Bruce Springsteen - Magic (2007)

Label: Columbia

1. Radio Nowhere (3:20)
  2. You'll Be Comin' Down (3:46)
  3. Livin' in the Future (3:56)
  4. Your Own Worst Enemy (3:19)
  5. Gypsy Biker (4:32)
  6. Girls in Their Summer Clothes (4:20)
  7. I'll Work for Your Love (3:35)
  8. Magic (2:46)
  9. Last to Die (4:17)
  10. Long Walk Home (4:35)
  11. Devil's Arcade (5:06)
  12. Terry's Song * (4:11)
iggy schreef:
Ik begin nu echt te twijfelen over mijn eigen bruce gehalte. Ben ik eigenlijk wel zo'n bruce liefhebber?

Ik luister zelf met opzet erg weinig naar deze cd en naar Working on a dream, dan kan ik me in ieder geval nog wijs maken dat Springsteen geen slechte platen maakt.

avatar van vielip
Kom nou jongens; je kunt Magic met de beste wil van de wereld niet bestempelen als 'slecht' toch?? Dit is Bruce in al z'n rockerige eenvoud en gedrevenheid wat mij betreft. En, voor mij persoonlijk een groot pluspunt; je hoort weer typische E-Street kenmerken door in z'n muziek. En daar wordt ik best heel erg blij van

avatar van Hendrik68
Jij weet van mij inmiddels allang dat het latere werk van Springsteen mij aanmerkelijk minder kan bekoren dan het latere werk waaronder deze. Maar ik bestempel dit niet als slecht, zeker niet. Het is echter te gewoontjes. Als je in een glazen bol kon kijken in 1984 dan had je kunnen voorspellen dat hij dit soort muziek zou maken. Dat had hij moeten voorkomen. Het is te voorspelbaar. Niet wezenlijk anders. Je wordt niet meer in positieve zin verrast. De nummers zijn stuk voor stuk best te pruimen, maar niets dat blijft hangen. Positief t.o.v. Human Touch is dat je hem niet afzet na een paar nummers. Nadeel t.o.v. Human Touch is dat hier geen I Wish I were blind opstaat, een nummer wat ik nog altijd dagelijks neurie. Deze CD ontnam mij de hoop dat hij ooit nog eens een superalbum zou maken. Working on a dream gaf mij echter weer wat hoop. Maar dan komt hij met 2 oude albums aanzetten. Wel interessant, maar ook een teken dat de inspiratie momenteel ver te zoeken is. Of hij wacht even en laat ons nog een keer versteld staan. Ik hoop nog steeds.

avatar van vielip
Tsja, ik ben dan weer niet iemand die verrassing en vernieuwing verkiest boven gewoon 'goed' en 'prima'. Voor mij hoeft een artiest niet telkens met iets vernieuwends te komen om een hoog cijfer te scoren. Dit album is daar een prima voorbeeld van. En wat je zegt over die glazen bol ben ik het niet helemaal mee eens. Ik had eigenlijk de hoop al opgegeven dat hij ooit nog eens op de proppen zou komen met een oerdegelijk rockalbum. Na al die, wat mij betreft, minder geslaagde dingen als Devils & dust, Seeger sessions, Ghost of Tom Joad en The rising, was ik uitermate verrast dat hij dan toch nog met een klapper als Magic aan komt zetten! Dus in die zin verrast hij nog wel. Mij althans

vielip schreef:

Een echt slecht album zou ik geen 3* geven, maar voor Springsteen-begrippen vind ik deze plaat erg mager en de opvolger zelfs nog iets minder. En ik heb weinig tegen zijn nieuwere albums, The Rising vind ik een van z'n beste.
Dit album heeft best z'n momenten, maar er staan nogal wat nummers op die ik behoorlijk onder de maat vind.

avatar van iggy
Al met al word dit schijfje ook helemaal niet mager beoordeeld bijna 4 pingels toch? Alleen vielip je hebt toevallig te maken met een paar zuurpruimen ha waaronder brunniepoo hendrik en ik zelf ha. En in mindere mate bertus. En van mijn springsteen mening moet al helemaal niemand zich iets aantrekken. Want ik zelf vind die ook maar vreemd. De springsteen kronkel he he. Maar om eerlijk te zijn had ik ook niet verwacht dat bruce zich ooit echt op een ander gebied zou bewegen. Ik ben het wel met vielip eens dat dit soort muzikanten tom petty, john mellencamp enz hun kunstje makkelijk kunnen herhalen. Als je van makkelijk herhalen kunt spreken. Mits de kwaliteit en intrigiteit maar gewaarborgd blijft op zich al moeilijk genoeg lijkt me. Dan kunnen deze muzikanten tot in de treure doorgaan wat mij betreft.

Zeg hendrik alles ok long time no see

avatar van Hendrik68
Bij Tom Petty kun je je afvragen of de koerswijziging onder Jeff Lynne wel zo goed uitgepakt heeft. Het heeft hem zelf geen windeieren gelegd, maar mijn oude rockende Tom Petty was het niet meer. Mellencamp klinkt de laatste 10 jaar toch wezenlijk anders en ook in de jaren 80 al maakte hij een switch met de introductie van viool en accordeon. De laatste 2 platen van Mellencamp mag je gerust tot zijn beste rekenenen. Dat kan ik van Bruce getuige deze en de opvolger Working on a dream bepaald niet zeggen. Maar Bruce heeft mij al zo veel moois gebracht dat ik tot in lengte van dagen van zijn muziek zal blijven genieten. Ik geef niet gauw 5 sterren, maar Bruce heeft al 4 keer 5 sterren gekregen, dat zegt genoeg. Magic blijft daar bij mij heel ver vandaan en dat geeft helemaal niks.

Het gaat overigens uitstekend Iggy. Steve Earle heeft een nieuwe plaat en nog een maand en Mellencamp komt naar Den Haag. Wat wil je nog meer?

avatar van iggy
Ja Ja mellencamp naar den haag. Net als ik in het buitenland zit, lig en werk erg fijn om dat te horen hendrik . Ongetwijfeld ga je me daar meer over vertellen is zo mijn voorgevoel ha. Niets mis mee overgens. morgen reageer verder op de inhoud van je bericht. Ik ga pitten het is alweer bijna 12uur in the night that is. Nog iets van peter wolf vernomen hendrik? snurk snurk snurk snurk

avatar van bertus99
Brunniepoo schreef:

The Rising vind ik een van z'n beste.

Zeker, The Rising was een topper in zijn oeuvre. Het daarna verschenen Devils and Dust vond ik ook nog heel redelijk, zonder E-streetband overigens net als Nebraska en Tom Joad.
Daarna is hij eignlijk een beetje op de automatische piloot verder gegaan met als resultaat Magic en Working on a Dream.

Magic automatische piloot...

avatar van musician
Ja Bertus, Magic is zeker geen automatische piloot, trouwens, Working on a dream ook niet.

Ik hou niet van alles van The Boss maar ik zal hem één ding nageven, zijn inzet, vakmanschap zal ik niet ter discussie kunnen stellen.
Juist in de 21e eeuw laat Bruce Springsteen horen nog steeds energiek en vooral gretig te zijn, iets dat zijn carriére een nieuwe impuls heeft gegeven.

En dat geldt zeker voor Magic....

avatar van iggy
Ten eerste stoor ik me niet zo aan die productie van jeff lynne. Ten 2e waren het petty solo platen. Dus dan moet je het eigenlijk ook wel anders laten klinken. Anders heeft het weinig nut om solo platen te maken nietwaar? Wat mellencamp betreft heb je in die zin gelijk dat er hier en daar wel het een en ander veranderd/toegevoegd is. Maar zijn insteek is naar mijn gevoel niet echt veranderd. Nog altijd schrijft hij puike rock songs met regelmatig een kritieke kijk op politiek enz.. Om nou te stellen dat hij een echte koerswijziging heeft ondergaan lijkt mij te ver gaan. Net als petty. Onder een koerswijziging versta ik bijv van rock naar pop gaan enz. Prince is er zo een die door de jaren heen wezenlijk veranderd is rush, rod stewart en sting ook denk ik.

Springsteen is ook altijd wel bij zijn roots gebleven. Maar ook ik vind juist dat hij de laatste pak hem beet 15 jaar vitaal en met plezier muziek maakt. Dat hij door de jaren heen minder goede platen gemaakt heeft hoewel de meningen daar nogal over verschillen op zijn zachtst gezegd. Lijkt me wel logisch gezien het aantal jaren dat deze muzikant aan de weg timmert. Dan zitten er altijd wel periodes/platen bij die niet door iedereen als even goed worden gezien. Vooral human en lucky was een zwakke periode toch? En straks ga ik the rising eens goed beluisteren.

Wat ik wel nog even kwijt wil aangezien er een behoorlijk aantal mensen mee doen aan deze discussie. Luisteren jullie wel eens naar john Mellencamp toch vaak vergleken met the boss?Als dat niet zo is geef deze rocker eens een luister kans! Hendrik gaf al aan dat hij de afgelopen jaren enorm goede platen aan het maken is. En daar sluit ik me volledig bij aan. Sterker nog bij mellencamp kom ik heel wat vaker bijna altijd zelfs dingen tegen die ik bij the boss maar mondjesmaat tegenkom. Of niet hendrik

iggy schreef:

Het oudere werk ken ik wat beter dan het nieuwere maar al met al gaat mijn voorkeur toch wel duidelijk naar Springsteen uit.

avatar van Hendrik68
Hoewel dit wellicht niet de plek is om te bespreken wie van de 2 de beste is is deze CD wel 1 die de discussie weer heeft doen oplaaien. Ik heb nl. begrepen dat de strijd om een grammy in dit genre ging tussen Magic en Mellencamp's Life, Death, Love and Freedom. Springsteen won en dat is voor de mensen die Life Death, Love and Freedom kennen werkelijk niet te bevatten. Voor het overig hebben beide hun goede periodes gehad, maar grof gesteld kun je zeggen dat Springsteen tot Born in the USA de bovenliggende partij was en Mellencamp daarna, met beiden een redelijke zwakke jaren 90 waarin ze allebei 1 top album hadden. Voor de rest blijft het een kwestie van smaak. Mellencamp is voor mij altijd zwaar ondergewaardeerd geweest, maar heeft dat ook aan zich zelf te wijten door zo weinig in Europa op te treden. Springsteen heeft zich werkelijk uit de naad getoerd in zijn carriere en is daarom populairder. Maar ook beter? Geen idee en eigenlijk vind ik die vraag ook niet interessant. Ik ben echter eerder bang dat velen het latere werk van Mellencamp niet eens kennen. Dat is gewoon zonde.

avatar van iggy
Het is ook niet mijn bedoeling om te gaan discussieren wie nu beter is of niet.
Dat lijkt mij vrij zinloos. Het enige wat ik vraag neem eens de moeite om naar deze
prima muzikant te luisteren. Een tip!?....... 1 Freedom's road 2007
2 Life, death, love and freedom 2008
Twee verdomd goede platen van john mellencamp.

avatar van vielip
Ik ken van Mellencamp alleen Whenever we wanted en Scarecrow. Met name laatstgenoemde vind ik te gek!! Maar ja, daar heb je het al vrees ik; dat is zo'n beetje zijn meest rockende album geloof ik. Daar heb ik gewoon het meeste mee. Daarom vind ik Magic van Bruce ook zo geweldig! Al die uitstapjes en poeha is wel aardig maar uiteindelijk gaat er bij mij niks boven een zwaar rockende Bruce! Oja, met E-Street band uiteraard
Hetzelfde geldt voor Mellencamp bij mij. Al moet ik daar dus de kanttekening bij maken dat ik maar 2 albums van de beste man ken.

avatar van Smeerklaas
Vorige week Magic gekocht, heb 'm nu uitvoerig beluisterd. Ik moet zeggen: wat een topplaat! Ieder nummer op Magic is gewoon zo goed, de energie springt er vanaf en hoewel Springsteen laat in de 50'er jaren zat, het is niet te merken. Het nummer begint met Radio Nowhere en eindigt met Terry's track. Dit vind ik ook de mooiste, en dat terwijl de nummers daar tussen stuk voor stuk geweldig zijn.

Als ik dan nog 's luister naar z'n albums in de jaren 90 is er voor mij niks meer aan, ik wil gewoon Magic luisteren. Nu kom ik met een heel gewaagde opmerking maar ik zeg 't toch: Magic is het beste album wat Springsteen ooit heeft gemaakt. Ja Born To Run en Born In The U.S.A. zijn er gewoon niks bij.

avatar van rkdev
Smeerklaas schreef:
Zeer gewaagd inderdaad
Al vind ik 'm ook beter dan Born In The U.S.A.

avatar van Hendrik68
Inderdaad een gewaagde uitspraak. Ik ga namelijk zover om te zeggen dat The Ghost of Tom Joad zijn laatste meesterwerk is. Maar als meer mensen dit soort uitspraken doen dan ben je op de een of andere manier toch weer geneigd er naar te gaan luisteren. Voorlopig ben ik echter een beetje Springsteen moe geloof ik. Probleem is een beetje dat zijn vroegere werk verreweg het beste is. Dat heb ik echter zo allemachtig vaak gehoord dat ik zelfs die meesterwerken niet graag meer hoor op het moment. Alleen van Tom Joad geniet ik nog met volle teugen en ook van Nebraska. Maar die Springsteenmoeheid gaat wel weer over. Ik hoop alleen dat hij ooit nog eens met totaal nieuw werk komt dat echt verrast. Dat heeft hij na Tom Joad nl. niet echt meer gedaan. Zonder dat ik het slecht vind trouwens. Het wordt tijd dat hij eens aanklopt bij T-Bone Burnett.

avatar van itchy
Ja sorry hoor, maar dat kan echt niet .

Er blijft voor mij een hele duidelijk scheidslijn:
t/m Born in the USA alles
daarna overwegend
Met Magic als prettige uitzondering.

Smeerklaas schreef:

Tjonge, wat gewaagd!!! Maar ook helemaal waar wat mij betreft!!!!
Magic is de beste plaat van The Boss in mijn ogen (gevolgd door Darkness, The Rising en Born To Run).

Dit album is gewoon magic!

avatar van musician
Het meeste van Bruce in de 21e eeuw is eigenlijk geweldig met Magic als een van de beste van Springsteen ooit.

Born in the USA draai ik vrijwel nooit meer en het meeste jaren '80 werk van zijn hand komt bij mij sowieso nauwelijks nog aan bod. Idem voor de jaren '90. Alleen Darkness en Born to run komen in de buurt van Magic.

avatar van uffing
Ik vind Magic een geweldige plaat. Het heeft alleen niet de magie (sorry) van wat ik als de grote 4 Springsteen platen beschouw (Born to Run, Darkness on the Edge of Town, The River en Nebraska). Niettemin een dikverdiende 5e plaats.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Met bovenstaande spreker eens. Magic is net niet zo goed als dat viertal. Ook Tunnel of love vind ik trouwens beter.

avatar van vielip
Magic is inderdaad top! Ik ga niet zover door te zeggen zijn beste dit of dat. Elk Springsteen album heeft iets bijzonders vind ik. Springsteen moe? Ken ik niet

avatar van uffing
Springsteen moeheid bestaat niet

avatar van Thuurke
Magic de beste Springsteen plaat? Knettergek!!

avatar van Rogyros
Ach, dan ben ik maar knettergek!

avatar van Madjack71
Ik zelf begrijp ook de ophemeling van Magic niet zo goed in vergelijking met het oudere werk. Zeker, ik kan dit album wel waarderen en er staan met Gypsy Biker, Magic en Devil's Arcade sterke nummers op, maar het heeft niet eenzelfde magic als die ik ervaar bij het oudere werk, daar ontbeert het toch echt aan ijzersterke nummers als; Badland, Darkness.., Born to Run, Jungleland, River om er een paar te noemen. Ik vind hier niet echt een klassieker op staan, maar degelijke rock.

avatar van bertus99
Madjack71 schreef:

Is het niet zo dat de tijd waarin er klassiekers werden gemaakt eigenlijk sowieso voorbij is? Welke songs van de afgelopen vijf jaar zullen over 30 jaar nog steeds gespeeld worden en een status hebben als de nummers die jij noemt. Ik bedoel niet alleen muziek van The Boss maar muziek in het algemeen.
Het uitkomen van een nieuwe elpee van iemand als Springsteen, Dylan of Young om een paar willekeurig te noemen was indertijd een gebeurtenis waar naartoe geleefd werd en veel over gesproken. Zo'n plaat werd eerst grijs gedraaid tot je hem helemaal kende. Dan bleven er enkele nummers over die klassiekers werden, die de meeste mensen wel kenden.
Vandaag de dag is muziek een van de vele dingen die er zijn. Als ik tegen vrienden zeg dat ik een nieuwe Springsteen heb antwoorden ze: Oh, is die er ook nog? Terwijl ze allemaal Jungleland en Badlands kennen.
Ik draai een cd als Magic vervolgens een keer of wat maar de indruk is lang niet meer zo overweldigend als de eerste weken dat ik naar The River of Darkness luisterde.
Na een paar weken belandt een cd onvermijdelijk in de kast en komt daar nog maar eens sporadisch uit. Dat geldt eigenlijk wel voor alle cd's die nu uitkomen. Platen als The River en Darkness on the Edge of Town bleven echter jaren de draaitafel teisteren. De songs werden een deel van je leven, reisden een stuk van je leven met je mee. Misschien waren ze ook wel beter, maar dat is niet de enige reden. Er was nog een soort frisheid en nieuwheid in de muziek.
Misschien is het nostalgie van een oudere liefhebber, maar ondanks de naam van dit album is het vrijwel onmogelijk om in de muziek nog een dergelijke magie te ervaren.
Daarom mijn stelling: Klassiekers worden niet meer gemaakt.