gezien en heb ook het hele album. Het is en het blijft een prachtige muziek die op dit album staat, net zoals de film erg mooi is, een tragische waargebeurde verhaal over Chris McCandless (1968 - 1992), die een tocht door de Verenigde Staten maakt en uiteindelijk beland in de wildernissen van Alaska, rondom Fairbanks. De film bevat vele emotionele scenes, en de muziek past er heel goed bij. Heel mooi ingezongen door Eddie Vedder.
Beste nummers: 'Hard sun' en 'Society'.

avatar van Kronos
De film vond ik nogal vreselijk maar de muziek is erg mooi.

avatar van jvandemerwe
Eddie Vedder, vaak gekopieerd maar nooit geëvenaard. Dit album bewijst nog maar eens wat een groot talent deze man is. Mooie plaat bij een geweldig indrukwekkende film van Sean Penn, ook zo'n groot talent.

avatar van Feiraco
bas1966 schreef:
deze plaat is voor mij een voorbeeld van 'less is more', net zoals bijvoorbeeld de muziek van Neil Young......meer hoef ik niet te zeggen.......meesterwerk......net zoals de film overigens.

Leuke "less is more" quote
De aandachtige luisteraar van Into the Wild weet in welk nummer dit wordt gezongen...

De nummers "Guaranteed" (met mooie video) en "Society" zijn echt meesterwerken.

Op deze pagina's vinden nogal wat discussies plaats over het houden van de solomuziek van Eddie Vedder en/of de bandmuziek van Pearl Jam. Ik denk dat het onderscheid niet zo subtiel te maken is. Liefhebbers van met name Into the Wild zullen ook enthousiast raken van Just Breathe, Elderly Woman, Thumbing My Way, Future Days, Off He Goes of Man of the Hour. Het is dan niet zo'n hele grote stap naar emotionele topnummers als Black en Release waarin de subtiliteit van Vedder's stem naar voren komt.

En maak je dan nog een stap naar iets stevigere nummers als Corduroy, Alive, Immortality, Better Man, Yellow Ledbetter, Porch en Even Flow dan ben je officieel fan geworden

avatar van John Milton
Blijft een van mijn favoriete (en beste) soundtracks van de afgelopen tien jaar... Echt heel geweldig.

avatar van Lambchop
Society is beter dan het origineel. Top nummer

avatar van milesdavisjr
Lambchop schreef:
Society is beter dan het origineel. Top nummer

Eens, sterker nog ik vind het veruit zijn beste nummer van dit album.
Dit album had de film niet nodig en andersom. De plaat is goed genoeg om zelfstandig door het leven te gaan maar dat terzijde. Na het al genoemde; Society staan er nog meer pareltjes op. No Ceiling duurt mij veel te kort (en dat is een compliment). In mindere mate geldt dit ook voor Long Nights, wat een heerlijke sfeer hangt er in dit nummer. Hard Sun moet je gewoon hard draaien in de auto op weg naar een zonnige bestemming. End of the Road is een lekker instrumentaal nummer en past goed in het geheel. Rise en Tuolumne zijn voor mij overbodig en voegen niet veel toe. Het vervolgalbum van Eddie vond ik een sympathiek initiatief maar heeft mij nooit kunnen boeien.

avatar van Perpetual
Het was al enige tijd geleden dat ik deze cd gehoord had, maar zodra ik hem vandaag opdeed kreeg ik haast rillingen bij het openingsnummer. Niet omdat het een nummer is dat ik erg mooi vind, maar het komt helemaal door de herinneringen aan de film. Destijds (2006) verzamelde ik dvd's, vooral two-disc specials. Was erg content met de two-disc van deze film, maar heb die jaren geleden aan iemand uitgeleend waarbij kort daarna het contact verbroken werd. Weet ook niet of ik de film ooit weer zal gaan kijken eigenlijk, kwam best zwaar bij mij binnen, erg emotioneel. Het muziek van Eddie Vedder was een perfecte aanvulling. Deze soundtrack mag absoluut bij de top OST staan.
Setting Forth is een prima nummer, heb hem in het verleden wel vaak overgeslagen om direct bij No Ceiling te beginnen. Naar mijn mening een erg sterk nummer. Far Behind en Rise zijn ook net als het openingsnummer prima. Hierna komt Long Nights, een erg sterke nummer. Wellicht mijn eerste kippenvel moment bij sommige luisterbeurten. Tuolumne is een aardig tussenstukje, werkt in de film vast beter dan op de cd. Hard Sun en Society zijn zonder twijfel mijn favoriete nummers op deze cd, ijzersterk. The Wolf en End Of The Road zijn verder prima nummers. Vanaf Guaranteed en No More is mijn aandacht weer terug, vooral bij laatstgenoemde. Photographs is net als Tuolumne een nummer dat vast en zeker beter werkt bij de film. Dat brengt me direct bij mijn volgende punt. Ik geef deze cd zonder twijfel 5* in samenwerking met de film, gewoonweg perfect. Als cd op zichzelf is het iets anders en interesseren sommige nummer mij minder. Zal het op dit moment bij 4* houden.

Een van de mooiste platen die ik ken. Eddie Vedder op zijn Simon & Garfunkels. Alleen, waar ik geen album van Simon & Garfunkel ken waarvan ik alle liedjes mooi vind, vind ik elk nummer op dit album echt mooi. Vedder ontroert me zoals normaal gesproken alleen Simon & Garfunkel dat lukt, met liedjes als Katy`s song.

avatar van JelmerHolwerda
Wat een prachtige plaat. Binnenkort speelt 'ie twee keer in het AFAS Live (afschuwelijke naam, trouwens), maar de prijzen die hij daarvoor vraagt vind ik echt abnormaal. 99 tot 125 euro voor een kaartje... Gaat mij dan toch nog echt wel wat te ver.

JelmerHolwerda schreef:
99 tot 125 euro voor een kaartje... Gaat mij dan toch nog echt wel wat te ver.

Zo zie je maar weer hoe ernstig je de boodschap die op dit album verkondigd wordt moet nemen. Wanneer puntje bij paaltje komt zijn het bijna allemaal geldwolven. (ik ook trouwens)

avatar van JohnnyVergerFan
echter.... hij vraagt die prijzen niet. LiveNation, Mojo en alles wat er verder onder hangt vragen die prijzen wel.
Ik vind het ook achterlijk duur, maar zit de 29e Mei toch vooraan. Hoop op net zo'n magische avond als enkele jaren terug in Carré.

avatar van JelmerHolwerda
JohnnyVergerFan schreef:

Was dat niet Eddie Vedder met Pearl Jam een tijd geleden die juist toen tegen al die shit inging? Hij stemt er nu zonder problemen mee in en ze kunnen het nog maken ook.. binnen no time uitverkocht. Vind het persoonlijk te triest voor woorden maar als je het geld er voor hebt is het ook je eigen zaak natuurlijk.

Franck Maudit Klopt hoor, wel mooi dat hij op zo'n avond dan inderdaad deze tracks ten gehore brengt.

avatar van HansVon
Ben niet zo "Wild" van deze cd. Het is niet de eerste keer dat ik het probeer, want vind de muziek bij de film perfect passen maar zo los valt ie me tegen. Dwz nog steeds niet slecht, zeker enkele mooie nummers zoals Long Nights.

Ik word hier gewoon puur gelukkig van, ondanks de zware thematiek va de film. Aanrader is trouwens het optreden van Eddie met Johnny Depp, waarbij laatstgenoemde de solo in Society voor z'n rekening neemt:

Eddie Vedder Society with Johnny Depp - YouTube

avatar van Cor
Cor
Mooie rootsachtige sfeer in de muzikale aankleding gecombineerd met die stem. Sfeervolle plaat.

avatar van TornadoEF5
Score was erg goed, film was dat niet echt (zie voor recensie op Moviemeter). Maar de score was wel een lichtpunt aan de film.

avatar van Pietro
Al jaren is Into the Wild een van mijn favoriete films en dat is voor een deel ook te danken aan de begeleidende muziek van Eddie Vedder, maar daarover later meer. Een andere reden dat ik Into the Wild erg kan waarderen, is omdat ik een zwak heb voor mensen die authentiek zijn en hun eigen weg volgen, zoals hoofdrolspeler Chris McCandless. Met zijn soms wat egoïstische aanpak heb ik niet zo veel, maar het idealisme dat hij uitstraalt vergoedt veel. De kracht van de film zit ook mede in het gegeven dat hij een aantal inspirerende mensen ontmoet die hem soms ook wel lijken te begrijpen.

Wie anders zou dit verhaal beter van muzikaal commentaar kunnen voorzien dan Eddie Vedder, voor mij een van de weinige muzikanten die over voldoende geloofwaardigheid bezit om de teksten over desolatie en onvervuld verlangen op een persoonlijke en overtuigende manier te vertolken. Die geloofwaardigheid is voor mij wel belangrijk, want als hier een andere artiest had gestaan was de kans groot geweest dat dit een lagere score zou hebben opgeleverd.

Neem nu het ingetogen Guaranteed, met een veelzeggende tekst vanuit het perspectief van Chris waarin de zus van McCandless centraal staat. Zij lijkt de enige te zijn waar hij zich nog echt om bekommert, iets dat niet vrolijk stemt. Hard Sun daarentegen is een heerlijk up-tempo nummer met een iets lichtere ondertoon die prima past bij de ontdekkingstocht van McCandless en de mensen die hij ontmoet. Het behoort voor mij zonder twijfel tot de beste songs die ik de laatste jaren heb gehoord en is een cover van de Canadese zanger Indio.

Variatie is troef op deze overigens veel te korte plaat, wat voor mij het enige minpunt is. Het melancholische Society bijvoorbeeld grijpt terug op de vlucht uit van McCandless uit de materialistische, oppervlakkige westerse maatschappij waarin wij leven. De tekst uit het refrein - I think I need to find a bigger place
'Cos when you have more than you think you need more space
- is veelzeggend.

Ook tracks als het wat vrolijkere en overigens veel te korte No Ceiling en het wat sombere Long Nights zijn prima in orde. Eigenlijk zou ik iedere track hier apart kunnen recenseren, zo goed is deze plaat. Wat ik het sterkste vind, is dat Vedder er een persoonlijk en intiem album van heeft gemaakt vanuit het oogpunt van McCandless en hem een menselijk gezicht geeft. De soundtrack van Into the Wild is voor mij in ieder geval een album dat nooit gaat vervelen, net als de film: 5*.

avatar van Funky Bookie
De film tot mijn grote schande nog altijd niet gezien. Dit album is echter heerlijk. Ed heeft een fijne stem en is een uitstekend componist. De ukelele nummers vind ik wat minder (logisch dus om daar een album mee vol te plempen ), maar het is een heerlijk sfeervol album geworden.
Ik word vooral blij van het tweede deel van het album.