The Beach Boys - Pet Sounds (1966)

Label: Capitol

1. Wouldn't It Be Nice (2:22)
  2. You Still Believe in Me (2:30)
  3. That's Not Me (2:27)
  4. Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder) (2:51)
  5. I'm Waiting for the Day (3:03)
  6. Let's Go Away for Awhile (2:18)
  7. Sloop John B. (2:56)
  8. God Only Knows (2:49)
  9. I Know There's an Answer (3:08)
  10. Here Today (2:52)
  11. I Just Wasn't Made for These Times (3:11)
  12. Pet Sounds (2:20)
  13. Caroline, No (2:52)
  14. Unreleased Backgrounds * (0:50)
  15. Hang on to Your Ego * (3:18)
  16. Trombone Dixie * (2:53)
avatar van gigage
Seizoen 9 alweer. Hoewel ik niet zoveel met de muziek heb vond ik het toch weer een mooi kijkje in de keuken, heerlijke oude beelden en verdient dit album alle respect. Volgende episode: The Wailers - Catch a Fire (1973)

avatar van Obscure Thing
"God Only Knows" is ook echt één van die schaarse nummers die nooit te vaak de hemel in geprezen kan worden, zo onbeschrijfelijk mooi. Ik krijg nog altijd kippenvel bij die laatste harmonieën. Ook al heb ik het nummer al zeker 100 keer gehoord.

Stickman10 schreef:
Ik weet niet hoe het komt, maar de muziek van the Beach boys doet me helemaal niets! Heb vele pogingen gedaan om het te luisteren en te snappen. God only knows vind ik echt een vreselijk irritant nummer!

Oké ik moet nu toch terug komen op mijn verhaal, instrumentaal is dit album toch super sterk!
Uiteindelijk is het kwartje toch gevallen
Ik weet alleen niet echt wat ik als atheïst met god only knows moet, voor vele kan dat raar klinken maar ja..

avatar van Kronos
Hoe zou je dan atheïst zónder god kunnen zijn?

Kronos schreef:
Hoe zou je dan atheïst zónder god kunnen zijn?

Hoe bedoel je?

avatar van Kronos
Je hebt als atheïst toch eerst god (als concept) nodig om er vervolgens niet in te geloven.

Aah zo haha!
Ik maak er in mijn hoofd nobody knows van voor het gemak
Volgens mij wordt iedereen geboren zonder religie, en wordt je dan een god aangepraat, maar goed dat is voor andere fora hihi

avatar van Stickman10
Maar al met al een zeer creatief album met goede composities!

avatar van jurado

avatar van Don Cappuccino
jurado schreef:
Hey Don Cappuccino vanwaar de stemverhoging van 2,5 naar maar liefst 4.0?

Wijsheid komt met de jaren, zeggen ze toch?

Na mijn 2,5*-beoordeling in 2010 heb ik Pet Sounds eigenlijk nooit meer beluisterd, en door de documentaire over de plaat die ik laatst zag wilde ik het weer eens een kans geven. Zes jaar verder en ik hoor geen gedateerde gezapige popplaat meer met een aantal lichtpuntjes, maar juist een tijdloos en harmonieus album met meesterlijke zanglijnen en prachtige arrangementen uit het brein van Brian Wilson, al vind ik Sloop John B nog steeds niks.

avatar van teus
Sloop John B. Bij mij ook de minste track van Pet Sounds, is geen slechte song, maar skip hem gewoon
Hier in NL was het trouwens de allergrootste hitsingle voor de Beach Boys
Dat dan weer wel

jurado schreef:
Hey Don Cappuccino vanwaar de stemverhoging van 2,5 naar maar liefst 4.0?

We worden angstvallig in de gaten gehouden jongens!

Eerlijk, ook bij mij stijgt deze plaat in waardering. Verrassend fijne melodieën, bij wijlen spitsvondige teksten, verbindende samenzang, ... Pet Sounds heeft genoeg te bieden om 50 jaar later nog steeds relevant te zijn. Klasse.

En dan te bedenken dat ik er ooit geen hol aan vond. Maar net zoals bij Don Cappuccino lijken de jaren hun werk te doen. In welke zin weet ik echter niet. Word ik wijzer? Of word ik een gezapige oude brompot? God Only Knows.

avatar van Lambchop
Na lange tijd gister weer eens op gezet wat is het toch een lekker plaatje echt fantastisch.

avatar van Lambchop
Don Cappuccino schreef:

Wijsheid komt met de jaren, zeggen ze toch?

Die docu was wel de moeite waard he

avatar van Wandelaar
Monumentale plaat, al zou je dat op kant 1 niet direct zeggen. De jongens-meisjes-thematiek gaat hier onverdroten verder, zoals op voorgaande albums, al is de surfplank inmiddels veilig opgeborgen. Vooral op kant 2 begint het te dagen dat er hier iets heel anders gaande is. Vinkjes zet ik dan ook op die tweede helft bij God Only Knows, I Know There's an Answer en I Just Wasn't Made for these Times.
Dit is andere koek. De geestelijke crisis die zich bij Brian Wilson op 23 december 1964 aandiende en waardoor hij zich, met al die muziek in zijn hoofd, in de studio terugtrok, wierp zijn vruchten af. Dat klinkt vreemd, want Brian was niet helemaal gezond, maar zonder dat isolement kon die stap niet gezet worden. Laten met elkaar afspreken dat de popmuziek hier pas echt een grote sprong voorwaarts maakte. Een weg terug was er niet.

avatar van Dungeon
Wandelaar schreef:

En dan is 'In the Back of My Mind' de aanloop naar die sprong.

avatar van Wandelaar
Dungeon schreef:

En dan is 'In the Back of My Mind' de aanloop naar die sprong.

Ik denk dat je gelijk hebt. Gisteren nog kant 2 van Today! beluisterd en hier begint Brian al richting Pet Sounds te werken.

Ik zag vandaag een dvd met de live uitvoering door Brian Wilson van dit album. Bahbah, wat een deceptie was dat, vals gezongen, andere arrangementen. Ik heb hem maar afgezet voor God Only Knows kwam, want dat had ik echt niet aan gekund. Daarna snel het origineel maar weer opgezet, en me weer verbaasd hoe fantastisch het is.

avatar van schizodeclown
Ik heb net The 50th Anniversary Edition beluisterd, en dan de stereo-mix, en wat een fenomenale productie zeg. Kristalheldere sound. Dit is de eerste keer dat ik dit album heb gekocht dus ik weet niet hoe het in vergelijking met voorgaande edities is, maar deze versie is zeer aan te raden.