The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968)

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. White Light / White Heat (2:47)
  2. The Gift (8:19)
  3. Lady Godiva's Operation (4:56)
  4. Here She Comes Now (2:04)
  5. I Heard Her Call My Name (4:38)
  6. Sister Ray (17:27)
  11. Hey Mr. Rain [Version One] *
  12. Hey Mr. Rain [Version Two] *
  13. Beginning to See the Light [Previously Unreleased Early Version] *
avatar van Paalhaas
Sister Ray is echt feest! Een 17:30 minuten duivelse slang die rustig aan begint maar waarin op een gegeven moment alle bandleden elkaar proberen te overstemmen. Een helse klereherrie tot gevolg hebbend. Maar wat een prachtige klereherrie! Jongens en meisjes die nog niet weten wat rock & roll is, moeten dit maar eens één keer aanzetten en uitzitten. Rock & roll!!!
De rest is ook gaaf maar toch danig minder wat mij ervan weerhoudt om de 5/5 te geven. 4,5/5

avatar van Toon1
Sister Ray is één van de beste nummers die ik ooit gehoord heb. De rest van het album is ook bijna even goed. In één woord: Ge-wel-dig!

Een plaat die zelfs binnen het VU-repertoire experimenteel is, dit plaatje is het equivalent van1 grote LSD-trip, met bizarre teksten en figuren, een wereld waarin orgieën en heroïne schering en inslag zijn. Sister Ray is Rock'n roll op z'n smerigst,the gift vertelt een dromerig verhaaltje met een lugubere afloop. enig in zijn categorie, toch maar een halfje erbij 4,5

avatar van IMPULS
Ruw, rouw geproduceerd en dat gaat fantastisch samen met het materiaal. Zelfkant paat in optima Forma. The Gift is een 'schattig' verhaal met morbide afloop, Lady Godiva laat je de transsex-operatie a.h.w. live meemaken.
Muziek kraakt op z'n meest harde momenten je boxen uit.
Dé tegenhanger van de Blommenkinders en Summer of Love in dat jaar.
Alleen daarom al uniek in die tijd en dus een monument.
Een 5.

Waar ik een groot liefhebber ben van The Velvet Underground & Nico en het 3e titelloze album, daar haal ik mijn schouders enigszins op bij dit album.
Sister Ray is inderdaad wel het hoogtepunt van dit album te noemen, maar het hoge rammelrock-gehalte gaat me een hele cd lang vervelen. Dat vond nu juist de kracht van eerder genoemde albums: de afwisseling.
3,5* (in vergelijk dus een lagere beoordeling).

Ik ben het met je eens dat dit de minste is van de grote 3 (Loaded staat er een beetje buiten, omdat toen zowel Cale of Reed al uit de band waren) albums van VU, maar gek genoeg is Lady Godiva's Operation wel het nummer dat altijd in mijn hoofd schiet als ik aan VU denk. Het heeft iets heel pakkends.

Ja dat vind ik ook een aardig nummer. Maar bv Here She Comes Now (ooit gecovered door Nirvana): daar kan ik niks mee.
Het blijft allemaal de hele cd maar doorjengelen en het is daardoor iets te veel van het goede. Op de voorganger en opvolger komen dit soort rammelnummers juist veel sterker over.

De 3,5 is bijelkaar gesprokkeld door de sterkere nummers op het album (anders zou het zeker lager zijn).
Ik zet de opvolger hiervan nog wel eens op: dat vind ik pas pure pracht

avatar van gemaster
1,5
herman schreef:
Ik ben het met je eens dat dit de minste is van de grote 3 (Loaded staat er een beetje buiten, omdat toen zowel Cale of Reed al uit de band waren).

Huh? Reed zat toch nog in de band toen Loaded werd opgenomen?

Toine Rorije
Ja idd. En daarbij, Cale was al vanaf de dérde er niet meer bij. Raar argument dus

gemaster schreef:

Huh? Reed zat toch nog in de band toen Loaded werd opgenomen?

De waarheid ligt in het midden. Hij is gedurende de opnames uit de band gestapt. Yule heeft het toen afgemaakt. Natuurlijk is Loaded ook gewoon een VU-album, maar voor mij staat ie er een beetje los van, omdat ie zo anders klinkt.

avatar van IMPULS

Dat klopt voor Loaded maar ook voor White Light/White Heat. Producer Wilson heeft juist de donkere, rauwe kant van Velvet Underground sterker naar voren gehaald. Dat ongepolijste geluid vind ik nou juist óók bij deze band passen ! White Light zie ik juist daardoor weer los van VU+Nico en VU.
Deze plaat wél met Cale. Dús vervreemdend, spannend.

Waanzinnig album. Sister Ray is een meesterwerk.

Ik heb hem met deze hoes: http://hem.passagen.se/mangey/velvets/whitelight.JPG

Wie nog meer? Als iedereen nou de hoes hierboven heeft, ga ik geen correctie doorsturen.

Toine Rorije
Ik heb m zoals ie hier staat. Maar wel iets scherper

Ik moet zeggen dat ik mijn hoesje wel mooier vindt. Maar goed, het is ook maar net wat je gewend bent.

avatar van Paalhaas
Idem.

Ook ik heb hem zoals hier afgebeeld (dus niet de versie van Herman).
Heb hem trouwens aangepast: het "watermerk" is nu ook een beetje te zien

avatar van avdj
Tot nu toe ben ik het er mee eens dat dit de minste is van de eerste vier platen. Het jaartal heb ik trouwens gecorrigeerd naar 1968, al was het album eind 1967 wel klaar.

Klopt: release was januari 1968.

avatar van Waldo Jeffers
avdj schreef:

Hmm, 1967 is volgens mij het juiste jaartal hoor...

Ik vind het persoonlijk een geweldig album verder, de nummer 2 van VU voor mij, een 5

avatar van avdj
Hij is ook goed hoor, maar moet nog even wennen. Ook de opname is minder dan de LP's hierna. Al geef ik hier geen minpunt voor.

Waldo Jeffers schreef:
Hmm, 1967 is volgens mij het juiste jaartal hoor...

Ik heb de hoes van de cd er ook bij gepakt en daar stond release januari 1968, maar op internet staat UK release 1967
Zou dat het zijn dan? Verschil tussen UK en US?

avatar van Waldo Jeffers
aERodynamIC schreef:

Zou dat het zijn dan? Verschil tussen UK en US?

Zou best wel kunnen op zich, durft bij meerdere albums wel verschillen, best verwarrend eigenlijk

avatar van Toon1
Releasedate volgens Allmusic: Nov 1967. Terug veranderen dus.

Toon1 schreef:
Releasedate volgens Allmusic: Nov 1967. Terug veranderen dus.

En Allmusic schrijft zelf:

The world of pop music was hardly ready for The Velvet Underground's first album when it appeared in the spring of 1967, but while The Velvet Underground and Nico sounded like an open challenge to conventional notions of what rock music could sound like (or what it could discuss), 1968's White Light/White Heat was a no-holds-barred frontal assault on cultural and aesthetic propriety.

En inderdaad in de kolom met korte info zetten ze dan weer 1967.

Op andere (fan) sites staat ook heel duidelijk: recorded in september 1967, released on january 30th 1968.

En als ook in de cd hoes staat: released in january 1968 houden we dat jaartal aan lijkt mij zo.

Maar het probleem zit hem volgens mij in de UK (1968) en de US (1967) release.
Dus wie het weet mag het zeggen.....

Ik zeg: 1968

avdj schreef:
Ik zeg: 1968

Als het klopt dat de US release in december 1967 was en de UK release in 1968 dan moet er 1967 staan. Alleen weet ik niet zeker of dat zo is. En sites als Allmusic zijn hier nu ook niet bepaald verhelderend in helaas.
Een opdracht voor de echte speurneuzen onder ons denk ik

avatar van Toon1
Nu kan ik er ook niet meer aan uit. Laat het dan toch maar op 1968 staan dan.

wikipedia.org zegt 1968.
Baggersite natuurlijk maar iets zegt me dat we het op 1968 moeten houden. Anders krijg je met veel meer albums problemen.

avatar van gemaster
1,5
Wat een ontzettend pretentieus kutalbum zeg. Ongelooflijk dat er mensen zijn die 'Sister Ray' kunnen waarderen. 3 minuutjes hetzelfde akkoordje met onzettend infantiele lyrics is nog vol te houden, maar 17 minuten? Ik heb het 1x kunnen uitzitten, maar meestal haal ik de 5 minuten grens niet eens. 'The Gift' is een mager verhaaltje met op de achtergrond een standaard gitaarriffje. Wie gaat er zoiets een 2e keer luisteren? Ikke niet hoor. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die afgeven op de pretentieuze muziek van progrockbands en dit dan fantastisch vinden. Alleen het titelnummer en 'Lady Godiva's Operation' zou je als aardig kunnen betitelen.