The Haunted Youth - Dawn of the Freak (2022)

Belgiƫ
Label: Mayway

1. Dawn of the Freak (2:30)
  2. Teen Rebel (4:17)
  3. Stranger (3:39)
  4. Gone (7:05)
  5. Shadows (3:49)
  6. Broken (4:44)
  7. I Feel Like Shit and I Wanna Die (3:36)
  8. House Arrest (4:03)
  9. Coming Home (4:25)
  10. Fist in My Pocket (5:08)
avatar van sj0n88
In Amsterdam hebben ze de vijf kwartier wel aangetikt volgens mij. Het volledige album (minus Fist), drie nieuwe nummers en een cover van Walking On A Dream. Het optreden was, net als in de Ekko eerder dit jaar, heel strak. Fijn gitaarwerk en de nieuwe nummers (waarvan eentje instrumentaal) klonken veelbelovend.

Gisteren Amsterdam was betoverend, echt mooi.
Song hanne is het instrumentale nummer, deze staat zelfs op youtube van gisteren

avatar van esteban
Wie The Haunted Youth onlangs live aan het werk zag, heeft het nummer Riptide reeds kunnen ontdekken. Vandaag gelost als single, maar dan wel onder een andere bandnaam.

King Viktor is het duo-project van THY-gitarist Tom Stokx en diens goede vriend Arno De Ros. De band bestaat reeds sinds 2018 en was het muzikale verwerkingsproces van Tom die z'n vader tijdens de tienerjaren verloor. Door het succes van THY werd dit echter on hold gezet, maar met de hulp van Joachim -die ook hier zanger mag spelen- ziet hun debuutsingle alsnog het daglicht.

Wie de komende concerten van THY bijwoont, krijgt de songs van King Viktor er voortaan bij. Dit is dus vermoedelijk de 'andere' muziek waar Joachim het maanden geleden over had. Het is een tikkeltje donkerder en minder speels, ik denk wat aan Radiohead, maar klinkt vooral ook wel als THY. No wonder I like it.

King Viktor - Riptide (ft. THY)

avatar van Monsieur'
esteban schreef:

King Viktor - Riptide (ft. THY)

Ik wilde het net hebben over dit nummer. Krankzinnig hoe dicht dit in de buurt komt van alles wat ik mooi lijk te vinden aan muziek. THY is echt een geweldige band, maar dit nummer ticks all boxes, magistraal.

avatar van Admor 'Funky' Pages
Het soort kranige Belpopplaten waarbij je spontaan gaat leviteren. Geen gelikte sound, geen overproductie, geen pretentie. De eerlijke rockbranie van withete kooltjes die het niet hoeven uit te leggen. Just dig their guts!

avatar van raymondkeuters
Net gezien in VERA. Vond het enorm saai. Was de enige denk ik

avatar van esteban
Net het nieuwe nummer In My Head (live) gehoord. Hopelijk is dit snel een single. Song Hanne zou ook fijn zijn voor op de nieuwe plaat.

avatar van esteban
De eerste single van de tweede plaat is gearriveerd!

The Haunted Youth - Into You

avatar van Johnny Marr
esteban schreef:
De eerste single van de tweede plaat is gearriveerd!

The Haunted Youth - Into You

Mwah, klinkt niet slecht. Krijg je er goede zin van?

Johnny Marr schreef:

Mwah, klinkt niet slecht. Krijg je er goede zin van?

Sure do. Klinkt opgewekt, vertrouwd, lang uitgesponnen solo-finale. Me like, blij weerzien! In My Head is wel nog beter, die lossen ze liefst ze snel mogelijk.

Wat het tweede album betreft, gaan ze helaas voor dezelfde strategie. 'Helaas' omdat we tot het najaar van 2025 moeten wachten. Voordeel, veel singles ondertussen. Nadeel, mogelijk weinig nieuws te ontdekken eens de langspeler uit is. But hey, I'll take that.

avatar van esteban
Een pak minder luchtig en volledig instrumentaal, de donkere rand van King Viktor: Falling to Pieces