Bruce Springsteen - Magic (2007)

Label: Columbia

1. Radio Nowhere (3:20)
  2. You'll Be Comin' Down (3:46)
  3. Livin' in the Future (3:56)
  4. Your Own Worst Enemy (3:19)
  5. Gypsy Biker (4:32)
  6. Girls in Their Summer Clothes (4:20)
  7. I'll Work for Your Love (3:35)
  8. Magic (2:46)
  9. Last to Die (4:17)
  10. Long Walk Home (4:35)
  11. Devil's Arcade (5:06)
  12. Terry's Song * (4:11)
EVANSHEWSON
Ik kom er net mee van de winkel. Alweer zo'n kartonnen ondingetje als verpakking... waar is de tijd van de klassieke cd-doosjes ?

Enfin, ik zet nu de plaat op voor de eerste keer, track 3 is bezig, klinkt als vanouds met de E Street Band.

Ik geniet van de verse drukinkt van het inlayboekje... en van de glanzende uitvoering ervan...

Ik kom dus weldra, ik denk na een viertal beluisteringen toch al met een eerste beoordeling.

avatar van Thuurke
EVANSHEWSON schreef:

Inderdaad, een kartonnen onding die je cd weer lekker gaat bekrassen als je hem weer terug stopt. Er zijn betere manieren om een CD te verpakken.

Dan de muziek: 12 op zich staande gladde rocknummers, maar nergens wordt de intensheid bereikt als op b.v. The Rising.

avatar van Janhero
Weer een lekkere cd van Bruce. Klinkt weer prima. Ouderwets. Voel me weer even geen 50.
Misschien over een paar maanden een sterretje er bij als ie blijft hangen op eigen harde schijf.

ps. In de auto gaat ie ook echt lekker zolang mijn vrouw maar niet naast me zit met van "ken ut niet wat zachter"

Janhero schreef:

Ik voel me OOK weer even geen 50. Dat kan kloppen, want ik ben een jongeling van pas 49 haha!

Maar nu The Boss. Ik heb de plaat nu enkele keren beluisterd en hij bevalt me prima. De eerste helft is iets ruiger dan de tweede;
Het begint met een uitstekende Radio Nowhere, een single die heel de dag in je hoofd blijft hangen, net als You'll Be Comin' Down.

Livin' in the Future lijkt weggelopen van The River, het lijkt ergens op, maar ik weet niet precies op wat. Ik vind het wel aanstekelijk en de belletjes klinken lekker, alsook het pianowerk van Roy Bittan.

Your Own Worst Enemy vind ik alweer een hoogtepunt, mooi en ingetogen ballad is dat.
Gypsy Biker is een soort blues, de harmonica werkt hier zeer efficiënt.
Van Girls in Their Summer Clothes word ik ontzettend vrolijk, wàt een heerlijk zomers liedjes is dàt !!

Komt er dan weer een mooie rocker I'll Work For Your Love (dear), gevolgd door het uiterst ingetogen en O zo Mooie Magic. Bruce kan toveren. En dàt klopt, mij heeft ie weer betoverd met een heel mooi en intens album. ( Iemand opperde hier dat hij het een GLAD album vind, ik kan daarin niet echt volgen.)

Last to Die vind ik daarna ietsje minder, maar kom, dat wordt meteen goed gemaakt met het erg mooie Long Walk Home, een song alweer vol weemoed, de E Street Band klinkt alweer ontzettend lekker, Clarence toetert er op los, NIls en Steve scheuren stevig op hun gitaren.
Devil's Arcade is een rustige afsluiter...zo begint het toch, maar dan ontpopt het zich tot een heuse hymne, erg mooi en erg kamervullend. De laatste song, ware het niet dat er een Hidden Track op staat, artiesten vinden dat blijkbaar fijn om dit truukje te blijven toepassen.
Het laatste nummertje (weet iemand hoe het eigenlijk heet ?) is een ingetogen ballad, enkel zowat op gitaar begeleid en een ode aan een overleden vriend. Ik lees nu ergens dat dit "Terry's Song" zou heten ??

Ziezo, ik kan dit plaatje erg smaken, maar ik ben dan ook een lifetime fan van deze rockgigant, die ik in 1993 in Gent een onvergeteijk concert van méér dan drie en half uur zag ten beste geven, die màn geeft tijdens zo'n concert echt alles wat in hem zit, en zijn muziek is altijd ECHT en komt recht uit zijn hart. Zo ervaar ik Bruce tenminste.

Wàt is mijn besluit na de plaat toch al 5 keer te hebben gehoord ?
Prima album, sommige liedjes worden enkel beter door ze méér te horen en zo hoort het natuurlijk.
Voorlopig geef ik deze plaat dan ook : * * * * sterren.

SoundWave schreef:
Aan het stemgemiddelde te zien schijnt deze cd van Bruce Springsteen weer echt ´Magic´ te zijn.
Ik heb de berichten zo eens gelezen, en ik krijg toch wel de indruk dat dit weer een album van Bruce is dat ik maar eens aan moet schaffen. En als het een mengelmoes is van "Born in the U.S.A." en "The Rising" dan zal ik er zeker geen miskoop aan hebben.
Ja, ...inderdaad,..kopen.
Er zijn nog van die artiesten waar ik dusdanig respect voor heb, daar koop ik nog netjes de cd´s van, al is het dan niet echt meer van deze tijd, maar ik maak uitzonderingen.

Bruce is van ALLE TIJDEN, en zeker ook van deze tijd, getuige deze overtuigende plaat met de E Street Band.

Vergeet al die kritikasters, beluister de plaat (niet één keer, maar ettelijke keren) en je zult horen hoe goed The Boss blijft, ondanks dat hij al zo'n kleine 35 jaar in de business zit. Ik wil het veel jonge honden zien doen!

En zo lang hij zijn best blijft doen - en Bruce kennende zàl ie dat ook doen - mag hij van mij doorgaan tot hij er op het podium bij neervalt!

Bruce Springsteen 4 Ever!
Bruce, When they build you brother, they broke the mold...

(een zware fan heeft gesproken, hoe zou het anders kunnen ??)

EVANSHEWSON
Deze plaat zal ik de komende maanden erg veel draaien, de plaat wordt gewoon iedere keer beter, formidabel.
Ik ga hem al opwaarderen naar 4.5.
Ik kàn niet anders,
wàt een plaat!

avatar van jes
jes
Eindelijk weer een echt Bruce Album!
Vooral You'll be coming down, living in the futur en last to die springen er voor mij uit, alhoewel er geen enkel slecht nummer tussenzit!

avatar van Janhero
Ik ga door naar 4*

avatar van Marty McFly
Thuurke schreef:

Ongelooflijk

Thuurke schreef:

Ik ben het hier juist volkomen mee eens. Goed album, zeker weten, lekkere nummers, prima muziek, toch wel 4*

En dat valt een beetje tegen, want The Rising kreeg er van mij 5. Wat was dat een Hallelujah Rock 'n Roll t*****goed album.

Zo, na een paar keer luisteren ga ik mijzelf tegenspreken. Dit album wordt alleen maar beter: het is een groeiplaat. Ook al is hij wat minder intens en wat rustiger dan the Rising: er staan gewoon te veel mooie nummers op, een enkel juweeltje. The score is rising: 4,5*
Don't miss it!

avatar van LittleBox
Deze plaat heeft nu al een paar weken op me kunnen inwerken. Tijd voor een wat uitvoerigere reactie:

Radio Nowhere is een opener zoals een opener moet zijn: lekker rocken met een eenvoudig akkoordenschema (Em, C, G, D voor de liefhebbers) met een gedreven Bruce aan de microfoon. Zo, dit zet de toon.
You'll be comin' down doet het vooral qua coupletten erg goed. Ook hier weer de gedrevenheid die op één of andere manier op een album als Devils & Dust wat gemist wordt. De saxofoonsolo geeft een goeie 'boost' aan het nummer en het couplet dat daarop volgt ('Like a thief on a sunday morning/Yeah, it all falls apart with no warning') krijgt daardoor een extra intensiteit lijkt het wel. Lekker meebrullen in de auto en ongetwijfeld straks op 30 november ook in het Gelredome.
Livin' in the future is één van de hoogtepunten en deed bij mij meteen denken aan Tenth Avenue Freeze Out. Heerlijk fris, heerlijk vrolijk.
Your own worst enemy is het minste nummer op dit album. Het geeft mij de indruk dat het wat 'gemakkelijk' is geschreven en opgenomen. Beetje saai zelfs. Geen skipper maar ook geen hoogvlieger.
Dat is wel anders met Gypsy Biker. Het gitaarwerk knalt om de oren, beter en intenser dan pakweg een Spare Parts. Vooral de solo aan het eind is indrukwekkend.
Girls in their summer clothes is natuurlijk 'gewoon' Beach Boys. Hier word ik erg vrolijk van.
Dan het hoogtepunt van de plaat: I'll work for your love. Het is nog weinig live gespeeld tijdens de nog prille tour, waarschijnlijk omdat het nog wat te lastig is (?) maar alleen al de openingszin ('Pour me a drink Teresa in one of thas glasses you dust off') is al zo energiek dat je echt overal zin in krijgt. De melodie is fraai en het is een lekker 'fris' nummer. Super!
Magic is ook een prachtnummer met een diepere laag en het rustpuntje op de plaat is goed gevonden.
Last to die is een aardige verwijzing naar John Kerry's uitspraken. Lekkere rocker maar niet heel veel bijzonders.
Long walk home is wederom een prima rocker die het vooral live goed zal doen.
Devil's Arcade is een heerlijk episch nummer met een fraaie opbouw, prachtige zang ( 'The beat of your heart') en een subliem einde, met dat drumwerk. Een waardige afsluiter van het album dat nog gevolgd wordt door Terry's Song, dat een speciaal geschreven mooi eerbetoon is aan zijn overleden vriend.

Al met al een bijzonder goed album van Springsteen. Het heeft overtuigende vleugen van het oude werk. De eerste reacties op de optredens zijn zeer enthousiast. Ik zie dan ook erg uit naar het optreden op 30 november!

avatar van Sven Vermant
Mooie recensie.
Kan me er grotendeels in vinden.
I'll work for your love vind ik na een flink aantal uisterbeurten ook één van de beste nummers.

Ik kan niet wachten tot 30 november om alles live te zien.

avatar van itchy
Vraagje aan de kenners: is de Terry uit Terry's Song dezelfde Terry als de Terry die wordt genoemd in Backstreets (van Born to Run)?

itchy schreef:

Terry was Terry Magovern, en heeft dus niets te maken met de Terry uit Backstreets. Grappig trouwens dat jij Terry uit Backstreets associeert met een mannelijk persoon. Dat heb ik ook altijd gedaan (eigenlijk nog steeds), maar het is een van de meest gevoerde discussies in Springsteen communities en de meerderheid gaat voor de theorie dat Terry een vrouw moet zijn. Anyway, ik dwaal af: Magovern was jarenlang Bruce's persoonlijke assistent en is een aantal maanden geleden overleden. Bruce kon geen passend nummer vinden in zijn bestaande repertoire om te spelen op de begrafenis en schreef toen de avond ervoor dit nummer. Zie ook http://www.brucespringsteen...

avatar van RoenHetZwoen
Heerlijk fris, heerlijk vrolijk lees ik hier onder andere, en zo klinkt het album ook wel muzikaal... maar tekstueel is dit toch één van Bruce z'n meest sombere platen. Daar waar hij op 'The rising' nog zo strijdvaardig klonk in z'n teksten, zo gelaten ziet hij nu de gebeurtenissen aan, hetgeen het best tot uiting komt in 'Last to die'; één van de vele hoogtepunten op het album. Het absolute hoogtepunt vind ik dan weer het fel countryrockende 'Gypsy biker'.

In ieder geval: hiermee scoort Bruce in mijn eindlijstje binnenkort een loepzuivere hattrick.

avatar van Migo
Na een paar luisterbeurten ben ik ook om: heerlijk album!

avatar van Bluebird
Ik kan eigenlijk niets toevoegen aan de credits die hier al zijn geplaatst. Aanstekelijk, energiek, vrolijk, enkele inhoudelijke teksten en een Boss die hier weer alles uit de kast trekt wat ie in huis heeft. Dikke 5

avatar van lucknopfler
Sterk album van bruce met de nodige afwisseling. 4 en 6 zijn voor mij wel de slechtste nummers van het album.

avatar van Cor
Cor
Prima album. Ik ben een beetje zoekende waar 'm dat in zit. Er is niet echt 1 nummer of 1 moment dat er echt uitspringt. Misschien is het meer dat alle nummers de juiste toon aanslaan. Uithalen en doorhalen als het moet, sober als het moet. De E-Street Band begeleidt precies in de juiste dosering. Daardoor wordt het een album dat klopt.

avatar van johannesA
voor dit nieuwe album van mijn held 4 sterren gegeven. minder wil ik ook niet geven. toch bekruipt het gevoel me een beetje, dat deze cd me net wat minder raakt, dan de cd's van bruce uit de jaren 70 en 80.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heeeerlijk album van Bruce met zijn vertrouwde E-Street Band, met vooral aan het einde van de plaat de uitschieters: Last to Die,Long Walk Home & vooral Devils Arcade.

avatar van rushanne
johannesA schreef:

Precies mijn gevoel, dit is een redelijke plaat met een paar mooie tracks, Last To Die is er zo eentje. Maar als ik het vergelijk met Darkness, River en Nebraska dan is dit toch een stukkie minder. Niks ten nadele van de heer S., ik zal er in Antwerpen weer gewoon bij zijn.

nicolas
Ja man die plaat kan me eigenlijk totaal niet bekoren. Het lijkt allemaal wat teveel op elkaar...

LocoHermano
In een vlaag van verstandverbijstering heb ik ooit Born in the USA en Born To Run gekocht. Die twee vind ik al niks, maar na het verplicht aanhoren van deze nieuwe spruit uit het Springsteen-kamp (collega waarmee ik op pad was, draaide hem 3 keer in zijn auto), weet ik definitief dat ik niets, maar dan ook helemaal niets, met de muziek van deze man heb.

avatar van LittleBox
LocoHermano schreef:

Grappig om te lezen dat je Warren Zevon wel helemaal geweldig vindt. De muziekstijlen liggen niet zover uiteen; op het laatste album van Zevon speelt en zingt Springsteen mee (was een goede vriend van hem) in bijv. Disorder in the house. Misschien zou je eens een concert moeten bezoeken van Springsteen; wellicht dat je dat nog van mening doet veranderen. Niks mis met je mening hoor, maar ik vond dit wel opvallend.

LittleBox schreef:

Net zo grappig en toevallig is dat ik tijdens het tikken van mijn commentaar juist aan Zevon dacht en het zo onterecht vindt dat hij in vergelijking met Springsteen zo enorm weinig aandacht krijgt/heeft gekregen van alles en iedereen. Ik ken alleen de eerdergenoemde 3 albums van Springsteen. Als ik live materiaal van hem tegenkom, zal ik dat eens beluisteren. Misschien dat mijn mening dan verandert.

avatar van TEQUILA SUNRISE
LocoHermano schreef:

Vrees dat je juist de verkeerde albums heb gekocht , probeer The River, Darknes On The Edge Of Town of The Rising eens.

LocoHermano schreef:

Van zulke commentaren word ik triest, neen : intriest... dat je de klasse en de schoonheid van Bruce's stem en zijn bezieling niet hoort, van welke planeet kom je dan ????

EVANSHEWSON schreef:
van welke planeet kom je dan ????

Helaas van dezelfde planeet als de jouwe. Om in- en intriest van te worden.