Bruce Springsteen - Magic (2007)

Label: Columbia

1. Radio Nowhere (3:20)
  2. You'll Be Comin' Down (3:46)
  3. Livin' in the Future (3:56)
  4. Your Own Worst Enemy (3:19)
  5. Gypsy Biker (4:32)
  6. Girls in Their Summer Clothes (4:20)
  7. I'll Work for Your Love (3:35)
  8. Magic (2:46)
  9. Last to Die (4:17)
  10. Long Walk Home (4:35)
  11. Devil's Arcade (5:06)
  12. Terry's Song * (4:11)
avatar van lucknopfler
EVANSHEWSON schreef:
Van zulke commentaren word ik triest, neen : intriest... dat je de klasse en de schoonheid van Bruce's stem en zijn bezieling niet hoort, van welke planeet kom je dan ????

Ik ben ook fan van Bruce maar het is toch logisch dat sommige mensen het niks vinden. Dit is bij elke artiest zo en dit is bij Bruce niet anders. Hoe populairder de artiest, des te meer mensen die het niks vinden.

avatar van Bluebird
Dat is beslist een feit Je bent er dus fan van of niet. Zelf had ik nooit veel met Springsteen vanwege zijn overdreven superstatus maar moet toch bekennen dat zijn laatste album erg aanstekelijk werkt. Het klinkt eerlijk, robuust en degelijk. Het kan soms een toevalstreffer zijn.

borntorun
Wat een klasbak toch die Springsteen!!

Ik heb zijn nieuwe album pas 2 weken in mijn bezit moet tot mijn schande bekennen. In eerste instantie dacht ik aan 4 sterren. Ik vond "The Rising" een super album en mijn eerste gevoel zei me dat dit album iets minder sterk was.

Wat heb ik me vergist zeg! Een perfecte mix van typische e-street band (stadion)rock nummers met prachtige ingetogen nummers, waar de vlam alsnog aan het einde van het nummer in de pan slaat (devil's arcade).

Ik las hier al een paar keer het woord groeidiamant. Nu geef ik niks om diamanten maar het album wordt draaibeurt na draaibeurt inderdaad beter en beter.

Slechte nummers staan er voor mij niet op al vind ik persoonlijk het hier volop geprezen " Girls in their summer clothes" een vrolijk niemandsdalletje.

"Magic" bezorgt mij kippenvel en van "Last to die" spat de woede en frustratie van af . Bruce zingt dit nummers ook anders dan we normaal van hem gewend zijn en dat bevalt me wel.

"Gypsy Biker" en ""Devil's Arcade" zijn in mijn ogen twee van de beste nummers ooit door Bruce geschreven .

Samenvattend

Een prachtig album die op mij een verslavende werking heeft.
Er zijn veel (nieuwe) artiesten die de schoenveters van Bruce nog niet zouden mogen strikken. "De Boss" leidt en de rest volgt op grote afstand.

Ik verheug me op zijn concert volgende week!! Bruce en zijn band zijn in topvorm en dat wil ik graag zelf ervaren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Aan dit betoog hebben wij weinig toe te voegen!!!

Ik vind het maar een saai en vlak album, de opener is direct het sterkste nummer. Voor de rest is het matigheid troef.

borntorun
Dat mag jij natuurlijk vinden. Ik vond top3 trouwens erg goed.
Helaas heb ik het idee dat je dit album nog niet goed genoeg beluisterd hebt.

Nummers als Magic, Devil's arcade en Gypsy Rider zijn alles behalve middelmaat en behoren bij de beste nummers gemaakt door Bruce en zijn band. Ik vind juist de single Radio Nowhere een lekker maar matig nummer.

Een band uit jou top 10 Arcade Fire is zo'n band die de veters nog niet mag strikken van Bruce. Ze zijn trouwens groot fan van Bruce.

Ik bedoelde te zeggen dat ik jou top 10 erg interessant vind.

EVANSHEWSON
Ik heb zelfs nog nooit één nummer gehoord van Arcade Fire, misschien mis ik wel iets, maar er zijn zoveel bandjes nieuwe lichting waarvan ik enkel de naam ken, en dan nog door hen hier zo af en toe vernoemd te zien. Het zal wel mijn leeftijd wezen, en ik maal er ook niet om dat ik al die nieuwe bandjes niet meer leer kennen, het zij zo. Ik voel me als ouwe bal erg lekker in mijn ouwe velletje!

Ik geniet ondertussen momenteel ten volle van dit prachtig groeialbum, dit is bijlange geen matig, saai of vlak album, absoluut niet!

@ borntorun:
Ik zal het nog eens een keertje opzetten, maar ik houd een slag om de arm.
Born To Run en Darkness On The Edge Of Town blijven toch echt mijn favorieten.

Ataronchronon schreef:

1 sterk nummer en de rest matig is 2,5 of 3,0*: 2,0* is zwaar onvoldoende.

avatar van The Boss
Hij is en blijft The Boss en dat is niet voor niks zo.

avatar van jeroenheinz
Weer een erg lekker album van The Boss

****

avatar van kaztor
itchy schreef:
Ik vind dat Radio Nowhere anders maar een obligaat AOR-nummertje... ook lijkt het akkoordenschema wel heel erg op dat van "The Passenger" van Iggy Pop. Nouja, afwachten maar.

Ik dacht aan The Clash - Clampdown. Maar het klinkt wel leuk, hoor.

avatar van ozwald
klinkt in eerste instantie vrij vlak maar groeit enorm. prima plaat van de baas. 4****

prima plaat van hem. ik vind de nummers "Gypsy Biker", "Magic", "Last to die" en " "Devil's Arcade" de hoogtepunten van dit album!

Mark Geerligs
Sterk album van 'The Boss'. Vooral naar meerdere luisterbeurten groeit het album naar mijn inziens. Magic opent met de rocker 'Radio Nowhere' een leuk rocknummertje niet meer niet minder. Echt diamantjes zijn: Gypsy Biker, Last to Die, Devil's Arcade en het (ook live) schitterende Long Walk Home. Dat hij ook vaak in de soundcheck bij de 'Rising Tour' speelde. Livin' In the Future is ook een leuk meezingliedje, maar een klasse minder dan de bovenstaande. Maar dat is mijn mening. Live zijn de nummers nog beter dan op het album vond ik na het zien van zijn concert in Arnhem. 18 Juni in A'dam ben ik er weer bij, ook weer veldkaarten. Ik hoop dat Bruce dan 100% fit is en dan nog een beter concert geeft. Ik raad iedereen aan om erheen te gaan, Bruce is tijdens een concert veel beter dan op een album.

Zigstar
Serie mooie nummers die elk als single zouden kunnen dienen. Dit is het sterkste punt, maar meteen ook het zwakste van deze plaat. Diepgang is een beetje zoek, en ik vrees dat deze niet zo lang zal meegaan als enkele andere platen van the boss, desondanks de serie sterke nummers. Ik begin bij 4 sterren - maar ik vrees dat dit nog zal zakken - we zullen zien.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Dat dacht ik ook in het begin, maar tot op heden groeit dit album steeds meer in mijn waardering.

Een echte groeibriljant i.m.o.

Wat uiteindelijk de eeuwigheidswaarde blijkt te zijn, kunnen we pas over een paar jaar vaststellen.

EVANSHEWSON
cosmic kid, bij mij blijft de muziek op deze schitterende cd ook enkel maar groeien, ik vind Bruce zoals de wijn, hoe ouder, hoe beter. (Al is dat voor mij een beetje ongelukkige uitdrukking, omdat ik absoluut geen wijnliefhebber ben, vind er niets aan, tja...)

Héle sterke plaat, neh!

Bij mij is de muziek van deze cd nog verder in achting gestegen door het werkelijk fenomenale en nu al legendarische concert wat Bruce Springsteen op 13 december gaf in de Köln Arena.

De nummers van deze cd sneeuwden helemaal niet onder. Ze konden prima mee tussen al die geweldige tracks van de afgelopen 30 jaar. Ik verhoog 'm naar 4,5*

Zigstar
Jaja, het blijft maar goed klinken. Gypsy Biker is er eentje die het niveau van zijn vroegere platen haalt, en de andere songs blijven maar groeien. Zeer sterk werk. Ik luister er nog veel naar, kmoet immers klaar zijn om de songs mee te bulderen op zijn concert in het Koning Boudewijn Stadion deze zomer!

avatar van Ben Post
Lekker rechttoe rechtaan Sprinsteen geluid. Gipsy Biker en Devil's Arcade worden volgens mij terecht genoemd als topsongs. Precies wat je van Springsteen mag verwachten, geen verrassingen. Ik moet wel zeggen dat ik deze plaat echt lekker vind klinken, sfeervol, geen overproductie. Dat vind ik in deze tijd wel klasse.

avatar van Rinus
Lekker, echt Bruce Springsteen, album. Ik vond dat hij eigenlijk bij het album The Rising weer een beetje back to roots was, maar op dit album is hij dat weer helemaal. Met de voltallige E-Street Band. Op vinyl.

avatar van ArthurDZ
voor mij is dit het beste album van 2007

avatar van Marty McFly
Eens!

avatar van SjakBrouwer
De rockende intro van 'Radio Nowhere', de vrolijke meezingplaat 'Girls in their summer clothes', het aparte titelnummer 'Magic'. Allemaal prachtnummers maar het absolute hoogtepunt komt op t einde met het fantastische (en bombastische) Devil's Arcade. Als trouwe Springsteen-fan mag ik zeggen dat the boss het m weer doet!

Ik heb eerdere reacties gelezen, sommige mensen vinden het album standaard. Op t eerste gezicht klopt dit helemaal...tot de tekst begint te wennen en je na gaat denken over waar Bruce het over zou kunnen hebben. Het album is alles behalve standaard, voor de mensen die dit wel vinden; luisteren, luisteren, luisteren, luisteren en nog eens luisteren.

avatar van CTK
CTK
Devil's Arcade is momenteel 1 van mijn favo nummers.

De rest van het album is gewoon goed.

avatar van Reijersen
Het grootste zwak dat ik heb voor Bruce Springsteen is zijn fantastische, meeslepende stem. In welk nummer en welke stijl dan ook, deze man heeft een zeer eigen sound.
Muzikaal weet dit album me eveneens aardig te boeien. Gewoon een lekkere rocktrip voor af en toe.

avatar van DrZeldenrustig
"The Boss" heet niet voor niets zo!
Strakke muziek, Stevige teksten.
Het moet toch nog even "marineren" maar ik weet zeker dat het wel goed komt met deze CD!
Favorieten tot nu toe: Magic en Your Own Worst Enemy en Last to Die

avatar van CTK
CTK
Uiteindelijk kom ik op een 3.5 terecht ( eerst 4.5 )
Er staan enkele zeer mooie nummers Magic, Devil's Arcade, You'll Be Coming Home, Long Walk Hom, Gypse Biker ) op, maar ook songs die zeer snel afgezaagd klinken ( Last To Die, I'll Work For YOur Love, Livin' in The Future ).

avatar van ArthurDZ
ik vind living in the future net 1 van de leukste nummers op het album, CTK. maar ja, smaken verschillen.