Foo Fighters - But Here We Are (2023)

Label: Roswell

1. Rescued (4:18)
  2. Under You (3:39)
  3. Hearing Voices (3:48)
  4. But Here We Are (4:43)
  5. The Glass (3:49)
  6. Nothing at All (3:27)
  7. Show Me How (4:53)
  8. Beyond Me (3:54)
  9. The Teacher (10:04)
  10. Rest (5:33)
Wat mij betreft het beste album van de Foo Fighters sinds het tweede album uit 1997. Prachtige liedjes die overlopen van verdriet, verwerking en hoop. Dave Grohl bedankt!

avatar van Bert Wasbeer
Valt me niks tegen. Herkenbaar en niks nieuws, maar behoorlijk sterk songmateriaal.

avatar van matthijs
Juul1998B schreef:
Allereerst niets tegen Foo Fighters, ik vind dat ze genoeg leuke nummertjes hebben gemaakt maar dit album schreeuwt formule...
Foo Fighters raakt nooit de bodem maar raakt ook bijna nooit de top. Het is ironisch genoeg redelijk vergelijkbaar met Nickelback qua hoe zij muziek maken, die wel de haat krijgen omdat mensen hun minder sympathiek vinden of wat dan ook, ik luister persoonlijk meer naar nickelback dan foo fighters.
A fijn, dit album is vleesch noch visch en toch nog redelijk genietbaar. Nergens slecht.
Haha, Nickelback vind ik ook prima muziek. Ze raken beiden voor mij soms wèl de bodem vind ik en soms ook de top. Maar dat geldt voor de meeste albums. Nieuwe Metallica bv. Hoeft ook niet allemaal goed te zijn: als je de skipnummers weghaalt hou je nog een ouderwetse 40 a 45 minuten over.

avatar van matthijs
The Teacher is wel een hoogtepuntje.. niet alleen van deze plaat maar van tientallen jaren Foo Fighters

avatar van JVT
JVT
Beste Foo fighters sinds Wasting Light!
Hoewel EP saint cecilia ook heel erg goed was.
Plaat al enkele dagen op repeat staan

Tidalwave
Mijn indruk is dat dit album in ieder geval behoort tot de beste drie van The Foo Fighters (de andere 2 zijn Wasting Light uit 2011 en The Colour And Shape uit 1997).
3.5☆ voorlopig, met kans op 4☆.

avatar van Johnny Marr
Ook ik ga mee met het voorzichtige enthousiasme. Eén van hun betere platen, en The Teacher boeit de volledige 10 minuten.

avatar van ABDrums
Ik deel ook het optimistische karakter van de berichten hierboven. Volgens mij leveren de Foo Fighters een heel degelijke plaat af, die klinkt als een klok en over de hele linie sterk songmateriaal bevat. Ik plak er 3,5 sterren op.

avatar van Juul1998B
Ik vind het maar slappe ouwelullen rock meuk met enigzens wat luisterbare nummers maar ik ben zo te horen een van de enige, jullie veel luisterplezier gewenst

avatar van beachlicious
Foo fighters is voor mij altijd de band geweest met twee achtereenvolgende prachtige albums en vervolgens een paar goede nummers verdeeld over verscheidene cd's. Een album bleef mij niet meer bekoren tot dit nieuwe album....er zit m.i. meer diversiteit in en nummers als The Teacher maken het tot een album dat op repeat staat......

avatar van xrockerx
1,0
Pff, geprobeert en weer die saaie dad-rock zoals de 1000 platen hiervoor.

Na die eerste plaat was het voor mij eigenlijk al klaar....alle randjes waren er tijdens het tweede album er al af...dit is weer een inwisselbare plaat geworden...ach mensen vreten het dus er zal wel markt voor zijn net als ellende als Muse e.d.

The Teacher lijkt een topper te zijn. En dat nummer met zijn dochter is ook lekker zeg..

Dit had ik niet zien aankomen.

avatar van Johnny Marr
gerre schreef:
En dat nummer met zijn dochter is ook lekker zeg..

Die zin had ik ff mis geïnterpreteerd.

Wellicht ook niet zo toevallig geformuleerd,denk ik.

avatar van Aladdin
xrockerx schreef:
Pff, geprobeert en weer die saaie dad-rock zoals de 1000 platen hiervoor.
Gewoon een goeie plaat. Niks bijzonders, niks nieuws, maar ik heb naast Fires in the Distance, The Ocean, Ne Obliviscaris etc. behoefte aan lekker makkelijke 'dad rock'. Behoor dan ook tot de doelgroep.

'Beste Foo Fighters in jaren'. Ik vrees dat het waar is. 3* voor top-40 rock... wie weet kom ik er over 20 jaar achter dat ik het helemaal mis heb en is het toch onderdeel van de canon geworden, is met Fleetwood Mac ook gebeurd .

avatar van Aladdin
Tja, ooit het snoepje van de week, tegenwoordig is Foo Fighters afpissen beter voor het imago.
Het is natuurlijk ook makkelijke muziek, maar op deze plaat wel goed gedaan…althans, vind ik.

avatar van LaterLaaf
Niet verrassend, maar waarom zou je ook? Lekkere plaat die nog niet verveeld.

avatar van james_cameron
Geen verrassingen, afgezien van het avontuurlijke, tien minuten durende The Teacher, tevens het beste nummer van het album. De rest van het songmateriaal is aangenaam en vlot genoeg, met veel persoonlijke teksten waarin het het heengaan van drummer Taylor Hawkins en de moeder van zanger Dave Grohl verwerkt wordt. Productioneel klinkt het album iets toegankelijker dan de vorige paar wapenfeiten.

Lekkere bug, ik krijg dit album niet in mijn rotatielijst. Hij vind het album niet via het filter.

avatar van Julian McArthur
Prachtige plaat. Hun beste tot nog toe. Eentje met geen enkel zwak nummer.

avatar van musician
Grappig. De mogelijke kritiek bij het bespreken van dit album gaat veel over ouwe mannen rock maar A) leden van een band kunnen ook niets doen aan het stijgen van hun leeftijd en B) ik raad de critici op dit punt vooral aan hun eigen leeftijd ook goed in de gaten te blijven houden. Er komt een tijd dat je zelf ouwe mannen kritiek of BS gaat aanleveren. Misschien wel eerder dan je denkt.

Leeftijd mag geen rol spelen bij het beoordelen van een nieuw album. Maar als je dat dan toch doet, is het in dit voorbeeld mooi om te concluderen dat, ondanks het stijgen van jaren, er nog steeds progressie blijkt te kunnen zitten in de band rond Dave Grohl.

Bandleden van boven de vijftig en bijna 4400 doorgaans kritische stemmers geven bij Rate Your Music But Here We Are het hoogste aantal sterren voor een Foo Fighters album ooit. Sinds 1995 zijn er 12 uitgebracht.

Dus ja, ik vind dit oordeel ook wel wat zeggen eerlijk gezegd en ik sluit mij aan bij het kamp dat positief gestemd is over dit album.
Met The Teacher als een prachtig hoogtepunt.

avatar van oceanvolta
james_cameron schreef:

Ik vind Rest ook wel verrassend en avontuurlijk. The Teacher blijft het hoogtepunt idd.

avatar van jorro
Foo Fighters, een iconische Amerikaanse rockband, heeft met hun album "But Here We Are" uit 2023 wederom hun stempeltje gedrukt op de muziekwereld. Deze formatie, geleid door de charismatische Dave Grohl, heeft een rijke geschiedenis vol memorabele nummers en legendarische optredens. Hun muziek wordt vaak gekenmerkt door een combinatie van rauwe energie, emotionele diepgang en krachtige gitaarlijnen. Dit album is een emotionele en muzikale reis die de luisteraar meeneemt door de verschillende facetten van verlies, rouw en uiteindelijk acceptatie. Een eerbetoon aan de toen recent overleden drummer Taylor Hawkins. In deze recensie zal ik de nummers van het album stuk voor stuk bespreken en mijn persoonlijke ervaringen en inzichten delen.

Het album "But Here We Are" opent met “Rescued” een explosieve track die meteen de toon zet voor de rest van de plaat. Vanaf het eerste nummer voel je de intensiteit en passie die kenmerkend zijn voor de Foo Fighters. Grohl's stem klinkt krachtig en vol emotie, alsof hij elke noot en elk woord met hart en ziel brengt. De gitaren zijn rauw en onmiskenbaar, met riffs die zich in je hoofd nestelen en niet meer loslaten.

Vervolgens krijgen we "Under You", dat de energieke toon voortzet. De melodie is pakkend en blijft in je hoofd hangen. Het is een fijn nummer dat de kracht en dynamiek van de band perfect weergeeft.

"Hearing Voices" biedt een iets meer ingetogen benadering. De scherpe randjes zijn wat afgevlakt, maar de melodie blijft sterk en meeslepend. Dit nummer voelt als een reflectieve pauze na de energieke start van het album.

De titelsong "But Here We Are" is zonder twijfel een van de hoogtepunten van het album. Het is rauw en ongepolijst, met een eerlijkheid die diep raakt. Dit nummer is een cathartische uiting van emoties en laat de luisteraar niet onberoerd.

Met "The Glass" neemt de intensiteit wat af. Het is een minder stevig nummer, maar nog steeds de moeite waard. Het biedt een moment van reflectie en introspectie, iets dat goed past binnen het geheel van het album.

"Nothing at All" is mijn persoonlijke favoriet. Dit nummer belichaamt de essentie van de Foo Fighters: stevig, rauw en compromisloos. Het is een anthem dat de luisteraar doet opveren en meezingen.

"Show Me How" is iets te mainstream voor mijn smaak. Het valt een beetje tegen in vergelijking met de andere nummers op het album. Toch heeft het zijn mooie momenten, vooral door de bijdragen van de zangeres die het nummer een extra dimensie geeft.

"Beyond Me" volgt eveneens als een mildere track, maar wel met veel meer bite dan "Show Me How". Het is een aangename verrassing en toont de veelzijdigheid van de band.

"The Teacher" is een meesterwerk van 10 minuten. Het begint ingetogen, bijna contemplatief, en bouwt dan op naar stevige passages vol variatie. Dit nummer is een emotionele achtbaan en een perfecte samenvatting van de thematiek van het album.

Het album sluit af met "Rest", een ingetogen en eerbiedig eerbetoon aan de recent overleden drummer. Het is een serene en respectvolle afsluiting van een intens album, waarbij de luisteraar wordt achtergelaten met een gevoel van afsluiting en rust.

"But Here We Are" is een indrukwekkend en emotioneel geladen album dat de veelzijdigheid en diepgang van de Foo Fighters perfect weergeeft. Elk nummer draagt bij aan het overkoepelende verhaal van verlies en acceptatie, en de muzikale reis is een die ik nog vaak zal herbeleven.

Eerder verschenen op www.jorros-muziekkeuze.nl

avatar van KKOPPI