Eagles - Long Road Out of Eden (2007)

Rock / Country
Label: Lost Highway

1. No More Walks in the Wood (2:00)
  2. How Long (3:16)
  3. Busy Being Fabulous (4:20)
  4. What Do I Do with My Heart (3:54)
  5. Guilty of the Crime (3:43)
  6. I Don't Want to Hear Any More (4:21)
  7. Waiting in the Weeds (7:46)
  8. No More Cloudy Days (4:03)
  9. Fast Company (4:00)
  10. Do Something (5:12)
  11. You Are Not Alone (2:24)
  12. Long Road Out of Eden (10:17)
  13. I Dreamed There Was No War (1:37)
  14. Somebody (4:09)
  15. Frail Grasp on the Big Picture (5:46)
  16. Last Good Time in Town (7:07)
  17. I Love to Watch a Woman Dance (3:16)
  18. Business as Usual (5:31)
  19. Center of the Universe (3:42)
  20. It's Your World Now (4:22)
  21. Hole in the World * (4:17)
  22. Please Come Home for Christmas * (3:00)
totale tijdsduur: 1:30:46 (1:38:03)
avatar van musician
Dat gaat te ver. Driekwart.
Ik betoog altijd dat je er een prima album van 50 minuten van kunt maken. Hadden ze zich dat ook maar gerealiseerd. Mij wordt natuurlijk niets gevraagd.

Dan hou je een buitengewoon sterk Eagles album over en daar wil ik dan ook wel een goed beoordeling voor geven.
De compilatie is ook de enige cd die ik speel van The Long Road out of Eden. Misschien een vertekend beeld voor het geheel maar wel een terechte beoordeling van de overgebleven tijd. Dat is dan inderdaad het dilemma.

avatar van Roxy6
Ook ik vind dat het album behoorlijk streng wordt gerecenseerd wat de sterren betreft.

Iedereen is het erover eens dat er teveel nummers op staan en dat een aantal daarvan de eindstreep niet gehaald zouden moeten hebben. Echter door de overkill komt al het moois ook meer onder druk te staan.

Maar er staan zeker 10 -12 heel behoorlijke nummers op die (als dit album in uitgeklede vorm was verschenen) samen een perfect Eagles album hadden opgeleverd.

De titel track vind ik alleen al fenomenaal!

avatar van Twinpeaks
Kwalitatief wel in orde , maar veel te lang en daarom sluipt de gezapigheid erin. Bij een wat betere selectie van de tracks had je een prima comeback album gehad. Nu kabbelt het voort zonder onderscheidend te zijn. Less is more had hier zeker opgegaan. Helemaal afschieten hoeft ook niet , daarvoor zitten er toch wel prima songs tussen. In de wisselaar kan ie prima. En je stoot er visite niet mee voor het hoofd als hij opstaat tijdens een avondje borrelen. 3 sterren

avatar van Wandelaar
Dat het album te lang is en dus best een director’s cut had kunnen gebruiken voor een beter resultaat, wordt hierboven al meermalen genoemd. Het is een klacht bij veel dubbelalbums. Ik weet niet of dat het probleem is. Wanneer anderhalf uur luisteren je zwaar valt, is er iets anders aan de hand. Dat probleem heb ik niet.

Je moet er dus even de tijd voor nemen. Het eerste plaatje heeft een vrij softe boyband-achtige sfeer. I Don't Want to Hear Any More is prachtig, maar ja, een beetje voor meisjes toch. Het is net niet het venijnige randje dat we kennen van de band van zo’n 30 jaar eerder. Mooie liedjes, zeker, goed gezongen, uitstekend opgenomen, en weinig bands kunnen tippen aan dit niveau. Maar is het Eagles?

Tja, mooie liedjes zijn best aan mij besteed, daar niet van …. plaatje 2 dan maar.
Dan is daar vanuit de stilte van de woestijn die prachtige broeierige lange titeltrack. Was het één schijfje geworden, dan had deze er absoluut op gestaan. Henley neemt hier weer de lead en dat was echt nodig. Ik hoor een gitaar soleren, erg fraai. Hotel California? Vooruit, zoiets is ‘t wel. Maar dan beter.

I Dreamed There Was No War. Mooi Glenn. Blijf dromen daarboven, dat is harder nodig dan ooit.

Nu gaat het tempo wat omhoog. Yes! Somebody. Dat was hier hard nodig. Drumstokjes erbij op
Frail Grasp on the Big Picture. Opnieuw een sterk nummer in de beste Eagles-traditie.
Last Good Time in Town vraagt wat meer draaibeurten om te bevatten. Maar ik hoor opnieuw fraai gitaarwerk en een strak ritme. Heel anders weer is het klein en teder gehouden I Love to Watch a Woman Dance. Na het stevige Business as Usual gaat het bedachtzamer naar het einde om tot slot het calypso-achtige It’s You World Now, een song van Glenn Frey in te zetten.

Een laatste groet van deze Eagles. Hun definitief laatste album. Of beter: twee albums in één, waarbij de opmerking dat het tweede schijfje me aanmerkelijk beter bevalt.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Beste Wandelaar, mooi beschreven bericht hierboven maar ik verbaas me over het feit dat je het grandioze Waiting In The Weeds onvermeld laat.
Voor mij persoonlijk samen met het titelnummer het hoogtepunt van de plaat.

avatar van TEQUILA SUNRISE
En omdat hun setlist al jaren in beton gegoten is vrees ik het titelnummer & Waiting In The Weeds 13 juni a.s niet live te beleven ☹️

avatar van Wandelaar
TEQUILA SUNRISE schreef:
Voor mij persoonlijk samen met het titelnummer het hoogtepunt van de plaat.

Je bent hier op de site de meest Eagles-betrokken user, als ik het goed zie. En dus beter ingewijd in het werk van de heren. Zelf ben ik nu aan het herontdekken en probeer alles met 'nieuwe oren' te beluisteren. En dan valt ten eerste op dat het vakwerk is, wat ik hoor, ook op dit album. En verder over deze dubbelaar, loop ik tegen het feit aan dat disc 2 een stuk pittiger is dan de eerste helft. Om te vergelijken met een voetbalmatch, die dezelfde speelduur heeft: in de eerste helft wordt verdedigend gespeeld en in de rust is het 0-0. Maar dan in de tweede helft wordt er echt gescoord. Met Waiting in the Weeds heb ik dan ook een plaat 1-gevoel. Geen aanvallend spel, redelijk veilig. Maar wel mooi, begrijp me niet verkeerd.
En mijn stem, daar zit nog wat ruimte in om naar de vier sterren te gaan.