Neil Young & Crazy Horse - Weld (1991)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Hey Hey, My My (Into the Black) (5:42)
  2. Crime in the City (6:33)
  3. Blowin' in the Wind (6:48)
  4. Welfare Mothers (7:04)
  5. Love to Burn (9:58)
  6. Cinnamon Girl (4:47)
  7. Mansion on the Hill (6:14)
  8. F*!#In' Up (7:09)
  9. Cortez the Killer (9:47)
  10. Powderfinger (5:56)
  11. Love and Only Love (9:19)
  12. Rockin' in the Free World (9:22)
  13. Like a Hurricane (14:00)
  14. Farmer John (5:00)
  15. Tonight's the Night (8:43)
  16. Roll Another Number (5:21)
tondeman
hij werd / wordt vaak gezien als de enige rechtmatige opvolger van bob dylan. ik denk eerlijk gezegd dat hij nog wel een trede hoger staat dan dylan. deze versie van blowin' in the wind is meer dan geniaal

avatar van andré
En vergeet niet te vermelden: één der beste live-albums aller tijden! Geweldige songkeuze van Ome Neil!

tondeman
Net toegevoegd aan m'n top tien, want dat verdient deze plaat gewoon.
Was hem even vergeten, heb hem de laatste tijd per toeval nog eens geluisterd. genialiteit kent geen tijd zullen we maar zeggen... als je hem één keer luistert, dan moet je hem daarna gewoon nog tien keer luisteren, zo goed is deze plaat. En ik ben het zeker met je eens dat dit een van de beste live albums is die er zijn. Op dit moment ben ik er stellig van overtuigd dat Cortez The Killer het beste liedje is dat ooit geschreven is

avatar van c-moon
Schitterende live plaat!!! Ongeloofelijk sterk, goed, uitstekend, prima.. aaarhg;..

OOOOORGASME !!!!

Maar.. VERGEET DE BONUS SCHIJF "Arc", want dat was gewoon Lawaai

Weld: 5/5
Arc: 0,5/5

avatar van avdj
Ik zit niet zo in wereld van singer/songwriters maar Neil Young vind ik erg goed. Niet zo glas als vele andere Noord-Amerikaanse muziek. En live is ie gewoon top, deze plaat zegt genoeg!

Like a Hurricane op dit album walst echt over de studioversie van American Stars 'N Bars heen (niet dat die versie slecht is natuurlijk)
De nummers Powderfinger en Cinnamon Girl zijn vrijwel gelijk aan de studioversies, maar deze liveplaat bindt er geen doekjes omheen, luister maar naar Cortez the Killer en Rockin' in the Free World, twee prachtige live-uitvoeringen van meesterwerken.
2 uur lang muzikaal je vingers aflikken.

*****

Down_By_Law
Ik heb al vrij veel Neil Young / Crazy Horse albums 5 sterren gegeven, en dat doe ik nu weer. Vlekkeloos album, met agressieve versies van 'Hey Hey My My' en 'Crime In The City', gevolgd door een uitstekende cover van Dylan's 'Blowin' In The Wind'. Daarna blijft de plaat boeien. 'Cortez The Killer' zou misschien wel beter kunnen zijn dan het origineel op "Zuma". 5/5

Down_By_Law schreef:

Nou, nu stooi je zout in open wonden.

Het trio Love and only love, Rocking in the Free World en Like a Hurricane behoren tot het allerbeste wat een mens kan horen

blowin in the wind..... pfff hoe goed kan je live iets op plaat zetten.... zou er graag bij zijn geweest.

avatar van avdj
Cortez the Killer!

jdb
Hey Hey My My Rock & Roll Can Never Die!!

EVANSHEWSON
Down_By_Law schreef:

Inderdaad, niets aan toe te voegen !
4.5 sterren **** 1/2

Davez
Een beetje over the top met momenten. Ik denk dan aan rocking in the free world en like a hurricane. Te lang, mijn oren gaan er van piepen. De Dylancover haalt het ook lang niet bij de uitvoeringen van Dylan zelf.

Het middenstuk is wel heel sterk van mansion on the hill tot powderfinger. Ik vind Live Rust iets beter omwille van de akoestische afwisseling.

3.5*

avatar van Oldfart
oordoppen willen wel eens helpen.........

avatar van Twinpeaks
Perfecte live plaat.Met uitmuntende setlijst.Heerlijk uitgesponnen nummers,loodzware begeleiding en een lekker bonkend geluid.Geen zwakke broeders,of het moet Farmer John zijn,die mij op Ragged Glory ook al niet echt kon bekoren.Zo horen we Dinosaur Sr. graag met the Horse.

avatar van indana
De net niet perfecte live plaat in mijn oren. Live Rust is toch wel een stuk beter, meer in balans. Sowieso is deze setlist een stuk minder dan die van Live Rust.

avatar van HammerHead
Inmiddels heb al zo'n 20 keer de uitvoering van Like a Hurricane op deze plaat moeten aanhoren. Vooralsnog het beste wat ik van Neil gehoord heb. Misschien door de lengte, waardoor het accent minder op z'n stem ligt, want die irriteert me toch regelmatig. De plaat Harvest bijvoorbeeld vind ik dankzij die stem maar zozo.

Stijn_Slayer
Shit deze is nog best duur. 28 euro zag ik, en dan zónder Arc.

Hoe zit het verder met een dvd die hier bij zou zitten? Zit die er altijd bij, of in bepaalde uitvoeringen ook niet? En is dat deze keer wel gewoon de beelden bij dit optreden?

avatar van dj maus
Best of, maar dan live.
Heerlijk voor tijdens de grote schoonmaak in huis. Twee uur flink doorstomen.

avatar van harm1985
Geniale tour, maar half puntje aftrek voor de mix, die is op de video beter, maar ja, daar staan niet alle nummers op van deze CD. Een van de eerste live CD's die ik kocht van Neil, nooit spijt van gehad, blijft een van mijn favoriete platen!

avatar van musician
In mijn optiek de allerbeste live cd van Neil Young ooit. Ongeacht hoeveel oud 'live' werk er uit de jaren 60 nog bij hem op de planken ligt.

Weld is een logische voortzetting c.q. de concertregistratie die volgde op zijn toen allerbeste cd in jaren, Ragged glory. Daar staan ook wel een aantal nummers van op Weld, zoals Love to burn en Love and only love.

Weld is een twee cd's lang snoeihard werk, vooral bestemd voor de liefhebbers van Neil Young die graag horen dat hij zijn Crazy horse bespeeld, zoals ook op Ragged glory het geval is.

Tja, en dat is dan weer minder interessant voor de liefhebbers van het meer eh................breekbare werk van Young.

14 minuten Like a hurricane, het wordt nooit meer overtroffen, lijkt mij. Maar Young is één van de laatsten die ik zal uitvlakken, op dat terrein. Hou vooral alle opties open!

avatar van sCoenzool
Misschien dat ik niet goed heb gelezen hoor maar ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op de cover van Blowin' In The Wind. De reacties die ik op andere sites lees zijn vrij negatief. Wat jullie?

sCoenzool schreef:

Nog even voor je opgezet, Weld is momenteel mijn meest favoriete cd van Young, dus daar mag je me zeker voor storen.

Mooie sirene, aan het begin. Het wordt een beetje gebracht als Mother earth, van Ragged glory. Zingen, met alleen zijn loodzware elektronische gitaar als begeleiding. Ook voor Mother earth is de beoordeling niet al te best, uit dezelfde hoek komt waarschijnlijk ook de kritiek op Blowin' in the wind.

Zelf heb ik er geen moeite mee, het omtoveren van dit brave liedje van Dylan. Beetje lang misschien.

Wat daarna komt is ook prachtig, de Welfare mothers!

Stijn_Slayer
Ik vind Blowin' in the Wind niet zo geslaagd, maar het kan er mee door. Neil's All Along the Watchtower vind ik overigens ook niet zo heel denderend.

Wel weer beter dan Dylan die Old Man speelt.

avatar van sCoenzool
Ik word echt gek op deze site. Nu wil ik deze CD ook al weer aan mijn nog kopen lijstje toevoegen.

Trouwens, bedankt voor jullie snelle reacties op mijn vraag!

avatar van sCoenzool
Jongens nu heb ik weer een dilemma.

Weld of Freedom?

avatar van musician
Eerst Weld, dan Freedom. Scheelt wel al gauw een euro of 12, maar goed, je stelt de vraag.

Stijn_Slayer
Duidelijk Weld ja, Freedom vind ik (als een van de weinigen) erg wisselvallig eigenlijk.

avatar van sCoenzool
Bedankt! Deze cd spreekt me ook wat meer aan