Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Slowdive - everything is alive - dekrentenuitdepop.blogspot.com
Slowdive - everything is alive
De comeback van Slowdive in 2017 leek te blijven steken op één album, maar met everything is alive laat de Britse band horen dat het nog springlevend is en levert het een album af dat niet onder doet voor haar beste werk
De Britse band Slowdive heeft op haar vijfde album niet veel tijd nodig om de luisteraar te overtuigen. Op everything is alive vertrouwt de band op een aantal beproefde ingrediënten uit het verleden, maar voegt het ook meer elektronica en wat andere invloeden toe, waaronder invloeden uit de postpunk. Het nieuwe album van de roemruchte band bevat een aantal lange en vaak lome en sfeervolle tracks, maar onderhuids kan het aardig rommelen, wat weer prachtig contrasteert met de zachte stemmen van Neil Halstead en Rachel Goswell. Slowdive maakte in de jaren 90 drie onbetwiste klassiekers, maar het nu verschenen everything is alive doet er echt niet voor onder. Prachtalbum.
De Britse band Slowdive werd in 1989 opgericht en groeide in de jaren 90 uit tot een van de vaandeldragers van de shoegaze. De band leverde met Just For A Day uit 1991, Souvlaki uit 1993 en Pygmalion uit 1995 drie geweldige albums af. Het zijn albums die worden geschaard onder de kroonjuwelen van de shoegaze, maar de Britse band liet zich zeker niet beperken door het keurslijf van het destijds gloednieuwe genre en verwerkte ook invloeden uit omliggende en wat verder weg gelegen genres, wat de albums van de band nog wat mooier en intrigerender maakte.
Ondanks de schoonheid van de albums van Slowdive werd de band gedumpt door het Creation label van Alan McGee, waarna een doorstart als Mojave 3 volgde. Mojave 3 maakte voor het roemruchte 4AD label vijf uitstekende albums, waarop het vizier net wat meer op de dreampop, slowcore en sadcore werd gericht en hiernaast waren er interessante soloprojecten van met name Rachel Goswell en Neil Halstead. Vanaf 2014 stond Slowdive weer met enige regelmaat op het podium, wat in 2017 een verassend sterk titelloos comeback album opleverde.
De opvolger van dit album werd flink vertraagd door de coronapandemie, maar deze week is met everything is alive (geen hoofdletters) dan toch nog het vijfde album van Slowdive verschenen. Het album werd gemaakt in de oerbezetting van de band met bassist Nick Chaplin, drummer Simon Scott, gitarist Christian Savill, gitarist, toetsenist en zanger Neil Halstead en zangeres Rachel Goswell.
Het album opent met aan Kraftwerk herinnerende elektronica, maar wanneer de andere instrumenten en de zang invallen klinkt het toch al snel als Slowdive. De Britse band verwerkt nog altijd invloeden uit de shoegaze in haar muziek, maar everything is alive heeft zich ook stevig laten beïnvloeden door de postpunk, zeker in de wat donkerdere tracks, die meer dan eens aan The Cure doen denken.
De combinatie van gruizige gitaarmuren met hier en daar gitaarexplosies, diepe bassen, subtiele drums, wolken met zweverige synths en de nog altijd prachtige stemmen van Rachel Goswell en Neil Halstead werkt wat mij betreft nog net zo goed als in de jaren 90, maar Slowdive is zeker niet blijven hangen in het decennium waarin het zo genadeloos werd gedumpt door haar label.
Het nieuwe album van de Britse band bevat acht tracks, waarvan de helft langer dan vijf minuten duurt en de andere helft hier dicht tegenaan zit. In de wat langere tracks is volop ruimte voor stemmige passages en het instrumentale prayer remembered heeft zelfs een filmisch karakter. Op everything is alive kan het meerdere kanten op met Slowdive, wat een uitstekend album oplevert, dat steeds weer de aandacht trekt met subtiele accenten en wonderschone passages.
Het tempo ligt op het hele album laag en de sfeer is op het eerste gehoor misschien wat dromerig maar uiteindelijk vooral donker, wat het gevolg is van de trieste persoonlijke en familieomstandigheden waarmee meerdere bandleden te maken kregen de afgelopen jaren. Het album is donker, maar zeker niet deprimerend, want achter de donkere wolken schijnt de zon.
Er zijn niet veel bands die er in slagen om na lange afwezigheid terug te keren met een geslaagd album en er zijn er nog minder die het comeback album een goed vervolg weten te geven. Slowdive slaagt hier wel in, want everything is alive klinkt geen moment overbodig en is wat mij betreft een zeer waardevolle aanvulling op het nog altijd kleine maar bijzondere oeuvre van de band. Het zou zelfs zomaar uit kunnen groeien tot een van de beste albums van de band en dat zegt wat. Erwin Zijleman